Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Fórum

Beszélgetés a játékokról

»» Lords of the Realm III

51 levél
Válasz 04.04.02. 10:26 #8
Cassell
Nos nagy Lords of the Realm rajongóként gondoltam megosztom veletek a 3. részhez kapcsolódó tapasztalataimat, arra az esetre, ha valaki még nem probalta a jatekot, esetleg kivancsi nehany erdekesebb tenyre, vagy csak epp nincs jobb dolga

Szoval nekem is volt (bal)szerencsém kipróbálni ezt az állítólagos Lords of the Realm 3-at és óriásit csalodtam.

Nem a magyar boltokban kapható változatot vettem meg, hanem az eredeti amerikait - a lehetséges és érdekes különbségre a kettő között még később visszatérek.

Most viszont a LotR 3-ról:

2 dologban hasonlít a korábbi (1 & 2) részekhez - a középkori (elsősorban) Angliában játszódik, és ugyanazt a nevet viseli, de szerintem inkább csak bitorolja.

Én személy szerint nagyon szerettem a LotR sorozatban, hogy van irányításom a gazdasági rész felett:
- Szerettem én megmondani, hogy mit és mennyit termeljenek a parasztjaim, abból milyen fegyvert/páncélt gyártsanak és azokkal milyen és mennyi katonát szereljenek föl
- Szerettem magam összeállítani a hadseregem
- Szerettem egyengetni a saját földjeim élelmiszerellátását (tehenek rulez és az erősebb ellenséges földeket kiéheztetéssel elfoglalni
- Szerettem nyersanyagokat venni, hogy éppen még meg tudjam építeni a váramat de fegyverre is jusson stb. stb.

Nos mindezekből a LotR 3-ban szinte semmi sincs.
- NINCSenek nyersanyagok, csak pénz
- NINCSenek fegyverek, és a katonák sorozását se mi irányítjuk/végezzük saját parasztjaink közül
- NINCS kereskedelem
- NINCS népességszám - ergo nem a parasztok adóznak, nem termelnek semmit, és élelmiszert sem ők fogyasztanak

Ami ehelyett van:
Mint azt már mások is említették teljesen Real-Time a játék - valószínűleg ezért vették ki a teljes gazdasági részt.
A térkép (Pl. Anglia) nagyobb és kevesebb területre van felosztva mint a korábbi részekben.
Ezek a nagyobb területek (nevezzük tartományoknak) kisebb "alterületekre" vannak felosztva, amelyeket a játék parcelláknak nevez (tartományonként 3-5 ilyen van), melyek külön-külön viszont nem elfoglalhatóak. Mellékesen ezek a parcellák különböző szintűek lehetnek, amely a rajtuk végzett tevékenység hatásosságát befolyásolja.
Ahhoz, hogy területhez jussunk a tartomány "főparcelláját" kell elfoglalni, melyen az esetek 95%-ban egy vár áll.

Az egész gazdasági rendszert egy teljesen új, primitívre leegyszerűsített "hűbérúr" rendszer váltja föl.
Ez a hűbérúr rendszer abból áll, hogy a parcellák irányítására hűbérurakat kell kinevezni (ami abból áll, hogy egy kis képecskét egy listából drag-drop módszerrel a térképre ejtünk.

A játékban a következő "hűbérurakat" választhatjuk (4 fajta):

Paraszt/Földműves - (Farmot csinál a parcellából) Ők termelik a kaját a hadseregnek, ami szintén leegyszerűsített módban működik: egy átlag paparaszt egy 1. szintű parcellán 1 egység kaját termel ami 1 "hadtest" ellátására elég.

Polgár/Kereskedő - (Várost csinál a parcellából) Ők "termelik" a pénzt, városonként 15-40 arany meghatározott időközönként. Elvileg a városnak építőereje is van, ami a főparcella várának a fejlesztésénél gyorsítja az építkezést.

Pap/Püspök - (Katedrálist csinál a parcellából) Ők növelik a tartomány összes többi területén végzett termelő tevékenység hatékonyságát. Az egyházzal fenntartandó jó viszony érdekében is szükség van rájuk.

Katona/Tábornok - Ők felelősek a hadsereg előállításáért. Hűbéruranként 1-2 max 3 hadtestet hoznak magukkal, viszont, ha azt várjuk, hogy ez az idők során nőni fog, akkor nagyon naívak vagyunk, mert nem fog. Az összes "sorozás" lényege annyi, hogy a hűbérurakkal jövő hadtestek fele emberszámról indulnak és egy darabig várni kell, amíg automatikusan feltöltődnek.
(Megjegyzés: Hadtestenként kb 15-50 emberre számíthatunk)

Látható tehát, hogy itt gazdasági résznek nyoma sincs. Minden a harc körül forog - a pénz csak arra kell, hogy a várat fejleszthessük belőle, és a szintén primitiven egyszerű diplomáciában osztogassuk szét a többi játékos támogatásáért cserébe.
A katonáknak nem kell belőle zsoldot fizetni, feltehetően ingyen harcolnak - kivéve a zsoldos hűbérurakat akiket mint +1 pénzköltési lehetősségként tettek be (de azt is csak egyszeri alkalommal, amikor felvesszük öket) - de semmi spécit nem tudnak a nem-zsoldos társaikhoz képest, azt leszámítva, hogy a moráljuk lényegesen alacsonyabb, mint a saját katonáinké.
A hadsereg ellátása a farmokon termelt kajaegységekből történik - ezt a képernyő tetején egy kb ilyen szám jelzi: 14/17 - a 14 mutatja, hogy összesen hány hadtest van a haderőmben, a 17 pedig, hogy mennyi kajaegységet termelnek a farmok. Élelmiszerraktározás nincs.

A hadsereg úgy áll össze, hogy a parcellákat irányító katona hűbérurakat egy helyre küldöm és a magukkal hozott kis hadseregeket egy naggyá olvasztom - ami max 9-10 hadtestből állhat.

Ezek után ezeket elküldöm, az ellenséges területre - melynek persze csak akkor van értelme, ha a főparcellát (várat) akarom elfoglalni, hiszen a többi parcellát is megtámadhatom, de még ha győzök is, nem lesz az enyém a terület, és kb 10 másoperc múlva már megint egy ellenséges hűbérúr fog a parcella dombján csücsülni, még akkor is ha a seregem ott állomásozik a parcella központjánál.

Tehát marad a fővár ostroma. Ehhez általában, főleg kővárak esetén szükség van ostromgépekre, amelyek viszont nem szériatartozékként jönnek, hanem meg kell várni amíg jelentkezik nálunk egy olyan katona hűbérúr, akinek van valamiféle ostromfelszerelése.
Tegyük fel, hogy van ilyenünk, s térjünk át magára az ostromra.
Az egyszerűség kedvéért egy kisebb, egy falból álló vár ostromát írnám le itt:

Az Ostrom

A hadseregünk felsorakozik a vártól tisztes távolban, míg az ellenséges várvédők már a vár kapuja fölött és meletti falakon állnak. Érdekes, hogy ha a várat oldalról, vagy hátulról támadjuk meg (nem közelharci fegyverekkel), a várvédők akkor sem mennek át arra az oldalra, hanem az eredeti helyükön szobroznak tovább és csak akkor jönnek le onnan ha valahol attörtük a falat.

Az sem mindegy, hogy milyen ostromgépeink vannak:
A ballista falak ellen használhatatlan, a lőtávolsága pedig érdekes módon kisebb mint a várvédő ijászoké, tehát ez nem nyert.
A katapult még ennél is nevetségesebb - kb 30-40 méterre kell megközelítenie a falat hogy lőni tudjon, az az íjászok lőtávolságának kb a fele, tehát mire a katapult 2őt lő, az íjászok már rég szétlőtték - ez sem nyert.
Az ostromtorony és a faltörő kos csak nagy veszteségek árán juttatható el a falhoz, de ez legalább működik.
Az egyetlen igazi hatásos fegyver, nagy lőtávval a Trebuchet.
Na persze ha nincs ostromfegyverünk, de nagyon nagy a seregünk és nem bánjuk a veszteségeket akkor így is támadhatunk.
Fából készült falakat pl. az íjászok tüzes nyilaival fel lehet gyújtani, mely tűz azután magától továbbterjed, míg egy idő után a fal ennek hatására leomlik (a falon álló várvédők is meggyulladhatnak). Érdekes, hogy a fal leomlását követően a vár teljes védereje automatikusan lemászik a falakról és a várból kisétálván, nyílt terepen száll szembe a támadókkal, ami persze kész önygilkosság (és értelmetlen is, hiszen a LotR 3-ban nincs a várnak olyan pontja, amit ha megszerzünk akkor automatikusan győzük).
Kőfallal szemben csak a létrás támadás marad. Elég nevetséges, hogy minden hadtest csak egyetlen egy létrát visz magával, és mindenki azon próbál felmászni.
A mesterséges intelligencia több hibája közül az egyik legsúlyosabb a katonák várban tanúsított viselkedése. Miután ugyanis bátor embereink bejutnak a várba, vagy fennragadnak a falakon, vagy a vár udvarán álldogálnak és nézik egymást, miközben én eszeveszetten klikkelek az ellenségre 140 klikk/perces sebességgel. Az ellenséges nyílzápor hatására sem tágítanak, egyetlen mód hogy manuálisan, odairánytjuk őket ahol az ellen van.

A játék pedig nem áll másból, mint abból, hogy azt az 8-10 hűbérurat lerakom a parcellákra, összeterelem a velük járó, gép által (számban és fajtában) előre meghatározott hadtesteket és a hadsereggel indulok várakat foglalni, közben pedig elvétve összecsapok az utamat álló ellenlábas hadseregekkel.
A játék igen nagy része várakozással telik el.
Várni kell, hogy a hűbérurak hadseregei feltöltődjenek, várni kell hogy jöjjön a pénz, mert egy jó vár 6000-10000 aranyba kerül, várni kell amíg a hadseregek a maguk lassított tempójában odaérnek a célhoz stb.

Egyéb:

- A pénzhez kapcsolódó idegesítő jelenség, hogy véletlenszerűen néhány tolvaj el-el lopkodja a kincstárad 75%-át. Ezeket a tolvajokat nem küldi senki, te sem tudsz tolvajokat küldeni mások ellen, és persze megállítani sem tudod őket.

- Nyertes csaták után az elfogott ellenséges hűbérurakért váltságdíjat (500-4000 arany) lehet kérni, amit az AI persze soha nem fizet meg.

- A várakat bár mostmár magunk is tervezhetjük, de folyó/vízzel feltöltött várárok nem veheti körül - ez kimaradt, mert a fejlesztők szerint ezt túl nehéz volt megoldani a mesterséges intelligenciával (amelyet ismerve nem is csodálkozom).

- A diplomácia abból áll, hogy vagy háborút, békét esetleg szövetséget ajánlunk a másiknak - sértegetni a másikat már nem lehet, csak a viszonyt javítani pénz ajándékkal. Egyébként van egy 3 (Vallás, Lovagiasság, Becsület) 1-től 7-ig terjedő skálából álló kis cucc a diplomácia képernyő tetején, mely a játékost jellemzi. A Vallás azért kell, hogy a pápa ne átkozzon ki bennünket (akkor romlik a morál - a templomok és a pap hűbérurak ezt növelik), a Lovagiasságot nyertes csaták után kapjuk, vagy veszítjük el, a Becsület pedig a diplomáciai tevékenységünket jellemzi/befolyásolja.

Öszzegezve:

A játék szinte egyáltalán nem hasonlít a korábbi 2 részhez, mert a fejlesztők szavaival élve, valami egyedit akartak alkotni. Figyelmenkívűl hagyva a LotR rajongók véleményét, akik legtöbbje szerint elég lett volna néhány kisebb újítással, és egy mai színvonalú grafikai motorral feltúrbózott LotR 2 koncepció.
A hivatalos LotR 3 fórumon nagy is volt az elégedetlenség és a játékosok/kritikusok is nagyon erősen bírálják a game-et.

Ami mindezt előre sejtethette:
- A játékról nem adtak ki demo verziót, és hivatalosan bejelentették, hogy nem is fognak.
- Messze az élvonal beli új játékok ára alatt adták ki amerikában: 20 USA Dollár, ami kb 4100 forintnak felel meg.
- A játék fejlesztése közben elfogyott a pénz és szponzorváltás is volt - a Vivendi Universal az új szponzor, akik viszont visszavettek a játék költségvetéséből.
- Szintén a fejlesztés közben jött az elmebeteg ötlet, hogy Real-Time legyen a játék, mert most a piacon egy állítólagos real-time-őrület uralkodik és ezt ők is meg akarják lovagolni.
- Időközben több fejlesztő is otthagyta az Impressions-t.

Ahogy az elején már utaltam erre ez tényleg érdekes, hiszen a legfrissebb CD Galaxis árlista szerint a játék 9990 forintért kapható nálunk.
Szintén furcsa, hogy itt más a játék borítója is, mint az amerikai.

Ennyire talán még nem tett tönkre cég egy ilyen nagy nevű játékot. Én személy szerint nagyon sajnálom, hogy így elrontották, az egészet, mert nagyon vártam már a 3adik részt.

Viszont ez sajnos nem a Lords of the Realm 3, hanem valami nagyon nagyon gyenge félkész középkori RTS egy Lords of the Realm 3 dobozba csomagolva. Ez pedig egyszerűen egy átverés - nem lehet kipróbálni demo híján, a screenshotok alapján még hasonlít is a korábbi részekhez. Az ember csak akkor jön rá, amikor már megvette, akkor meg már késő.
A Sierra most nem csinált mást mint egyszerűen "megfejte" a Lords of the Realm nevet, hogy a potom 20 dolláros árral legalább a fejlesztési költségeket vissza tudják szerezni a azoktól a rajongóktól, akik mitsem sejtve megveszik a zsákbamacskát.
Ezt a játékot nem LotR 3-nak kéne hívni, hanem Lords of the Vassals-nak (vassal angolul a hűbéres) vagy, ahogy valaki a hivatalos LotR3 forumon mondta "Automated Medieval Annoyance"-nak.

Mindenkinek azt tanácsolom, hogy ha lehet először töltse le a játékot, valahogyan próbálja ki mielőtt megveszi és ha nekem nem hisz akkor győződjön meg róla maga, hogy nem éri megvenni.

Végül pedig szintén egy LotR3 fórumos idézettel zárom soraimat:
"A LotR 2-vel éveket játszottam, a LotR 3-al csupán órákat"

Ps: Mindezt én sem hittem el amíg ki nem próbáltam a játékot....kár....nagyon nagyon nagy kár egy ilyen sokat ígérő game-ért.


Nem akarok más nevében tetszelegni ezért megírom ,hogy a cikk szerzője SacroSantus és egy rivális játékfórum oldalon találtam,de annyira komplex a leírás ,hogy ide is be kellett tennem
70 levél
Válasz 04.03.31. 00:13 #7
teeb
Köszi az infót!
Gondolom, aki játszott a korábbiakkal, az sejtheti mennyire vártam ezt a részt.
Egyéb pozitív hozzászólás?
51 levél
Válasz 04.03.30. 15:28 #6
Cassell
Na az év legelbaltázottabb játéka lett!Majdnem elsírtam magam amikor kicsit belemélyedtem.Jó a tutorialba nem lehet fegyvert gyártani meg eldönteni milyen kaja legyen a területemen belekezdek az igazi kampányba.De ott se...Ez a vazallus rendszer tök gáz.Az meg hogy teljesen real time lett megint tök gáz.Szerintem a harc is el lett cseszve semmi hangulata.Nem lehet besorozni a parasztokat meg úgy egyáltalán semmit sem lehet.Csak ülsz előtte és mintha demózna.Egyedül a grafika dícsérhető-legalábbis nem rossz.Ja meg az intro azt egyszer látni kell megcsinálja a hangulatot-de nem tart sokáig.
Szóval nálam az ÉV BUKÁSA csak annak örülök hogy nem írattam meg látatlanba a név alapján.
70 levél
Válasz 04.03.29. 23:09 #5
teeb
Ennyire nem lehet rossz a gém.
7 év kellett, h. elrontsanak egy kellemesen játszható gyöngyszemet?
152 levél
Válasz 04.03.26. 22:32 #4
Palika
Nekem is megvan a játék!
Szép meg ari, de jáccani nem nagyon tudok vele...
TÉnyleg nagyon háborús én szivesen igazgatnám a gazdaságot is.
Az előző részeket még nem láttam...
Nos, izé...
2150 levél
Válasz 04.03.26. 21:08 #3
darkforce
Bár sokat nem próbálkoztam a játékkal, de nekem úgy tünt, hogy a régebbi Warrior Kings Battles nevü játék ilyen szempontból sokkal jobbra sikerült. A harci rendszer nagyon hasonló, de valahogy itt nem tudtam annyira élvezni a dolgot.
WarGaming forever ! http://wargamer.hu
2386 levél
Válasz 04.03.26. 20:55 #2
SShark
A LotR 2 nagy kedvencem volt. Kicsit félek a 3D parádétól...
22 levél
Válasz 04.03.26. 20:51 #1
baking
Megjelent a Lords of the Realm III!
Próbálta már valaki? Én tegnap szereztem meg. Régen nagyon szerettem ezt a játékot. De ez az új rész nem igazán nyűgözött le! A gazdasági rész szinte teljesen eltűnt a játékból, vagy csak én vagyok olyan hülye, hogy nem tudtam rákapni az izére egy-két órai játék után?! A harci/csata része nem tűnik rossznak...
De összességében nem nyűgözött le a játék. Szerintem nagyon messze van az első két résztől!!!

A fórumon szereplő hozzászólások olvasóink véleményét tükrözik, azokért semmilyen felelősséget nem vállalunk.