Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Fórum

Nem számítástechnikai témák

»» Politika - az egyetlen ilyen célú topic a Dome-on

4682 levél
Válasz 13.02.26. 13:09 #37141
Christoph
Illetve lehet arról beszélni, hogy mindenki döntse el, hogy a gyerekét milyen erkölcsök szerint neveli, csak épp ha az ember megnézi a 10 parancsolatot (az alapoknál maradva), hamar rájöhet arra, hogy az első három parancsolaton kívüliek áthágását ilyen-olyan értelemben a törvény is bünteti. Ezek olyan alapok, ami nélkül a társadalom működésképtelen, vagy legalábbis nehezen nevezhető civilizáltnak.
4682 levél
Válasz 13.02.26. 13:03 #37140
Christoph
Pontosan az indok szó az ami a kulcs itt. Teljesen téves az a gondolatmenet, hogy a vallások károsak, mert csak feszültséget szítanak az emberek közt és egymással szembe állítja őket. Ebben az van elrejtve, hogy ha nincs vallás a világ jobb lesz tőle és megoldódnak ezek a problémák. A probléma ott van, hogy a világvallások nélkül is talált okot az ember arra, hogy nekiessen a másiknak. A kereszténység vagy iszlám előtti világ mennyiben volt tisztább? A XX. századi totalitarizmusok egyik fő ellensége volt a vallás, le is számoltak vele (főleg a kommunista diktatúrák)... jobb lett tőle a világ? Hát meg lehetne kérdezni azt a 100 milliónyi halottat és több 100 milliónyi kárvallottat. A XX. századi izmusoktól terhes és kereszténységtől "megszabadított" világ a legsötétebb egyházi túlkapásokat is felülmúlta. Az emberi gyarlóság itt a kulcs, ami mindig talál indokot a gaztettekre. És bármilyen meglepő az egyházakat is emberek alkotják, kik ilyenek kik olyanok.
A számtalan karitatív cselekedet, vagy hogy egy csomó ember életének ad értelmet, teszi őt elfogadóbbá, jobbá meg zárójelbe van téve, talán mert nincs az arcodba nyomva. Néha-néha hallani lehet egy Böjte Csabáról vagy Teréz anyáról, de az un. "mindennapi hősökről" senki nem beszél. Persze a pedofil papokkal jobban növelhető a nézettség meg az olvasottság. A hit kérdése lelkiismereti dolog, saját magában kell az embernek erről dönteni, nem erről van itt szó. Azonnal ítéletet mondani a vallásról és az egyházakról, viszont veszélyes és szűk látókörű dolog. Felháborítónak tartom, hogy manapság már közhelyes dolog belerúgni egy jó nagyot a vallásokba, amikor ezek pont olyan értéket lennének képesek közvetíteni amire nagyon sok embernek szüksége lenne, sőt a társadalmak jobbá formálásában is elengedhetetlenek lennének. És ami a legszomorúbb: úgy számolnak le ezekkel a tradíciókkal, hogy a helyére semmiféle értéket nem tesznek oda...
1133 levél
Válasz 13.02.26. 12:17 #37139
Laccy93
Olvasgatom az itteni dolgokat, s ha megengeditek hozzászólnék. Nekem mindössze annyi jutott eszembe, hogy:
Feltételezem a hittan a Biblia megismerésével foglalkozik többek között. Erről csak annyit szeretnék mondani, hogy a Biblia nem csak arról szól, h "Ez a Jézus mekkora király csávó volt, csoda dolgokat művelt, meghalt, feltámadott, megváltó, messiás, Istent szolgáld, mer ha nem, akkor jajj neked!" Vannak ám különböző példabeszédek, tanítások, melyek nem hülyeségek ám. Még ha a többit nem is hiszed el, ezek olyan alapvető erkölcsi igazságokat tartalmaznak, melyeket talán érdemes végiggondolni. Rosszabb ember semmiképpen nem leszel tőle. A többi része pedig eltekintve a tényleges vallási dogmáktól, a szeretetről szól. Az meg nem hiszem, hogy ártana ennek a társadalomnak.

A másik, ami eszembe jutott, hogy mi az erkölcs? Hogyan definiáljuk? Ki dönti el, hogy mi erkölcsös és mi nem? Mindenki más értékrend szerint él, mindenki a saját maga lelkiismeretének a tükrében dönti el, hogy mi fér bele nála. Az emberek pedig, ahogy én látom, magasról leszarják, hogy erkölcstelen-e amit tesznek vagy sem. Ez engem mindig is bosszantott. A lényeg, hogy én például nem bánnám, ha lenne ilyen. Talán megismernének a gyerekek alapvető erkölcsi normákat, melyekre lehet alapozni, melyek talán elősegítik, hogy egy kicsit jobb értékrendet alakítsanak ki maguknak.

Kiegészítés: Olvastam itt valakitől, hogy mi van akkor, ha ő ateista szellemben nevelkedett, s a gyerekét is így akarja nevelni, erre az iskolában meg vallást tanítanak neki? Ha én szülő lennék, engem speciel nem zavarna. Az ő élete, ő tudja, hogy mi a jó neki. Nem? Engem így neveltek. Soha nem tiltották például, hogy dohányozzak, apám még meg is kínált. "Én nem tiltom meg, ott van szívjad, ha akarod". Mert akármennyire is szeret, s jót akar nekem, ne ő döntse már el, hogy én mit kezdek az életemmel. Mint amikor valakinek a szülei megmondják, hogy mit KELL tanulnia. Orvos leszel, kész. Egy szó, mint száz szerintem ne a szülő döntse már el, hogy a gyereke milyen kapcsolatba kerüljön a vallással. Ha hívő lesz, akkor mi van? Nem lesz tőle rosszabb ember...
Amúgy nem dohányzom és hívő sem vagyok.
Az utóbbi időben csak nagyon ritkán fejezem be, amit elk
7786 levél
Válasz 13.02.26. 09:42 #37138
Lovi Tommy
Az idézettel csak arra gondoltam, hogy felvettük a vallást anno, és rögtön indok volt arra, hogy egymást öljük (mind pogány-mind hívő részről), de inkább történelmi vonatkozásban értettem, mint aktualitásként.
5397 levél
Válasz 13.02.25. 23:47 #37137
Morello
Erre a #37119-ben válaszoltam. Hát ezért.
Egyébként amit írtál, az olyan szempontból kulcskérdés, hogy valóban jó és értelmes tanárok legyenek, ne dogmatikus megmondóemberek, mert még egy 6-8 éves gyerekkel is lehet értelmes, gondolatébresztő párbeszédet folytatni, akármilyen szempontból, de (ugyanúgy mint bármelyik tanár) egy rossz tanár el is tudja végképp idegeníteni az embert az egésztől. De ez sohasem volt másképp, és ezután sem lesz, reménykedni kell hogy többségben lesznek a jó tanárok.
5397 levél
Válasz 13.02.25. 23:46 #37136
Morello
"Sosem értettem én ezt, hogy jön isten a hazához?"

Sehogy, nem ez a lényeg. Az Isten - Haza - Család szlogen a prioritásokat, eszmei fontosságokat jelenti, egymást nem feltétlenül összekapcsolva, de kiegészítve.

Isten - nem a materiális, pénzbeli javakat imádjuk és hajszoljuk vakon, hanem az isteni tanítást, a szellemi és érzelmi értékeket fogadjuk el magasabbrendűnek.
Haza - hazában, nemzetben gondolkodunk, mint közösség és sorsközösség, nem az azt relativizálni és elhagyni vágyó globális birodalmi akaratot szolgáljuk.
Család - a család egységét, család szentségét fogadjuk el mint az emberi közösség egyik legfontosabb egységét.

És ami az egészet összekapcsolja: egyik szempontban sem szerepel az egyén maga. Szóval mindegyik esetben a közösség, a közösség összetartása és összetartozása fontos, nem az egyén kicsinyes érdekei.
5397 levél
Válasz 13.02.25. 23:39 #37135
Morello
Önmagában nincs, de ahogy a nemzet szempontjából is az összetartás, összetartozás érzet az egyik lényeg, a vallás szempontjából ugyanez a lényege, és ezek ilyen módon erősítik is egymást. A keresztény tanításnak (meg az összes többinek is) az a legfőbb lényege, hogy segítsünk egymásnak, tartsunk össze, segítsünk az elesetteknek, stb. Ez olyan rettenetes hogy fröcsögve gyalázkodni kell ellene??

A Horthy-korszakkal valahol ott áll meg a párhuzam, hogy az akkori kornak is a nemzeti revíziós törekvések voltak az egyik legfőbb célkitűzések (lásd újfent: nemzeti összetartozás erősítése), és a vallási összetartozás ugyancsak ezzel egymást erősítő folyamatok. Ezt a párhuzamot és az egymást erősítő hatást én igenis pozitívnak tartom, akárhogy is fáj egyeseknek...
5397 levél
Válasz 13.02.25. 23:35 #37134
Morello
Értem. Akkor mit szólsz ehhez: én meg nem hiszek az evolúcióban, mi a francért kell nekem biológiát tanulnom, ne tukmálja nekem senki a fejembe Darwin fikcióit. Miért nem tanulhatok én alternatív elméleteket?

Vagy akkor miért kell filozófiát tanulni? Ott is a sok vén hülye több száz éve magyarázta a hülyeségeit, kit érdekel ez ma már?

Nos, pontosan azért, mert ez az egész nem csak történelmi jelleggel számít, hogy jó régen ki mit mondott, meg mit csinál, hanem azok az elméletek, eszmék mire tanítanak, mit jelentenek ma, hogyan hat mindez a mai életünkre, a mai világunkra.
EZ a lényege az egésznek, mind a filozófiának, mind a vallási tanításoknak (mindegyiknek). És most ez fáj neked annyira???

"Mindenki utál minket a környéken, úgyhogy felvesszük ezt a szeretetvallást, aki nem akarja, azt meg felnégyeljük."

Ez még a középkorban lehet hogy megállta volna a helyét. A mai világban a keresztény vallást és eszmerendszert (NEM a magukat nagy kereszténynek nevező politikusokat, vezetőket) felnégyelősként nevezni több, mint röhej.
20579 levél
Válasz 13.02.25. 22:29 #37133
Pyrogate
Legalább megtudjuk milyen sikereket ért el a kormány, mert én nem igazán látok semmilyen sikert.
31927 levél
Válasz 13.02.25. 19:47 #37132
szbszig
Éljen!...
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
944 levél
Válasz 13.02.25. 14:34 #37131
Lord of Destruction
Ha valakit erdekel a zaszlos tema...
hands into a fist,static in my head.now i'm sitting face to face with loneliness... - by Finch
20579 levél
Válasz 13.02.25. 13:36 #37130
Pyrogate
"Van egy rakás egyházi iskola, ahova csak azért íratják a gyereket, mert a környéken az a legerősebb iskola és egyáltalán nem vallásosak a szülők."

Hajaj, vidéken ez főleg így van. Barátnőm is paksi pl, de Bonyhádra járt iskolába, koliba lakott, mert az volt az egyetlen normális iskola a közelben. Oké, középiskoláról van szó, tehát "nem mosták át az agyát". Mondjuk az is igaz, hogy általános tapasztalat és az övé is ez, hogy az ilyen iskolákban a "fegyelem elleni lázadozás" miatt durvább iszogatások, egyéb dolgok mennek, mint máshol, viszont azért egy adott határt nem lépnek át a diákok. A fiatalokra, gyerekekre ráfér egy kis nevelés, én úgy vagyok ezzel a kérdéssel, hogy nem vagyok vallásos, ne térítsék meg a gyermeket, de nem is félnék, hogy itt erről lenne szó. Én is voltam 1-2x hittan órán, mert a napközis tanár beteg volt és betereltek ide, baromság volt, nem is érdekelt, de nem lett miatta bajom és azóta elég sok vallási nézettel megismerkedtem, szóval mondhatjuk, hogy hasznos volt. A hitemet is befolyásolta, mert az egyházakat ugyan színjátéknak tartom és ordas lehúzásnak, azért a hit az más kérdés...

Viszont nem értem, hogy az emberek miért félnek a "neveléstől", azt szeretnék a legtöbben, ha a gyerek csak úgy felnőne magától, hiszen "ez nem a középkor". Hát, azért ez kurvára nem jó irány. Még a porosz módszert is visszahoznám lightosan. Én sportoló vagyok és azt tapasztaltam, hogy elég erősen tud hatni az emberre, ha fizikálisan is 'kínozzák', persze csakis akkor, ha jutalmazzák a pozitív erőfeszítéseket! Pl. 3x megdícsérnek, de egyszer rohadtul lecsesznek, akkor nagyon akarod azt elkerülni és 5x jobban csinálod meg legközelebb. de ha a dicséret elmarad, akkor nem elégít ki, hogy a szidás is elmaradt, sőt.
De ezek már motiváció-elméletek, ebből írtam a szakdogám is, szóval csak annyit akartam mondani mindezzel, hogy egy kis erkölcsi neveléssel nem fognak senkit sem vallási-droiddá nevelni. Viszont, ha hagyjuk elkanászodni őket, akkor ugyan, miért várjuk el, hogy a gyerekek jók legyenek? Otthon kapnak valamit, az egy dolog, de a legtöbbet a közegből tanulják, barátaiktól, tanáraiktól. Egyiktől semmit, másiktól a rosszat kapják, akkor szar ügy, próbálkozhatsz te egyedül, semmit nem érsz el nála.

Bocs, ha csapongó, work time van
7786 levél
Válasz 13.02.25. 12:07 #37129
Lovi Tommy
valóban mindegy, én fenntartásokkal állok az egyházhoz régóta, kb egymás mellett beszélnénk el.
4682 levél
Válasz 13.02.25. 10:18 #37128
Christoph
És szerinted általában, hittan nélkül a gyerek nem teheti fel a kérdést, hogy akkor hogy is van ez a hit kérdése? Az talán jó megoldás, ha a szülő azt mondja egy 8 éves gyereknek hogy a pap bácsik hülyék és nincs is semmi értelme az egésznek? Szerintem nem. Toleráns ember azt mondja, hogy mi ezt itthon nem így gondoljuk, de vannak emberek akik ebben hisznek. Vallási tolerancia, azt gondoltam, hogy ez általában elfogadott dolog évszázadok óta. Vagy nem kell csodálkozni, ha a gyerek korlátolt meg kirekesztő lesz.
Van egy rakás egyházi iskola, ahova csak azért íratják a gyereket, mert a környéken az a legerősebb iskola és egyáltalán nem vallásosak a szülők. Azok, hogy kezelik a kérdést? Szörnyszülött lesz a gyerekből? De sokadszorra mondom nem lesz úgysem kötelező hittan, csak nem értem mi ebben olyan rémületes. Megmondom őszintén engem különösebben nem sokkolna ha teszem azt egy döntően hindu országba kerülnék és hinduizmust kéne a gyereknek tanulni, legalábbis gyarapszanak az ismeretei, és a vallások egyébként is olyan alapvető értékeket közvetítenek, ami senkinek sem árthat.
Ja és miért pont katolikus vagy épp valamilyen protestáns hittan? Hát tényleg felháborító, hogy nem iszlám vagy buddhizmus van, legalább 200 embert sért ez. Egy adventista vagy hitgyülis meg azért már csak elvan egy olyan órán, ahol a Bibliáról van szó. Ez nem bla bla, hanem Magyarország felekezetileg keresztény ország 1000 éves gyökerekkel, ha hittanról van szó, akkor más egyszerűen nem jöhet szóba. Nem látok épeszű magyarázatot, hogy más vallást miért kéne oktatni az iskolákban... esetleg ha áttelepül egy faluba egy csomó arab vagy indiai, akkor lehet másról szó, na de hagyjuk...
7786 levél
Válasz 13.02.25. 01:29 #37127
Lovi Tommy
De miért KELL pont ebből a szempontból? Annyi vallás van, és itt csak ezt kapja. Akár akarom, akár nem. De oké, ez a legelterjedtebb, stb., bla-bla.
Viszont. Ha a fiam megkérdezi majd nyolc éves fejjel, hogy miért nem hiszek Istenben, miközben a tanár azt mondta, ő teremtett, ő segít, meg majd maga mellé vesz, s aki nem jó keresztény, az a pokolra kerül mondjam azt, hogy: "mert Isten nem létezik/nem olyan módon ahogy a Biblia állítja", ezzel aláásva a tanár tekintélyét, illetve tegyem még hozzá, hogy "a tanár bácsi buta", vagy azt, hogy "kisfiam, ezek szerint sajnos apu örök időkig a pokolban fog égni"?
És igenis könnyen befolyásolhatnak egy gyereket. Hiszen normális esetben a gyerek tiszteli a tanárt, s úgy gondolja, hogy a tanár olyat tanít, ami igaz, azért ő a Tanár. Nyilván otthon is ezt hallja, nem pedig azt, hogy a tanároktól sok hülyeséget fog hallani.
Otthonról, az iskolából s a barátaitól kapja a legtöbb információt, ami befolyásolja valamilyen módon. Nem véletlen nem politizálhat a tanár.
4682 levél
Válasz 13.02.25. 01:26 #37126
Christoph
Ez nyilván nem ilyen egyszerű rengeteg elemből jön ez össze, de itt egyáltalán nem csak a magyar helyzetről van szó. A konzervatív értékrend alapja a tradíció, a szokások tisztelete, amibe a vallás ilyen módon beletartozik. Fel lehetne tenni a kérdést, hogy mi köze a nemzetnek a családhoz (mint szintén konzervatív érték)? Családok nélkül is létezik nemzet... Azt, hogy hogyan kapcsolódik a hit, vallás a hazához meg nem egy röviden kifejthető dolog. Lehet ezer féle megközelítése a filozófiai okoskodásoktól a pragmatikus, intézményes oldalig (pl. az állam és egyház szerepe) stb.
Nem mondanám, hogy mindig minden vallás minden esetben összekapcsolódott volna a hazával. Nálunk ugye a protestantizmus képviselte sokáig a függetlenségi gondolatot a katolikus Habsburgokkal szemben. Tehát ez sem mindig egyszerű.

De fordítva is fel lehet tenni a kérdés: a szociáldemokrata, kommunista vagy bármilyen más baloldali mozgalom miért nem vallási alapú? Mi zárja ki? De ugyanígy a nemzeteszme is távol áll tőlük. Szerintem pont az ami a konzervatívoknál az ellenkezője, az, hogy teljesen más történeti fejlődésű, a világképe is alapjaiban üt el tőle. Ezt sem lehet két mondattal elintézni itt.
De van egy csomó irányzat, ami átírja ezeket. Sok konzervatív irányzat távol tartja magát a vallástól, meg pl. a harmadik utas baloldali Tony Blair hívő volt.
Ezeket a kérdéseket nem csak nálunk lehet feltenni, hanem gyakorlatilag bárhol a világon.
5086 levél
Válasz 13.02.25. 00:45 #37125
Toki
Ha már belemegyünk. A modern nemzetfogalom előtt, hogyan volt meghatározható egy ember "nemzetisége"? Három dolog: vallás, lakhely, valamint hogy nemes volt-e. Akinél ez mind a "helyén" volt, az volt a nemzetalkotó. Az egyház nagyon is ott van sajnos, nem sajnos. Nem felesleges ezen görcsölni, pontosan jól írtad, a XXI. századi konzervativizmus is nagyrészt nem más, mint a "továbbfejlődött" Horthy korszak ideológiája. (most csak hazánkról beszélek) Sosem értettem én ezt, hogy jön isten a hazához? Isten mikor gondolkozott különböző országokban, és nacionalizmusban?

szerk.: még gyorsan beleszerkesztek. Mielőtt még belekötsz, hogy a nemzetalkotóknál nem egyházat írtam, hanem vallást. Ugye nem volt igazán elfogadott egyik protestáns irányzat se (Erdélyt most szándékosan hagyom ki)
4682 levél
Válasz 13.02.25. 00:38 #37124
Christoph
Ha ennyire belemegyünk, akkor a hivatalos történetírás szerint a nemzet újkori jelenség, úgyhogy sem a vallásnak sem az egyháznak nincs közvetlenül köze a nemzetté válásához. De ez egyáltalán nem ide tartozik.
Az Isten és haza "egybemosása", pedig ha nem is minden irányzat esetében, de általában a konzervatív értékrend sajátja. És igen a XXI. századi konzervativizmusé is. Felesleges itt görcsösen a Horthy-korszakkal jönni, amikor "Isten és haza" kölcsönösen kiegészítették egymást az egész európai kultúrkörben. Elég csak a kuruc zászlóra gondolni.
4682 levél
Válasz 13.02.25. 00:24 #37123
Christoph
Az a jó ebben a hittan kérdésben, hogy olyanok hőzöngenek, akik valószínű életükben nem jártak még a közelében sem ilyen órának... úgy látom valami szenteskedő, korlátolt gyanús (és persze biztos pénz mozgatta) dolognak címkézik fel és el is intézik ezzel. Tudtommal a keresztény hittan nagy része a Biblia megismerésével foglalkozik, ami egyébként röviden az irodalom óra része is. Az erkölcsi részhez pedig: Kérdezném, hogy a tízparancsolat első parancsolatán kívül melyik az, ami nem része a mai alapvető emberi értékeknek? (Ez amúgy nem véletlen egyezés...) Rengeteg nem templombajáró, sőt nem is kifejezetten hívő szülő járatja ma is a gyerekét hittanra, mert "kap a gyerek" valami értéket. De itt még erről sem volt szó, hanem erkölcstanról.

Amióta világ a világ ilyen-olyan formában volt ilyen, mindegy, hogy hittan vagy erkölcstana vagy mindegy mi a neve. Megjegyzem jelenleg a magyaróra is részben erről szól, csak rejtettebb módon. Óriási tévedés azt gondolni, hogy a fiatal csak és kizárólag otthon kaphat értékeket. Ezzel a fals logikával eljuthatunk addig, hogy a töritanár teszem azt ne ítélje el nyíltan a XX. népírtásait, mert ez már értékítélet és csak otthon szabad ilyet csinálni.
Egyébként meg sok-sok szülő képtelen bármiféle értéket adni a gyereknek, ezek a fiatalok pedig esélyt kapnak arra, hogy halljanak olyan dolgokról, amiről soha nem hallanának. Vagy minden szülő tökéletes módon képes a gyereket erkölcsileg nevelni?

Ne haragudjon meg, aki ezt írta, de ez "a gyereket összekeveri a hittan" akkor marhaság, hogy azt kifejezni nem tudom. A gyerek az nem valami számítógép, amire programokat telepítesz. Azzal csak gyarapszik az ember, ha más szemszögből is lát valamit. Persze, ha a világ legborzalmasabb dolga elgondolkodni az élet alapvető kérdésein, akkor bizony óvni kell a gyereket tőle. Amúgy ha az apa megrögzött ateista és képes is a gyerekét ilyen "szellemben" nevelni, akkor az nem fog letérni erről az útról. Ha meg igen, akkor meg a szülőnek nem is volt ez olyan fontos és lehet, hogy a gyerek meg profitál ebből az egészből. De nem is volt szó kötelező hittanról, csak itt olyan rémképek meg "agymosások" mennek, hogy ezt gondoltam megosztom.
5086 levél
Válasz 13.02.25. 00:12 #37122
Toki
A keresztény vallásnak, és főleg a tanításoknak semmi köze a nemzet kialakulásához. Az egyháznak már talán, de az már igen csak más tészta. 21. században már nem kéne összemosni istent, és hazát. Márpedig ahogy nézem ez a cél, a "boldog" Horthy korszak visszahozatala, aminek egyik nagyon szép kis eleme a hitoktatás általánosítása.
7786 levél
Válasz 13.02.24. 23:59 #37121
Lovi Tommy
Már bocs, de ez most kissé felhúzott. nem a középkorban élünk, hogy nekem a kereszténységet ilyen szinten ismerni kelljen, engem senki meg ne próbáljon kötelezően évekig erre tanítani részletekbe menően. Minek által ez nem egy történelmi dolog, hanem nagyrészt fikción, HITEN alapszik, nem várhatják el, hogy én ezt polgári iskolai keretek közt tanuljam. Ezt nem lehet számon kérni tőlem felelet keretében, ha nem hiszek benne. Irodalomórán igen, mert ott a Biblia irodalmi műként van értelmezve, nem pedig egy szent írásként. Baromira nem érdekel, hogy mennyi ideig volt államvallás, amennyit az ide vonatkozó tananyagból megtanulok törin, pont elég ahhoz, hogy lássam, miért történt ez, miért volt reformáció, stb. a történelem órák során inkább negatívumként jött szóba az egész egyház legtöbbször amúgy is.
Huszonegyedik század, vallásszabadság. A vidéki helyzetet ismerve valóban sanszos, hogy nem indul majd létszámhiány miatt etika óra, s a nem-keresztény kölykök hallgathatják majd a...á, mindegy is.
Ez az idézet pedig pont jó ide, kb én is így látom történelmi szempontból a dolgot: "Mindenki utál minket a környéken, úgyhogy felvesszük ezt a szeretetvallást, aki nem akarja, azt meg felnégyeljük."
5397 levél
Válasz 13.02.24. 23:19 #37120
Morello
"Kötelezőnek kötelező a hittan, de a zsidók, buddhisták, krisnások, hitgyülisek, iszlámisták, pünkösdisták, andventisták, jehovák és az összes többi, Semjén Zsolt által is egyháznak elismert felekezet hívei a saját hitüket tanulják meg valahol máshol."

Azt azért tudomásul kéne venni, hogy mi közünk nekünk magyaroknak a buddhistákhoz, krisnásokhoz, judaistákhoz, iszlámhoz, stb.? Az égvilágon semmi! Tudom hogy sokaknak nem tetszik, de tudomásul kell venni, hogy a magyar államiság és a magyar nemzet kialakulása és léte vallási szempontból a keresztény valláshoz és annak tanításához kapcsolódik csak, semmi máshoz (illetve ha még az ősmagyar hitvilágot, táltoshitet, stb. említené még valaki, azzal is egyet tudok érteni)
Mit tanítsanak állami szinten, ha nem ezt? Hasonló ez mint a történelem. Nyilván ott is nagyon hangsúlyos a magyar történelem tananyaga, ettől függetlenül persze más (általános) történelembe is betekintést lehet nyerni. Akit mélyebben is érdekel pl. a francia történelem, az a kötelezőn túl esetleg elmehet ilyen fakultációra, senki nem tiltja meg.
De nagyon fura lenne, ha a magyar történelem helyett/mellett pl. Nigéria történelmét kellene részletesebben megtanulni.

Ugyanolyan ez, hogy Magyarországon miért tanítsanak (pláne kötelező jelleggel!) tevegelést? Mi közünk nekünk a tevékhez? Lovagolni sem lovagolnak túl sokan, de annak a tanítása inkább ésszerű, hiszen a magyar nemzet millió szállal kötődik a lovakhoz és a lovagláshoz, még a mai napig is van ennek kultúrája. De ettől függetlenül senki nem mondja azt, hogy tevegelni rossz dolog, sőt nagyon jó, és aki kifejezetten a tevegelést preferálja, hát önszorgalmából tanulja azt (is), nincs is ezzel probléma. De egyébként ha már valaki tevegelést szereti és tanulja, magyarként azért jó lenne ha ismerné ettől függetlenül a magyar lovaskultúrát is.
5397 levél
Válasz 13.02.24. 23:07 #37119
Morello
"Többször tapasztaltam, hogy a vallásoktatást az egyéb morális, erkölcsi témákkal együtt akarják eladni, noha nem függnek össze szorosan."

De, egyébként nagyon is szorosan összefüggnek. Gyakorlatilag az összes világvallás (más-más nézőpontból, de ugyanarra irányulva) tulajdonképpen mind ugyanazt mondja, tanítja, hogyan legyünk jó emberek, hogyan éljünk tisztességes életet, és hogy a társainkon is segítsünk. Igazából mindegyiknek ez a gyökere.
5397 levél
Válasz 13.02.24. 23:02 #37118
Morello
Most ezt én válaszoljam meg? Honnan a francból tudjam?
Én csak bízok benne, hogy lesz köztük sok értelmes, intelligens, nyitott oktató, ami persze nem jelenti azt, hogy aki a szélsőliberális értékrendnek és elvárásoknak eleget tesz, az minősül jónak és "nyitottnak". Nyilván az ellenkezője is lesz.
De ha csak annyira jó az egész és semmi másra, hogy pár fiatal ezáltal elgondolkodik az élethez való hozzáálláson, mi is az igazán fontos, hogyan álljak én másokhoz, és mások hogyan fognak hozzám állni, mik az évszázadok, évezredek óta bevált és működő modellek és mik nem, akkor már megérte az egész...
5397 levél
Válasz 13.02.24. 22:57 #37117
Morello
"Miért tanítsanak hittant vagy erkölcsi oktatást kötelezően? Mi lesz, ha nem indul világi erkölcstan és hittanra kell járnia a gyereknek? A 7-8 évesnek? Ez igenis agymosás."

Tényleg rettenetes. Én is jártam pl. kémiára, nem nagyon tetszett, mert tudtam hogy valszeg sok közöm nem lesz hozzá, nem volt szimpi a tanár se, stb. Mégis végigcsináltam, nem tört le a karikagyűrű az ujjamról. Nyilván most már nem sokra emlékszem a tanultakból, de valami talán mégis ragadt rajtam a koszon kívül, ennyit megért a dolog, még ha nem is többet. Másnak meg (aki kémia szakirány felé ment tovább), nyilván sokkal többet adott ugyanaz a kurzus. Akkor én is hőzönghetnék a kémiai agymosás miatt, miért kellett nekem oda járnom, mi közöm nekem ehhez, stb. Nonszensz.

"Nem nagyon tudok arról, hogy más Nyugat-európai országban a hittan kötelező lenne."

Meg is lehet nézni, hogyan áll morálisan, erkölcsileg a híres-neves "nyugati civilizáció".

"Másrészt meg találkoztam hittan tanárokkal és emlékszem is az általános iskolai hittantanárra."

Értem. Hát ez aztán nagyon releváns vélemény, hogy egyetlen tapasztalatból általánosítasz mindenki felé. Gondolom akkor véleményed szerint az összes ilyen. De akkor mondok neked mást: kisebb koromban amikor jártam templomba, szerencsés voltam, mert eszméletlen jófej papunk volt. Nem volt túl fiatal, de idős sem, viszont hatalmas szövege és humora volt, nagyon laza forma volt, emellett elképesztő nagy tudással és olvasottsággal rendelkezett. A lazaság persze nem jelentette azt, hogy a szélsőliberális életformát magasztalta volna, sőt ellenkezőleg.
Most akkor én is mondjam azt, hogy szerintem meg minden pap és hitoktató halál jófej? Nyilván hülyeség lenne. De azt tudom, hogy szerencsés esetben biztosan értelmes, intelligens, olvasott emberek is lesznek köztük szép számmal, mint ahogy begyöpösödött, dogmatikus alkatok is. Mind ahogy a fent említett példámban, a kémiatanárok között is biztos rengeteg van ilyenből és olyanból is.
8067 levél
Válasz 13.02.22. 20:12 #37116
Gerry
Dede, pl. 2012-ben szakmunkás Európa-bajnokságon is nyertünk, például bútorasztalos számban

Egyebkent az evertekelot kommentalni is felesleges, szavankent lehetne izeire szedni; az egyetlen dolog amiben igaza van, hogy a szocik elkurtak. Azonban, ahogy egy reszeg csoves kepzelgeseire es vizioira sem nagyon reagal az ember, ugy erre sem kell - a valosagalapjuk ugyan az. Nulla.
An Oxford man walks around like he owns the place. A Cambridge man walks around like he doesn't care who owns the place.
15992 levél
Válasz 13.02.22. 18:50 #37115
ufodani
OVi évértékelőjében minden volt, csak az nem, amit évértékelőnek hínak. A múlt és a jövő. A magyar feltalálók és ilyen-olyan díjasok(persze respect nekik). 20 év múlva a spiccen leszünk és hasonlók. Hogy mi történt 2012-ben? Na erről egy hang sem volt
Soha ne vitatkozz idiótákkal ! Lesüllyedsz az ő szintjükre, és legyőznek a rutinjukkal. (Woody Allen)
1353 levél
Válasz 13.02.22. 16:07 #37114
Sith Assasin
Inkább idéznék ebből a cikkből

"Miután nem vagyunk vallásosak az én gyerekem etika órára fog járni, ha már muszáj. A probléma annyi, hogy az etika oktatás módszertanáról nem tudunk szinte semmit, és a hadra fogható tanerőket még most képzik - már, ha - hatvan órás gyorstalpalón, hatvan ruppóért."

"Mi tűnik föl először? Úgy van, a legszélesebb szabadságjogok kormánya a szabad vallásgyakorlást és vallásoktatást meglehetősen beszűkítette. Kötelezőnek kötelező a hittan, de a zsidók, buddhisták, krisnások, hitgyülisek, iszlámisták, pünkösdisták, andventisták, jehovák és az összes többi, Semjén Zsolt által is egyháznak elismert felekezet hívei a saját hitüket tanulják meg valahol máshol."

"Az etika módszertan kb sehol nem tart, a tanárok átképzésével együtt, a hitoktatás leszűkítve a négy lehetőségre, oszt jónapot. Olyan érzése van az embernek, hogy pártunk és kormányunk nem a hitoktatást, hanem a hittérítést tűzte ki célul. A hitoktatóknak lesz saját kiadványa Őrtorony helyett Bástya elvtárs azt üzente címmel, amit majd a vasárnapi mise előtt kikérdeznek?"
756 levél
Válasz 13.02.22. 15:52 #37113
pb69
Jó lenne nem összemosni a hittant, erkölcstant, ill. mindenféle kommunikációs, szociális készségeket fejlesztő órákat, mert kb. semmi közük egymáshoz.
Többször tapasztaltam, hogy a vallásoktatást az egyéb morális, erkölcsi témákkal együtt akarják eladni, noha nem függnek össze szorosan.

Tehát a vallásoktól és egyházaktól független etikai, stb. (előbb sorolt) órákat én is kifejezetten jó ötletnek tartanám.
Ugyanakkor bármi vallással vagy egyházzal kapcsolatos oktatást csak úgy tudnék elképzelni, hogy az ne korlátozódjon a kereszténységre vagy bmi másra, hanem minél teljes körűbb információkat adjon a diákoknak. Máskülönben semmi értelme az egésznek. A hite mindenkinek a saját egyéni választása és döntése, érzése, értelmetlen a lehetőségeket tanítani. Amiért egyáltalán értelme lehetne a vallások és egyházak dolgainak oktatásának, az elég keményen átfedi a történelmet és még pár tárgyat.
Magyarul nem látom értelmét az egész kiemelésének egy külön tantárgyba. Emlékszem, hogy rengeteg szó volt ilyenekről történelem, irodalom, fizika, kémia vagy művészettörténet órákon is. Ez szerintem épp elég, ezek azok a részek, amik általános érvényűek és mindenképp kellenek az események, művek értelmezéséhez. Ilyen-olyan humbugokkal meg ne tömjék senki fejét.

Viszont a nagy probléma az, hogy nagyon nem a humán vonalat kéne tovább erősíteni a közoktatásban. Egy általános/átlagos középiskolában így is durva túlsúlyban vannak a humán tárgyak. Eközben pl. olyan reál tárgyak szorulnak teljesen háttérbe, mint az informatika vagy a biológia, fizika. Pláne az első lenne sokkal fontosabb a mai világban, mint néhány újabb szociológiai vagy XY-történeti dolog.
Az átlagos érettségiző olyan szinten össze-vissza fossa magát a legprimitívebb matematikai, fizikai, kémiai, biológiai vagy informatikai problémák láttán is, hogy az már szánalmas.

Azt meg ugyebár mindenki tudja, hogy átlagban simán van heti 32-33 órája egy diáknak, de simán lehet ez 35-40 közt is. Ehhez még hozzájön az, hogy elvárják az otthoni tanulást, az egyéb közösségekben való aktív részvételt, a rendszeres sportolást, a családi programokat és persze az egyéni kulturális programokat (múzeumok, templomok, koncertek, stb.). És akkor még szabadidőről semmi szó nem volt.
Szóval az nem alternatíva, hogy legyen több óra.
1353 levél
Válasz 13.02.22. 15:43 #37112
Sith Assasin
Van egy kérdésem még:
Az erkölcsi életre való nevelés iskolai tananyagát ki fogja és milyen tartalommal megírni? Figyelembe veszi az általános trendeket, vagy egyfajta utópisztikus elképzeléseket fog a diákok elé tárni, mint követendő példát? Visszatér a pl. „apa mosdik, anya főz” világhoz, vagy elismeri a családon belüli tetszőleges munkamegosztást? Fel fog használni szociológia és pszichológia kutatási eredményeket?
Én nagyon kétlem. Azt is, hogy egy 7-8 éves gyereknek, hogyan beszélnek erről, úgy, hogy ne az agyát mossák át.
1353 levél
Válasz 13.02.22. 15:34 #37111
Sith Assasin
Miért tanítsanak hittant vagy erkölcsi oktatást kötelezően? Mi lesz, ha nem indul világi erkölcstan és hittanra kell járnia a gyereknek? A 7-8 évesnek? Ez igenis agymosás. Nem nagyon tudok arról, hogy más Nyugat-európai országban a hittan kötelező lenne.
Mivel a Fidesznek a KDNP-vel van egyedül meg a kétharmados többsége, így valamit engedni kellett nekik is. Annak az igen okos pártnak, aki most a vallást akarja beültetni az emberekbe. Szabad vallásgyakorlat van, nem? De lehet, hogy visszafele haladunk. (Akik, ha jól tudom azt a "tudományos" társaságot hozták létre, ami a házasság előtti szexualitást károsnak: és a házasságon kívüli gyereket szégyennek tartja, nonszensz komolyan)
Másrészt meg találkoztam hittan tanárokkal és emlékszem is az általános iskolai hittantanárra. Mind begyöpösödött, szemüveges, 30 kilós, vallási fanatikus, lúzer idióta volt. Másrészt meg szinte biztosra veszem, hogy a világi erkölcstant is nagyrészben hittan tanárok fogják tanítani.

De persze jó irányba haladunk, neked biztos nagyon tetszik, de én köszönöm, ebből nem kérek.
5397 levél
Válasz 13.02.22. 15:09 #37110
Morello
Na valami hasonlót fogalmaztál meg Te is, csak cizelláltabban Respect!
5397 levél
Válasz 13.02.22. 15:07 #37109
Morello
Tényleg rettenetes, hogy erkölcs oktatást meg hittant tanítsanak a gyereknek. Pfujjj. Még csak azt kéne, hogy valami olyat is magába szívjon, ami nem a materialista, egymást eltaposó világra és eszmerendszerre épül. Még csak az kéne!

Most arról ne beszéljünk, hogy - mint ahogy minden más oktatásnál és tantárgynál van ilyen - nyilván lesznek olyan esetek, amikor színvonaltalan, dogmatikus, unalmas, stb. oktatások adódnak, de az is egészen biztos, hogy ezt nem lehet általánosítani (mint ahogy semmilyen más tantárgyra sem lehet). Akinek a hittan és az erkölcstan egyenértékű a komplett agymosással és az értelmetlenséggel, az lófaszt sem tud az egészről, és az jobb ha nagyon mélyen csöndben marad. Ezt ex cathedra kijelentem.
8067 levél
Válasz 13.02.21. 15:48 #37108
Gerry
Oktatas, csak feljebb. Retvari - akit egy 2006-os Szigetes kerekasztalbeszelgetesbeli produkcioja utan melysegesen szivembe zartam- megjegyzesen, miszerint ez a kormany mar hatalomra kerulese elott eldontotte, hogy tandijat nem akar, kedelyesen felrohogtem

Illetve a vateszi joslata is igen jol sikerult kedvenc Retvarimnak: "A kormanyzat nem a sajat ciklusaban megvalosulo eredmenyekert dolgozik, hiszen ezek az eredmenyek majd ot, tiz, meg tizenot ev mulva fognak jelentkezni." Milyen igaz; eppen ettol retteg mindenki.

Abban mondjuk Berlinger Edina teved (megjegyzem, egyetemi oktatoken neki ebben hivatalbol tevednie kell), hogy a magyar diplomakat kulfoldon ertekelik - igaz korrekt modon kicsit pontosit, es nem explicite mondja, hogy a diplomakat ertekelik hanem a szaktudast, a ketto pedig nem feltetlenul ugyan az.

Erdekes egyebkent, hogy arrol alig esik szo, hogy a felsooktatas 2008-as cirka 240 milliardos allami tamogatasa 2012-re 140 korulire apadt (amin az a palyazati onreszek es egyeb koltsgek allami atvallalasa erdemben nem valtoztat, ti a mukodesi koltsegre fordithato penzeket vagtag meg iszonyatosan), es az egyetemek a szo legszorosabb ertelemben a tulelesert kuzdenek. De talan amin megindul az iszonyatos merteku elbocsajtashullam, majd csak bekerul a hirekbe ez is...

A "van egy leplezetlenul buzerans egyiptologus -aki szerintem cigo-" viszont feldobott
An Oxford man walks around like he owns the place. A Cambridge man walks around like he doesn't care who owns the place.
7786 levél
Válasz 13.02.21. 06:55 #37107
Lovi Tommy
Azért hadd ne kelljen pl hittant tanulnia a gyerekemnek, ha én ateista, vagy más vallás szellemében nevelem. (tudom, lehet választani, de tegyük fel, hogy az iskolában valamiért nem indul etika-csoport a kevés jelentkező miatt - nem ritka a megosztott tárgyaknál, pl nyelveknél is van h 2-3 ember miatt nem indul külön csoport)
S ne feledd, itt kisgyerekekről van szó. Ha otthon azt tanítom neki, hogy nincs Isten. mennyország, majd a suliba az ellenkezőjét, akkor mennyire zavarod össze? Vagy közöljem, hogy a tanár téved? Biztos nagyon tiszteli innentől majd a tanárokat, ha még "hülyeséget" is mondanak apu szerint.
Az etika meg mint már írtam: lenne értelme, de túl kicsik, és itt is teljesen más lehet az otthonról hozott és tanított erkölcs/etika. S ezt 7-8 évesen nem fogja felfogni, hogy miért különbözik, melyiket vmlassza. Lehet összekutyulja a kettőt, vagy otthon/ az iskolában lesz majd bajos ha valamelyiket választja. Azért az iskola hétköznap átveszi a nevelés jelentős részét ugyebár, és nem mindegy mit tanítanak neki ilyen címen. 7-8. osztályban már inkább lenne elfogadható, mint kisgyerekeknél.
4682 levél
Válasz 13.02.21. 00:30 #37106
Christoph
Az agymosás azért óriási túlzás a hittan kapcsán. Nem kötelező vallásos szellemben nevelni a gyereket, de legalább adjuk már meg a tiszteletet egy több ezer éves (minimum) hagyománynak...

Megjegyzem, hogy akad(t) azért néhány megkérdőjelezhető óra. Volt ilyen, hogy tánc és dráma meg még egypár ilyen, akkor nem szólt senki. Jó pár iskolában a tesiórákat meg sem tartják tisztességgel vagy az ének- és rajzórát a tanár közbenjárásával elszabotálják a diákok. Nem azt akarom mondani, hogy ezek nem fontosak (mert igenis azok kell hogy legyenek) csak kérdezem, hogy egy etika, erkölcstan vagy mondjuk a párkapcsolatokról, családról szóló óra (ami felvetődött) miért olyan felháborító, amikor ilyenek folyhatnak az iskolákban? Esetleg a gyerek kap is valamit, amiről otthon nem is hallana, problémakezelési módszereket, értékrendet (fujj ugye, hogy merészelik?). Szerintem az iskolának többnek kell lennie egy magoltató gépezetnél és ezek az órák nem utolsósorban a kommunikációs, érvelési készségeket segíthetik, a társas- és közösségi (osztályközösség) kapcsolataikra nézve is hasznosak tudnak lenni. Nem mondom, hogy csak ez az egyetlen elképzelhető út van, de néha már bohózat ahogy ráugranak Hoffmann meg az oktatáspolitika (meg úgy általában a kormányzat) ötletire. Azt meg csak halkan jegyzem meg, hogy kétségbeejtő micsoda mély primitív gyűlölettel tudnak beszélni egyébként komolynak mondott emberek a hittanról, komolyan megdöbbent. Engem a tudományos szocializmus vagy a politikai gazdaságtan, mint tantárgy nem hoz ki így a sodromból pedig ott aztán ment a hülyítés ezerrel.
14264 levél
Válasz 13.02.20. 23:02 #37105
balays82
Hittan vagy a világi erkölcstan, választás szerint. Azért az nem ugyanaz. És most abba ne menjünk bele, hogy mennyire hasznos iskolában oktatni bármelyiket is.
1353 levél
Válasz 13.02.20. 22:43 #37104
Sith Assasin
Ezaz. Ez egy komplett agymosás. Hittan kötelezően a 21. században Európában? Hol élünk komolyan? Oké, ez Magyarország, talán meg se kellene lepődnöm.
7786 levél
Válasz 13.02.20. 22:05 #37103
Lovi Tommy
7786 levél
Válasz 13.02.20. 22:04 #37102
Lovi Tommy
Az kell még csak szerencsétlen kölyköknek marad a hittan

Amúgy az alapelgondolást értem én itt is, csak helytelennek tartom, hogy ezt első osztálytól kezdik. Ugyanis a 8 éves kölykömet (sőt igazából a 14 éveset is, csak őt kevésbé) úgy mossák át ahogy akarják. Seriously, azt nyomnak le erkölcs oktatás címén neki, amit nem szégyellnek. S akkor van gáz, ha a család teljesen más szellemben neveli. A gyerek döntse el, hogy apuk a hülyék, vagy a tanár hazudik? Aztán meg jól lebasszák bent, mert apu szerint bla-bla-bla?
51811 levél
Válasz 13.02.20. 22:00 #37101
Barthezz
Ez esetben nem lesz etika oktatására alkalmas tanár.

Mondjuk arra kíváncsi vagyok, hogy vizsgálják meg, hogy néz-e pornót.
7786 levél
Válasz 13.02.20. 21:33 #37100
Lovi Tommy
Ott ennyire komolyan tolják az "idióta" szülők?
20579 levél
Válasz 13.02.20. 21:22 #37099
Pyrogate
jah, nem azért írtam, csak hogy az ilyeneket nem kell komolyan venni, itthon nincs szavuk. Bezzeg Amerikában, pff
7786 levél
Válasz 13.02.20. 21:09 #37098
Lovi Tommy
Jobb topicot nem találtam, a TEK meg...hát a lukera futásuk után adta magát...
De lényeg, hogy ezt ők s egondolják komolyan, hogyan tartatnák be, stb...Szóval remélem ekkora baromságot még napirendbe se tűznek ki ha odáig jutna a dolog, hogy erősködnek ezek a szülők...
Az update viszont vicces
20579 levél
Válasz 13.02.20. 21:01 #37097
Pyrogate
ez nem politika, a szülök szövetsége nevű gittegylet írta a közleményt.
14264 levél
Válasz 13.02.20. 20:41 #37096
balays82
Na látod, ez az igazi baromság.
7786 levél
Válasz 13.02.20. 20:39 #37095
Lovi Tommy
Ez meg a másik...Bejön hozzám a TEK és leellenőrzi a gépemet? És a dohányzásnak mi köze az etikához?
1) A dohányzás ki van onnan tiltva, ergo a kölykök nem is látják, hogy a tanár dohányozna
2) Attól még lehet valaki erkölcsös, hogy dohányzik...
14264 levél
Válasz 13.02.20. 19:30 #37094
balays82
Ez már a jogalkotó felelőssége. Nem azonnali hatállyal lett megsemmisítve, hanem április 30-i hatállyal, addig azért bőven van idő.
7786 levél
Válasz 13.02.20. 19:28 #37093
Lovi Tommy
De amíg nincs új paragrafus beírva, addig viszont szimpatizásnként is kimehet bárki a mellényén vele...
14264 levél
Válasz 13.02.20. 19:24 #37092
balays82
Már miért kellene? Túl van az egész reagálva, egyszerűen csak pontosítani, szűkíteni kell a tényállást a Btk.-ban.

"A paragrafus ugyanis általában rendeli büntetni a jelképhasználatot, jóllehet a célzatnak, az elkövetés módjának, vagy a kiváltott eredménynek a figyelembevétele az egyes szimbólumok esetében elengedhetetlen lehet."

Elég abszurd, ha pl. valakit ellen azért indítanak eljárást, mert az önkényuralmi rendszer ellen tiltakozva felhasználja annak jelképeit. Mert a törvény szövege szerint jelenleg indítani kell.

A fórumon szereplő hozzászólások olvasóink véleményét tükrözik, azokért semmilyen felelősséget nem vállalunk.