Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Előzetes

Act of Aggression

Act of Aggression

Modern valósidejű stratégia a klasszikusok nyomában.

2015.08.03. 15:45 | szerző: GeryG | Előzetes

A Eugen Systems nevét a legtöbben valószínűleg azért ismerhetik, mivel az utóbbi időben szinte csak nekik köszönhettünk modern korban játszódó valósidejű stratégiai játékokat. Elsősorban a 2012-ben indult Wargame szériára gondolok, amely három epizódot élt meg. Persze messze nem ez a stúdió első játéka, hiszen ezt megelőzően egy egész egyedi játékmenettel bíró alkotással jelentkeztek, a R.U.S.E. máig az egyetlen játékuk, amely konzolokra is elkészült. Ám még ez sem az első komoly sikerük, hiszen ahhoz egészen 2005-ig kell visszarepülnünk az időben: ekkor jelent meg az Act of War: Direct Action, amely akkor legfeljebb azért nem tűnt ki különösebben a tömegből, mert még volt tömeg. Akkoriban még készültek valósidejű stratégiák, nem úgy, mint manapság... A srácok közel tíz évvel később érezték elérkezettnek az időt, hogy elővegyék az akkori koncepciót, egy picit leporolgassák, majd hanyagul odadobják a tervezőasztalra. Fogták a játék legfontosabb elemeit, ezeket kiemelték, majd minden mást lesöpörtek az asztalról, hogy helyet adjanak az új ötleteknek. Így kezdtek bele az Act of Aggression fejlesztésébe, amelynek premierje már a nyakunkon van. Szerencsére a fejlesztők néhány héttel a megjelenés előtt az előrendelőknek (és persze nekünk) elérhetővé tették a béta változatot. Erről szól a következő pár bekezdés.

Act of Aggression

Az Act of Aggression egy fiktív közeljövőben játszódik, és három frakció, a US Army, a Chimera és a Cartel háborúskodását dolgozza fel. Nem egy sokadik világégés utáni világot kapunk, hanem egy nagyon is virágzót, amely épp a sokadik világégés küszöbén áll. Mivel a béta változatban a kampányt nem lehet kipróbálni, mindössze arra támaszkodhatunk, ami infót a hivatalos oldalon találunk. Eszerint egy igazi politikai játszma kellős közepébe csöppenünk, az eseményeket pedig több szemszögből is megismerhetjük majd. A tervek szerint egyik frakció küldetései egészítik majd ki a másikét, így folyamatosan jutunk újabb és újabb információk birtokába, amelyek segítenek összerakni a háttérben meghúzódó hatalmak játszmáit.
A béta változatba kifejezetten a többjátékos módot hivatott bemutatni, de kipróbálhatjuk benne a skirmish játékmódot is. Ebben a három frakció közül kettő, a US Army és a Chimera kapott helyet, vagyis a fejlesztők a teljes játékra is szeretnének néhány újdonságot megtartani.

Act of Aggression

Az Act of Aggression játékmenetét nagyon könnyű röviden leírni: tipikusan ’90-es évekbeli valósidejű stratégia, bázisépítéssel, nyersanyaggyűjtéssel és hadseregtoborzással. Persze mindezt azért bővebben is ki lehet fejteni, és úgy mindjárt jóval árnyaltabbá válik a dolog. A pályaválasztás után, a küldetés indítása előtt beállíthatjuk, hogy honnan szeretnénk indulni, melyik frakciót képviseljük, hány és milyen erősségű ellenféllel néznénk szembe (vagy kinek az oldalán harcolnánk), valamint a nyersanyagok mennyiségét és eloszlását, az időlimitet és hasonlókat. Ezek zöme a bétában nem elérhető, de legalább sejthetjük, mi vár ránk a teljes verzióban.
Ha mindezzel megvagyunk, már indulhat is a móka. A küldetés elején mindössze egy központi épületünk van, amely a nyersanyagok tárolása mellett a különféle épületek felhúzásáért felelős. Első körben érdemes felmérni, hogy milyen nyersanyagok vannak a közelben, és azok vonzáskörzetébe felállítani a finomítókat. Nyersanyagból egyébként többféle van, az olajtól az alumíniumon át egészen a ritka földfémekig. Ezek kibányászása nem a szokásos módon történik (vagyis nem kell hozzá külön jármű, ami a lelőhelyről elszállítja a finomítóba a holmit): a finomítóknak van egy bizonyos vonzáskörzetük, amin belül képesek a nyersanyagokat feldolgozni, így azt mindig a lelőhelyek közvetlen közelébe kell felépíteni.

Act of Aggression

Ha már biztosítottuk nyersanyagellátásunkat, jöhetnek a további elsőszintű épületek, mint a barakkok, a könnyű páncélosok szerelőcsarnokai és hasonlók. A játék az épületeket több szintre sorolja, de a magasabb szinteket előbb ki kell fejleszteni – persze nyersanyagért cserébe. Mint minden valamirevaló valósidejű stratégiában, a végső cél a minél ütőképesebb hadsereg felállítása, ehhez pedig idővel mindenféle épületeket fel kell húznunk, mivel azokban toborozhatjuk az egyre keményebb egységeket.
E téren is a hagyományokat követi a Eugen Systems, ám a bázis felépítésében már vannak egyedi megoldások. Ilyen, hogy nem rakhatjuk le akárhová az új épületeket: a központi épületnek is van egy bizonyos vonzáskörzete, amelyen belül lehet építkezni, ezt viszont apránként bővíthetjük is. Emellett érdemes idővel újabb központokat létrehozni a térkép stratégiailag fontos részein, hogy az ottani nyersanyagokhoz is hozzáférjünk.

Act of Aggression

A bétában elsősorban a gép ellen játszottam, hogy a mesterséges intelligenciáról is képet kapjak. E téren feltűnt, hogy bizony már könnyű és közepes fokozaton is képes a gép jóval gyorsabban fejlődni nálam. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a bétában semmiféle oktatómód nincs, így a fontosabb folyamatokat élesben, saját magamnak kellett kitapasztalnom. Nem mindegy például, hogy milyen épületeket milyen sorrendben húzunk fel. Míg más játékoknál elég eleinte néhány tucat gyalogos egységgel megszállni a bázis környékét, itt az MI akár 5-10 perc játék után már egész komoly sereggel kopogtat be az ajtón, amely röhögve gázol át a gyalogosokon. Egységeink egyébként nem feltétlenül kell, hogy meghaljanak a harctéren, a sebesülteket kórházba szállíthatjuk, az ellenséget pedig börtönbe zárhatjuk. Minden egység különböző fejlesztésekkel tehető még ütőképesebbé, valamint egész jól sikerült egyensúlyba hozni őket: mindenki bizonyos típusú egységek ellen hatékony, a többiekkel szemben sokkal védtelenebb. Emellett a pályán található városokat is valósággal megszállhatjuk: minden épületbe helyezhetünk el katonákat, hogy azok rajtaüssenek a városokon áthaladó ellenséges egységeken.

Act of Aggression

Az Act of Aggression látványvilága kimondottan tetszetős. Egyrészt a stúdióra korábban is jellemző nagy zoomolási távolság itt is jelen van, vagyis megcsodálhatjuk tankjainkat egészen közelről, de persze a csatateret madártávlatból látjuk át a legjobban. Végül van még egy szatellit nézet is, amelyben egységeink és épületeink csak sematikus ábrákként jelennek meg, cserébe itt a legkönnyebb megtervezni a csapatmozgásokat és figyelemmel kísérni az eseményeket.
Amennyire jól néznek ki az épületek, a környezet, a járművek és a katonák, annyira nincs komoly gépigénye a játéknak. A töltési idő nagyon rövid, emellett a legmagasabb beállítások mellett is stabilan fut a játék, ezért piros pont jár a fejlesztőknek. Az effektek mind rendben vannak, a környezet pusztítható, van itt minden, ami egy valósidejű stratégiához (látvány terén) kell. Összességében legutóbb a 2010-es World in Conflict volt rám ilyen hatással, bár az akkor még ennél is sokkal szebbnek tűnt.

Act of Aggression

Az Act of Aggression már a bejelentésekor is felkeltette az érdeklődésem, ami a béta alapján csak erősödött. Pár összecsapás lejátszása után van bennem egy kis félsz, hogy a végleges kiadásból már hiányozni fog az újdonság varázsa, hiszen a bétában is elég átfogó képet kaptam a játékmenetről és a grafikáról. Cserébe egy – a történet és a játékmenet adagolása szempontjából – jól felépített kampány sokat dobhat a játékon azoknak is, akik korábban előrendelték, így a bétához is hozzáférnek. Hogy képes lesz-e hosszabb távon is megvetni a lábát a piacon, az egyelőre kérdéses, mivel túl sok újítást nem hoz a műfajba, ugyanakkor alig akad konkurenciája, ez pedig a Eugen Systems malmára hajthatja a vizet. Erre a kérdésre szeptember 2. után kapjuk meg a választ. ■

Act of Aggression
Act of AggressionAct of AggressionAct of AggressionAct of AggressionAct of AggressionAct of AggressionAct of AggressionAct of AggressionAct of AggressionAct of AggressionAct of AggressionAct of AggressionAct of AggressionAct of AggressionAct of Aggression
Act of Aggression
A legutóbbi Act of Aggression cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Osiris: New Dawn Early Access próbakör

Nem könnyű űr-Robinsonnak lenni...

Paragon nyílt béta

Lehet még újat mutatni a MOBA műfajában?

Endless Space 2 (Early Access)

Kipróbáltuk az Amplitude készülő új játékát.

Torment: Tides of Numenera

Év eleje óta elérhető az Early Access verzió, nemrég pedig a PS4-es verziót is bejelentették.

Mafia III - első benyomások

Megérkezett a népszerű sorozat harmadik fejezete. Ezek voltak az első élményeink.