Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

EDTracker

Szegény ember VR-közeli élménye? Kütyüteszt videós prezentációval.

2016.03.14. 14:05 | szerző: Sityi | Kütyü+hardver

Itt állunk a VR sikerének (vagy bukásának?) küszöbén. Az ár és a kért hardver igencsak súlyosra sikerült, így elgondolkodtam, milyen alternatíva jöhetne esetleg szóba az egyszeri játékosnak, ha hasonló élményre vágyik. Persze a virtuális valóság a maga teljességében csak az Oculus Rifttel, a PlayStation VR-ral, a HTC Vive-val vagy a Razer OSVR-ral tapasztalható meg igazán, de ha tágabban értelmezzük a VR fogalmát, vannak egyéb lehetőségeink is.

EDTracker

A videokártyák jó ideje képesek már több kijelzőt is kezelni, és persze jó néhány játék támogatja is ezt a funkciót. Egy hárommonitoros rendszer kiépítésével a kamera látószöge is kitágul, a periférikus látásunkat is használhatjuk. A dolog hátránya, hogy a három monitor háromszor annyi megjelenítendő pixelt is jelent, így az erősebb számítógép követelménye itt is adott, emellett nem árt, ha az asztalon hely is van ennyi kijelzőnek, illetve a kávákat ugyan meg lehet szokni, hogy „elvágják” a képet, de legalábbis eleinte zavaró lehet.
Alternatívát pedig például a TrackIR jelenthet. A NaturalPoint által fejlesztett eszköz 2001. óta van a piacon, és jelenleg az ötödik verziónál tart. Két részből áll: egy fejhallgatóra csatolható klipszből, amely három infravörös LED-et tartalmaz, illetve egy infravörös kamerából, amely 120 fps sebességgel követi ezen LED-ek mozgását, és ezzel a játékos fejének mozgását. Mindez szép és jó, de a 150 dolláros árcédula még mindig nem az igazi. Természetesen jöttek a közösségi alternatívák, mint például a FreeTrack, ahol a szoftver ingyenesen elérhető, csak egy megfelelő webkamera kell, meg összeeszkábálni a klipszet. A szintén ingyenes FaceTrackNoIR pedig a játékos arcát nézi bőszen a webkamera segítségével, és annak mozgását igyekszik lekövetni. Minden dicséret megilleti ezeket a srácokat a munkájukért, de sajnos az élményt erősen befolyásolja a hardver (klipsz és webkamera).

EDTracker

Néhány hónapja bukkantam rá az EDTrackerre, amely más megközelítést kínált: LED-ek és kamera helyett egy giroszkóp szolgáltatja az adatokat a fejmozgás lekövetéséhez. Lényegében egy Arduino mikrokontrollerhez csatlakoztatott giroszkópról van szó, amely (az EDTracker szoftvert felflashelve) háromtengelyes joystickként mutatkozik be a számítógépnek. Aki szeretné, maga is összebarkácsolhatja, a weboldalon ott az útmutató, mi kell hozzá, lustábbaknak pedig 45 angol font ellenében árulják a kész cuccot. Én köztes megoldást választottam: megvettem tőlük a nyomtatott áramköri lapot, amelyre a giroszkóp és a mikrokontroller kerül, valamint a készülékházat, a többit (USB kábel, nyomógomb, Arduino Pro Micro ATmega32u4 mikrokontroller és GY-521 MPU-9150 giroszkóp mágneses érzékelővel) pedig egy kínai weboldalról rendeltem meg. Mire végre minden célba ért, már csak a kollégámat kellett megfűznöm, hogy segítsen összeforrasztani a cuccot, én megfaragtam a dobozát, felprogramoztam, és pár hete boldogan használom.
Tulajdonképpen kétféle módon lehet beidomítani a játékok alá: ha az adott cím támogatja azt, hogy a nézelődést egy joystick tengelyére lehessen rakni, akkor semmiféle külön szoftver nem szükséges a használathoz. Emellett ott az OpenTrack, amellyel egyrészt a TrackIR-kompatibilis játékokkal lehet használni a beépített FreeTrack modulnak köszönhetően, másrészt akár az egérrel történő nézelődést is helyettesíthetjük vele, ha az adott program csak erre ad lehetőséget.

EDTracker

És hogy milyen élményt nyújt ez a kütyü? Összeütöttem egy videót, ahol marcona pofámat mutatva demonstrálom, én mit is csinálok, miközben a játék leköveti a fejem mozgását – ez tipikusan az a helyzet, amikor könnyebb valamit megmutatni, mint leírni. Tény, hogy ez azért még nem egészen az az élmény, amit egy VR-szemüveg ad, de szerintem teljesen vállalható a kompromisszum, amit ez a kütyü biztosít. Gyakorlatilag zéró pluszterhelést jelent a gép számára, és sokat hozzáad a játékélményhez – kvázi kitágítja az egy monitor által megszabott „ablakot”, bár hozzáteszem, három kijelzős rendszerrel is használható. Sok játéknál lehet gombra rakni a nézelődést, de ez egyrészt messze nem olyan gyors és/vagy precíz, mint a saját fejünket használni, másrészt ez azt jelenti, hogy minimum egy ujjunk mással van elfoglalva, mint mondjuk az adott jármű irányítása, ami azért kényelmetlen tud lenni. Persze nem minden fenékig tejfel: az általam használt DIY verzióval el kell molyolni némi ideig, mire jól bekalibrálja – gondolom a Pro változat ennél barátságosabb.

Amíg kiderül, hogy az Oculus Rift és a társai milyen sikereket képesek elérni (meg amíg összegyűlik a pénz mind a VR eszközre, mind a szükséges gépfejlesztésre), addig az EDTracker is képes a maga módján VR-közeli élményt nyújtani. Sőt, akár utána is, hiszen az EDTracker számos játékban használható már, míg a Rifthez és a Vive-hoz csak most érkeznek a rájuk kifejlesztett címek... ■

hozzászólások (5)

david139
david139 2016.03.15. 01:41
Érdekes, valamikor 2000 környékén kaptam karácsonyra egy ilyesmi eszközt :D Volt egy sisak része, meg egy vevő egység a monitor fölé, és akkor amerre döntöttem a fejem, arra ment a kocsi a játékban. Úgy látszik megelőzte a korát az a termék :D
Sityi
Sityi 2016.03.15. 16:26
Elvileg itt sincs akadálya annak, hogy fejmozgással irányíts autót vagy bármit, csak épp fura lenne.
Herr Hauptmann
Herr Hauptmann 2016.03.15. 16:56
A korát nem előzte épp meg. Elég régóta piacon vannak az ehhez hasonló eszközök. Például a TrackIR. Csak épp a felhasználói réteg elég keskeny. Általában a repülős szimeknél veszik nagy hasznát (pl. IL2). De léteznek már jó pár éve különböző szoftverek is, amik webcam-et, vagy laptopok beépített kameráját használva érik el ugyanezt a hatást.
szbszig
szbszig 2016.03.15. 17:17
Már a '80-as években is voltak próbálkozások hasonlókra, szóval az ötlet semmiképpen sem számít újdonságnak. Gondoljunk például a Power Glove-ra a Nintendótól, ami ugyan egy kesztyű volt, nem sisak, de a működési elve ugyanaz: érzékelőket kellett ragasztani a tévéképernyő sarkaira, és azok figyelték, hogy a kezeddel merrefelé és miket mutogatsz. Mármint figyelték volna, ha működött volna, mert nagyjából használhatatlan volt. Immár tíz éve, hogy az AVGN is készített róla egy videót. :-)
Sityi
Sityi 2016.03.15. 20:39
Egyáltalán nem újdonság ez sem, két dolog miatt írtam róla:
- végre kész lett (erről bővebben lentebb)
- szerintem abban mutat újat, hogy ez giroszkóppal oldja meg azt, amit a TrackIR infravörös ledekkel és infrakamerával

Ezt a kütyüt pár angol srác találta ki az Elite: Dangerous fórumán még az alfa időszakban, mert kényelmetlennek tartották az egérrel való nézelődést (az is). Amikor én rendeltem, akkor még csak DIY csomag volt, a Pro azóta lett. Nálam ott ment el sok idő, hogy először rossz giroszkópot küldtek, aztán kétszer elveszett a csomag, és csak negyedjére kaptam meg. Csak ezzel el is ment bő fél év.
cikkajánló

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.

Scanneléstől a 3D-s nyomtatásáig - video Enji Nighttal

Megnéztük, hogyan készül el egy 3D-nyomtatott, élethű minifigura. Most Te is nyerhetsz ilyen szobrot!

Kipróbáltuk a PlayStation VR-t

A szerencsésebbek jövő héttől játszhatnak otthonukban a Sony VR-headsetjével.

HyperX Cloud Stinger gamer headset

Belépő szintű prémium kategóriás gamer füles érkezett. Cikk és videobemutató.