Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Super Mario Maker

Super Mario Maker

Super Mario pályarajzolás, ezúttal élesben.

2015.09.10. 08:27 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Amikor három évtizeddel ezelőtt Shigeru Miyamoto japán videojáték-designer és producer megalkotta a Super Mario Bros. című játékot, még senki nem sejtette, hogy történelmi jelentőségű tettet hajtott végre. A kis piros, nagybajuszú főhős, és valamivel nyúlánkabb, zöld gúnyás tesója ugyanis azonnali és visszavonhatatlan módon ivódott bele az elektronikus alkotások nagykönyvébe, és ma már talán egyetlen ember sincs a Földön, aki ne ismerné fel őket. Az egyik legegyszerűbb alapelvű, mégis gyakran idegtépően nehéz, ugyanakkor borzalmasan sokszínű „ugribugri” stílus az elmúlt harminc esztendő során rengeteg gyöngyszemet tudott és tud felmutatni, ami nem elhanyagolható részben (és mennyiségben) köszönhető a kifogyhatatlan ötlettárú Nintendo-exkluzív sorozatnak, illetve számos mellékszálának. Minden egyes alkalommal, amikor találkozom egy-egy újabb epizóddal ebből az igen népes és szerteágazó franchise-ból, villámgyorsan elvarázsol az adott rész, és az abban rejlő temérdek kiváló, valahogy mindig kicsit ismerős, ám mégis újszerű elgondolás. Nos, a távol-keleti konszern legújabb alkotása nemes egyszerűséggel ránk, játékosokra testálja a pálya- és ötletgyártást, amihez egy remekbeszabott eszköztárat biztosít a Super Mario Maker című program jóvoltából, mintegy majdnem napra pontosan megkoronázva a széria harmincadik születésnapját.

Super Mario Maker

A program a sorozat történetének teljes spektrumát igyekszik felölelni, igaz messze nem mindenre kiterjedő részletességgel. Az eredeti Super Mario Bros., a Super Mario Bros. 3, a Super Mario World és a Super Mario Bros. U alapvető kellékei és elemei (fizika, rá jellemző szettek stb.) találhatók meg benne, míg más epizódokból maximum néhány kosztüm került a csomagba. A legnagyszerűbb pedig a dologban az egyszerűség és a megvalósítás. Az előbbinél maradva, a játék akár a televízió bekapcsolása nélkül is játszható a kontroller érintőképernyője és a stylus segítségével. Behúzni egy újabb platformot, betenni egy csapdát vagy egy ellenfelet, elhelyezni a bezsebelhető jóságokat mind-mind egyetlen mozdulat műve. Voilà, ennyire frappáns az egész, mintha papírlapra terveznénk és rajzolnánk meg a magunk Mario pályáit, csak itt valóban meg is tehetjük.

Rátérve a megvalósításra, a fent említett részek mind a maguk eredeti pompájában tündökölnek és hangzanak, ami azt jelenti, hogy a legújabb kori masinánkon bizony akár 8-bites pixelekben és cincogásban is gyönyörködhetünk, a ’80-as évek remekeit megidézendő. Egy kis csavarként, az egyes epizódokra jellemző fizika, játékmenet és elemek bármikor oda-vissza megváltoztathatók egyetlen gombnyomással egy másik rész stílusára, ami újabb izgalmas adalék. Természetesen nem minden érhető el elsőre, az újabb dolgok és világok – illetve korszakok – csak fokozatosan nyithatók meg, ami részint teljesítményünk, részint pedig a játékkal töltött időnk függvényében történik.

Super Mario Maker

A Super Mario franchise alakjai mellett számos egyéb sorozat hőseit is bevihetjük a játékba, amelyhez az amiibo készlet több mint ötven figurája áll a rendelkezésünkre. Ez szintén újabb ötletekkel dobja meg a programot, hiszen például Mario a kellő pillanatban hirtelen Linkké változtatható, akinek a pajzsát használhatja fel a maga védelmére, de említhetnék számos egyéb példát is. A Sonic, a Mega Man vagy a Pac-Man programok fő alakjai, és számos egyéb jellegzetessége – hangzás, kosztüm stb. – szintén megnyithatók jó teljesítmény, vagy az amiibo figurák jóvoltából.

Bizonyos elemek meghatározott játékstílusokhoz kötöttek, míg mások átvihetők olyan epizód világába és eszköztárába, ahol eredetileg nem volt jelen. A Sound Frog nevű opció segítségével grafikai, sőt hangeffekteket is adhatunk egyes pályarészekhez, illetve akár saját hangfelvételeket is rögzíthetünk kis adalékként. Ami ezeken túlmenően a sokat emlegetett ütős ideákat illeti, ezúttal egyes kérdőjeles „kockákba” csapdákat is elhelyezhetünk, vagy akár ágyúval is gyűjthetünk be pénzérméket – lehetőségeink száma ha nem is végtelen, de igen méretes repertoárral bír.

Super Mario Maker

A pályaszerkesztés mellett akad egy offline kihívás mód is a programban, amolyan kampányféle gyanánt, amelyben nyolc véletlenszerű pályát kell tíz élettel a tarsolyunkban teljesítenünk. A Course World névre hallgató online módban tölthetjük fel a magunk pályáit, játszhatunk a többiekével, csak itt meglévő eszközökkel operálhatunk és cuccokat gyűjthetünk össze, vagy az egyszemélyes mód mintájára online kihívásoknak tehetünk eleget, ami jelen esetben jóval több erőfeszítést igényel – ezért több élet is jár mellé.

A szuper elgondolás, más franchise-okkal való keveredés és remek hangulat mellett azért bizony akad némi hiányérzet az emberben, még ha játék közben kiválóan szórakozik is. A viszonylag kisszámú feldolgozott epizód mellett az egyes pályákra vagy világokba limitált eszközök, a csak meghatározott mennyiségben elhelyezhető ellenfelek, a függőleges pályaszerkesztés lehetőségének kvázi hiánya és a visszaszámláló óra átállíthatatlansága azok az aspektusok, amelyek a leginkább említésre méltóak a negatívumok sorában. Persze a rengeteg pozitív vonás ellensúlyozza ezeket, de mégis marad az emberben egy kis keserű szájíz. Az egész valahogy DLC-k soráért ordít, illetve azok időről időre történő megjelenését vetíti elő.

Super Mario Maker

A Nintendo egyik – ha nem A – vezető franchise-a, amely annak idején átértelmezte és megreformálta a platformjátékok stílusát, napokon belül betölti a harmadik ixet. Ennek örömére a játékot megalkotó Shigeru Miyamoto és csapata, mintegy megköszönve a rajongók szeretetét és támogatását egy új programmal ajándékozzák meg őket, amelyben maguk a felhasználók vehetik át a pályadesignerek szerepét. A Super Mario Maker igyekszik a széria eddigi három évtizedén átívelő képet adni annak fejlődéséről, amit – még ha a teljesség abszolút igénye nélkül is – egy remek hangulatú szerkesztőprogram keretein belül varázsol elénk. Akadnak ugyan kevésbé szerencsés aspektusai, illetve számos joggal hiányolható eleme a játéknak, a benne rejlő hatalmas nosztalgiafaktor, az egyszerű ám mégis nagyszerű kivitelezés, és – a nagyfokú amiibo figura kompatibilitásnak hála – más franchise-okkal való mixtúra implementálása mégis mindenki számára élvezhetővé, a rajongók számára pedig kihagyhatatlanná teszik Miyamoto mester legújabb alkotását. ■

Super Mario MakerSuper Mario MakerSuper Mario MakerSuper Mario Maker

értékelés

Super Mario Maker

Super Mario Maker
Pozitívumok
  • Nosztalgia minden mennyiségben
  • Végre mindenki megalkothatja a maga pályáit
  • Keveredés lehetősége más franchise-okkal
  • Harminc esztendőn át tartó időutazás...
Negatívumok
  • ...ami igencsak hiányos
  • Sok feleslegesnek ható megkötés
  • Nem állítható át a visszaszámláló
Super Mario Maker
A legutóbbi Super Mario Maker cikkek, hírek

hozzászólások (2)

KRISZ46
KRISZ46 2015.09.10. 15:46
Szívesen játszanék ezzel a játékkal, de annyira nem h külön konzolt vegyek.
Raistlin666
Raistlin666 2015.09.10. 16:04
Az N zsenialitása miatt a Mario Maker bundle meg kb. 90000 HUF. Hát gratulálok. Eleve egy gyenge hw a Wiiu, és ráadásul belengették már az NX-et is ami kitudja mit fog elszipkázni a saját premierhez (Zeldáról már nagy kussolás van ugye). Szerintem sokan vannak úgy, hogy 1-2 N címre viszketnek, de az ilyesmik miatt soha nem vesznek ilyen konzolt.:-O
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?