Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Sid Meier's Civilization VI

Még mindig jó móka körről körre leigázni az egész világot.

2016.11.01. 20:49 | szerző: GeryG | Ismertető/teszt

Amikor 1991-ben a Sid Meier és Bill Stealey által alapított MicroProse bemutatta a Civilization című stratégiai játékot, kevesen hitték, hogy egy sikertörténet veszi kezdetét. A körökre osztott játékban az egész világ felfedezése és meghódítása volt a cél, ehhez pedig évszázadok álltak rendelkezésünkre. Kalandunk az ókorban vette kezdetét néhány harcossal és telepessel, akikkel megalapíthattuk birodalmunk első városát. Innen pedig csak egy megoldás létezett: a többi népet megelőzve kifejleszteni az újabb és újabb technológiákat, ezek révén pedig még hatékonyabb és erősebb egységeket gyárthattunk, valamint gondoskodhattunk népünk jólétéről is.
A sorozat a következő negyed évszázadban további négy epizódot ért meg, nem számolva a mellékágakat, mint a Colonization, az Alpha Centauri vagy a 2014-es Beyond Earth. És miképp lehetne méltóbb módon megünnepelni a huszonötödik évfordulót, mint egy vadonatúj résszel, amely immár a hatodik a sorban?

Sid Meier's Civilization VI

A Sid Meier’s Civilization VI nem akar túlmutatni a széria hagyományain, sok más hasonló sorozattal szemben nem akarja megreformálni önmagát. A Firaxis csupán egy olyan epizódban gondolkozott, amely méltó az elődökhöz, ugyanakkor némi újdonsággal is kecsegtet – főleg játékmenet terén. A kitaposott ösvényről persze nem tér le, hiszen megmaradt a körökre osztottság, a felfedezősdi, a diplomácia és persze a technológiai fejlesztések is. Kalandunkat ezúttal is mindössze egy telepessel és egy maroknyi, bunkósbotot forgató harcossal kezdjük. Előbbivel célszerű mielőbb találni egy élelemben és nyersanyagokban gazdag vidéket (lehetőleg vízpart közelében), ahol felhúzhatjuk első városunkat. Utóbbival közben szépen felfedezhetjük a környéket, további nyersanyagok és erőforrások után kutatva, esetleg leverve a környéken portyázó és táborozó barbár törzseket.
Amint megalakult civilizációnk sarokköve, a főváros, kiválaszthatjuk, hogy a lakosság milyen egységet vagy épületet készítsen el. Előbbiek a további terjeszkedést szolgálják, utóbbiak pedig a lakosság jólétét, hatékonyságát vagy épp biztonságát növelik. A siker érdekében idővel egyre több várost kell emelnünk a stratégiailag fontos területeken, ezáltal kiterjesztve birodalmunk határait és fennhatóságát. Egységeink között pedig a megannyi katona (harcos, íjász, lovag, katapult, majd később egyre modernebb egységek) mellett kereskedőket, további telepeseket, felderítőket és persze a nagyon fontos munkásokat is megtaláljuk. Utóbbiak felelnek a városok környékének megmunkálásáért: termőföldeket alakítanak ki, bányákat fúrnak, befogják a háziasítható állatokat. Ezek az egységek nem örök életűek, két-három munka elvégzése után eltűnnek, újakat kell toboroznunk helyettük valamelyik városban. A korábbi részekkel ellentétben itt már nem az ő feladatuk a városok közti úthálózat kialakítása, ezt a kereskedőkaravánok végzik. A városokban egyébként szintén újdonság, hogy megszabhatjuk, a lakosok a környéken elérhető épületek közül melyekben dolgozzanak. Ha egy városban nincs elég lakos, hiába húzunk fel körülötte megannyi farmot és bányát, azoknak csak egy részét lesznek képesek üzemeltetni. Ezt határozhatjuk meg mi.

Sid Meier's Civilization VI

A városokban most is számos gazdasági és ipari épületet emelhetünk, amelyek fokozzák a termelékenységet, javítják a lakosság egészségét. Építhetünk vallási és szórakoztató épületeket is, ezek a morál javítására szolgálnak. Ugyanakkor nem maradhatnak szó nélkül a világcsodák sem, mint a Colosseum, a piramisok vagy Stonehenge. Ezek terén is akad újdonság: korábban egy városban megannyi ilyen csodát megépíthettünk, azok a térképen csak stilizálva látszódtak, most viszont már nem közvetlenül a városban húzhatjuk fel őket, hanem annak környékén, valamelyik még nem használt mezőben. A csodák mellett idővel lesznek teljesíthető projektjeink is, mint az űrprogram, a karnevál vagy a nukleáris kutatások. Ezek mindegyike valamely technológiai fejlesztéshez, találmányhoz kötődik, amely máig a sorozat egyik erőssége és legszórakoztatóbb eleme. Csak azzal hosszú perceket el lehet bíbelődni, hogy a megannyi fejlesztési lehetőség közül melyiket válasszuk ki következőnek. Ez már csak azért sem mindegy, mert új egységeket, és azokhoz új funkciókat is csak így érhetünk el. Például munkásaink csak akkor lesznek képesek vízre szállni és halászni, ha feltaláltuk a vitorlázást. Városaink köré is csak akkor emelhetünk falat, ha ismerjük a kőművesség mesterségét. Ezek tehát civilizációnk fennmaradásának zálogai, nem mindegy, hogy mikor mibe fektetünk be. Minden technológia előre meghatározott számú kör alatt készül el, ezt a városaink fejlettsége is befolyásolja.

Sid Meier's Civilization VI

Birodalmunk persze nem az egyetlen lesz a világban, a többiekkel pedig idővel elkerülhetetlen a találkozás. Az egyszemélyes kampányban természetesen ilyenkor az MI által vezérelt többi nép ellen játszhatunk, míg a többjátékos módban értelemszerűen a többiek ellen. Itt lép a képbe a diplomácia, amely rengeteg opcióval kecsegtet. Kezdetben, amíg nem vagyunk világhatalom, célszerű minél több néppel és városállammal barátságot kötni, esetleg kereskedelmi megállapodásokat kiépíteni, megnyitni határainkat. Ez is egy módja egyébként a végső győzelemnek, nem kell mindent nyers erővel megoldani. Ugyanígy törekedhetünk arra is, hogy az általunk képviselt vallás vagy kultúra terjedjen el a világon mindenhol, kiszorítva más hiteket és szokásokat. Persze a legegyszerűbb megoldást is választhatjuk: eltiprunk mindenkit hadi gépezetünk segítségével. Ez talán a leggyorsabb megoldás, de messze a legprimitívebb is. Hogy birodalmunk miként működik, azt különféle rendelkezésekkel határozhatjuk meg: katonai, gazdasági és diplomáciai rendeleteket hozhatunk. Ezek megoszlása alapján dől el, hogy birodalmunkban demokrácia, királyság, köztársaság, vagy netalán kommunizmus dívik épp.

Sid Meier's Civilization VI

A Civilization VI újdonságai közt mindenképp megemlíthetjük a látványvilágot is, amely sok rajongó véleménye szerint túlságosan is hajaz az ingyenes böngészős stratégiai játékokéra. Én ezt a nézetet nem osztom, szerintem a grafika és a megvalósítás nagyon is rendben van, cseppet sem bagatell. Tény, hogy talán egy picit színesebb lett a térkép, de ez nem vesz el semmit sem a játék komolyságából. A térkép egyébként más téren is megújult. Korábban mindig csak annyit láttunk belőle, amit már felfedeztünk, de a már bejárt területeket mindig láthattuk. Ez most annyiban módosult, hogy élőben mindig csak városaink és egységeink környékét láthatjuk, a többi már felfedezett rész viszont visszaváltozik egy kézzel rajzolt térképpé, amelyen csak a környék jellegzetességeit láthatjuk. Érdekes és mókás ötlet, ami picit talán nehezíti a játéktér átláthatóságát. A táj viszont szemet gyönyörködtető, a városok szépen gyarapodnak, az egységek is jól néznek ki, és a csodák is jól mutatnak. Ehhez persze egy méretesebb térkép és sok nép sok egysége mellett idővel meglehetősen nagy töltési idők is párosulnak, ami régóta ismert jelenség a sorozaton belül.

Sid Meier's Civilization VI

Rengeteget lehetne még mesélni a Civilization VI-ról, hiszen az újdonságok sora itt még korántsem ért véget. De akkor e cikk sem érne véget szinte soha, hiszen annyira összetett a játék, hogy minden apró részletéről oldalakat lehetne írni. Én ezek felfedezését inkább a rajongókra hagyom. A Civilization VI remekül sikerült, pontosan azt a tartalmat és szórakozást kínálja, amire a veterán rajongók számíthattak. Bár a gerince változatlan maradt, sikerült annyi érdekes változtatással és újítással felrázni, hogy ne legyen rókabőr szaga. ■

Sid Meier's Civilization VI
Sid Meier's Civilization VISid Meier's Civilization VISid Meier's Civilization VISid Meier's Civilization VISid Meier's Civilization VISid Meier's Civilization VISid Meier's Civilization VI

értékelés

Sid Meier's Civilization VI

Sid Meier's Civilization VI
Pozitívumok
  • Régről ismert szórakozás körről körre a megszokott alapokon.
  • Kellemes látványvilág érdekes újításokkal.
Negatívumok
  • Hosszú töltési idők.
Sid Meier's Civilization VI
A legutóbbi Sid Meier's Civilization VI cikkek, hírek

hozzászólások (42)

jawsika
jawsika 2016.11.07. 08:13
Na megírom a tapasztalatokat. Lement az első mérkőzés, Prince szint, németekkel. Science victoryt húztam be a 710. körben a 750 lehetséges maxból. Gyakorlatilag mindenben vezettem a Religionon kívül, az továbbra is ködös nekem, sosem rajongtam érte. Illetve a culture is olyan, hogy majd át kell néznem pontosan, mert nem teljesen értem a lényegét, de valamiért mégis vezettem. Ez a turizmus-dolog teljes vakfolt. A Score-listán olyan 450. körig 2. voltam, pedig két, a kontinensemen lévő népet is teljesen bevertem, ezért, pontszerzés miatt, a nálam lévő 3. népet is benyomtam, bár neki másik kontinensen maradt pár apró települése. Így megvolt a Score victory is, illetve Science-ben nagyon elöl voltam végig, ezért fejlettebb voltam mindig a többieknél. Végül, mivel így is csak fej-fej mellett mentem a Score-ban, és látszott, hogy az esetleges Science-victorymon kívül már csak Score victory lehet, ezért úgy gondoltam bebiztosítom magam, és áthajóztam a másik nagy kontinensre (ekkor már láttam mindent a szatellit miatt) és a másik nagyhatalom fővárosát meg még egy nagy városát bevertem, illetve összesen 2 atom- és 3 nitrogénbombával 7 várost nulláztam. Így aztán teljesen világos lett, hogy ez már win, csak akkor mondom, menjünk már a Score helyett a Science-re, ez volt úgyis a fő cél.

A kerületrendszer tetszik, az egységek összeolvasztása nagy ötlet, illetve a diplón kívül mindennel meg vagyok elégedve. Ez, hogy nincsenek csapatok, hanem a diplóval kell fenntartani és újra meg újra frissíteni a szövetséget, ez tény, hogy reális, de meglehetősen kényelmetlen, ráadásul így nem tudok bízni senkiben és üresen hagyni egy hátországot, mert a szövetségesem esetleg pont akkor támad majd meg. Ami persze reális, de tök kényelmetlen egy singleplayer game-ben.

Na mindegy, kicsi pihi és kezdem az újat. Vikingek, angolok, és Russia érdekel.
ivanova36
ivanova36 2016.11.07. 18:25
Első amin megakadt a szemem a beszámolóban:
"2 atom- és 3 nitrogénbombával 7 várost nulláztam" - először szétsugároztad őket utána meg lefagyasztottad a népet vagy hogy? Mert nálam csak hidrogénbomba van ami nagyobbat szól mint az atom :D

Na igen a diplomáciát szidjuk rendesen. Én is most elkezdtem, ugyanis jelenlegi meccsen nem volt semmi gond míg másnap nem akartam folytatni. Ekkor belépés után Gandhi hadat üzent nekem, mondván megbékél majd az istenével miután engem elhamvaszt. Kösz. Hozzá se értem senkihez sem végig, de még csak a "barátaim" sem. Vele együtt egy másik arc is hadat üzent nekem, de ők még egymást is gyűlölték szal teljesen érthetetlen miért esett nekem ez a kettő. Ezek után egy hajómat elsüllyesztették és a norvégok is hadat üzentek, mondván gyenge a flottám. Hiába építettem 4 fregattot, nem hatotta meg őket, simán beléjük hajózott az inváziós serege a nyílt óceánon. Ezek mellett a gyenge haderőmre hivatkozva egyiptom is nekem esett. kb 20 kör múlva egy városa maradt a 6-ból és nagy lelkűen felajánlotta a békét...aham, hogyne.

Ami gond lehet még hogy a vége felé a kimaxolt városoknak csak nagyon rövid időre, pár körre lehet valami egyéb projektet megadni, hogy azzal foglalkozzanak, ne kelljen körönként adni nekik valami feladatot. Ugyanez a probléma a végjátékban a Civic és Science fejlesztésekkel is. 5-8 körönként újra és újra ugyanazt beállítani uncsi már és csak az időt húzza. Mintha arra számítottak volna hogy addig úgy sem nyúlik el egy meccs sem, pedig dehogynem, akkor kezdődik csak az atombomba dobálózás.

Extra: meccs közben másik monitoron a Gate című animet néztem és hát egy az egyben hozta a Civilization hangulatát, mikor lovasokkal rongyoltak az Artyknak és Tankoknak :D
Persze csak akkor vidám ez ha nem te vagy az a lovas...
jawsika
jawsika 2016.11.07. 18:36
Nem értem, mit nem értesz. :D

5 bombát lőttem ki tengeralattjáróról. De 2-t városok közé, így azok nem csak egyet romboltak le. Vagy nem értem, mit nem értesz.
Baracklekvár
Baracklekvár 2016.11.07. 19:06
Nitrogénbomba...

Tehát néhány várost belefojtottál egy színtelen, szagtalan, reakcióképtelen gázba úgy, hogy ugye a nitrogén még az oxigénnél is könnyebb gáz.. Kolléga alternatív teóriája a korszakos fagyasztás volt erre a kérdéskörre. :-)

Szóval, maradjunk a hidrogénbombánál.. A hidrogén jóval reakcióképesebb.
jawsika
jawsika 2016.11.07. 19:16
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA


Fail... Baszki nem tudom miért írtam le ennyiszer. :D

Fogalmam sincs, tiszta hülye vagyok. És még erősítem. :D

Hogyne, alap persze, elírás volt. :D
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.