Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Cossacks 3

Cossacks 3

A 15 éves klasszikus pontos másolatát kaptuk meg.

2016.10.04. 10:56 | szerző: Wing | Ismertető/teszt

Gyerekkorom egyik meghatározó játéka volt a hazánkban 2001-ben boltokba került Cossacks: European Wars. Bár akkor még nem volt Steam, hogy pontosan tudjam, de érzésem szerint biztos beleraktam vagy ezer óra játékidőt. Egyébként talán már kevesen emlékeznek rá, de akkoriban a Cossacks sikere egybeesett a kelet-európai játékfejlesztés előretörésével, amiben ráadásul mi azért eléggé az élen jártunk. A két nagyobb kiegészítő (az Art of War, majd a végre magyarokat is tartalmazó Back to War) után jött a Cossacks II, amely önmagában nem volt rossz játék, viszont alapvetően tért el az első résztől, így a régi rajongók közül csak kevesen voltak maradéktalanul elégedettek.

Cossacks 3

Ha rosszmájú szeretnék lenni, akkor most jöhetne az a rész, hogy megkérem Dinót, linkelje be a régi Cossacks I tesztet, írja bele, hogy „lehet zoomolni”, és kész is a cikk. De komolyan! Teszteltem már remake-et, a Homeworld 1-2 tetszett, a Gabriel Knight még jobban, de ehhez kellett az is, hogy néhány apróságban más volt, jobb volt, mint az eredeti, és nem csak grafikában. A GSC-s ukrán srácok más utat követtek: minden tökéletes másolata az első résznek.

Cossacks 3

Aki esetleg nem ismerné a Cossacks sorozatot: a játék tökéletes archetípusa a 4X RTS-eknek. Mindössze néhány paraszttal elindulva fel kell építeni egy várost házakkal, akadémiával, templommal és rengeteg katonai létesítménnyel: lovardával, barakkokkal és ágyúöntőkkel. Ehhez persze rengeteg fára, kőre, ételre, valamit kibányászható nyersanyagokra – aranyra, vasra és szénre – lesz szükségünk. A nyersanyagokat katonáink kiképzésén és az új épületek felhúzásán túl rengeteg különböző fejlesztésre is lehet (pontosabban igencsak ajánlott) költeni: az élesebb kaszával gyorsabb az aratás, a kovás puskával nagyobb tűzgyorsaság érhető el, Montgolfier urak hőlégballonjának segítségével pedig az egész térképet beláthatjuk, feleslegessé téve a további felderítéseket. És ilyen fejlesztésből van vagy kétszáz legalább. Túl komoly gazdasági szimulációra azért nem kell számítani, nincsenek termelési láncok, nem kell szerszámokat vagy fegyvereket előállítani, az egyetlen dolog, amire ügyelni kell, hogy mindig mindenből sok legyen.

Cossacks 3

A játék a XVII-XVIII. században játszódik, és összesen 12 választható nemzet került be a játékba, bár ez a szám valószínűleg bővülni fog majd DLC-kkel és modokkal. Magyarország, fájdalom, egyelőre nincs, de sajnos ebben a korszakban valóban kisebb beleszólásunk volt az európai történelem menetébe, mint akár az előtte vagy az utána következő évszázadban. Bár az európai nemzetek hadseregei számos közös elemmel rendelkeznek, mindegyikük rendelkezik 4-6 egyedi egységgel. A bányákat és az őrtornyokat leszámítva teljesen különböznek az épületek is, ami kellően színessé teszi a játékot. Némi eltérés van a keresztény és a muszlim országok fejlesztési lehetőségei között (utóbbiak nem léphetnek át a XVIII. századba), de nem kell túl nagy eltérésekre gondolni. Ennek ellenére a játékmenet nagyon függ attól, hogy kivel vagyunk.

Cossacks 3

A grafika természetesen szebb, mint 15 éve, bár annyira azért nem dobtam hátast a dologtól, főleg egy Anno 2205 után. Egységeink már 3D modellek, nem sprite-ok, ugyanez igaz az épületekre is, és ahogy írtam, lehet zoomolni is katonákra – de mutasson nekem valaki egyetlen Cossacks-játékost, akit ez bármilyen formában lázba hoz, amikor több száz, ne adj’ Isten, ezer egységet kell harcba vezetni? Inkább kifelé kellett volna több zoomolási lehetőséget adni a játékosnak, az jóval hasznosabb lett volna. A szerényebb grafika mindenesetre baráti gépigényt tesz lehetővé, a Cossacks 3 akár egy beugró konfigurációval is megelégszik. Teljesen érthetetlen módon azonban a 3D modellek is ugyanúgy minden további nélkül átmennek egymáson, mint 15 éve. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy végtelen mennyiségű egység tud ugyanabban az egy pontba tömörülni. Ez 15 éve is megmosolyogtató dolog volt, most pedig inkább nevetséges a látvány, ahogy 150-150 lovas katona egyetlen négyzetméteren egymásnak feszül, majd a teljesen irányíthatatlan csetepaté után az egyik oldalon hirtelen szétrajzik a győztes oldal 20 túlélő katonája. Apropó lovasság: derék katonáink még mindig maximális sebességgel képesek keresztülvágtatni a legsűrűbb erdőn is, pedig ha van valami, ahol a lovasság ereje és dinamikája elvész, az a sűrű fás-bokros vidék. Szóval ütközéseket nem tud érzékelni a játék motorja, ahogy meggyűlik a baja a domborzattal is: az ágyúknak teljesen mindegy, hogy a célpont felettük, teljesen eltakarva található, úgy is képesek valami csoda folytán odalőni. Ez pedig még a régi Cossacksben is sokkal jobban működött, legalábbis nem emlékszem ilyesmire.

Cossacks 3

Természetesen kipróbáltam a multit is, hiszen mégiscsak ez volt mindig is a Cossacks lényege. Örömmel láttam, hogy elég sok játékos aktív, ami viszont sokatmondó, hogy játékostársaim rendre 25-35 év között mozogtak, ami egyelőre megerősíti azt a korai gyanúmat, hogy ez a remake új játékosok helyett inkább azokat fogja csak lázba hozni, akik anno 15 éve gyerekként is ezzel játszottak suli után.

Cossacks 3

Ugyanis valahogy az egész kicsit megöregedett. A nosztalgiafaktor – hála annak, hogy tényleg semmi nem változott, még az ikonok is szinte teljesen ugyanazok – meglehetősen magas: ahogy elindítottam az első multit, már jöttek is elő a már elfeledettnek hitt kézmozdulatok, a sorrend, hogy mit és hová kell építeni. Mégis ez a játékmenet most már eléggé kevés. A csata egy Total Warhoz képest egészen primitív, nem nagyon kell taktikázni, csak nyomatni végtelenítve (mert ilyen is volt/van) az egységgyártást, „gyártani” a parasztokat, kimaxolni valamelyik amúgy is brutál egységet, aztán bízni abban, hogy egyszer csak elfogy az ellenség. Szórakoztató ez mondjuk 2v2-ben? Persze, rettenetesen az. De valljuk be, a taktikai rész meglehetősen minimális. Aki erre vágyik, azoknak ajánlom a kampányt, mert szerencsére van ilyen is, és néhány apró hibától eltekintve (például nem akkor „kapcsol be” egy esemény, amikor kéne) egészen szórakoztató. Nincs korlátlan nyersanyagunk, oda kell figyelni katonáinkra, mert sokszor gyártani sem tudunk újat. Így az egész önfeledt öldöklésből átmegy egy sokkal taktikusabb irányba, ami jót tesz a játékmenetnek. Sajnos azonban két dolog szintúgy megmaradt régről: az idegőrlő útkeresési algoritmus, ami miatt néha katonáink a lehető leghosszabb útvonalon próbálnak átjutni A-ból B-be, valamint a rettenetesen buta MI. Nagyon nehéz nem kihasználni a kampány során, hogy a gép akkor is csak bután néz maga elé, ha 1 darab tökéletesen védtelen ágyúval szétlövöm az erődjét, miközben bent több száz katonája áll teljesen tétlenül. Döbbenetes, de emlékeim szerint pontosan így viselkedett a régi Cossacks is.

Cossacks 3

Fura érzések kavarogtak bennem a teszt során, hiszen élveztem a játékot, hiszen régen is szerettem a Cossackset, de ilyen remake-kel, ahol még az eredeti játék hibáit és hiányosságait is lemásolják, még nem találkoztam. Kicsit több bátorsággal újra életet lehetett volna lehelni a sorozatba. Attól félek, hogy Cossacks 3 a régi rajongókon kívül nem sok újat fog szerezni magának. ■

Cossacks 3
Cossacks 3Cossacks 3Cossacks 3Cossacks 3Cossacks 3Cossacks 3Cossacks 3Cossacks 3

értékelés

Cossacks 3

Pozitívumok
  • Maximális nosztalgiafaktor.
  • Szórakoztató játékmenet.
Negatívumok
  • Elavult játékmotor.
  • Gyenge MI.
  • Néha idegőrlő útkeresési algoritmus.
Cossacks 3
A legutóbbi Cossacks 3 cikkek, hírek

hozzászólások (7)

ivanova36
ivanova36 2016.10.04. 13:11
Nem rossz az Anno 2205, bár szerintem játékélményben az Anno 2070 az jobban sikerült nála.

Cossacks 3-hoz: nosztalgiát nem éreztem a képek láttán, pedig az első résszel én is sokat bohóckodtam. Nosztalgia faktor az nálam az 8-bit Armies és az 8-bit Hordes hozta meg. Minden tekintetben, még a régi "húzzunk le még egy rókabőrt" érzés is benne van.
Noggle
Noggle 2016.10.04. 13:38
A helyzet az, hogy nem bírtam megállni, hogy megvegyem. Igazából elég sok hd remake készült az elmúlt pár évben (pl Icewind Dale) amik igazából nem sokat adtak az eredetihez. Miért pont itt zavarna? Viszont nagyon hiányzik már egy jó RTS, aminél szívesen multizok. Bízom benne, hogy a Cossacks 3-ban ezt megtalálom.
ivanova36
ivanova36 2016.10.04. 14:20
Jó RTS hiányzik? Azért az elmúlt pár évben jött ki egy-két darab:
Grey Goo, Homeworld: Desert of Kharak, Starcraft 2, 8-bit Armies, Act of Agression, Total War: Warhammer, Planetary Annihilation, Master of Orion, valamennyire a Sid Meiers Starship is az volt ahogy a Beyond Earth is, 21.-én jön a Civilization 6.
Sajnos az Anno 2205 csak singlere sikerült.
Noggle
Noggle 2016.10.04. 14:40
Greygoo-t most (tegnap) játszottam végig. Kutya nem játszik vele online. Starcraft 2? Ne viccelj, Homeworld kívánságlistán, Total War nem rts (csak a csaták), planetary bugos mint az állat...soroljam tovább?
csuroach
csuroach 2016.10.19. 18:56
SC2-vel mi a baj?
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.