Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Unravel Unravel

Unravel

Ariadné fonalát Kirby után most Yarny gombolyítja tovább.

2016.02.17. 22:10 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Történt egyszer, hogy a Svédország egy sarkkörhöz közeli városában élő Martin Sahlin az anyatermészet lágy ölére vitte kempingezni kicsiny családját. Ekkor, puszta kedvtelésből, némi drót és fonal felhasználásával fabrikált egy kis bábút, amelyről – játékfejlesztő lévén – azonmód be is ugrott neki egy új, különleges és egyedi program ötlete. Annyira remek volt ez az ötlet, hogy nem kisebb kiadó is látott benne fantáziát, mint az Electronic Arts. Az óriáskonszern mögé állt hát a mindössze tizennégy főt magába tömörítő Coldwood Interactive gárdájának, és az idea nyomán akkor már javában készülő Unravelnek. A játékot hivatalosan a tavalyi E3-on jelentették be, és méltán lett a show egyik legnagyobb érdeklődést és pozitív visszhangot kiváltó reménysége. Jómagam is nagyon vártam a látottak alapján ígéretesnek tűnő alkotást, és meg kell mondjam, nem csalódtam benne.

Unravel

A készítők a piros fonalat a szeretet jelképeként használták alkotásukban.A játék története nehezen megfogható, sokkal inkább szimbólumok terén erős az Unravel, mint a sztori tekintetében. A főhős, Yarny, egy idős nénike kosarából kiguruló fonalgombolyagból születő, aprócska lény. Leginkább macskára vagy rókára hasonlít, ezt ki-ki döntse el maga. El is indul nyomban felfedezni „szülőházát”, ahol számos megfakult fényképet, és egy eleinte még üres fotóalbumot talál. A bekeretezett fotók mind valami szép, azóta tovatűnt emléket ábrázolnak, amelyeknek kis Cérna Bélánk értelmezése szerint nem kellett volna elhalványulniuk, és az idős nénikének sem kellene ennyire magányosan töltenie napjait. Nekilódul hát az egyes emlékek nyomán, hogy az album lapjaira visszavarázsolja a kertet, a tengert, az erdőt, a hegyeket és úgy általában: az életet és a vidámságot. A készítők nem titkoltan a piros fonalat, mint a bennünket összekötő szeretet jelképét használták alkotásukban, amely a játék alapját adó, szimbolikus értelmezés szerint folyamatosan legombolyodik, ahogy az ember eltávolodik szeretteitől.

Unravel

Az igencsak egyedinek mondható játékmenet a szüntelen letekeredő gyapjú segítségével megoldandó problémákra koncentrál.Nos, ezt a nem a legkönnyedebbek közé sorolható témát egy fizikát, ügyességet, no meg némi agytornát előtérbe helyező programba bújtatva tálalták a skandináv srácok. Az igencsak egyedinek mondható játékmenet a szüntelen letekeredő gyapjú segítségével megoldandó problémákra koncentrál. Yarni a fonalból lasszót, kötélhágcsót, csáklyát vagy dobbantót képes készíteni, de arrébb is tud húzni-vonni vele bizonyos tárgyakat. Óvatosan le tud ereszkedni, ha túl magasan van, de gyorsan el is tud menekülni, ha valami veszély leselkedik rá. Ahogy halad tova kis figuránk, egyre fogy róla a fonal, míg végül csak a drótváz marad. Ilyenkor kell keresnie valahol a közelben egy újabb adagra való gombolyagot, és csak azután mehet tovább. Egyéb fegyvere nincs, mint fürgesége és ügyessége, így nagyon körültekintőnek kell lennie. Bizonyos lények, mint például a madarak nem jelentenek veszélyt, de a rákok – és bármi, ami elvágja a fonalát – halálosak rá nézve. Ez egyébiránt a vízről és a nagy szintkülönbségről is elmondható. A kapaszkodásra alkalmas pontokon Yarni meg is tudja kötni a gyapjúszálat, ami gyakran elengedhetetlen egy-egy fejtörő megoldásához vagy a szimpla továbbjutáshoz.

Unravel

A játék a fizikát is előszeretettel alkalmazza, így sokszor annak felhasználása a megoldás kulcsa. Az elérhetetlennek tűnő helyszínekre emberkénk biztosan el tud jutni valamilyen trükkös módon – mondjuk egy vagy több fellelhető tárgy okos használatával –, és az, hogy elért nagy nehezen egy pontra, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy nem kell rögvest egy másik útvonalon elindulnia visszafelé. Mindezt némiképp nehezíti, hogy a kamera – kevés kivételtől eltekintve – igen közeli képet mutat, amelyen csak a környezet meglehetősen limitált darabja látható. Térkép vagy zoomolás nem szerepel a repertoárban, ami nem feltétlenül a legbarátibb vonás, tekintve, hogy számos rejtvény megoldása ezek beépítése mellett is több mint elgondolkodtató. Ahogy az már az ilyen stílusú játékokban lenni szokott, természetesen most is felkutatható néhány elrejtett cucc az egyes szinteken. Yarny aztán az adott helyszín végére érve boldogan öleli magához a megtalált emlékeket visszahozó kötött emblémát. Ezek aztán felkerülnek a fotóalbum címlapjára, amelybe a frissen meglelt mementók is újra megtekinthetőek. A már végigvitt pályák bármikor újrajátszhatóak, de a soron következő csak az azt megelőző sikeres abszolválását követően nyílik meg. Az összesen tíz fejezet mindegyike bő egy-két óra alatt teljesíthető, attól függően, hogy mennyire vagyunk ügyesek, leleményesek, illetve kitartóak a szüntelen „trial and error” jelenség keltette frusztráció ellenére.

Unravel

Az Unravel kreativitása megüti az eddig leginkább csupán a Nintendo platformjátékaira jellemző szintet.Az Unravel egyedi hangulata és játékmenete mellett a szemkápráztató képi világ az, ami azonnal megfogja az embert. A játék alatt a Sony PhyreEngine nevű motorja dübörög, amelyből kihoztak mindent a készítők, amit csak lehetett. Az eredmény egy tű éles textúrákkal, színpompás körítéssel és remekül kivitelezett effektekkel tarkított vizuális csoda lett, amely nem ok nélkül tartotta lázban a tisztelt nagyérdeműt a tavalyi leleplezés óta. A főleg vonósokat megszólaltató zenebona nagyon jól passzol ugyan a játék édes-bús hangulatához, de be kell valljam, számomra annyira monotonnak hatott, hogy kb. másfél óra után lenulláztam a zenesáv hangerejét. A vezérlést, habár mindössze néhány gombra koncentrál, erősen szokni kell az első fél-egy órában. Én, bevallom, még a sokadik szinten is gyakran összekeveredtem, így nem egyszer ezért kellett ixedszerre újrakezdenem egy részt, mert lasszózás helyett a mászás gombot nyomtam a nagy sietségben, vagy vice versa.

Unravel

A számomra eleddig ismeretlen Coldwood Interactive és a bennük kellő fantáziát látó EA jóvoltából mindjárt február elején megérkezett az idei év (sőt, az elmúlt évek) egyik legegyedibb, legeredetibb játéka. Az Unravel kreativitása megüti az eddig leginkább csupán a Nintendo platformjátékaira jellemző szintet, és méltó a nagynevű elődök által megtöltött csarnok egy nem elhanyagolható helyén álló kis posztamens elfoglalására. Ha még azt is hozzáveszem, hogy a program igen baráti áron kapható, abszolút nem tudok egy árva okot sem felsorolni annak beszerzése ellen. Őszintén szólva, nem is szeretnék. ■

Unravel
UnravelUnravelUnravelUnravelUnravelUnravelUnravelUnravelUnravelUnravelUnravelUnravelUnravel

Az Unravel PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg. A cikk a PS4-es verzió alapján készült.

értékelés

Unravel

Unravel
Pozitívumok
  • Gyönyörű és megkapó grafika.
  • Egyedi, kicsit szomorkás hangulat.
  • Ötletes és kreatív játékbeli megoldások.
Negatívumok
  • Kicsit túl közeli a kameranézet.
  • Rengeteg trial and error.
  • A zene elég hamar monotonná válik.
Unravel
A legutóbbi Unravel cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?