Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Fórum

Nem számítástechnikai témák

»» Autók

1344 levél
Válasz 07.11.23. 17:23 #3091
yerico
A hét 6 napján megyek a kocsimmal, dolgozni járok vele, plusz egyéb futkározások, heti kb. 200 km. 52 héttel számolva is 10400 km. 5 év alatt 45.000 km. Az évi 60.000 meg kiemelkedően sok. (Nem mindenki jár szomszédos megyeszékhelyre dolgozni.

"én azért egy garnitura gumival nem szeretnék 60e km-t autózni, legjobb 40-50e-nél ledobni."
Számodra a legjobb csak, elbírnak ennyit a gumik, mielőtt eltűnne a minimális mélység (ami persze még bőven a balesetveszélyes érték fölött van). A céges autóink hetente 3-4x megjárják Budapestet, tehát eléggé megy beléjük a km. A teáltalad felvázolt esetben kéthavonta dobhatnánk el a komplett garnitúra gumit, de nem kell. (Tehergépkocsi abroncsoknál meg többszázezer futott km van megadva például, pedig az jobban kopik.)

"nem villantós-látványelemre kell költeni, hanem esetleg egy olyan dologra, ami adott esetben életet is menthet. "
Akkor viszont most már kezd megvilágosodni a téligumi dolog. Bár az esetek 95%-ban rontja a túlélési esélyeimet, a maradék 5% miatt éri meg megvenni.
(A másik kedvenc tévhitem, hogy az ABS lerövidíti a fékutat. A frászt, a legjobb esetben is csak akkora lesz, mint ABS nélkül (ez a mesékben van csak), viszont irányítható marad a kocsi. Hóban pl. még jelentős hátrányt is jelent az ABS, amikor nem engedi blokkolni a kereket, ami nem tudja maga elé gyűrni a havat, és nem tud lassulni, hála a hó minimális tapadási együtthatójának.)

"Az pedig, hogy a téligumi használata nem kerül többe, tudom nem teljesen igaz." Hát, így is megfogalmazhatjuk azt, hogy egy szó sem igaz belőle.
20761 levél
Válasz 07.11.23. 14:33 #3090
Eric
Igaz.
Nekem is megvan a külön-külön felni garnitura a téli és a nyárihoz egyaránt.
"Dilisek ezek a rómaiak...!"
20761 levél
Válasz 07.11.23. 14:31 #3089
Eric
Szerintem ez az egész elmélet ott bukik meg, hogy nem az átlag autós megy 12.000 km-t egy évben, hanem a keveset autózó.
A 62 éves nyugdíjas faterom is 14.000 km-t ment a múlt évben.
Én spec az elmúlt 1 év alatt 60e km-nyomtam le.
Az átlag valahol a kettő között lehet.
megj: én azért egy garnitura gumival nem szeretnék 60e km-t autózni, legjobb 40-50e-nél ledobni, még ha az a bizonyos kopásjelző nem is látszik ki..

Szóval csak óvatosan a közhelyekkel és a féligazságokkal!

Egy szóval sem állítottam, hogy az amit leírtam minden egyes autósra igaz, de a nagy többségre igen.

És csak képzeld el azt a szitut, hogy valami ördögi összeesküvés következtében télen egyszer csak leesik az a fránya hó. A költség oldalon(és nem beszélve az egyebekről) mindjárt nagyon sokat tud nyomni a latba egy téli gumi hiányában történő árokban landolás, vagy az út szélén elakdva történő lilára fagyás.

szerk:
Persze ez nem feltétlenül vonatkozik pl. azokra, akik ki sem mozdulnak Bp-ről, mert ott városon belül általában a hó sem marad meg és folyamatosan sózzák az utakat. De ezért is írtam, hogy nem mindenkire áll a dolog, de a többségre bizony igen.
Ha még csak a gumigyártók harsognák folyamatosan, hogy téligumi-téligumi-téligumi!, akkor az ember elgondolkodna, hogy "ejj, nem lehet, hogy ezek csak le akarnak fejni?" De azért bőven hallani a téligumik hasznosságáról a különböző autóklubbok, független autós szervezetek, szakemberek berkeiből is.

Az pedig, hogy a téligumi használata nem kerül többe, tudom nem teljesen igaz. Igazából úgy helyesbíteném, hogy nem kerül 2x annyiba, a már korábban leírtak miatt.
Aki meg sajnálja rá a pénzt, az gondolkodjon el azon, hogy mennyi sokkal haszontalanabb dologra költ a kocsiján. Sokszor látni sportkipufogós-szördeszkaspoileres-fóliázott-1000 gigawatt zenés-chiptuningos csodákat, amelyeknek a tulajának csak akkor fogy el a pénze, ha nem villantós-látványelemre kell költeni, hanem esetleg egy olyan dologra, ami adott esetben életet is menthet.
"Dilisek ezek a rómaiak...!"
1344 levél
Válasz 07.11.23. 14:27 #3088
yerico
A magyar oldal egy nulla, a német meg egy ojróért akarja kiadni a cikket
5613 levél
Válasz 07.11.23. 14:16 #3087
csuvi
ilyen hosszú gyakorlati tapasztalat híján ehhez nem tudok mit hozzáfűzni, csak annyit: nekem még így is megérné, hogy ne kelljen lapátolni a sz@rt a gatyámból, ha egy amúgy is parázós útszakaszon elkap a hóvihar
A szó a legerősebb kábítószer, amit ember valaha is használt
1344 levél
Válasz 07.11.23. 14:14 #3086
yerico
És kimaradt: A télit tárolni is kell, ami panel esetén 600Ft * 4 db * 2 garnitúra * 5 év + a csere díja szervízben 3200 Ft * 2 alkalom* 5 év, ami 24000 + 32.000 Ft. Ekkor feltételeztem, hogy van hozzá másik felnikészlet (+40.000 forint legalább), és nem kell centírozni minden csere alkalmával. Azaz ez még plusz egy százezres extra kiadás tud lenni
5613 levél
Válasz 07.11.23. 14:10 #3085
csuvi
azt hittem, az autobildonlányon olvastad

Eric: ebben egyetértünk. hozzátenném, hogy hosszab távon -ha nincs ismerős aki ingyen megcsinálja a centírozást- érdemes felnit is venni. egy jó állapotú használt, jó áron beszerezve pár szezonon belül behozza az árát
A szó a legerősebb kábítószer, amit ember valaha is használt
1344 levél
Válasz 07.11.23. 14:09 #3084
yerico
Egyébként mindkét kocsinkon téligumi van felrakva
1344 levél
Válasz 07.11.23. 14:09 #3083
yerico
"Összességében nem költ gumira többet az ember, csak a megfelelőt használja a megfelelő időben. "

Összességében ez sem igaz, sőt.
Egy garnitúra gumi 5 évet bír és kb. 60.000 kilométert átlagban. Ennyi idő alatt elöregedik és lényegesen leromlik a tapadása, zajos lesz, felkeményedik. A magyarok átlagban 12.000 kilométert mennek évente. Azaz az átlag magyar belerak a nyári és a téli gumijába 30-30 ezer kilométert, mire kidobja. Gyakorlatilag nem kopott el a gumi, csak elöregedett. Csak nyárival öt évente cserélne, télivel pont kétszer kell gumit venni, mint ha csak nyárit használna (saját kocsimba 5 év alatt 45.000 kilométert tettem). Azaz éppen kétszer annyit költ gumira (sőt többet, mert a téli drágább, és jobban kopik, mint a nyári, átlag 3-4 évet szoktak elmenni)

Szóval óvatosan a közhelyekkel és a féligazságokkal.
1344 levél
Válasz 07.11.23. 14:01 #3082
yerico
Belinkelem neked: [úrl:sarki újságárus\bal oldali polc\3. sor\2. újság]
20761 levél
Válasz 07.11.23. 14:01 #3081
Eric
Ja, és még annyit, hogy sokan arra hivatkozva nem veszik meg a téligumit, mert sokallják a plusz kiadástz.
De könyörgöm, amíg valaki a téli garniturájával autózik, addig nem kopik a nyári és fordítva!
Összességében nem költ gumira többet az ember, csak a megfelelőt használja a megfelelő időben.
"Dilisek ezek a rómaiak...!"
5613 levél
Válasz 07.11.23. 13:59 #3080
csuvi
belinkeled a cikket? kíváncsivá tettél
A szó a legerősebb kábítószer, amit ember valaha is használt
20761 levél
Válasz 07.11.23. 13:59 #3079
Eric
Igaz, hogy nem néztem még meg azt az Autobild tesztet, de nekem a személyes tapasztalataim teljesen mások az általad leírtakhoz képest.
A nyári gumim, amit nemrég lecseréltem a télire a hideg beköszöntével érezhetően vesztett a tapadásából, felkeményedett. Szinte rajzolni lehetne a különbséget, ahogy a téli gumi viselkedik még a jelen körümények között is(nincs, hó csak nedvesség, latyak+viszonylagos hideg).
Végül is az is beleférne a pakliba, hogy kifogtam eddig mindig az olyan téli-nyári párost, ahol ez a különbség kijön, de én nem hiszek ebbe.
Az általam jelenleg használt gumik egyike sem mondható különösebben szarnak:
Nyári: Good Year Eagle 195/65R15
Téli: Michelin Alpin A3 195/65R15
Tehát, nem valószínű, hogy azért jött ki a különbség, mert a nyári gumim annyival szarabb kategória a télinél.
Ja és az Alpin qrva jól viselkedik vizen. Megkockáztatom, hogy jobban, mint a nyári.
"Dilisek ezek a rómaiak...!"
1344 levél
Válasz 07.11.23. 13:54 #3078
yerico
"hómentes időben meg szerintem tök mindegy hogy melyik szettel jobb a féktáv"

Azért egy 15%-os féktávnövekedés meglepő tud lenni.
Nem hülyeség a téligumi, de ott, ahol van esély a hóra. Most leesett 15-20 cm. Az út egykét órán belül tiszta volt.
Csak az a bajom, hogy a hülye média rákezdett a 7 fok alatt válts téligumira szlogenre, mert a jobb. Baromság, van, amikor jobb, olyankor megéri. Az emberek nagy többsége nem használja minden nap a kocsiját, hogy ne tudja megoldani a pár havas napon a közlekedést mással, tehát nekik nem éri meg. Sielésre meg úgyis hólánccal kell menned, mert havas úton (ahol nem letolják, hanem a nagyját elhányják oldalra, az út maga letaposott havas marad) a téli gumi is csak segít, de nem mindenható, oda már szöges gumi kell. A franciák pl. feleannyian sem használnak téli gumit, mint a magyarok, hasonlóak az adatok a németeknél is.
5613 levél
Válasz 07.11.23. 12:02 #3077
csuvi
csak akkor van baj, mikor mindegy milyen az időjáras, menni kell -pláne dombos vidéken. Most pár napja, mikor leszakadt a hó, leszarta a kocsi, hogy sózták pár perce az utat (=mintha nem is sózták volna), negyvenről motorfékkel akartam lassítani és úgy kivágta a seggét jobbra-balra, hogy tiszta driftpartit játszottam az út közepén igaz, ez egy kisbusz volt üresen, ami ugye hátsókerekes, vagyis gyakorlatilag bepakolhattam volna előre a sírkövemet az anyósülésre amúgy megúsztam, mert egy nagyon enyhe, de hosszú emelkedő közepén megunta a mókát és elkezdte helyben pörgetni kerekeit, úgyhogy visszaaraszoltam és lekevertem magamnak két tockost a hülyeségemért

téligumi nekem mindenképp kell a kocsimra, mert nem engedhetem meg magamnak, hogy ha leszakad a hó év végén, nem tudok elindulni január legelején síelni hómentes időben meg szerintem tök mindegy hogy melyik szettel jobb a féktáv, ha ésszel vezetsz, betartod a követési távolságot.
A szó a legerősebb kábítószer, amit ember valaha is használt
1344 levél
Válasz 07.11.23. 10:36 #3076
yerico
Mostanában megint aktuálissá válik a téligumikérdés. Megy a nagy néphülyítés, hogy "válcsál téligumira, mer' az jobb, oszt kész". Ez egy nagy baromság. A nyárigumi bármikor megveri a téligumit tapadásban száraz és nedves úton. Méterekkel jobb féktávot produkál 0 fok alatt is százról is száraz úton, nagyobb kanyarsebességet lehet vele elérni, jobb az aquaplaning tulajdonsága. A téligumi 2 helyzetben jó, hóban és jégen. Azonban őszintén, mennyi a havas napok száma Magyarországon? 2-3? Évente. Jeges út többször lehet, de azt azonnal sózzák, tehát átvált nedves felületté, ahol megint a nyári gumi van előnyben. Akkor miért éri meg téligumira váltani? Amíg fent van, 95%-ban jobban járnék nyárival. Ha leesett a hó, akkor vagy otthon maradok, vagy busszal megyek dolgozni. Tehát téli gumival romlik a gépjármű biztonsága, és veszélyesebb leszek másokra a tévhitem és a rosszabb fékút miatt.

(Aki nem hiszi, nézze meg a téligumiteszteket, ahol nyárit is bevonnak az összehasonlításba: pl. az aktuáli AutoBild!)
20761 levél
Válasz 07.11.20. 21:35 #3075
Eric
A Sefex kardánboxot ne felejtsd!!!
"Dilisek ezek a rómaiak...!"
20332 levél
Válasz 07.11.20. 21:01 #3074
Z-Master
10104 levél
Válasz 07.11.17. 14:45 #3073
eti8
Na megvettem a kipufogót anyám meg levizsgáztatta. Azt mondta, hogy úgy megy mint az állat Szal ezek szerint ennyi volt a gond vele
Az élet egyetlen rendes metaforája a szalonna!
7503 levél
Válasz 07.11.17. 14:26 #3072
Attila88
2. rész. Kicsit hosszú, meg minden, de én könnyeztem rajta .

Nyár volt, fiatalok voltunk, és ilyenkor sok marhaságot csinál az ember. Árpi persze többet, mint a normálisabbja. Ez régebben történt, még nem volt meg a Senator, csak egy szakadt Ladára futotta. Abból is csak olyanra, ami annyira rozsdás volt, hogy nem lehetett tudni, mikor hullik ki alóla. Mindig azt vártam, hogy egyszer kiszakad az alja, és úgy fogja hajtani, mint Flinstone Frédi a járgányát. Műszaki persze évek óta nem volt rajta, így csak a szerencsén múlt, hogy mikor bukik le.

Persze, ez sem lehetett olyan, mint az átlag, ezért volt itt is optikai tuning ezerrel. Ekkoriban Árpi még nem rendelkezett jelentős tőkével (vagyona gyakorlatilag a szétesőfélben lévő Ladából, 2 farmerből és néhány pólóból állt), ezért nagyrészt leleménnyel kellett pótolni a hiányzó anyagiakat. Hát, leleményben nem volt hiány. Felkerültek ugye az alap dolgok: rókafarok, műszőr kormányborítás, aprópénztartó, halálfejes váltógomb, órás visszapillantó (sajnos csak egy törötthöz tudott hozzájutni, de lényeg, hogy óra volt benne), "multifunkciós műszer", ami egy hőmérő, iránytű és óra mahagóniutánzat keretbe foglalt kombinációja volt, és itt ki is merültek nagyjából az anyagi lehetőségei.

Ekkor jöttek a segítőkész barátok, akik első hallásra kicsit furcsállották Árpi kéréseit, de aztán a hecc kedvéért megcsinálták, amit kért. Első lépes volt a műszerfal. Látta egy újságban, hogy egy sportkocsinak polírozott alumínium borítás volt a műszerei körül, és hát persze, hogy neki is kellett. Miután kiengedték az ügyeletről, ahova a sorjás alumíniumlemez által szétvágott tenyerével ment kötözésre, új ötlettel ált elő: alufólia lesz a megoldás. Finoman megemlítettem neki, hogy az nem túl strapabíró, meg gyűrődik is, de nem hallgatott rám. Egyik haverja szüleinek volt egy Aisz szerű boltjuk, és onnan szereztek vagy harminc tubus Technokol Rapidot, és kiadta az ukázt a haverjainak, hogy mindenki csenje el otthonról az alufóliát. Mikor elég sok összegyűlt, megkezdődött a ragasztás. Én csak a végére értem oda, hát, mit mondjak, nem volt egy semmi látvány. Először is totál meghülyültek a ragasztó gőzétől, mert zárt garázsban csinálták. Mikor odaértem, sejtettem, hogy gáz lesz, mert méterekről olyan szaga volt a garázsnak, mint egy festékgyárnak.

Árpi csak ennyit tudott hozzáfűzni az eseményekhez: "hehehe". Meg néha azt is, hogy "atom lett, hehe". Ültek a haverjaival a garázs betonján, mint két marhatök a mezőn, néztek maguk elé, vigyorogtak. Megnéztem az autót.

Nem volt semmi. Láthatólag jobbról kezdték a mutatványt, mert ott még ollóval voltak vágva a darabok, de gondolom, közben hatott a ragasztó, és mire a kilométeróráig jutottak, már annyira zizik voltak, hogy azt is beragasztották. Be volt ragasztva a kormány, a sebességváltó, a szellőzők, a bal oldali ablak fele, a bal ajtókárpit, egy kicsit mindkét ülés, és úgy általában csöpögött minden a ragasztótól. Az elején még odafigyeltek rá és próbálták kisimítani a fóliát, de a végén persze ilyen apróságokkal nem törődtek és ettől az autó úgy nézett ki, mintha Bádogember vezette volna, aki egy szörnyű balesetben széttrancsírozódott.

Kivonszoltam őket a levegőre, és akkor vettem észre, hogy a napsütésben csillog fejük és a ruhájuk, mint Szűcs Judit fénykárában, diszkókirálynőként. Csak rájuk nem üveggyöngy volt varrva, hanem sikeresen magukra ragasztották a levágott, lehullott alufóliadarabokat. Néztek rám kitágult pupillával, teljesen megzavarodva a fénytől, és szemkápráztatóan csillogtak. Olyanok voltak, mint két szerencsétlenül járt UFO, akik nem tudják hol landoltak. Másnap kapartunk. Harmadnap is. A negyedik napon beláttuk, hogy a Technokol az erősebb. Árpi kicsit elkeseredett, mert a műszerfal enyhen szólva furán nézett ki, az itt-ott feltépett alufóliával, ezért gyorsan újabb csinosítás után kellett nézni.

Jött a szárny. Egy igazi szárny, ugye elég komoly pénzekbe került volna, ezért maradt a szögvas, két rúdra hegesztve, amikre menet volt vágva. Fúrtunk két lukat a csomagtartón, átdugtuk a rudakat, csavar fent, lent, és készen volt a "szárny". Árpinak baromian tetszett, és megsértődött, amikor a "Na, milyen?" kérdésére én azt mondtam, hogy ”Legalább van egy alkatrész, ami nem rohad". Egy volt a probléma, le kellett festeni. Neolux nem jó, mert nem tartós. Mivel fessük? Árpi azt mondta, hogy olvasta valahol, hogy az apróbb hibákat koromlakkal szoktak javítani, mert a hasonló az autófestékhez. Próbáltam felhívni a figyelmet arra az apróságra, hogy ez nem apróbb hiba, hanem egy bazi nagy vasdarab, aminek befestéséhez jó sok koromlakk kell, de nem érdekelte ("Majd felhígítjuk"), irány a "butik". Akkoriban még nem nagyon vettek a pasik (mi meg inkább fiúk) körömlakkot nőknek, úgyhogy furcsán néztek, amikor előadtuk, hogy piros körömlakkot szeretnénk. Mondtam Árpinak, hogy én azt hallottam, hogy a körömlakk másképpen néz ki felkenve, mint az üvegben, ezért ki kéne próbálni, mielőtt megvesszük. Ezt nem kellett volna mondanom. Amikor az eladónő nem nézett oda, Árpi suttyomban kinyitotta az összes piros és bordó körömlakkot, és minden körmére festett egy-egy pöttyöt. Kijöttünk az üzletből, és megpróbáltuk kitalálni, melyik szín illik az autóhoz. Eléggé belefeledkeztünk a dologba, mert arra eszméltünk, hogy egész szép nézőseregünk lett. Akkor jöttem rá, hogy állok egy női butik előtt, nézem ahogy a haverom a kifestett körmeit próbálgatja, hogy melyik megy a kocsijához, és közben arról vitatkozunk, hogy melyik a szebb szín. Árpi ügyesen feltalálta magát: "Csak a szárnyamra kell." Na, ettől kitört a röhögés. Megvártuk, amíg eloszlik a tömeg, visszamentünk, és megvettünk 1, azaz egy darab lakkot. Sikerült kunyerálnunk egy lánytól körömlakklemosót és felhígítottuk a lakkot. Szép rózsaszín lett. Reméltem, hogy nem festünk vele, de festettünk. A "szárny"-at ettől kezdve egy foltos, rózsaszín szögvas képezte (a la Barbie mobil).

Ja, a lényeg, amiért az egész cécó volt: Árpi a fagyis lányt akarta elkápráztatni a csodajárgánnyal. A lánynak ugyan egy másik pasi tetszett az I-s Golfjával, de Árpi úgy gondolta, hogy egy full extrás Lada mégiscsak imponálóbb egy fapados Golfnál. Egy dolog volt hatra, a kipufogó. Árpi szerzett egy vascsövet, ami szerinte kitűnő kipufogó lett volna. Én, mikor megfogtam a csövet és éreztem, milyen baromi nehéz, gondoltam, hogy baj lesz, de nem szóltam, mert tudtam, úgyis hiába. Elmentünk valami lakatos haverjához, aki kiröhögött minket, és elküldött a fenébe. Árpi bedühödött és "Na, akkor majd én!" felkiáltással előszedte a forrasztópákáját, hogy majd azzal. Ráhagytam. Egy fél kiló ónnal ráforrasztotta a csövet, és elindultunk becserkészni a leányzót. Az első ötven méter után lejött a cső és elkezdett zörögni. A második ötven méter után az ősrégi kipufogó megadta magát és leszakadt mindenestül. Sebaj, így úgyis jobb hangja van, kipufogó be a hátsó ülésre, gyerünk tovább. A fagyizó előtt pár száz méterrel megálltunk és Árpi előállt a haditervvel. Én előremegyek gyalog, kihívom a lányt a fagyisbódéból és szóval tartom, amíg Árpi meg nem érkezik. Úgy tervezte, hogy odafarol majd a lány elé az autóval, és elviszi egy körre ("Hogy lássa, mi az élet."). Kérdeztem tőle, hogy ezt a farolás dolgot próbálta-e mar. Mondta, hogy nem, de nem lehet nagydolog. Én biztos, ami biztos alapon kinéztem magamnak egy villanyoszlopot fedezéknek, és elindultam. Odaértem. "Szia, gyere ki egy kicsit, légyszi.", "Most nem lehet, sokan vannak." (Hoppá, erre nem számítottunk.) "De valami nagyon fontosat akarok mondani.", "Mondd el itt, nem mehetek ki." Közben hallottam, hogy Árpi közeleg. Ezt egyébként mindenki hallotta, mert kipufogó nem levén, az autónak olyan hangja volt, mint egy Zetor traktornak, amikor elakad a szántásban. "De gyere ki, mert..." Itt tartottam, amikor baromi nagy fékcsikorgás, egy reccsenés és csörömpölés, majd csend.

Árpi megjött. Féltem hátranézni, mert azt hittem letarolta a fél utcát, de nem. Csak éppen az autó félig az árokban volt. Árpi próbált úgy tenni, mint aki direkt így akarta az egész mutatványt, de nem volt túl meggyőző. Már csak azért sem, mert az egyik kerék elég furán állt. Mondhatni kitört. Árpi gyorsan kiugrott az autóból, és jött a fagyisbódéhoz. Nem vette észre a kereket, mert a másik oldalon volt. Érezte, hogy furán áll az autó, de gondolta, majd csak kijön az árokból (ezt később mesélte). Elkezdtek beszélgetni, és csodák csodája, a lány levette a kötényét, és elindultak az autóhoz. Árpi meglátta a kereket. Sápadtan beült. Ült... Még mindig ült... "Na, megyünk?" - kérdezte a lány. "Ja, csak előbb nézd meg, milyen franko a műszerfal. Klassz, nem?" (Itt kezdtem el röhögni.) Lány szétnéz a foszladozó alufólián: "Oooo, aha, klassz. Nem megyünk?" "Á, még nem, majd később. De hallgasd milyen hangja van." Beindítja (harmadszorra sikerül), gázpedál pumpálása. Lány: "Jézusom, megsüketülök. Inkább menjünk, mert mindjárt vissza kell mennem." "Menjünk inkább később, most csak dumáljunk." - próbálta Árpi elkerülni az elkerülhetetlennek látszót. "De hülye vagy, ezért hivattál ki, hogy most nem is viszel egy kört?!" Árpi ettől bepöccent, és szerencsétlen lányra zúdította az elmúlt napok összes kudarcát (persze ordítva): "Nem megyünk, bmeg, mert kitört az a kib... kerék, és különben is, elegem van, hogy még mindig tiszta lakk a körmöm, meg a tököm is ragasztós lett, ez a rohadt fólia meg nem jön le... " Ideáig hallottam, mert itt már sírtam a röhögéstől.

Innentől már nem olyan érdekes a történet. Jött egy rendőrautó, igazoltatatás, kiderült hogy nincs műszaki, szülők felhívása, büntetés kilátásba helyezése, amit valami ismerős egy üveg piáért elsimított, a szülők szörnyülködtek, később röhögtek. Az érdekes a dologban, hogy évekkel később Árpi nem mint élete mélypontját emlegette, ahogy ült félig egy árokba borulva álmai nőjével, és nem tudott elindulni, hanem ezt mondta: "Tudjátok, ha akkor 5 centivel eltekerem a kormányt, meg lett volna a buxa." Hát, igen, sok múlik néha öt centin. Gondoljatok erre, miközben (néha) vadul tekergetitek ide-oda a kormányt.
"This movie isn't about cars, it's about a guy who owns a car"
7503 levél
Válasz 07.11.17. 14:12 #3071
Attila88
Biztos sokan ismerik, én is olvastam már régebben, de most újra rábukkantam .

"Árpi... avagy mit ne csinálj az autóddal. Egy ismerősömnek (Árpi) volt egy autója. Szép volt, jó volt (Opel Senator 3.0), neki mégsem volt elég jó. Egy szép napon elhatározta, hogy dögösíteni kell. Elkezdődött a tuning. Először jöttek a szokásos dolgok: szélesebb felni, tök fekete fólia, brutál erősítő stb. Igenám, de ilyenje sokmindenkinek van, így nem lehet kitűnni a tömegből. Na, akkor jött az ötlet; ha Michael Knightnak van, akkor neki is kell, és ezzel elkezdődött KITT-hadművelet.

Úgy kezdte, hogy a műszerfal összes szabad helyére kapcsolókat és LED-eket barkácsolt. Ezek nagy részének semmi funkciója nem volt, csak (szerinte) jól nézett ki. Mások szerint inkább formitott Pirx kapitány valamelyik járgányára, de neki tetszett. A legjobb az volt benne, hogy volt 8 kapcsoló, amik sorba volt kötve a gyújtáskapcsolóval. Cselesen ezeket úgy építette be, hogy egy részüket megfordította, tehát az autót csak egy bizonyos kapcsolóállásnál lehetett indítani. Ennek a lopásgátláson kívül az volt az értelme, hogy szerinte baromi imponáló volt, ahogy kapcsolgatott indulás előtt. "Tod, ahogy a helikopteren, az amcsi filmekben. Mégis csak komolyabb így a gép, nem?”

Persze eltelt egy-két nap, amíg ezt az állast megtanulta. Addig úgy nézett ki egy indítás, hogy beült, az összes kapcsoló lefele mutatott. Elkezdte vadul kapcsolgatni, és minden kombinációnál megpróbált indítózni. Minden indítás előtt jött a "Hopp, most megvan, most a jó." szöveg, de általában csak a 4-5-re találta el. Én már rég tudtam a helyes állast, de a marhája képtelen volt megjegyezni. Persze nem segítettem neki, csak együttérzően bólogattam az anyósülésen. Egyszer megkérdeztem tőle, miért nem írja le. Azt mondta, azt elveszítheti, és akkor könnyen ellopják az autót. Elképzeltem, hogy valaki talál a parkolóban egy cetlit, hogy "fel-fel-le-fel stb.”, és felderül az arca, hogy "Aha, megvan a Senator kódja, elő a pajszert."

Aztán persze szépen lassan megtanulta a kódot, és egy idő után már kezdett unalmas lenni a dolog, ezért újabb furfangos eszközök kellettek. Ekkor jött (őt idézve) "a behatolási és eltulajdonítási kísérletet megakadályozó kompúteres (így, k-val, hosszú u-val ejtve) rendszer". Én itt már nem akartam beülni mellé, mert tudtam, hogy nem fogom megállni röhögés nélkül. De a hosszas unszolásra ("Nézzed má meg, hogy mit bír a gépsárkány, me ilyet még nem láttá, öcsém") beültem. Az újabb okosság nem volt más, mint egy lepukkant 486-os laptop, amit ráapplikált a riasztóra, egy aktív hangszóró az anyósülés lábterében, plusz valahol hátul egy mágnes egy reed-relevel. A hangszóró azért kellett, mert riasztáskor a laptop mindenféle okosságot mondott. Árpi úgy képzelte, hogy ha el is lopják az autót, a riasztó megszólal, és a tolvaj megijed a hangtól, ami ilyeneket mond: "Tolvaj!",”Az autó 15 másodpercen belül leáll!", "A rendszer értesíti a rendőrséget."stb.

A mágnes a reed-relevel kapcsolta a laptop áramellátását. A baj az volt, hogy úgy volt megoldva, hogy csak saccra lehetett tudni, hova kell tenni a mágnest a csomagtartóban, nem volt megjelölve a helye. A másik gond az volt, hogy akivel íratta a programot, az csak Windows-ra tudta megírni, úgyhogy innentől kezdve így nézett ki az indulás: Árpi körberohant kétszer az autó körül, ellenőrizve, hogy nincs behatolási nyom, távirányítóval kinyitotta az ajtókat, nekem be kellett ülnöm, mert ő elhelyezte a csomagtartóban a mágnest, "Ne haragudj, de ezt meg neked sem mutatom meg.", előre jött, beállította a kapcsolókat, indítózott, fülelt, hogy bootol-e a laptop, káromkodott, hátrament, igazított a mágnesen, vissza előre, fülelés, laptop bootol. Ilyenkor ülni kellett még egy ideig, mert a Windows meg nem indult el, és ha a program nem álló autónál indult el, megszakította a gyújtást. Mivel csak saccra tudtuk, mennyi ideig tart, ücsörögtünk pár percet. Ekkor összegerjedt az autó hifije az aktív hagszóróval, ami borzalmas hangon visított.

Elkezdett gyűlni a tömeg a parkolóban (én meg próbáltam úgy tenni, mint akinek semmi köze az egészhez). Látszott rajtuk, hogy rendszeres nézői a mulatságnak, mert volt, aki rutinosan egyből a mászókára ment fel, hogy lásson a többiek feje felett. Ekkor jött az, hogy elkezdett vonyítani a riasztó, és a hangszóró a lábamnál megszólalt olyan hangon, mint egy vízbefojtott Sokol rádió: "Tolvaj!", "A motor le fog állni." stb. Kezdtek röhögni az emberek (én meg kisebbre húztam össze magam). Ő pedig üvölt: "Gerjed, bmeg, összegerjed, k. riasztó, k. laptop, k. programozó!" Itt jött még egy fel perces k-s felsorolás, ordítva természetesen, és a programozó meg az egész mindenség lovakkal és felmenőkkel történő közösülésére biztatása. Fontolgattam a menekülés lehetőségét, de már túl sokan álltak körülöttünk, és nem voltam benne biztos, hogy át tudom törni a bámészkodók gyűrűjét. Ő hozzáfogott, hogy Gyújtás lekapcsolása, motorháztető felnyitása, laptop lehúzása a riasztóról, riasztó kikapcsolása kulccsal, fenyegető "Fasztnéze?" a tömegnek, matatás a motortérben, csatlakozok pöcögtetése, "Nenyujjáhozzá, öcsisajt!" a közelebb merészkedő kisgyereknek, motorháztető le, beülés, indítózás, várakozás a bootra, szokásos visítás, szerencsére most nem riaszt, indulhatunk. Persze padlógáz, visít a gumi, a tömeg szétrebben, és mi "kottona'jdzso'" torzítva, műszerfalrezegtetve üvöltő hangjaira otthagyjuk a parkolóban a tömeget. Főhősünk boldogan húzza ki magát az ülésben, és büszkeségtől sugárzó arccal csak ennyit kérdez: "Na?" Elgondolkodom, mit is mondhatnék. Például megkérdezhetném, hogy mi van, ha a tolvaj nem rakja helyére a mágnest, és akkor a laptop nem indul el, nem tiltja le a gyújtást, nem óbégat, mint a haldokló rinocérosz, és úgy általában, simán el lehet lopni az autót. Vagy megpendíthetném, hogy a sok szar árából vehetett volna egy rendes riasztót is, de nem szólalok meg, mert az ember úgyis hiába magyarázza egy apának, hogy kockafejű a gyereke, az akkor sem érti meg, ha megáll a sor a kölyök fején... folyt. köv."
"This movie isn't about cars, it's about a guy who owns a car"
3933 levél
Válasz 07.11.09. 17:17 #3070
Samu G
akkor "szinte" ingyen.
Glory, Glory Man United !!! Champions of England, Europe and the World!!!
10104 levél
Válasz 07.11.09. 17:14 #3069
eti8
Hát az ingyen az túlzás. Ha le lehet vizsgáztatni majd akkor olyan 10k-ba lesz, mert kipufogó az kell rá.
Az élet egyetlen rendes metaforája a szalonna!
3933 levél
Válasz 07.11.09. 17:13 #3068
Samu G
Ha ingyen van akkor úgyis mindegy. Ennyi használatra felesleges lenne az autó amúgy is.
Glory, Glory Man United !!! Champions of England, Europe and the World!!!
10104 levél
Válasz 07.11.09. 17:11 #3067
eti8
Hát nekem igazából nem kell állandóan... Csak néha néha elugrani valahová, vagy suliba 0-ik órára, mert nem megy busz. Arra meg bőven elég lesz nekem a swift is.
Az élet egyetlen rendes metaforája a szalonna!
3933 levél
Válasz 07.11.09. 16:53 #3066
Samu G
Csak összehasonlításként : családi 190E olyan 8-9 körül eszik (nagyrészt munkábjárás). És mégiscsak más vezetni mint egy suzukit (ja és most lesz 20 éves és egy db rozsdafolt sincs rajt, gyak. hibátlan az egész) + nem papírból van.

Amúgy sokat számít az ember életvitele : pl. aki városban lakik az hülye ha kocsival akar munkába járni. Ez esetben ember vesz egy robogót melózni, meg vesz egy normális autót (így már a fogyasztás sem gáz) ha vinni kell vkit, vagy távolabbra meg (meg a szórakozás miatt). Ha vkinek a seggére rátapadt a kocsija az az ő baja...
Glory, Glory Man United !!! Champions of England, Europe and the World!!!
10104 levél
Válasz 07.11.09. 16:43 #3065
eti8
jah, ezért nézegetem a japán kocsikat. Csak a baj az, hogy nem láttam jó állapotut 100-130 körül. Szal marad az 1.0-ás kis suzuki, ami legalább keveset fogyaszt és elnyűhetetlen a motorja Aztán majd pár év múlva talán egyszer... veszek egy evo lancert
Az élet egyetlen rendes metaforája a szalonna!
1250 levél
Válasz 07.11.09. 16:39 #3064
ruskyy
Hétköznapi használatra, ingázásra alkalmatlan sajnos .
Bolje biti pijan, nego star.
10104 levél
Válasz 07.11.09. 16:37 #3063
eti8
nah az kicsit sok
Az élet egyetlen rendes metaforája a szalonna!
1250 levél
Válasz 07.11.09. 16:28 #3062
ruskyy
Ha arra gondolok, amire, akkor az 2.4-es benzines + ugye 30 éves. Szal 2 tojással a pedálok alatt kb. 13-14et . Szerintem. A gazdája majd tudja pontosabban .
Bolje biti pijan, nego star.
10104 levél
Válasz 07.11.09. 16:21 #3061
eti8
Ja, csak erre voltam kíváncsi, hogy hátha tartósabb anyagokból van. De ha nem akkor veszem rá a gyárit.

drdani: A haverom 1.0-ában is 230 van és még mindíg majdnem úgy húz mint új korában. Egyébként meg hány lovas a tiéd? És hány t? Ja és a legfontosabb, hogy mennyit fogyaszt?
Az élet egyetlen rendes metaforája a szalonna!
3933 levél
Válasz 07.11.09. 15:30 #3060
Samu G
Nem hiszem hogy tovább tartana (és tökmindegy miért rakod fel, körberöhögnének)...
Az hogy hány km van a motorjában tökmindegy, elmegy az a világvégezetéig is, kinyírhatatlan (mondjuk nincs is benn mi elromoljon). Elöbb esel ki ülésestől alul mint hogy megadja magát a motor.
Glory, Glory Man United !!! Champions of England, Europe and the World!!!
3999 levél
Válasz 07.11.09. 15:29 #3059
drdani
hozzáteszem, semmi gáz nincs a suzival. csak akkor szánakozok rajta, ha valaki sportkocsinak és bemutatóautónak képzeli, magát pedig mika hakkinannek. persze ezesetben gondolom szó sincs erről, csak megemlítettem.
Ahol a rendetlenség törvény, rendcsináló a lázadó!!
3999 levél
Válasz 07.11.09. 15:26 #3058
drdani
áltlános tévhit. azok a mercik, amiket felsoroltam (kivéve talán a w140)
a legmegbízhatóbb kocsik amiket valaha készítettek. látnád az én 30 éves kocsimat, olyan, mintha új lenne, csak tankolni kell bele (igaz azt sokat, mert benzines- de van dízel változatban is)
ezeket megveszed fél milkáért, ha jó állapotú, megkímélt, kicseréled a kopó alkatrészeket, és cska mész-mész. ezek a kocsik elmennek 1 millió km fölött.
mire a te suzid eléri a 250-300-at megy a bontóba. az enyémben 230ezer van, teljesen hibátlan, motorja 85%-os, és emellett biztonságos is, nem papírból van... de ha feltétlenül marad ez, akkoris jobb lenne egy gyári kipuff rá.
egy ezres suzuki nem sztrítrécingre van. elvisz oda ahová akarod, semmi több.
Ahol a rendetlenség törvény, rendcsináló a lázadó!!
10104 levél
Válasz 07.11.09. 15:22 #3057
eti8
Nem felvágni kell a kipufogó, vagy hogy erősebb legyen, hanem azért, hogy tovább tartson. Egyébként a merci felejtős, mert a fenntartása tuti a 2x-e. Azért kell kipufogót cserélni, mert ketté van törve a dob mögött. A többi még nincsen szétmenve, csak rozsdásodik mint állat... De mondjuk ezt anyám mondta, azért én is megnézném, de hétfőn a szervízben megmondják, hogy lehet-e valamit kezdeni vele. Pedig még csak 190 van benne szal... (haveroméban 230 van és nem hiszik el neki, hogy 1.0-ás úgy megy )
Az élet egyetlen rendes metaforája a szalonna!
3999 levél
Válasz 07.11.09. 15:17 #3056
drdani
a kipufogót felejtsd el... ha a teljes rednszer cseréled (leömlőtől dobig)
akkor lesz vmi hatása, jobbna fog menni, többet fog enni, és mosolyt fog fakasztani (inkább szánakozót) az emberekből.

felesleges. inkább add el a suzit és vegyél egy öreg de jó állapotú mercit (190,123,124,115,140-es típusokból)

én egy ilyen suzuki árából vettem egy olyan 123-mast, hogy csodájára járnak az emberek....
Ahol a rendetlenség törvény, rendcsináló a lázadó!!
3933 levél
Válasz 07.11.09. 14:53 #3055
Samu G
Annyit elérnél a sportkipufogóval hogy szánalmas idiótának néznének. Mást nem nagyon.
Glory, Glory Man United !!! Champions of England, Europe and the World!!!
10104 levél
Válasz 07.11.09. 14:42 #3054
eti8
Na valszeg megkapom karácsonyra a régi 1,0-ás swiftet Csak kéne hozzá vennem egy kipufogót... Meg az a rész is rohad, ahol a motorra csatlakozik az egész kipufogó rendszer. A kipufogó az 10 körül van. Bontottan talán még olcsóbb is. De a többit nemtom. Egyébként megéri sport kipufogót venni? Mármint van értelme? Vagy csak hangja lesz tőle? Mert mondjuk ha tartósabb akkor megveszem pár ezerrel többért...
Az élet egyetlen rendes metaforája a szalonna!
20761 levél
Válasz 07.10.04. 16:03 #3053
Eric
Ja, hogy ez csak úgy véletlenül "betévedt" az országba!

De ha hivatalosan lett behozva és csak a papírok tűntek el, akkor talán a Vám és Pénzügyőrség tud másolatot adni, vagy valamiféle igazolást esetleg...
"Dilisek ezek a rómaiak...!"
3999 levél
Válasz 07.10.04. 15:16 #3052
drdani
most ugye 50esként fut.
Ahol a rendetlenség törvény, rendcsináló a lázadó!!
3999 levél
Válasz 07.10.04. 15:16 #3051
drdani
nem. egy éve lett kb behozva. én nem akarom forgalomba helyezni, hanem a vevők mind kérik a papirokat a forgalomba helyezéshez, amit én meg nem találok (vámpapír)
Ahol a rendetlenség törvény, rendcsináló a lázadó!!
20761 levél
Válasz 07.10.04. 12:16 #3050
Eric
Ezt most hoztad be az országba és most akarod forgalomba helyezni?
"Dilisek ezek a rómaiak...!"
3999 levél
Válasz 07.10.04. 10:50 #3049
drdani
srácok! ha valaki tudja biztosan please segítsetek!

most adom el a motoromat egy nsr125-öt. a motor ausztriából származik és 9 éves.

na most azt hallottam hogy külföldről származó 6 évesnél öregebb motorokat nem lehet forgalomba helyezni....

igaz ez? tudtok a témáról vmi cikket vagy valamit ahonnan megtudhatnék valami biztosat?

köszönöm szépen
Ahol a rendetlenség törvény, rendcsináló a lázadó!!
9789 levél
Válasz 07.09.25. 10:25 #3048
Gillette
Hogy nem tudtak bennégni ezek a tetvek. Vagy csak egy kicsit megperzselődnek épp csak annyira, hogy már ne lehessen megmenteni őket és pár nap szenvedés útán a kórházban megdöglöttek volna. A lánglovagok.hu-n írta egy csávó, hogy pont előttük történt és, hogy eszük ágában se volt megállni ami úgye állampolgári kötelezetségük lett volna, de igaza van. Max azért állnék meg, hogy rájuköntsek még egy kanna benzit és közben széles vigyorral az arcomon ordítanám, hogy "Égjetek gecik!".

Mondjuk eddig is ez volt a véleményem róluk, de így meg pláne. Persze a tisztességes kis emberek mindig meghalnak...
"Öljétek meg mind, Isten majd kiválogatja az övéit" Arnaud Amaury (1209)
7034 levél
Válasz 07.09.25. 10:01 #3047
Aruns
Egy tanulságos cikk a Lamborghini-Porsche balesetről:
http://www.stop.hu/articles/article.php?id=200967
"War without fire is as worthless as sausages without mustard" Henry V
17 levél
Válasz 07.09.12. 15:06 #3046
Cable
Pls, olvassátok el!
Előre is köszi.

2007 SZEPTEMBER 11-ére VIRRADÓRA ELLOPTAK EGY FERN ZÖLD (sáfrány zöld) OPEL ASTRA COUPE-T 11. KER. OLTVÁNY ÁROK 20. ELŐL!

RENDSZÁM IAU-128
SZÍN: FERN ZÖLD (SÁFRÁNY ZÖLD)

Részletek:
http://www.astra-coupe.hu/shapemark.php
20761 levél
Válasz 07.09.01. 14:52 #3045
Eric
Kiváncsi vagyok, hogy egy kb 10 fokos kanyart be bír-e venni anélkül, hogy felborulna!
Amúgy pöpec!
"Dilisek ezek a rómaiak...!"
1222 levél
Válasz 07.09.01. 11:42 #3044
Peac
Bezony. Az én családom széthullásának egyetlen előnye, hogy Anyám vidéki lett, így megkértem, hogy ő legyen az autóm üzembentartój. - Persze nem tudom a biztosítónál mit gondolnak, hogy miféle vidéki 5x éves nő jár Celicával, de így kb. 10 ropi a negyedévesem. Kb. a harmada annak, amit saját magam után kéne fizetnem.
Juan "break my fuckin' 'ed" Montoya
5900 levél
Válasz 07.08.13. 03:09 #3043
Dile
Amúgy a héten volt szerencsém ülni egy 230 lovas Volvo S70-ben, nem volt semmi
"Yes, I know my enemies: they're the teachers who taught me to fight me. Compromise, conformity, assimilation, submission, ignorance, hypocrisy, brutality, the elite."
1970 levél
Válasz 07.08.07. 10:08 #3042
Vaszilíj Zajcev
Ez ám a verda!
divide et impera

A fórumon szereplő hozzászólások olvasóink véleményét tükrözik, azokért semmilyen felelősséget nem vállalunk.