Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Filmadaptáció és remake egy csomagban.

2016.04.25. 19:25 | szerző: Zoo_Lee | Ismertető/teszt

A PlayStation számtalan legendás karaktere közül kevesen tudhatnak maguk mögött olyan sikeres pályát, mint Ratchet és Clank párosa. Lassan 14 év telt el, amióta a duó elkezdte pályafutását a PlayStation 2 hajnalán, azóta pedig minden Sony konzolon sikerjátékok sorában tették tiszteletüket. Amikor felmerült, hogy a Sony több híres játéksorozatából filmadaptációt fog készíteni, elég egyértelmű volt, hogy párosunk valószínűleg az első választások közé fog esni. Bár a film premierétől még pár nap elválaszt minket, így annak minőségéről és sikeréről még nem tudunk beszámolni, az Insomniac előrelátóan egy héttel a premier elé időzítette az új játékot, amely nemcsak a páros debütálása a PlayStation 4 konzolon, és a film adaptációja/társjátéka, de egyben a legelső rész rebootja is.

Ratchet & Clank

Főhősünk Ratchet, a lombaxok fajának egyik utolsó képviselője, aki napjainak nagy részét űrhajók szerelésével és álmodozással tölti. Amikor példaképei, a Qwark kapitány vezette Galaktikus Védelmezők a bolygóján tartanak toborzást, úgy érzi, végre eljött az ideje – ám sajnos nincs szerencséje, meglehetősen rövid pályafutása során elkövetett kihágásainak és törvényszegéseinek sora ugyanis a próbán elért remek eredményei ellenére alkalmatlanná teszik a szolgálatra. A sorsnak azonban más tervei vannak, a megalázást követő estén ugyanis Ratchet garázsától nem messze csapódik be a Dr. Nefarious gyárából szökött defektes harci robot, Clank mentőkapszulája, aki figyelmeztetni akarja a Galaktikus Védelmezőket az elvetemült Drek vezérigazgató galaxist fenyegető terveire. Ratchet a Védelmezők tagjának hazudja magát, és vállalja, hogy segít újdonsült társának eljutni a Kerwan bolygóra, a Védelmezők főhadiszállásra.

Ratchet & Clank

A legfőbb kételyem a játékkal szemben eleinte az volt, hogy vajon egy alig 13 éves játékból, amely az évek során folyamatosan kapta az újabb epizódokat, néhány éve pedig egy minőségi újrakiadást, érdemes-e rebootot készíteni. Így puszta múltidézésből, miközben vártam, hogy a tesztpéldány letöltődjön a PS4-re, beüzemeltem a Sony előző generációját, és feldobtam a pár éve tesztelt Ratchet and Clank Trilogyt. Fontos megjegyezni, hogy a HD trilógia volt az első alkalom, hogy Ratchet játékokkal játszottam, így valamennyire kronológiai sorrendben toltam végig a részeket – és kénytelen voltam belátni, az első rész még a csillogó-villogó HD felbontás ellenére sem öregedett valami jól: így visszatekintve nehézkes irányítás, gyakran már-már az unfairség határait súroló, brutális nehézség, olyan esszenciális elemek teljes hiánya, amelyek a későbbi részekben a széria védjegyévé váltak. Szóval igen, a rebootnak van létjogosultsága – és már néhány óra után éreztem is, hogy a készítők apait-anyait beleadtak.

Ratchet & Clank

A játék gyakorlatilag az első Ratchet & Clank epizód, viszont PS4-szintű technológiával, az eredeti pályák szinte tökéletesen újratervezett változataival (a helyszínek és a térképek mind ismerősek, de a látogatásuk sorrendje és a rajtuk átélt kalandok másképp zajlanak), és az összes jól eltalált újítással, játékelemmel, népszerű mellékszereplővel, amelyeket az Insomniac az eltelt évek során a szériához adagolt. Az irányítás tökéletes, a színes fegyver- és felszereléstárat néhány új darab mellett a sorozat legismertebb, legkultikusabb darabjai alkotják. Ratchet és fegyverei természetesen képesek szinteket lépni, utóbbiakat grid-alapú rendszerrel fejleszthetjük is, az életünk pedig minden szintlépéssel nő, és már kezdéskor sem három találat az összes sérülés, amit kibírunk. Mindehhez a készítők terveztek egy remek, gyűjtögethető kártyákon alapuló rendszert: leölt ellenfeleinktől és a pályák alapos felfedezésével kártyacsomagokat nyerhetünk, amelyekből ha kirakunk egy teljes szettet, bónusz képességeket, fegyvereink számára új skineket szerezhetünk, sőt, az első epizód kultikus fegyverét, a RYNO-t (Rip You aNother One!) is a hozzá tartozó kártyák gyűjtésével vehetjük meg a rekordmennyiségű csavar helyett. A pályák mérete, a rengeteg látványos effekt, a hatalmas, kaotikus csaták remekül szemléltetik a PS4-ben rejlő erőt, a hangulatot, a zenéket, az epikus küldetéseket a fejlesztők telibe találták.

Ratchet & Clank

Könnyű lenne azzal zárni a cikket, hogy igen, a Ratchet & Clank olyan rebootot kapott, amelyről más kultikus játékkarakterek csak álmodhatnak, de a dologba sajnos belerondít egy igen súlyos tényező – a filmadaptáció. A játékban ugyanis hiába az eredeti rész helyszíneit és küldetéseit járjuk be új köntösben, időről időre kapunk olyan vadiúj, vagy teljesen megváltoztatott pályát, amely a filmhez kötődik (ekkor még a játék motorjával készült átvezetőket is felváltják a mozifilmből kivágott jelenetek). A váltás pedig elég diszharmonikus, érezhetően megtöri a narratívát, szinte mintha az eredeti játékhoz hű pályák és a filmhez kapcsolódó pályák két külön világot (vagy minimum két külön játékot) alkotnának, mind hangulatban, mind a szereplők közötti dinamikában, mind humorban. A játék pedig itt szenvedi el az egyetlen csorbát, ahol a 13 éves eredeti jobb nála: a karakterépítésnél. A film lehet, hogy mélyebben körbejárja Ratchet és Clank kapcsolatát, illetve a mellékszereplők motivációit, ezek a jelenetek viszont nem kerültek be a játékba, az átvezetők pedig meg sem próbálják pótolni a hiányukat. Így ahhoz, hogy a narratíva hiánytalan legyen, vagy látni kell végigjátszás előtt a filmet, vagy lepörgetni az elmúlt évek Ratchet kalandjainak nagy részét – a reboot ugyanis leheletvékonyan kezeli csak a két karakter közötti dinamikát, ami egy sokadik folytatásban még talán elment volna, egy rebootban borzasztó gyenge alap.

Ratchet & Clank

Játékmenet és hangulat terén azonban Ratchet & Clank debütálása PlayStation 4-en kiválóra sikerült, megkockáztatom, ha nem lennének a filmadaptációból fakadó problémák a narratívában és történetvezetésben, még az egész franchise egyik legjobb darabjaként is emlegethetném. A széria legjobb elemeit gyúrja össze, régi rajongóknak igazi tömény fanservice – csak fájó pont, hogy ha a film nincs, valószínűleg még jobb lehetett volna. ■

Ratchet & Clank
Ratchet & ClankRatchet & ClankRatchet & ClankRatchet & ClankRatchet & Clank

A Ratchet & Clank kizárólag PlayStation 4-re jelent meg.

értékelés

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank
Pozitívumok
  • A széria első részét bővíti a franchise legjobb elemeivel.
  • Az új fegyverek hozzák a sorozat zsenialitását.
  • A gyűjtögetős kártyák rendszere nagyon jól eltalált elem.
  • Gyakorlatilag tökéletes reboot lenne...
Negatívumok
  • ...ha nem kényszerülne lépten nyomon megalkuvásra a film miatt.
Ratchet & Clank
A legutóbbi Ratchet & Clank cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.