Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Fórum

Hozzászólások, megjegyzések

»» Total War: Attila [hozzászólások]

Kapcsolódó tartalom: Total War: Attila
Vándorló barbár törzsekkel újított a népszerű sorozat.

Total War: Attila

Total War: Attila
A legutóbbi Total War: Attila cikkek, hírek
15 levél
Válasz 15.03.06. 23:34 #15
Panda1
Azert jo igy velemenyt cserelni, hogy ertelmes emberek vannak a forumon. Kozbe megneztem az adatlapodat, es te is taposod mar rendesen a harmincas eveidet, szoval tudod mirol beszelek.
A dlc vel nincs problemam. A fallout new wegas tobb dlc je is kimagasloan jo volt. nekem azzal van problemam hogy egy jatekot szandekosan csonkitva adnak ki, hogy dlc vasarlassal feloldjanak dolgokat benne... tok jo dolog, hogy a tobb szaz oras jatekidot megfejelik meg, de valahogy akkor is piszkalja a csoromet, hogy teljes arat adtam ki erte. jelenjen meg 3 honap mulva. de akkor a megjelenes utan keszitsek el plus munkaval ha plus penzt kernek erte. A diablo 3 kiegeszitojenel egyaltalan nem zavart, hogy teljes ar. mert boven vokt benne tartalom, es latszott benne a munka.
5240 levél
Válasz 15.03.06. 20:34 #14
Pras
Ami a UI-t illeti, én különválasztottam a játék vezérlését, ami számomra a szorosan vett "user interface", valamint azt, ami leírja, hogy mit és hogyan érdemes tenni adott helyzetekben a UI-vel, ami inkább a "manual". Éppenséggel a manual a játékba van építve, a minősége pedig siralmas - de a UI jó. Ha a kettőt együtt nézem, értem a véleményed.
Ami az én olvasatomban mégis ezt indokolja, az az, hogy ha a játékot illető ismeretei a játékosnak kielégítőek, a rossz UI mellett ennek ellenére is problémás, akár játékélmény-romboló irányítani a játékot, ez pedig már az Emperor Edition-ben sincs így. (Az eredetiben voltak hiányosságok, pl. amit már említettem, hogy csak az aktuális közrendet mutatta a provincia-lista, azt, ami ennél sokkal fontosabb, azaz a tendenciát, nem.) Abban tehát egyetértek, hogy a learning curve fölöslegesen meredek az információhiány miatt, viszont a játék tulajdonképpeni kezelhetősége nagyon kevés ponton kifogásolható - ha egyáltalán.

Az ár/érték aránynál én inkább azt nézném, hogy az adott tartalom képes-e visszahozni az árát játékórában (ami végülis egy egészen kézzelfogható mérőszáma az "értéknek"), az Attila pedig képes. Hisz írtad is: a népek (szerintem kultúrkörön belül nem eléggé [jelenleg a magyarok például = 100% hunok], de talán majd a keserédes DLC-k...) eltérőek, a játékmechanika a különböző társadalmi csoportok között erősen eltérő, az újrajátszhatóság jó. Személyes, statisztikailag tehát nyilván nem értékelhető példa: Az R2-ben több mint ötszáz órám van, a féláron megvásárolt DLC-ket fölfelé kerekítve (nincs kedvem sokat számolgatni ) 30 forint alá jön ki egy játékóra. Az Attilával egyelőre nem tartok sehol, ennek ellenére 60 óra felett járok. Ez ugyanazt a mintát mutatja, mint anno az R1 és a BI. Ezt a cikktől függetlenül írom, mivel nagyon nehéz általánosítani, hogy kinek mi éri meg; arról pedig nem rendelkezünk információkkal, hogy a fejlesztési költséghez viszonyítva ezen a darabon a CA és a SEGA vastagabbon nyerészkedett-e, mint az ipari átlag. ("tisztességtelen profit" )
A DLC-k árszabásán én is húzom a szám, de ez meg az "ez van"-kategória; nem fehér holló. Összességében a főbb címeknél máshol sem látok arányaiban komolyabb differenciát, főleg nem ennyi idő alatt; de mégegyszer: ez értékítélet, tehát szubjektív, nem különösebben vitatható.

Minden tisztelettel, érthető az is, hogy lekötik a figyelmedet az egyik fronton, de ettől a figyelmetlenség továbbra is figyelmetlenség marad. A kampány nem valós idejű, arra van idő, amire a játékos szán. Az, hogy a(z egyébként a sorozathoz képest viszonylag nehéz - ebben is egyetértek) játék figyelemigényes, egyáltalán nem gond, mert nem unfair. Az adóbeszüntetés marginális és szubjektív kérdés és nem is fogunk ezen összeveszni (mint ahogy máson sem), de szigorú szemmel is összesen plusz egy kattintás, ami szerintem egy korrekt dizájn-döntés, figyelembe véve, hogy - Nyugatrómát kivéve - hányszor használja az ember.

Viszont még mindig nagyon határozottan úgy vélem, hogy a Crusader Kings-et teljesen fölösleges belekeverni, főleg így. Teljesen más a profil. Meg is fordíthatnám az "érvelést": butított a diplomácia, családmenedzsment, stb., viszont legalább van benne. A térképtologatósdiban ezzel szemben hol van az érdemben levezényelhető csata? Erre persze jön a válasz, hogy "Az nem erről szól." Ja, értem... azazhogy nem értem. Magyar fórumokon folyton visszahallani ezt, folyton ugyanazoktól, évről-évre. Ez külön vicces; 13 éves a Total War széria, mégis mit vár? Ez így nagyjából ugyanaz, mint a Grand Theft Auto-t azért kutyázni, hogy még mindig nincs benne manuális váltás és külön billentyű az ablaktörlőre, és egyébként is: azt, hogy lehet autót vezetni, már a Test Drive széria évekkel ezelőtt megcsinálta.
Irreleváns.
Egyáltalán nem gondolnám rólad; több más esetben más fórumokon viszont egyértelműen úgy érzem, hogy ennek felemlegetése nagyjából olyan aránytévesztés, hárdkórgémervagyok-ba bújtatott öntömjénezés, mint amikor én 16 évesen osztottam a Panzers-et, hogy életerő-csíkja van a tanknak. (Így visszagondolva, milyen idióta találta ki már a "Codename: Panzers" címet?!)
Pedig aztán a CK sem egy Dwarf Fortress...
Sokkal több racionalitás van házon belül összevetni, mert az viszont már egy lényegi meglátás, hogy szemmel láthatóan az Attilába sikerült implementálni azt a politikai modellt, amivel a Rome 2-ben váltig szerencsétlenkedtek (hogy aztán az EE-vel tulajdonképpen félúton feladják), mint ahogy az is egy jogos észrevétel lenne, hogy - korszaknál maradva - az R1 már bírt családfával, bár jóval szerényebb lehetőségekkel, más modellel.
Őszintén nem értem tehát, hogy miért megy még ennyi év után is a "Bezzeg a Paradox." Aki úgy istenigazából "BezzegaParadox", az már régen egyszerűen azokkal játszik, jól érzi magát és slussz.
DVCVNT VOLENTEM FATA, NOLENTEM TRAHVNT - Lucius Annaeus Seneca
12558 levél
Válasz 15.03.06. 20:26 #13
McCl@ne
Néhány dologban egyetértünk, én 27€-ért vettem meg elővételben, így nekem megérte, mert jött hozzá a Viking Forefathers DLC is, de amúgy a Steam-es ára pl. tényleg pofátlanság, bár szerintem mindennek az, de ez megint másik történet.
A DLC rendszertől alapból hányok én is, bár itt azért többről van szó, mint egy-egy plusz fegyverről vagy skinről. Eleve a DLC-ket aztán végképp nem kötelező megvenni, nem nagyon maradsz ki semmiből, ha viszont megveszel olyat, ami érdekel, akkor 6-7€-ért (a Longbeards most annyi nagyjából) kapsz megint tucatnyi játékórát és viszonylag új élményeket! Szóval azért egy játéknál az egyik legfontosabb szempont a játékidő, és pl. ha egy GTA V ugyanannyiba kerül, mint pl. egy CoD (és most mindkettőnél nézzük csak a single részt), akkor ott valami nem stimmel, igaz?
Egy stratégia eleve nem 6-8 órás, de egy ilyen meg aztán végképp nem, és pl. 200-300 órákért (Shogun 2-ben van 450 órám) csekélység az a kb. 9-10e forint. De mondjuk abban igazad van, hogy a Rome 2 és az Attila két külön játékként értékesítése elég trehány dolog, viszont mégis úgy alakult, hogy mindkettő eléggé más-más élményt okoz ahhoz, hogy fizessünk értük külön-külön is!
Plusz ha beletanultál a Rome 2-be (ismerős érzés, nekem is eltartott egy darabig), utána ez már gyerekjáték lesz (és a játékidőhöz sem adódik hozzá!).
Respect is not given. It's taken.
15 levél
Válasz 15.03.06. 19:58 #12
Panda1
Tényleg nem tudok mindent, hogy mit kapok a pénzemért, de azért van pár dolog amit tudok.
1 ez bizony tényleg a Rome 2 motorja. Tehát nem fektettek bele annyi energiát ami egy új motorhoz kellene, hanem pofoztak a régin. (nem azt mondom, hogy ez baj, mert a Rome 2 is szép volt, de ennek a játéknak az előállítása bizony nem került olyan sokba mintha egy új játék lenne)
2 igazad van hogy fontos a játékidő, én a Rome 2 be is beletettem valami 200 órát. Meg tudnám nézni a Steamen pontosan, de valahol ekörül van és ez tényleg szempont egy játéknál, hogy meddig tudok vele játszani.
3 de akkor is kiadtak egy eleve csonkított játékot, a nagyobb üzlet reményében. Nekem ettől fordul fel a gyomrom. Tudom nem kötelező megvenni, de ez egy fórum, ahol a véleményemnek hangot adok.
De nézd én nagyon sok játékkal játszottam sok időt. De nem adnék ki mondjuk a Transport Tycoon ért teljes árat újra, mert írtak hozzá egy nyalóka világ skint, de majdnem minden a régi.
4 mire a Róme 2 be megtaláltam, és megtanultam használni a kezelőfelületet már jócskán benne voltam az 50 órába. Lehet hogy Láma vagyok, de így 30 on felül már nincs annyi ideje (és esze) az embernek, hogy mindenre egyből rájöjjön. Nézem ezeket a Starcraft 2 meccseket a neten, és rettenetesen ügyesek, és szemtelenül fiatalok. Elgondolkozik az ember, hogy jó lenne úgy játszani, de én ebből már kinőttem, hogy ilyen jó lehessek.
EGyébként szerintem is le van pontozva a játék. (Hozzáteszem NEM játszottam vele) de nehéz úgy objektívnek maradni, amikor ordít az egészről, hogy az üzletről szól.
Szerintem egy erős 82% elég lenne rá. Ha ilyenek lennének a 70% játékok, akkor 99% még nem született.
12558 levél
Válasz 15.03.06. 18:49 #11
McCl@ne
Az lenne inkább a kérdés, hogy miért mindig olyan ember ír a TW sorozatról, aki alapból rühelli, játszani sem tudja, helyén kezelni meg pláne nem?
Respect is not given. It's taken.
1719 levél
Válasz 15.03.06. 18:41 #10
TheHolyOne
Úgy érted, azok, amik a Crusader Kings-ben már jóval a Rome 2 előtt benne voltak évekkel korábban és ezerszer jobban?

Nem baj, rángasd csak tovább a farkad arra, hogy a TW mennyire jó meg összetett. Egy hasonlattal élve, épp azt bizonygatod, hogy a magyar foci mennyire jó meg technikás, miközben én meg csak röhögök rajtad, mert láttam már életemben spanyol vagy angol bajnokit. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne szeretném a magyar focit, Loki bérletes vagyok, csak a dolgokat kéne helyükön kezelni.
"Hear the call of the fallen ones, widom of those whose time has gone: Live your life bravely, my firstborn son, on battlefields fight, don't run!"
12558 levél
Válasz 15.03.06. 18:32 #9
McCl@ne
"A teljesen új és egyedi elem pedig egyedül a hordák"

Mármint az olyan szerencsétlenek számára, akik nem kattintottak a középső gombra, előhúzva ezzel a Rome 2-ben véletlenül sem szereplő családfát és az ehhez tartozó politikai akciókat, amik szerinted "szinte nem is léteznek"
Respect is not given. It's taken.
1719 levél
Válasz 15.03.06. 18:26 #8
TheHolyOne
A Rome 2-ről induláskor nagyon sok rosszat hallottam, aztán az Emperor Editionre nagyjából már gatyába rázták. Aztán nyílván erre épült már az Attila. Már csak a korszakválasztás miatt is, a játékmenet, artwork-ök stb nagy része is innen lett átemelve. A teljesen új és egyedi elem pedig egyedül a hordák, a játék viszont teljes árú, ami pont ezért szerintem indokolatlan. Arról nem is beszélve, hogy már a megjelenés napján árultak hozzá 10 eurós (!) dlc-ben (most voltak akciók, le lett értékelve 7-re) 3 játszható népet, akik már benne voltak a játékban, csak mi? Kaptak egyedi trait-et, meg tech-treet? Ez az a bullshit amivel a kiadóknak le kéne állniuk, mert ez olyan szégyentelen cash grab, mint a ME3 day1 dlc-je. És az értékelénsél ezt nem tudom és akarom figyelmen kívül hagyni, mert az ár-érték arány sehogy sem stimmel. Nagy Steam akcióknál úgyis be lehet szerezni olcsóbban, akkor sokkal jobban megéri.

A problémámat a kezelőfelülettel pedig kb összefoglaltad. Meg lehet találni az információkat, csak nehézkesen. Az enciklopédiát is sokszor hiába nyitottam meg, nem volt benne használható infó. Ha kiismerted magad, akkor ok, de amíg nem tudod pl, hogy sok élelemhez wheat farm kell, sok pénzhez sheep farm, ha alacsony a fertility, akkor meg camel farm, akkor ott ülsz és matekozol, városonként és farmonként, mert csak egyenként tudod megnézni őket, nem tudod összehasonlítani.

Meg ok, hogy van provincia lista, de ha nem nyitogatod körönként, könnyen szem elől tévesztheted a rend romlását. Itt most konkrétan arra gondolok, amikor egy kelet-róma méretű birodalomnál éppen szíriában pozícionálgatom a seregeimet, hogy a sassanida túlerő ne söpörje el őket. POnt elkerüli a figyelmemet, hogy eközben Szerbiában, szó szerint a birodalom másik végében szép lassan csökken a rend. Egészen addig, míg egy körrel előtte értesítést nem kapok és akkor már lehet, hogy hiába mentem fel az adók alól (amihez egyébként szintén egy külön menüt kell megnyitni), vagy nincs éppen egy sereg egy kör lépésnyi távolságban.
Az UI feladata pont ezeknek a dolgoknak a megkönnyítése lenne.

Köszi az észrevételeket, lehet ezt kultúráltan is.
"Hear the call of the fallen ones, widom of those whose time has gone: Live your life bravely, my firstborn son, on battlefields fight, don't run!"
12558 levél
Válasz 15.03.06. 18:02 #7
McCl@ne
Nem kell semmit szóra méltatni, mert leszarom Visszakerestem a múltkor a Shogun 2-vel kapcsolatos vitánkat és jót röhögtem: volt olyan baromságod, amit konkrét képekkel cáfoltam meg, de utána már csak a mellébeszélés ment. Úgyhogy véletlenül se válaszolj, nagyjából leszarom, amit mondani akarsz, hátha abban is csak annyi valóságtartalom lesz, mint a "cikkedben"
Respect is not given. It's taken.
1719 levél
Válasz 15.03.06. 17:51 #6
TheHolyOne
Jézusom, már megint ugyanaz a fogyatékos hányja össze a cikkem komment szekcióját, aki a Shogunét is.

Csak hogy a stílusodnál maradjak.

Majd ha előbújtál végre a barlangból, talán szóra is méltatom amit írtál.
"Hear the call of the fallen ones, widom of those whose time has gone: Live your life bravely, my firstborn son, on battlefields fight, don't run!"
12558 levél
Válasz 15.03.06. 17:19 #5
McCl@ne
De még meg sem vetted, nem is tudod, hogy mit kapsz a pénzedért. Hacsak nem ebből a dilettáns cikkből tájékozódtál, de az meg a te bajod.
Egyébként kicsit röhejes egy olyan játéknál sírni az ár miatt, amibe alsó hangon betol az ember ilyen 100-150 órákat.
Respect is not given. It's taken.
15 levél
Válasz 15.03.06. 17:12 #4
Panda1
Meg nem jatszottam ezzel a resszel, de a tobbihez volt szerencsem. ez a torzs kirajzas se uj dolog, mar megvolt a medieval 2 be. igaz ott kotott varosok voltak de ha az utolso varost elfoglaltad a 2 nep kozul(Tatar, Timur), akkor megint sok ellenseges sereg vett korul. amiatt tenyleg haragszom a jatekra hogy a kezdetektol nyilvanvalo volt, hogy a rome 2 motorjara epul az egesz. Tehat lehuznak rola teljes aron meg egy bort... ilyen esetbe azt tartottam volna jarhato utnak ha kb 10k helyett 5k ba kerul a jatek, de plus penzert fel lehet oldani uj nepeket. nem teljesen aron egy lecsonkitva....
12558 levél
Válasz 15.03.06. 16:49 #3
McCl@ne
Na, most van egy kis időm, nézzük tételesen!

"Vagy amíg kimatekozzuk, hogy a négy különböző típusú farm között mi is az apró különbség, hogy utána mindig ugyanazt az egy-kettőt használjuk."
Másfél kampányt nyomtam le eddig, mindig használni kell mindenféle farmot, nézni kell a fertility-t is, néhány helyen abszolút nem lehet növényeket termeszteni, ott csak állatokat éri meg, ha pedig ehhez még hozzávesszük, hogy különböző egységek gyártás is kapcsolódik egy-egy típushoz, akkor végképp nem értem, miről beszélsz.

"De az sem ártana, ha nem csak egy körrel a lázadás előtt kapnék értesítést arról, hogy egy isten háta mögötti provinciában vészesen lecsökkent a rend, mert akkor már lehet, hogy túl késő bármit is tenni."
Vagy esetleg az sem ártana, ha használnád is a sokat szidott kezelőfelületet és nem csak néznéd, lehet ugyanis szűrni public orderre, ami azonnal megmutatja, hogy hol van probléma vagy hol várható. Illetve nehogy már a játék játsszon helyetted, neked az a dolgod, hogy ezeket TUDJAD.

"az agyhalott MI"
...amit minden hazai és külföldi sajtó dicsért, hogy mennyit fejlődött a Rome 2 óta, mind a csaták során, mind a kampánytérképen, de biztos agyhalott, mert szerinted az

"A Total War: Attila egy erős közepes játék, a 3D-s csatákon kívül szinte minden területen van olyan játék, ami jobb nála. Gazdasági, diplomáciai területen ott az Europa Universalis, az itt szinte nem is létező dinasztia- illetve politikai menedzsmentben pedig a Crusader Kings."

De értitek, ez az igazi fogyatékos rosszindulat, amikor az sem baj már, ha az egyik tagmondat üti a másikat. A TW sorozat mindig is egy komplex élményt nyújtott, a 3D csaták legalább akkora részét képezik, mint a kampánytérképen történő dolgok. De a rendkívül tehetséges cikkíró (aki már korábban is orbitális hülyeségeket írt a sorozatról) fogja, és a játék kb. 40-50%-át a szőnyeg alá söpri, majd a maradékot elkezdi csakazértis alapon hasonlítgatni teljesen más élményre specializálódott játékokhoz.

Ez a bértollnok szint, hogy idehányok valamit, mert határidő van (vagy jobb esetben már el is múlt, mert aki akart, az egy hete írt róla) szerintem kurvára hamar szégyent tud hozni egy ilyen oldalra.
Respect is not given. It's taken.
12558 levél
Válasz 15.03.06. 12:49 #2
McCl@ne
Mert megint ugyanaz a fogyatékos írta az ismertetőt, aki pl. a Shogunét is, az is tele van ökörségekkel. Szánalom, de remélem így marad, bebetonozza a színvonalat minden erre tévedő számára... Röhej.
Respect is not given. It's taken.
5240 levél
Válasz 15.03.06. 11:17 #1
Pras
Néhány szubjektív észrevétel.
Természetesen felesleges a pontozással kukacoskodni, ezt el kell fogadni és kész - mégis, ahogy a Rome II-t a megjelenésekor (eléggé...) erősen túlértékeltnek tartottam, így most ezt alul-.
Nyilvánvalóan egy jól megálló érv az, hogy "az újítások többsége úgy újítás, hogy már az R2-ben szerepelnie kellett volna", kivéve talán a horda-rendszernek, ami itt is, ahogy anno a BI-ben volt, a játék zászlóshajója, ennek ellenére is lényegében "közmegegyezés", ahogy nézem, hogy teljesen egyértelműen jobb, összeszedettebb játék lett, mint a Rome 2 - ami mondjuk elvárható is volt, tény.
A Paradoxos összehasonlítást soha nem értettem, nagyjából mintha a svájcibicska szemére vetném, hogy nem tudok vele boncolni - persze, ez is egy vélemény.
Szintén nem értem (nem a kritikát illetően, mert kábé "mindenki" ezt írja), hogy a UI miért "pocsék". Számtalan információt kell megjeleníteni, ezt korrektül meg is teszi, a tooltipek, összefoglalók vagy elfogadhatóak, vagy egyenesen kimondottan hasznosak. Hovatovább mindenki fent volt akadva az R2 "vázás" egységkártyáin, így lecserélték azt (egy szerintem rosszabbra, nehezebben megkülönböztethetőre), tehát még hallgatnak is a plebsre. Összességében azonban a kijelzők jók, informatívak és stílusosak - kivéve az ütközetekben az egységkártyák feletti fekete állapotsávot, ahol frankón nem lehet fél óra laborbevizsgálást követően sem kiszemezni, hogy éppen melyik egység is áll tűz alatt, fut, stb.
A probléma nem maga a kezelőfelület, meglátásom szerint, amivel a játékot vezérlem, hanem ahhoz az információhoz történő hozzáférés, ami elmagyarázza, hogyan lenne érdemes azt vezérelnem. Az R2 enciklopédiája nehézkes és gyenge volt, kényelmetlen és lassú. Na, az Attila erre rátett még egy lapáttal, az enciklopédia egy határ sz*r, rendszeresen önellentmondásba keveredik, a leírások lusták és ismétlődőek és olyan apróságokat elfelejt leírni, hogy például egy-egy egység képzési és fenntartási költsége mennyi. Ez pláne kardinális olyankor, amikor az új tier-ű egységek a képzési fán kötelezően lecserélik a régebbieket, és esetleg konkrétan háromszor annyiba kerül a fenntartásuk - de akkor, amikor ez kiderül, már késő. Ugyanilyen hajmeresztően rossz a politika, vagy más játékmechanikai elemek magyarázata - vagy annak kvázi teljes hiánya.
Azonban mégegyszer, maga a UI korrekt, a nyers információkat jól tálalja. Kapásból a provincia lázongása a jobb felső "Provinces" panelen összesítve, egyetlen gyönyörű listában látható, nincs két másodperc végigtekinteni, hogy hol lehet probléma. Az R2 indulásakor még csak az aktuális közrendet mutatta, most már - nagyon bölcsen - a tendenciát is. Az építkezési struktúrát amúgy én is harmadjára találtam el kábé, de ez meg valahol olyan dolog, hogy nem lehet a játékos helyett játszani.

Végeredményben, az árcédulától függetlenítve a legtöbb helyen (hivatalos FB fórumon, TW fórumon, más fórumokon) az köszön vissza, ahogy én is éreztem. Az R2 után: "Jól átcsesztétek a fejem, CA, legközelebb akkor, ha ló legel a sírotokon!", az Attila után: "...te, ez nem is lett rossz."
DVCVNT VOLENTEM FATA, NOLENTEM TRAHVNT - Lucius Annaeus Seneca

A fórumon szereplő hozzászólások olvasóink véleményét tükrözik, azokért semmilyen felelősséget nem vállalunk.