Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Forza Motorsport 6

Odi et amo...

2015.09.17. 21:06 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Mindig is szerettem az autós játékokat, így nagy izgalommal vártam a Turn 10 Studios legújabb alkotását, a Forza Motorsport 6-ot, amely a reklámok alapján egyik kedvenc szériám fennállásának tizedik évfordulóját hivatott egy minden eddiginél összetettebb és jobb epizóddal megkoronázni. Majdhogynem remegő kézzel vettem magamhoz a kontrollert az első indításkor, hogy nem sokkal később megtapasztaljam azt, amit valahogy úgy tudok jellemezni, mint „a jó politikus marketingje által kiváltott catullusi emóciók fellegvárát”.

Forza Motorsport 6

Örök szerelem ide vagy oda, eddigi legnagyobb szívfájdalmam a Forza játékok kapcsán az a pofonegyszerű és egyszersmind érthetetlen szösszenet volt, hogy hiányzott belőlük a napsütésen kívül bármilyen időjárási effekt, illetve a napszakok váltakozása vagy megválaszthatósága. A 2012-es, mellékszálként funkcionáló Forza Horizon aztán, Istennek hála, napszakokat dobott a levesbe, míg a tavalyi Forza Horizon 2 végre esőt is hozott úttalan útjainkra. A több szempontból is elsietettnek, túl gyorsan kiadottnak tekinthető Forza 5 után a redmondi srácok boszorkánykonyhájában valami a sorozat szempontjából alapvetően új adalék is látszott készülni, amelyről persze a fejlesztők fokozatosan lebbentették le a fátylat. A látványos előzetesekben heves záporok, a vizes aszfalton kicsúszó gépcsodák, éjszakai lámpafényben száguldó erőművek ejtettek bennünket ámulatba újra meg újra.

A Forza Motorsport 6 az autóverseny programok egyik jelenlegi etalonja.A Forza 6-ot elindítva, mindezt igazolandó és prezentálandó, azonnal egyfajta félig verseny, félig oktató módban találtam magam, amelyben egy napsütötte, egy esőáztatta és egy lámpával megvilágított pályát próbálhattam ki. Ezt teljesítve azonnal bele is pattantam a kiválasztott autóba, és a szabad verseny opcióba fogva azt tapasztaltam, hogy nem tudtam sem időjárást, sem napszakot választani az adott helyszínen. Némi fejvakarás után átváltottam egy másik lokációra, majd a tesztvezetés módba, de szintén semmi. Kisvártatva, miután valamennyi pályát megnyitottam, derült fény a turpisságra: az említett effektek mindössze néhány helyszínen érhetők el, ráadásul vagy-vagy alapon, ergo vagy esős verziója van egy adott pályavariációnak, vagy éjszakai, de a kettő együtt, vagy akár dinamikusan változva, opcionálisan megválasztva nem hozzáférhető. Így azonban nem tudom, mi értelme volt egy, a rajongók által régóta kért és várt módosítást amolyan félig-meddig megvalósított módon beletenni a programba. Ráadásul legtöbb esetben vagy esős, vagy éjszakai mód van csupán egy adott helyszínen a hagyományos, napos mellett, és csak néhány pályán lehet mindkettőből választani. Plusz adalékként nem változik a zivatar intenzitása sem, nem is állítható be, és minden kanyarban pontosan ugyanazok a tócsák és vízfoltok fogadnak valamennyi körben. Huhh, ezen a ponton bizony igen elkomorodtam, és itt jutott eszembe Catullus halhatatlan epigrammája, a Gyűlölök, és szeretek, mert az ügyes marketing nem pont ezt ígérte, ami nagyon megkeserítette az egyébként zseniális új epizód felett érzett örömömet. No, de hagyjuk a mérgelődést, és lássuk, a fentiek ellenére miért is a Forza Motorsport 6 az autóverseny programok egyik jelenlegi etalonja.

Forza Motorsport 6

Az új részben huszonhat helyszín számos pályavariációján versenyezhetünk, összesen maximum huszonnégy autót tartalmazó mezőnnyel. A jubileumnak is köszönhetően a lokációk között olyanok is visszaköszönnek, mint az első epizód óta nem látott, alaposan átrajzolt Rio de Janeiro, de más, előző részekből ismert helyszínek is akadnak bőven. Tíz új terület is a repertoárba került, így az előző részhez képest üdítően változatos ez a mostani. Ahol van esős pályavariáció, ott az borzasztó jól néz ki. Teljesen új élményt nyújt a vizes úton való vezetés, ami ráadásul a valós fizikát is alkalmazza. Belső nézetből ilyenkor az oldalsó ablakon a vízcseppek sebességünk és kanyarodásunk, úttartásunk függvényében folynak teljesen életszerű módon az elvárható irányba, de ugyanez igaz a szélvédőre is. Az éjszakai futamok is nagyon látványosak: ahogy a lámpák fénye táncol a pilótafülkében, vagy ahogy elvakít a tükörben egy leelőzött ellenfél reflektora, mind rettentő jól festenek.

Az egyes útvonalakat ismét hatalmas számú, alapból, kiegészítők nélkül is négyszázhatvanas számot kitevő gépcsodával járhatunk be. Erre a már említett szabad verseny és tesztvezetés mellett a most is jelenlévő karriermód nyújt lehetőséget. Ez utóbbiban a kezdőtől a profiig összesen öt, darabonként nem kevés bajnokságot tartalmazó versenysorozat áll a rendelkezésünkre ahhoz, hogy első, alacsonyabb kategóriájú autónk pilótaüléséből bepattanhassunk sokadik hipermodern, ultraerős és brutálisan gyors erőművünk volánja mögé. Sőt, emellett egy, az autóversenyzés meghatározó, gyakran történelmi pillanatait felidéző futamokat tartalmazó opció is bekerült a programba, amelyben szintén számos ikonikus korszak járműveit próbálhatjuk ki. Visszatérve az autókhoz, azok már a megjelenéskor elérhetők, így a Forza 5 mikrotranzakciós mechanizmusa ezúttal kimaradt a programból. A géppark vadonatúj modelleket is tartalmaz, de rengeteg kocsi lett átvéve előző generációs részekből, amelyek ezért – a pályákhoz hasonlóan – aprólékos átrajzoláson mentek át, amire nem utolsó sorban az azokba teljes betekintést lehetővé tevő Forzavista mód miatt volt szükség. Ez ezúttal minden autó esetében elérhető, ami ugyancsak nem kis bővülés az előző epizódbeli 24-hez képest.

Forza Motorsport 6

Autóink az utolsó csavarig módosíthatók és tuningolhatók.A futamok előtt gépeink az utolsó csavarig módosíthatók és tuningolhatók, amelyhez számos gyártó alkatrészeit szerezhetjük be játékbeli kreditünk terhére. A beállításokat el is menthetjük, sőt, át is hozhatjuk előző epizódokból. Szintén új, és nagyon üdvös funkció a különböző, egyszer felhasználható módosítók alkalmazása, amelyek a legkülönfélébb előnyökkel segítenek minket, rajthelyünk előrébbtételétől kezdve csapatunk hatékonyságán át számos egyébig. Ezek szintén megvásárolhatók, a futam előtt is feloldhatók, mint ahogy a többi beállítás is módosítható ekkor, akár automatikusan. A különféle géposztályokba tartozó kocsik természetesen most is optimalizálhatók az egyes bajnokságokra, így az osztályok között oda-vissza átjárhatóság van, de ezt a széria rajongói már jól ismerhetik.

A verseny igazi izgalmát az immár a harmadik epizódot taposó Drivatar rendszer adja, amely egy olyan MI-szisztémát takar, amelyben a velünk offline versenyző botok valójában hús-vér emberek digitális másai. Ez azt jelenti, hogy a szerver immár hosszú évek óta elemzi minden egyes felhasználó vezetési stílusát, amelyet az illető virtuális versenyzője akkor is alkalmaz, amikor ő nincs jelen. Ebből fakadóan az MI jóval realisztikusabb, mint egy mezei, algoritmusok által vezérelt botokkal operáló játékban. Szintén főleg ennek köszönhető, hogy rendszeresen, a különféle riválisok által küldött kihívások mellett olyan üzeneteket is kapunk, hogy Drivatarunk a távollétünkben x kreditet nyert, hiszen mások offline versenyei során mi magunk is digitális versenyzők lehetünk. Teljesítményünket játékbeli pénzzel, és tapasztalati, valamint az adott járműre vonatkozó ügyességi pontokkal is jutalmazza a játék. Így szinteket léphetünk, ami után a Forza Horizon 2-ben bevezetett „szerencsekereket” megpörgetve értékes dolgokat nyerhetünk. Ha pedig nincs pénzünk fejlesztésre és/vagy új járműre, immár akár bérelhetünk is autót ingyen, azzal a megkötéssel, hogy teljesítményünket ez esetben nem jutalmazza a játék. A Top Gear sorozattal való együttműködés továbbra is megmaradt ugyan, de Jeremy Clarkson fájó hiánya mindenképpen érezhető a program hangulatán.

Forza Motorsport 6

A Forzák képi világa mindig is az élvonalba tartozott. Nincs ez másként most sem, de valahogy a papírmasé érzet – persze csak megállva, vagy fotó módba kapcsolva – most sem változott. Az autók megjelenítése és törésmodellje ultrarealisztikus, ami mellett az effektek és a környezet is nagyon jól mutatnak. Az időjárást nem említeném újra, azt az éjszakai versenyekkel egyetemben már kitárgyaltam fentebb. A motor-, fék- és egyéb hangok szintén teljesen valósághűek, míg a zenék egy ilyen játék esetében, úgy gondolom, másodlagosak, még ha azok is jól illenek a hangulathoz. A vezérlés nagyon kényelmes már kontrollerrel is, amelybe egy olyan finom rezgőmotort helyeztek el a designerek, ami talán a valaha volt legjobb autós kézi irányítóvá varázsolja azt. Természetesen a kormánnyal rendelkezők ezúttal is bevethetik kedvenc kereküket, ami még élethűbbé teszi az élményt számukra.

A Forza Motorsport 6 a széria fő ágának eddigi legteljesebb, legtartalmasabb darabja.A többjátékos módokat a játék megjelenése előtt nehéz volt kipróbálni a kisszámú hozzáférő felhasználó miatt. Eddig összesen hétféle verseny van, amelyek a különböző géposztályok járgányainak versenyétől kezdve a drift futamokon át egy érdekes módig, a Tag Virusig terjednek. Utóbbiban el kell menekülnünk a vírusos versenyzők fertőzése elől, és az nyer, aki utoljára marad talpon – akarom mondani négy keréken. Riválisainkkal mi is megmérkőzhetünk, és barátainkkal osztott képernyőn is versenyezhetünk. Emellett ligákat is alapíthatunk, vagy azokba belépve száguldozhatunk csapatunk üdvére.

Forza Motorsport 6

A Forza Motorsport 6 a széria eredeti, körversenyeket tartalmazó fő ágának eddigi legteljesebb, legtartalmasabb darabja. Rengeteg kellemes pluszt ad az eddigiekhez, a járműpark és a pályák száma igen impozáns, ami ugyancsak elmondható az egy- és többszemélyes módokról is. Ami egy kis átvertség érzetét kelti az emberben, az a PR-kampány során beharangozott esős és éjszakai futamok viszonylag csekély lehetősége. Mindent összevetve azonban, a program méltó jubileumi epizódja a világ egyik legjobb versenyjáték sorozatának, ami minden Xbox One tulaj számára kötelező darab, a zöldfülűektől a profi pilótákig bezárólag! ■

értékelés

Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6
Pozitívumok
  • Nagy szavatosság
  • Kiváló megvalósítás
  • Impozáns tartalom
  • Sok hasznos újítás
  • Van esős és éjszakai verseny is
Negatívumok
  • Az esős és éjszakai versenyek mindössze néhány helyszínre vannak korlátozva
Forza Motorsport 6
A legutóbbi Forza Motorsport 6 cikkek, hírek

hozzászólások (1)

Sityi
Sityi 2015.09.18. 11:17
Ilyenkor azért szoktam sajnálni, hogy nincs Xboxom.
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?