Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Gears of War 4

Gears of War 4

„Régi és új örök harca dúl...”

2016.10.10. 10:25 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

A Gears of War franchise neve az elmúlt évtizedben legalább annyira összenőtt a Microsofttal, mint a szériát a kezdetek óta árgus szemekkel felügyelő Rod Fergussonnal. Az említett úriember először az Unreal Engine-t csiszoló Epic Games színeiben, majd az Irrational Games csapatához történt rövid kitérőt követően immár a The Coalition berkein belül folytatja rendezői és produceri ténykedését az Xbox egyik legnépszerűbb húzósorozatának darabjai felett. Jelen ismertetőm tárgya, az immár Windows 10-es PC-kre is elkészült Gears of War 4 nem egyszerűen folytatja a – négyrészes – alaptrilógia történéseit, hanem egyenesen új irányba tereli azokat, még ha ezt kellő nosztalgiafaktorral megspékelve teszi is.

Gears of War 4

Marcus Fenix és bajtársai nem kis áldozatot hozva megmentették az emberiséget a Sera bolygón folyó ádáz küzdelmek során. A mélyben található folyékony energiaforrás, az imulsion birtoklásáért a föld alól támadó locustok és mutálódott, elvetemültebb társaik, a lambentek alulmaradtak Marcus, Dom, Baird és a többiek erőfeszítéseinek hála, és a humán faj ismét fellélegezhetett. Nem volt azonban ez a győzelem felhőtlenül boldog, sem pedig katartikus. A teljes imulsionkészlet elpusztítása valamennyi fosszilis energiaforrás pusztulását, valamint a legváratlanabb időpontokban megjelenő forgószelek, homok- és elektromos viharok feltűnését vonta maga után. A győztes COG (Coalition of Ordered Governments) megújult szervezete veszi ismét át az uralmat, amelynek miniszterelnök asszonya vasmarokkal kényszeríti a mindössze néhány százezerre becsülhető lakosságot zárt és őrzött falak mögé épülő városokba, amelyeket nem hagyhatnak el a polgárok. Akad azonban egy maroknyi renegát, a magukat csak Kívülállók néven emlegető csoport, amelynek tagjai a lágerekre emlékeztető poliszok falain kívül, szabadon élnek kicsiny táboraikban, amelyek számára a nélkülözhetetlen energiát időről időre a COG bázisaira történő behatolások és az ott lévő szerkezetek eltulajdonítása útján biztosítják. Ez természetesen maga után vonja az egyeduralkodó karhatalom robotseregével vívott rendszeres harcokat is, valamint annak a veszélyét, hogy azok rábukkannak a renegát telephelyekre, amelyeket ilyenkor minden erejükkel igyekeznek átállítani, vagy leginkább elpusztítani. Ezzel a más játékokból már ismerősnek tűnő körítéssel veszi kezdetét a Gears of War sorozat egyik leglátványosabb, a szériát új mederbe terelő epizódja.

Gears of War 4

A játék egyszemélyes kampánya egy rövid, igencsak nosztalgikus prológussal indul [Figyelem! Ha nem szeretnél spoilerbe futni, ugorj a következő bekezdésre!], amelyben néhány szösszenet erejéig újra átélhetjük az előző részek néhány emlékezetes momentumát, és nem mellesleg régi ismerőseinkkel is találkozhatunk. A hagyományosan különböző felvonásokra (jelen esetben ötre), és azokon belül fejezetekre osztott sztori egy renegát rajtaütéssel folytatódik, amikor egy furcsán ismerősnek tűnő, mégis ismeretlen fiatalember vezetésével negyedmagunk küzdjük végig magunkat a COG egyik féltve őrzött üzemébe, hogy beszerezzünk kicsiny kolóniánk számára egy számunkra nélkülözhetetlen, fabrikátor nevű masinát. Ez az energiaellátáson kívül különféle típusú és szintű védelmi berendezéseket (lövegeket, torlaszokat, elektromágneses hullámokat kibocsátó kütyüket, fegyvereket stb.) biztosít embereinknek. A csapatot természetesen elkapja a miniszterelnök asszony, és csapataival követi őket igen gyengén védett táborhelyükig, amelyet – ténykedésünknek hála – azonban mégsem sikerül elpusztítania. Éppen megnyugodna mindenki, amikor egy soha nem látott idegen faj jelenik meg a szó szoros értelmében mindenhonnan, és hármunk kivételével mindenkit lemészárol, illetve – bajtársunk és barátunk, Kait Diaz édesanyja, táborunk vezetője esetében – bekebelez és elhurcol. Magunkra maradva rá kell ébrednünk, hogy ha tetszik, ha nem, csakis egy embertől remélhetünk segítséget. Ez az ember pedig nem más, mint a szintén renegátként, hősi múltjának hátat fordítva, egy régi kúriában éldegélő Marcus Fenix... az édesapánk.

Gears of War 4

A negyed évszázaddal a harmadik rész után játszódó események jól érezhetően egy új éra kezdetét jelentik a franchise-on belül. Ezúttal nem Marcust, hanem J.D. Fenixet irányíthatjuk, aki apjához hasonlóan félelmet nem ismerő, rettenthetetlen fenegyerek. Annyiban azért különböznek, hogy a sármos szépfiú sok fokozattal kevésbé morcos felmenőjénél, és legalább ugyanennyi fokozattal inkább törekszik arra, hogy édesanyját (Anya Stroudot) is jó pénzért eladja egy gyilkos poén betolásáért. Az irányítás és a játékmenet nem sokat változott az előzőekhez képest, így a sorozat egyik védjegyének számító, harctéri tudósításokra emlékeztető kamerakezelés is megmaradt. Hőseinket ismét váll fölötti, külső kameranézetben irányíthatjuk, amelyet egy némi kihívásokkal küzdő célzásrásegítés tesz a kezdők számára is viszonylag hamar uralhatóvá. Arzenálunk talán legfontosabb darabja ezúttal is a láncfűrészes gépkarabély, amelyet egyéb géppuskák, pisztolyok, shotgunok, gránátok, vagy újításként egy bombázó kütyü (Dropshot) és a Half-Life 2 mintájára egy fűrészkorong-kilövő ágyú (Buzzkill) tesz teljessé. Szintén újításként ezúttal késünk is van, amellyel ellenfeleinket végezhetjük ki igen látványos képsorok kíséretében. A fedezékrendszer szintén megmaradt, amelyhez igen hatásos leterítő mozdulatok is társulnak – sajnos nem csupán a mi részünkről. A történet gyors, pörgős, csordultig tele van akcióval, amelyet moziszerű átvezetők és kiváló, profi szinkron tesz még teljesebbé. Időnként választhatunk, hogy egy ponton jobbra vagy balra megyünk, amikor kis kvartettünk kényszerűen szétválik. Ilyenkor párokra oszolva kell teljesítenünk az adott feladatot, vagyis ezúttal sem maradunk soha magunkra. Ha akad társunk, a történetet kooperálva is játszhatjuk, ami jó kis baráti mókára ad lehetőséget. A program checkpoint rendszerben ment, ami az esetek nyolcvan százalékában rendben is lenne, de a maradék húszban igencsak távoliak ezek a mentési helyek, ami a már kezdő fokozaton is helyenként rendes kihívást jelentő boss fightok alkalmával nagyon is bosszantó tud lenni. A sorozat történetében első ízben az Unreal 4-es motor a felelős a képi világért, amely talán most először muzsikál igazán rendesen egy program alatt. Az effektek gyönyörűek, a skinek nagyon rendben vannak, az arcok – ha nem is közelítik meg az Until Dawn vagy az L.A. Noire színvonalát – nem fából faragottak, és habár akadnak más grafikus engine-ek esetében alaposabban kidolgozott részletek is (mint például a frizurák), alapvetően igen hangulatosra sikerült a játék körítése.

Gears of War 4

A kampány mellett a készítők nagy hangsúlyt fektettek a többjátékos módokra is, amelyeket a tesztfázis során a finoman szólva nem túl népes online arénáknak köszönhetően igen limitált mértékben volt alkalmam kipróbálni. A régi kedvencek mellett újabb opciók is bekerültek a repertoárba, mint a Dodgeball (ekkor minden halál az ellenfél csapatában egy újraéledést eredményez), az Arms Race (amelyben mindenki a legdurvább fegyverekkel indul, és lefelé halad minden elhalálozáskor a leggyengébbig), illetve az Escalation (amelyben a csapatok tizenhárom körön keresztül küzdenek három-három zóna uralásáért). A horda módban mindenkinek megvan a maga feladata, amikor a fabrikátor segítségével ki-ki a csapat hasznos tagja kell legyen az ellenséges hullámok legyűrésében, így a mérnökök, a felderítők, a harcosok és a mesterlövészek is a maguk dolgára koncentrálva kell együttműködjenek társaikkal. A horda mód egyébként igen ötletesen a kampány során is megjelenik némi kis ízelítő erejéig, amikor például J.D.-ék kicsiny táborhelyüket védik a COG hullámokban rohamozó robotserege ellen.

Gears of War 4

A sok pozitívum és hatalmas mennyiségű on- és offline tartalom mellett a negatívumok listája viszonylag rövid, amely leginkább a már említett mentésihely-távolságokban, illetve az MI butaságaiban merül ki. Ez utóbbi alatt azt értem, hogy mind bajtársaink, mind pedig ellenfeleink minden gond nélkül sasszéznak végig golyózáporunkon, és egymás fedezése vagy a taktikus harc sem az erősségük. Társainknak egyedül játszva is jó hasznát vesszük a harcok során, de azonnal megáll az élet, ha a továbbjutás útját kell megtalálni, avagy meg kell nyomni egy egyszerű kapcsolót, ami természetesen mindig kizárólag a mi dolgunk. Ezeken az apróságokon azonban hamar túl lehet lendülni, mert a Gears of War 4 az első perctől az utolsóig magával ragad, beszippant és nem ereszt.

Gears of War 4

A Microsoft és a The Coalition végre elhozta az amerikai konszern egyik legnépszerűbb franchise-ának legújabb, immár ízig-vérig legújabb generációs epizódját az Xbox One és Windows 10 operációs rendszert használó PC tulajoknak. A Gears of War 4 új történetet és korszakot nyit az egy évtizedes sorozatban, amit azonban kellő tisztelettel és nosztalgiával tesz meg, a jól bevált elemek megtartása, valamint azoknak éppen a kellő mennyiségű újítással történő megspékelésének köszönhetően. Az egy- és többjátékos tartalomban is bővelkedő játék kiváló szórakozást nyújthat mind a régi rajongóknak, mind pedig azoknak, akiknek eddig nem volt szerencséjük a háború fogaskerekeinek működéséhez. Mit is mondhatnék még? Irány a bolt! ■

Gears of War 4
Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4

értékelés

Gears of War 4

Gears of War 4
Pozitívumok
  • Remek körítés.
  • Beszippant és nem ereszt.
  • Rengeteg egy- és többjátékos tartalom.
  • A régi játékmenet megtartása kellő mennyiségű újítással.
  • Szívmelengető nosztalgiafaktor.
  • Jól eltaláltak az új szereplők.
Negatívumok
  • Néhány mentési hely igen távol esik egymástól.
  • Az MI nem az igazi.
Gears of War 4
A legutóbbi Gears of War 4 cikkek, hírek

hozzászólások (17)

Pras
Pras 2016.10.19. 17:14
A szorosan vett témától függetlenül:
Én azért mindenkit erősen biztatok arra, hogy informált döntést hozzon, és ebben egy jó cikknek vastagon felelőssége van per kell, hogy legyen. Tehát annyira ne legyen várós semmi, hogy vakon elkezdenek kimászni a té jegybankelnökünk által aláírtak a tárcából... :) Nyilván egy sorozat n+1. darabjánál ez kisebb kockázat, de új címnél valamilyen szinten megkerülhetetlen, ekkor pedig a legracionálisabb választás néhány kritika átfutása.
VodevilX
VodevilX 2016.10.19. 18:54
Ja, természetesen én is mindenek előtt a kedvelt, bejáratott címekre gondoltam :)
De tényleg az említett RE7, vagy a remélhetőleg 2 hét múlva bejelentett Diablo 4 ami nekem pl pont ilyen, ezeket bármikor.
Ezzel szemben az sem mindig jó, ha a sok 9 meg 10/10 után ugrik rá az ember valamire ami addig nem is igazán izgatta, mert ilyen is volt már, aztán nem jött a hatalmas csoda, csak egy sima jó játék, ami akár rá is ért volna.

Viszont most el is kezdtem szemezgetni ebayes Nvidia GoW4 kódokkal :D 30-ig beváltható, és MS Store röhejes árához képest normál játék áron 11k körül, arra jutottam hogy jöhet :D
VodevilX
VodevilX 2016.10.21. 13:07
Úgy néz ki, megvan a nyomi MS Store - Xbox Play Anywhere játékok egyetlen előnye, ha van osztott képernyős co-op, akkor az marad PC-n is :)
Amúgy úgy tűnik jó port, feltoltam Ultrára, és bár 60-80 közt képes ugrálni, de csak ritkán megy 60 alá, így már jobban fut mint az Ultimate Edition :D A multi is működik, előbbivel egyetlen meccset sem tudtam tavasszal játszani NAT probléma miatt...
Már csak idő kéne rá, mert ezt így nem lehet, hogy egyszerre van CIV6, BF1 meg ez is... Mondjuk én vagyok a hülye, mert ezt simán lehetett volna nyúzni előző előző vagy e héten a nagy várakozásban :D
VodevilX
VodevilX 2016.10.21. 15:01
Ráadásul tudom, kényes téma, de van PC/X1 multi crossplay kampány, horde mode coop-ban, esetleg privát versus-ban, csak public versusban nincs. De ez egy nagyon jó lépés, és remélem a jövőben többet látunk ilyet, legfeljebb egy szerver keresés előtti kapcsolóval, mert így legalább a játékos bázis hosszú távra be lehet biztosítva!
VodevilX
VodevilX 2016.10.23. 23:35
Közben befejeztem én is a nap folyamán. Szuper, hogy jött PC-re!
Ráadásul nem is akárhogyan :O
Folyamatosan csak az állam keresgéltem, pont most a BF1 még a hasonló, de ez szerintem jobb annál is jobb. De a lényeg, amire gondolok, hogy szerintem most bontakozik ki ez a generáció igazán látvány téren. A Gears4 már bizony felidézte azokat a tech demókat, amikkel pár éve még menőztek, hogy mit tud majd az UE4... hát most itt van. Technikailag rendkívül sokoldalú, és ami fény, füst, árnyék meg fizikát láttam, az teljesen új szintre emeli a dolgokat! Egyszerűen hiába volt itt idén már ROTR, DOOM, Division... azt hiszem ez az első, nem indie, hanem AAA UE4 engine játék, és bizony káprázatos! (mondjuk az új Unreal Torunament alatt van még, de az nem ér mert meg sem jelent még:D bár ott is látszik, de azért teljesen más egy ilyen gondosan összepakolt kampány) Valószínűleg az UE4 most nem lesz akkora egyeduralkodó mint az UE3 volt, de jó sorunk lesz ha a FrostByte-al karöltve ilyen látványt kapunk! És mindkettő hihetetlen jól optimizált!
Rendesen be is indította a fantáziámat, hogy miket is szeretnék, pl egy Jedi Knight 4. rész, vagy valami új TPS scifi/horror...

De a játék többi részével is többnyire elégedett vagyok, tipikus GEARS játékmenet, az mindig jó. A történet olyan, amilyen: nem túl kiemelkedő, nem is vészes, a vége viszont eléggé összecsapott. De ha ez tényleg új trilógia lesz, ahhoz képest még az is változhat. Az biztos, hogy a játék élmény miatt fog megenni a fene a folytatásokig, nem a zárás miatt. (Nem is tudom a közeljövőben, milyen címekkel lehet csillapítani az elvonási tüneteket, még ha nem pont ugyanez a kategória, de talán az Andromeda lehet a következő adagom... Viszont most már oda is kötelező a kontroller support PC-n, na meg ha jönne remaster abból a trilógiából, akkor oda is)
Viszont még a látványhoz visszakanyarodva, az sem érne sokat, ha nem lennének ilyen zseniálisan összerakva a helyszínek, az Act3 az csúcs volt!
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.