Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Fórum

Nem számítástechnikai témák

»» Matek

9513 levél
Válasz 07.04.27. 21:37 #109
Mattmaster
Király, már értem az egyenleteket, a mérleg elvet, meg a többi lófaszt.

Haladunk
6744 levél
Válasz 07.04.27. 19:22 #108
anxius
Szbszig:Na megvan a mathematica...egy msn cimmel megdobsz?vagy ha nem publikus,akkor vegyel fel engem a :anxius-senechal@hotmail.com
31928 levél
Válasz 07.04.26. 14:05 #107
szbszig
Na, például pont most ért véget egy ilyen sztochasztikus analízis előadás...
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
31928 levél
Válasz 07.04.25. 23:18 #106
szbszig
Azért annak is megvan a varázsa, amikor az ember beül egy másfél órás előadásra, és egy büdös szót nem ért az egészből.
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
10256 levél
Válasz 07.04.25. 20:12 #105
MattMatthew
Ejnye-ejnye. Nem élvezed a matekot. Pedig tök jó, feltéve ha érted (ezért kezdem mostmár egyre kevésbé kedvelni).
"There are two types of beings in the universe: those who dance, and those who do not."
9326 levél
Válasz 07.04.24. 20:34 #104
Kanduhrka
Tudom, hogy azért nem megy, mert nem foglalkozom vele(tavaly-tavaly előtt jópár jelest is kaptam tz-re), de egyszerűen ki nem állhatom a matekot. Rühellek ilyen baromságokkal foglalkozni. Sinus, cosinus... jesszus.
horrorgeeks.blogspot.com
6744 levél
Válasz 07.04.24. 20:22 #103
anxius
szbszig:Koszi...holnap mar segithetsz is hasznalni...


Most meg jo8...
11357 levél
Válasz 07.04.24. 19:57 #102
Tyrn
középszintű matematikaérettségihez nem kell agy, csak meg kell tanulni a dolgokat. mármint ha kicsit is foglalkozol vele, akkor egyszerűen képtelenség megbukni. (én még nem érettségiztem, de csináltam már meg feladatsorokat)
9326 levél
Válasz 07.04.24. 19:55 #101
Kanduhrka
Nekem is. Szereznék egy netes telót, rátölteném és azt használnám érettségin.
horrorgeeks.blogspot.com
9513 levél
Válasz 07.04.24. 19:53 #100
Mattmaster
Azért ha valakinek van olyan programja ami télleg levezeti, az szóljon, mert nekem nagyon jól jönne
9326 levél
Válasz 07.04.24. 19:50 #99
Kanduhrka
lol
horrorgeeks.blogspot.com
31928 levél
Válasz 07.04.24. 19:42 #98
szbszig
Ghe-he-he...

De számolni azért tud egész jól, szóval nem rossz program. Meg ha letöltöd, segíthetek is elmagyarázni, hogy működik. Én már évek óta használom.
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
6744 levél
Válasz 07.04.24. 19:20 #97
anxius
Pedig en mar nekifogtam tolteni...nem allja...
345 levél
Válasz 07.04.24. 19:15 #96
Sol Invictus
ja.. kár, pedig tudnám használni
31928 levél
Válasz 07.04.24. 19:13 #95
szbszig
Hülyék, én vezettem le lépésről lépésre...
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
10256 levél
Válasz 07.04.24. 18:54 #94
MattMatthew
Ááá... így könnyű.
"There are two types of beings in the universe: those who dance, and those who do not."
345 levél
Válasz 07.04.24. 18:22 #93
Sol Invictus
Wow ez a program le tudja vezetni az ilyen feladatok megoldását?
31928 levél
Válasz 07.04.24. 17:00 #92
szbszig
Tessék.
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
10256 levél
Válasz 07.04.24. 17:00 #91
MattMatthew
Sok mindent felcseréltem de végül csak sikerült...
"There are two types of beings in the universe: those who dance, and those who do not."
1946 levél
Válasz 07.04.24. 16:59 #90
devastator
gy2+gy5 gy2-gy5
------- + ------- =
gy2-gy5 gy2+gy5


(gy2+gy5)^2 + (gy2-gy5)^2
------------------------- =
-3


-14
---
3


szóval mínusz tizennégy-harmad

de véletlen a 2 és az 5ös sorrendjét nem cserélted fel?
Too stubborn to die...
10256 levél
Válasz 07.04.24. 16:57 #89
MattMatthew
Közös nevező a (gyök2-gyök5)(gyök2+gyök5) = (gyök2)^2-(gyök5)^2=-3

Számláló (gyök2+gyök5)^2+(gyök2-gyök5)^2=14 (ha egyszerűsítesz meg használsz összefüggéseket)

14/-3

ha jól számolom...
"There are two types of beings in the universe: those who dance, and those who do not."
10256 levél
Válasz 07.04.24. 16:49 #88
MattMatthew
Mégsem... de közös nevező.
"There are two types of beings in the universe: those who dance, and those who do not."
10256 levél
Válasz 07.04.24. 16:48 #87
MattMatthew
Ha jól számolom a végeredmény 14...
"There are two types of beings in the universe: those who dance, and those who do not."
6744 levél
Válasz 07.04.24. 16:45 #86
anxius
Nem inkabb mindket nevezovel?
10256 levél
Válasz 07.04.24. 16:44 #85
MattMatthew
Lusta vagyok kiszámolni de szerintem bővitsd mindkét törtet a két nevezővel. (gyk: mindkét törtnél a számlálót is meg a nevezőt is beszorzod mindkét számlálóval)
"There are two types of beings in the universe: those who dance, and those who do not."
6744 levél
Válasz 07.04.24. 16:29 #84
anxius
Ez osszemosodott...szoval:



gyok2+gyok5 gyok2-gyok5
___________ + ______________

gyok2-gyok5 gyok2+gyok5




PLZ...segiccsetek
6744 levél
Válasz 07.04.24. 16:20 #83
anxius
Valaki segitene?Surgosen kene egy feladatot megoldanom...es mast is kene tanulnom.....


a feladat a kovetkezo:


gyok2+gyok5 gyok2-gyok5
____________ + _____________
gyok2-gyok5 gyok2+gyok5






valaki levezetne es megoldana nekem?plz...
897 levél
Válasz 07.04.22. 18:16 #82
Tib
Ehm... Informatikát jól vágni? Matek nélkül? Én is régen elgondolkodtam azon, vajon mire jó ez a sok matek? Miheez kezdek vele? Bizony az informatikában nagyon sok helyen kell a matek. Sőt! A felsőbb matek. Nem az a - ahogy egyik professzorunk mondaná - számtanhoz hasonlítható valami, amit gimnáziumban leadnak... Én is utáltam a matekot. Nem értettem, mire jó az egész. Mire jó az, ha én bevágom a tételbizonyításokat. Ha nagyon a munkával kapcsolatban akarom vizsgálni a kérdést, akkor azt tudom mondani, hogy egyfajta szemléletmódot ad. Sokszor találkozik az ember azzal a problémával, hogy be kell bizonyítania egy programról, hogy az azt csinálja, amit ő akar. Ez nem mindig triviális, és nem elég ha "kurva sokáig tesztelem". Egyrészt sok idő, másrészt vannak olyan rendszerek, ahol nem lehet megengedni, hogy még véletlenül is hibázzon a program. (Pl egy atomerőműben...)

A másik. Hogy mihez kell a matematika. Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de én - régebben, amikor még volt időm - faltam a tudományos könyveket. Fizika, kémia, csillagászat. És mindig érdekelt, hogy mi is ez a világegyetem, ami körülvesz minket? Miért alakult ki? hogy alakult ki? Mi hogy működik benne? És most látom csak, hogy a matematika az, ami mindenre megadja a választ. Ha kicsit is közelebb akarsz kerülni annak a kérdésnek a megválaszolásához, hogy "miért vagyunk itt", akkor igenis, kell a matek. Nagyon sok matek. Eszméletlen miyen sokmindent megmagyaráz. Végülis a matek egy eszköz a többi tudomány leírásához, megértéséhez.

Persze, akit nem érdekel a világ, annak teljesen érdektelen az egész. Sajnos nem adják elő túl izgalmasan az anyagot gimnáziumban. Én is egyetemen szerettem bele.Engem a következő kápráztatott el. Kérdeztétek, hogy miért foglalkozunk a komplex számokkal, ha egyszer "nem valósak". Nos azért, mert az alapvető logikából következik. Ha lenne időm, leírnám, de most sajnos mennem kell.
A számítógép embertelen: egyrészt tökéletesen programozott és szabályosan működik, ráadásul teljesen őszinte. - Isaac Asimov
7503 levél
Válasz 07.04.22. 15:44 #81
Attila88
itt nem arról van - súlyozottan - szó, hogy mennyire fogod használni, hanem arról, hogy ÉRDEKES, ha az ember hajlandó elgondolkodni rajta, és igen, te nem fogod semmire se használni, mint ahogy sok milliárdan. (legyél rá büszke) itt jön, hogy akkor minek azt a sok hülyeséget tanulni; anélkül nem lehetne magasabb szintre lépni, hogy megértsd az egyre bonyolultabb matematikát. hisz a tudománynak ez az alapja! persze én se mindig értek egyet a tantervvel, de ha gondolod állíts össze jobbat
"This movie isn't about cars, it's about a guy who owns a car"
7503 levél
Válasz 07.04.22. 15:38 #80
Attila88
igen, tanultuk,h a gyök alatt negatív NINCS!
szóval az elején leakadtam az olvasásnak, aztán már megértettem... de ha nem valós, akkor minek vele foglalkozni?
"This movie isn't about cars, it's about a guy who owns a car"
31928 levél
Válasz 07.04.22. 15:31 #79
szbszig
( Mélyen hallgatok, és figyelem a fejleményeket... )
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
7161 levél
Válasz 07.04.22. 15:10 #78
Sturmgewehr
igen, de pl. szöveges egyenletekre mikor lesz szükséged a jövőddel kapcsolatban/életed során ? Talán megkérdezik tőled, hogy 'ha mégannyian volnánk, mint ahányan most vagyunk, meg még feleannyian, meg még negyedannyian, és te is velünk volnál, akkor lennénk 100 liba.' Hát hajrá. Ugassanak le a nagy matekzsenik, hogy nem tudom, szarok az egészre, ilyenre soha nem lesz szükségem, informatikát meg idegennyelvet kell jól bevágni, na arra lesz szükséged nem ilyen buziságokra.
13840 levél
Válasz 07.04.22. 13:02 #77
powerhouse
kösz, de ehhez még sokat kell tanulnom, hogy tényleg megértsem
If I look back I am lost
897 levél
Válasz 07.04.22. 12:58 #76
Tib
A fraktálok... huhú, na az egy elég érdekes téma... Inkább linkeket adok:

Fraktál . Lap . Hu

Fraktál galéria

Fraktálok a sulineten

Fraktálok a Wikipedia-n

És végül a leghíresebb fraktál, a híres Mandelbort-halmaz:

Mandelbrot halmaz

Ezt sok matek konyvre is rászokták rajzolni.
A számítógép embertelen: egyrészt tökéletesen programozott és szabályosan működik, ráadásul teljesen őszinte. - Isaac Asimov
897 levél
Válasz 07.04.22. 12:52 #75
Tib
A komplex számokon azokat a számokat értjük, amik úgy néznek ki, hogy:

a+b*i Ahol a és b valós számok, i pedig egy olyan "szám", amiről azt tudjuk, hogy a négyzete -1.

a-t valós, b-t pedig képzetes résznek nevezzük, és az előző számkörökkel ellentétben, ezt nem tudjuk számegyenesen ábrázolni, hanem csak egy síkon, ahol az X tengely a valós, Y tengely pedig a képzetes rész.

No mindegy, kb hatszaz oldalt lehetne roluk irni, az a lényeg, akkor "fedezték" fel őket, amikor megpróbálták megkeresni a harmad és negyed fokú egyenletek megoldóképletét. Ugyebár a másodfokújét mindenki ismeri. Aztán az volt a gond, hogy megvolt a képlet, de sokszor előfordult, hogy gyök jel alatt minusz szám állt. Erre mondják gimnáziumban, hogy nincs megoldása. Jobb sulikban azt mondják, hogy nincs VALÓS megoldása. Azért nincs VALÜÓS megoldása, mert azt az egyenletet már csak a komplex számok halmazán lehetne megoldani. No mindegy, szép lassan letisztult az "új" számkör minden tuéajdonsága, és a végén kijött, hogy a komplex számok a végén eltünnek.

No, ezt nézzétek, itt vannak a képletek:

Harmad és negyed fokú egyenlet megoldóképlete

Ja, egyébként azt is bebizonyították, hogy magasabb fokú (5-öd, 6-od, stb...) egyenleteknek nem létezik megoldóképletük.
A számítógép embertelen: egyrészt tökéletesen programozott és szabályosan működik, ráadásul teljesen őszinte. - Isaac Asimov
13840 levél
Válasz 07.04.22. 11:34 #74
powerhouse
Matekot szeretem, mert nekem elég jól megy, könnyen megértem az anyag 95%, a maradékot meg kicsit erősebb odafigyeléssel sajátítom el . Tibnek iagaza van, a matek nagyon fontos, bár még nem tudom hogy komplex számokon, fraktálokon mit is kéne értsek ^^
If I look back I am lost
16989 levél
Válasz 07.04.22. 11:11 #73
KisCsirkee
Én történelem búza vagyok és szeretem, ha részletekbe is belemegyünk, nem pdig így 8-adikban, hogy a Partraszállás 1%4 oldalba van belesűrítve.

Szeretem a matematikát, bár én 3-as vagyok belőle!
"Es rasseln die Ketten, es dröhnt der Motor, Panzer rollen in Afrika vor!"||| http://battlelog.battlefield.com/bf3/soldier/Szalami111/stats/226302379/ ||| =PPS=Szalami111
29145 levél
Válasz 07.04.22. 10:51 #72
Germinator
na végre egy értelmes meglátás

én töriből és matekból is álatlában 3-as vagyok (bár matekból ez anyagfüggő), de a törit kevésbé szeretem, sőt... a mateknak van értelme többségében.
Donut wrong, yo. No special dead, just... dead.
897 levél
Válasz 07.04.22. 10:50 #71
Tib
A matematika... Az egész természet alapja. Nem is gondolná az ember, hogy mi mindent leír a természetben. A baj az, hogy középiskolában nagyon szarul tanítják, és ez később, amikor az ember egyetemen tanulja a matekot, megbosszulja magát. Például. Gimnáziumban, sőt, általános iskolában elmondják, hogy az összeadás kommutatív és asszociatív. De ez nem így van! Vannak olyan matematikai struktúrák, amikre nem igaz a kommutativitás. Nem A-ból következik B, hanem B-ből következik A.

Egy átlagos ember a való életben nem nagyon használja a matematikát. Sőt, megutálja, és inkább elfelejti az egészet. De ez nagyon szomorú. Ugyanúgy az alapműveltséghez tartozik, mint például az irodalom. És azért ezen is elgondolkozhatunk. A matek tanár ismeri Ady Endrét, Petőfit, stb. Nade egy irodalom tanár valószínűleg nem vágja már, hogy mi a kapcsolat a természetes, az egész, a racionális az irracionális és a valós számok között. A komplex számokról pedig már nem is hallott...

Az elején nagyon sok hülyeség van. Az ember nem látja át, hogy ez most mire jó. Ám a végén leesik. Egyszer ülj le úgy a matek könyved elé, hogy nem undorral gondolsz rá, hanem megpróbálod megszeretni. Én programtervező szakon vagyok az ELTE-n. És mostmár pl rájöttem, hogy az inforamtika rész már nem is annyira érdekel... Inkább a matematika. Azon belül is a fraktál geometria.

Fraktálok. Hát igen. Szép ábrák, de mire jók? A fraktálok is például egy olyan része a matematikának, amire az ember azt mondja, "na és akkor mi van?". Pedig - és itt derül ki, hogy mi az a sok értelmetlen maszlag, amit megtanítanak velünk az elején - valószínűleg az egész világ alapja. A fraktál - nagyon pongyolán fogalmazva - egy önhasonló alakzat. Van egy matematikai képlet, ami definiál egy fraktál halmazt. És mi ebben a jó? Az, hogy például biológusok rájöttek, hogy a DNS nem azt tartalmazza, hogy a 26000.-ik bőrsejted pontosan hol legyen, hanem csak egy matematikai képletet ada rra, hogy hogy nézz ki. Uganis bebizonyították a szervekről, hogy fraktál típusúak... Ez azért eléggé elgondolkodtató, hogy mi értelme van a mateknak. Közelebb kerülhetünk vele önmagunkhoz, és a természethez. Jobban megérthetünk mindent általa.

Sokmindennek nem látjuk az értelmét. De ez azért van, mert a matek sokkal a többi tudomány előtt jár. Általában az szokot történni, hogy matematikusok kitalálnak valamit, és kb 2-300 év után találnak a fizikusok, vegyészek, biológusok valamit, ami úgy viselkedik, mint a 2-300 éve kitalált matematikai elmélet.

Na, megint sokat szövegelek a matematikáról. Remélem azért nem volt túl unalmas
A számítógép embertelen: egyrészt tökéletesen programozott és szabályosan működik, ráadásul teljesen őszinte. - Isaac Asimov
7503 levél
Válasz 07.04.22. 10:48 #70
Attila88
nem sűrűn voltam ötös matekból, de szerintem ez egy értelmes tantrágy! szerintem tök érdekes, ha elgondolkodik rajta az ember.
persze nem állítom, hogy nincsenek olyan anyagok a kerettantervben, amik ne lennének rosszak, de összeségében sokkal értelmesebbnek tartom, mint pl. a törit. (az is kell, csak nem azzal a részletességgel, amit számonkérnek...)
"This movie isn't about cars, it's about a guy who owns a car"
9513 levél
Válasz 07.04.22. 10:26 #69
Mattmaster
Én is rohadtul utálom, fizikával együtt. Most is valszeg karó lett egy doga, de teszek rá, ilyen buziságokkal nem is töltöm az időt, foglalkozok az értelmes tantárgyakkal azt cső.
7161 levél
Válasz 07.04.22. 08:22 #68
Sturmgewehr
Azt amúgy tudja valaki, hogy a matek a 90%-ának mi a rák értelme van azon kívül, hogy kínozzanak vele ? Mert szerintem abszolút baromság, világ életemben gyűlöltem és gyűlölni is fogom. Engem hanyagoljanak ilyen faszságokkal. Holnap is matek tz, már most nagyon örülök neki.
31928 levél
Válasz 06.03.05. 02:22 #67
szbszig
Az? Semmi, ahhoz képest, amit tanulni fogsz. De tényleg. Ha matekra mész, akkor meg már nem is részletezem.

Egyébként tegnap egy kicsit rádöbbentem, hogy azért mennyit "ártottak" az eddigiek. Volt osztálytársam megkeresett MSN-en, hogy oldjak meg neki valami térgeometria feladatot. Jó, gyorsan felvázoltam egy koordinátarendszert, egyik sík egyenlete ilyen és ilyen négyzetes mátrix determinánsaként, másik egyenes egyenlete stb., behelyettesítések, és megvan a metszéspont. Aztán amikor elkezdtem magyarázni, jöttem rá, hogy a mátrixokat és determinánsokat hanyagolni kéne.

Amúgy tök véletlenül nem tudja valaki, hogyan lehet kiszámolni egy Galton--Watson-folyamat várható értékeit és szórásait? Nekem nem annyi jön ki, mint amennyinek állítólag kéne...
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
6388 levél
Válasz 06.02.28. 19:38 #66
Beny12
Fasza a matek szertem abból is megyek továbbtanulni, de viszont a geometriát nem szeretem tevaly még szerettem mert sok szerkeztés volt, de most, hogy itt a sok tétel köztük a Pitagorasz tétel (most már kenem-vágom) nem szeretem, de viszon az egyenleteket kedvelem.

Remen: ez kegyetlen. belegondolni, hogy én is fogom majd tanulni ezeket.
71 levél
Válasz 06.02.19. 22:40 #65
Minime
régen szerettem a mtekot aztán anem aztán igen aztán nem mostmeg igen.
325 levél
Válasz 06.02.06. 09:07 #64
Screeeam
ott a hiba, h nem oszthatsz be csak úgy az ismeretlenekkel!

1.) Eleve (ha osztunk): a-b != 0

2.) Ha rendezed az egyenletet, akkor ezt kapod:

2a-2b-a+b=0

azaz

a-b=0

ami ellentmond az 1.) esetnek így nem oszthatsz vele!
3424 levél
Válasz 06.02.06. 00:39 #63
Chrono
a=b
/mindkét oldalból elveszek 2b-t
a-2b=-b
/mindkét oldalhoz hozzáadok a-t
2a-2b=a-b
/bal oldalon kiemelem a 2-t
2(a-b)=a-b
/osztok a-b-vel
2=1

Hol a hiba?
!!! El Gigante Madrid !!!!
1651 levél
Válasz 06.01.07. 19:29 #62
Remen
Köszi szépen, csak előadáson nem néztünk példákat, viszont vizsgában meg lesznek
Abit NF7 - 2500+ Barton - 512MB - GF2MX - SB X-Fi - 300,200,120 Gb Maxtor
31928 levél
Válasz 06.01.07. 18:08 #61
szbszig
Egyszerű. Ahogy írtad, akkor ekvivalenciareláció, ha reflexív, szimmetrikus és tranzitív. Ezt a hármat igazoljuk:

1. Nyilván reflexív, hiszen, minden A része X-re igaz, hogy önmagával egyenlő elemszámú.
2. Nyilván szimmetrikus, hiszen ha |A|=|B|, akkor |B|=|A| is teljesül.
3. Végül pedig tranzitív, hiszen ha |A|=|B| és |B|=|C|, akkor triviálisan |A|=|C| is fennáll.

Az ekvivalenciaosztályok pedig a 0 elemű halmazok osztálya, 1 elemű halmazok osztálya, ..., végtelen elemű halmazok osztálya.
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
1651 levél
Válasz 06.01.07. 17:34 #60
Remen
Szóval egy feladat kellene megoldani. Lövésem sincs, hogy lehetne igazolni. Így szól:

"Igazolja, hogy az {(A,B ): A,B részhalmazai X-nek, A és B véges és egyenlő elemszámú, vagy mindkettő végtelen}
(X rögzített halmaz) reláció ekvivalenciareláció! Adja meg az ekvivalenciaosztályokat!"

Hát ez az, aki sejti légyszi írja be
(ekvivalenciareláció: reflexív, szimmetrikus, tranzitív reláció)
Abit NF7 - 2500+ Barton - 512MB - GF2MX - SB X-Fi - 300,200,120 Gb Maxtor

A fórumon szereplő hozzászólások olvasóink véleményét tükrözik, azokért semmilyen felelősséget nem vállalunk.