Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

The Witness

The Witness

Ledobva a magány titokzatos szigetére, ahol rejtvények százain keresztül vezet az út ki tudja, hová...

2016.02.08. 10:28 | szerző: GeryG | Ismertető/teszt

Jonathan Blow neve elsősorban a Braid kapcsán lehet sokaknak ismerős. Ezzel a játékkal tette le névjegyét a videojáték-iparban, és aratott vele nagyon szép sikereket. Ennek már hét-nyolc éve, de Blow ezt az időt sem henyéléssel töltötte. Nem sokkal előző játékának premierje után máris nekilátott következő projektjének, a The Witnessnek, amelynek fejlesztése meglehetősen sok időt vett igénybe – az említett hét-nyolc évet. A premierre végül idén január végén került sor PC-n és PlayStation 4-en (utóbbira az első indie játékok között jelentették be még 2013-ban), de nyárra iOS-re is elkészülhet.
Aki ismeri Braidet, annak a The Witness játékmenete sem tartogat meglepetéseket: ezúttal is minden a rejtvények körül forog.

The Witness

A The Witness történetének elég nehéz egy egész bekezdést szentelni, tekintve, hogy alig van neki. A játék elején egy föld alatti piciny szobában ébredünk, amelynek egyetlen kijárata egy hosszú folyosó másik végén nyílik. Ezen kilépve egy hatalmas sziget egyik csücskében találjuk magunkat, ahol az első szembetűnő dolog, hogy tökéletesen lakatlan. Ahogy körbenézünk, hamar rájöhetünk, hogy nem volt ez mindig így, ugyanis a szigeten mindenfelé emberek által készített épületek (vagy inkább azok romjai) magasodnak, ám embereknek nyoma sincs. Illetve van: itt-ott a legkülönfélébb szituációkban kővé dermedt emberek szobrait találjuk, de hogy mi történhetett velük, az rejtély. A második dolog, ami feltűnik, hogy a szigeten százával állnak a rejtvények, amelyek kisebb-nagyobb csoportokba lettek rendezve. Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy e rejtvények megfejtésén át vezet az út a sziget rejtélyének megfejtéséhez.

The Witness

A játékmenet tehát e feladványok megfejtésére épül. Mint említettem, ezek egy méretes szigeten vannak szétszórva, amelyet teljesen szabadon járhatunk be, vagyis a rejtvényeket is kedvünk szerinti sorrendben teljesíthetjük. Mindössze annyi a megkötés, hogy egy rejtvénysoron belül adott a sorrend, vagyis egyik sikeresen megfejtett puzzle aktiválja a következőt. Ha egy zónán belül megoldottuk az összes fejtörőt, aktiválódik egy lézerágyú, amely megvilágítja a sziget egyik végén magasodó hegy csúcsán található emlékművet – ez a kulcs a rejtély megoldásához.
A rejtvények egy kaptafára készültek, de ennek ellenére bizony keményen megizzasztja a legfurfangosabb játékosokat is. Maga Jonathan Blow mondta korábban egy interjú során, hogy véleménye szerint a játékosok alig 1%-a lesz képes minden külső segítség nélkül megfejteni minden puzzle-t. Ezt én magam is tapasztaltam, ugyanis míg az első néhány feladvány pofon egyszerű, addig később bizony nagyon sokat kell agyalni, mire rájövünk a logikára.
Ahogy már írtam, mindegyik puzzle ugyanarra a sémára épül: adott egy útvesztő, amelyben akár több kiindulópont is lehet, de nekünk kell rájönnünk, hogy milyen logika alapján kell benne megtalálni a kiutat. A kulcs néha a különböző színű kockákban, máskor a fény-árnyék játékában rejlik, esetleg a választ a környezetünkben találjuk. Nem szeretnék egyetlen feladványt sem előre elárulni, de néha érdemes alaposan körülnéznünk. Máskor viszont kis audiofeljegyzések vezethetnek sikerre.

The Witness

A The Witness egyetlen hibája egyben az egyik legnagyobb erőssége is. Mégpedig az, hogy a játék egyáltalán nem segít nekünk, egyetlen pillanatra sem fogja meg a kezünk vagy ad tippet. Az első pillanattól az utolsóig teljesen magunkra vagyunk utalva, minden rejtvény nyitjára magunknak kell rájönnünk. Ezen az sem sokat javít, hogy nincs térkép, sem más támpont, hogy hol nem jártunk még, vagy épp hol van az adott zóna első aktív rejtvénye. Mindezek pedig a tökéletes elszigeteltség és kiszolgáltatottság érzését keltik, ami viszont nagyon sajátos hangulatot eredményez. Emellett az sem elhanyagolható, hogy az emberben fellobban a „csak azért is rájövök” érzés, amikor pedig rádöbbenünk (leggyakrabban ez a legtalálóbb kifejezés) az adott logikára, csak csapkodjuk a homlokunkat, hogy ez mennyire pofon egyszerű. Viszont az, hogy a játék semmiben sem segít nekünk, a rejtvények pedig sokszor elég nehezek, könnyen elvehetik néhány játékos kedvét az első néhány kudarc után.

The Witness

A sajátos hangulaton az egyedi, kicsit rajzfilmszerű, baltával faragott grafika is sokat dob. A The Witness egy nagyon színes játék, épp ezért – de a magány érzése ellenére – vidám hangulatot kelt. Sokszor csak azért sétafikáltam benne ide-oda a szigeten, hogy nézelődjem. Az erdők, a tengerpartok, az üres, elhagyatott városok mind kellemes kikapcsolódást nyújtanak két vért izzasztó puzzle között. Már csak a sziget felfedezése is kellő szórakozást nyújt.

The Witness

A The Witnesst nehéz bármely más játékhoz hasonlítani. Egyedülálló élményt nyújt, amit mindenkinek szívből ajánlok, főleg ha szeretnének egy picit elszakadni az állandó lövöldözéstől, karakterfejlesztéstől, stratégiai pontok elfoglalásától. Egészen más élményt kínál, egyszerre nyújtva komoly kihívást és agymunkát, valamint kellemes kikapcsolódást. Ha pedig minden kötél szakad, a neten bőven találni tippeket, amelyek segíthetnek, ha elakadnánk. De az igazi élményt persze nem a mankókkal való végigjátszás, hanem a rejtvények önálló megfejtése adja. Éppen ezért inkább keressünk másik puzzle-t, ha valamelyik túl kemény diónak bizonyul, később úgyis rá fogunk jönni a megoldására. És ez az érzés minden pénzt megér... ■

The Witness
The WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe WitnessThe Witness

A The Witness PlayStation 4-re és PC-re jelent meg. A cikk a PS4-es verzió alapján készült.

értékelés

The Witness

The Witness
Pozitívumok
  • Színes, kellemes látványvilág, ami már önmagában is elég, hogy kikapcsolódjunk benne.
  • Bár a rejtvények egy kaptafára készültek, mindegyik bőséges kihívást kínál.
  • Sajátos hangulat.
Negatívumok
  • A játék az égvilágon semmilyen segítséget nem kínál, ami sokaknak frusztráló lehet.
The Witness
A legutóbbi The Witness cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?