Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Fórum

Beszélgetés a játékokról

»» Combat Mission

Combat Mission: Beyond the Overlord

Combat Mission: Beyond the Overlord
A legutóbbi Combat Mission: Beyond the Overlord cikkek, hírek
10960 levél
Válasz 05.03.07. 15:27 #2243
Lacko
Ja és Petyo... miért nem rakod ki az összes - már kész - magyar küldit a magyar CM oldalra? Tök jó lenne, ha kint lenne az összes, egy-egy screenshottal és leírással. A leírással nem kellene vacakolnod, mert a briefinget (nem az axis-t és az allied-ot, hanem az általánost) rakhatnád ki.
Lécci, léci, lécci.
3973 levél
Válasz 05.03.07. 15:25 #2242
Petyo
Szia savanyu!

Ez csak természetes, én jelentkezek tesztelésre. Máskor automatába elküldheted nekem, szívesen tesztelek bármikor. De nem ígérek azonnali választ, mert nem sok időm van. Vagyis változó.
Viszont te most orrba-szájba játszhatsz.
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
10960 levél
Válasz 05.03.07. 15:24 #2241
Lacko
Na szép... szóval így tesztelsz? Lebuktál...

Amúgy az operation jó dolog általában. Pl még a CMBO-ban játszottam napokig egy Arnhemes operation-t meg egy Oroszlánfókásat. Nagyon nagy élmény volt.

Majd szeretnék egy ilyesmi hangulatút csinálni Krétásat, a Malemai reptérről CMAK-kal.
3973 levél
Válasz 05.03.07. 15:22 #2240
Petyo
Valójában, sohasem teszteltem végig. Csak az elsű ütközetet. A többit nem. Sz'al csak tippeltem.
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
10960 levél
Válasz 05.03.07. 15:20 #2239
Lacko
ez érdekes, de nekem a a hosszú operation nem nagyon jött be. Egyszer csináltam egy 800 széles és maximum hosszú operation-t, őgy, hogy végig raktam oroszokkal és a németek az elejéről indulnak. És az lett, hogy hiába mentem tökre előre a németekkel, a következő napszakban már a hátamban voltak a ruszkik...
3973 levél
Válasz 05.03.07. 15:06 #2238
Petyo
Nem, akkorát valóban nem lehet csinálni. háromezer akárhány méterest max. Viszont Nowij Oskol-t pl. csak darabokban jeleníti meg.
Az nem scenario, hanem operation. Amikor elkezdődik az első ütközet, akkor a városnak csak kb. a felét jeleníti meg. Ahol harc folyik. Gondolom a további ütközetekben, amikor eltolódnak térben a harci cselekmények, akkor több részt is megjelenít.
Ez gondolom a könnyebb kezelés miatt van. Minek jelenítsen meg egy bazinagy üres városrészt, ahol semmi sem történik, kameramozgásnál meg fölöslegesen kell számolnia a gépnek egy csomót. De ez csak tipp.
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
10960 levél
Válasz 05.03.07. 14:54 #2237
Lacko
Hülye mesterséges intelligencia... Annyi géppuskást raktam oda, mint a szemét, mégsem nagyon lőnek. Meg az MI nem használja a TRP-ket sem...

Van egy non-historical scenariom, ami Budai váras (abból kellett kiszednem a Bécsi kaput) és arról azt írták a scenario depo-n hogy egyedi a map design...
10960 levél
Válasz 05.03.07. 14:50 #2236
Lacko
de ugye azt jól tudom, hogy a 14 km az azért tényleg sok, annyi nem fér bele...
3973 levél
Válasz 05.03.07. 14:50 #2235
Petyo
Azért valljuk be Lacko, a kompromisszumok ellenére zsír lett a Sons of Zríny. Meg a többi Budapestes küldi.
Csak kár, hogy a kitöréskor a Széna téren nem nagyon van tüzérségi tűz.
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
3973 levél
Válasz 05.03.07. 14:46 #2234
Petyo
"A 800x800 az alapm;ret. Ennél jóval nagyobbat is lehet készíteni. 3000x3000-est is. csak ezt megtölteni tartalommal jóval nehezebb."

khm...nem dicsekvésből, de Nowij Oskol....khmmm...

Ez a házat nem rakok emelkedőre dolog az egyik legidegesítőbb dolog az editorban.
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
10960 levél
Válasz 05.03.07. 14:03 #2233
Lacko
A 14 km az nem kicsi!!!
Akkorát nem is kezel a CM. Az a 800x800 azt jelenti, hogy 800 méter!!! Tehát ha valódi 14 km-ert szeretnél, akkor 140000-as térkép kellene, de akkorát szerintem nem bír a CM. Szóval mindenképpen le kell kicsinyítened a terepet. Azaz ki kell választanod a csata egy olyan momentumát ami elfér egy 3km x 3km-es területen és ennek megfelelően csökkentened kell a résztvevő csapatokat is.

Az mázli ha nem túl nagy a szintkülönbség. Amikor Konrádon kondolkoztam, akkor nekem is inkább a Velencei tó jutott eszembe, mint a Vértes. mert a Vértes sokkal izgalmasabb, de állati nehéz megvalósítani CM-ben. (arra figyelj, hogy a küldetés általános beállításainál be tudod állítani, hogy egy szintkülönség hány métert jelentsen. <-- most még nem fontos, de később, jobb ha tudod)

Nyugodtan összecsaphatsz küldetést, csak utánna sokat teszteld és polírozd. Így lesz játszható. Jó, mondjuk ez nem igaz a történelmileg hiteles csatákra (pl pont arra, amit éppen csinálsz). De még az első CM-ben csináltam egy olyan pályát, amit negyed óra alatt raktam össze, mert pont olvastam egy érdekes szitut valamelyik könyvben és azt akartam lemodellezni és átérezni. Semmilyen térképem meg pontos csapatleírásom nem volt hozzá, ezért könnyű volt összedobni. Aztán teszteltem mindkét oldalról és alakítgattam rajta, amíg valami jó ki nem sült belőle. Mondjuk amcsikkal könnyebb volt, mert volt egy híd, amin a németeknek át kellett jönniük és ha a hidat a játék legelején az összes spotterrel elkeztem lövetni, akkor 2. körre felrobbant és a németeknek esélyük sem volt

Ja és még egy fontos tanács, nehogy szívj vele, mint én. A gépi játékos soha nem kel át a folyón ha nincs híd! Sőt, olyan küldetésben nem is játszhatsz gép ellen, amiben a gépi félnél egyetlen egy csónak is szerepel. egyszer pl csak látványnak betettem az angolokhoz egy csónakot és már akkor sem lehet egyjátékos módban németekkel lenni. Azaz felejts el a Ryan jellegű küldetést, hogy te vagy a német géppuskásokkal és az oroszok (gép) próbál átkelni a folyón csonakokkal. Ezt valamiért nem tudják megcsinálni a fejlesztők már a harmadik eresztésben sem.

És van még egy érdekesség, szintén a gép esetén: ha az út egy híd alatt vezet át, akkor sem megy át a gép. Pl az egyik Buda Vár-i küldetésemben úgy csináltam meg a Bécsi Kaput, hogy beraktam egy híd elemet. Csak kinézet miatt, mert így pont úgy nézett ki, mint a Bécsi kapu. De ki kellett szednem, mert az gép, ha oroszokkal volt, nem akart bemenni a kapun ("állt a T-34-es és nézett mint borjú a Bécsi Kapura" )
903 levél
Válasz 05.03.07. 13:55 #2232
savanyu
Szép jó napot!
Most momentán magas lázzal tartózkodom itthon, úgyhogy még a héten elkészül a Csata Nagykanizsa belvárosáért című pálya... Ha majd kész lesz, akkor vállalkozna valaki tesztelésre?
Dugjunk pulykákat a homérumba!
12857 levél
Válasz 05.03.07. 13:41 #2231
konrad
Szia Lacko!

Ahogy leírod, gondolom kemény lehetett a budai Vár környékét "lemodellezni"! Nekem talán annyiból szerencsésebb a helyzetem, hogy az terepszakasz, amely Szfvárt és Zámolyt tartalmazza, aránylag kevesebb szintkülönbség van. Maga az út és az azt közrefogó szántóföldek a valóságban a 160 és 214 magassági pontok között vannak, tehát elég csekélynek mondható a szintkülönbség. Azért hagytam "alapon" a map-méretét, mert a valóságban is aránylag kis távolságról - 14 km-ről - van szó, és a támadási kiinduló pontok (majorok, tanyák) pár km-re vannak az úttól, de ez igaz a másik oldalon védekező orosz erőkre is.

Amivel én is szintén szenvedtem, az a Zámoly faluba bevezető út, amely rettenetesen meredek és a falu 1/3-a is e meredek domboldalra épült. Nos megvan a magyarázata annak, hogy a map-re hiába rakosgattam a házakat, azok valóban nem jelentek meg. Most már értem ennek okát.

Az biztos, hogy sokat kell még tapasztalnom, de talán ettől tartok a leginkább amelyet Te is említesz: a játszhatóság és izgalom kialakítása. Persze gondolom egy egy scenarión sokat kell és lehet csiszolgatni: természetesen ezt tervezem jómagam is, semmiképp sem azt, hogy összecsapom őket. Ennél többet érdemel a szülőföldem történelme és természetesen maga a játék is!
10960 levél
Válasz 05.03.07. 10:35 #2230
Lacko
A 800x800 az alapm;ret. Ennél jóval nagyobbat is lehet készíteni. 3000x3000-est is. csak ezt megtölteni tartalommal jóval nehezebb.

Amit írtam korábban, hogy bele fogsz ütközni néhány hibájába a grafikus motornak, az nemsokára eljön. Ez pedig abból adódik, hogy nem lehet normális domborzatot készíteni, mivel a négyzet alapú felosztás erre alkalmatlan. Nem nagyon tudom szavakba önteni miért, de majd rájössz. Főleg ha valódi térképek alapján dolgozol. Nekem vérpisilés volt a Budai Vár környékének "hiteles" megjelenítése CM-ben. És végül csak erős kompromisszumok árán sikerült. A Sons of Zrinyi küldetés legnehezebb része a térkép elkészítése volt. Ráadásul a meredekebb terepeken (és ilyen az Ostrom utca) hiába raksz a térkép szerkesztőn házakat az utca mellé, a 3D-s megjelenítőben nem jeleníti meg, mert nem tud meredek oldalra házakat kirakni... Ilyenkor jön a kompromisszum, ami a scenario készítő felelőssége. Ugyan így a te felelősséged, hogy maradsz a 800x800 nál és arányosan csökkented a résztvevő erőket, vagy növeled a térképet, ami nem triviális döntés, mert nem biztos, hogy a térkép növelés a legjobb megoldás. Aztán pedig az is felmerül majd, hogy a kész küldetés mennyire "játszható". Mert sajnos hiába historical egy küldetés, ha nem izgalmas... Ilyen a My grandfather last shot küldetésem, ami tök játszhatatlan, csak egy valódi családi történetet jelenít meg.
12857 levél
Válasz 05.03.07. 10:20 #2229
konrad
Üdv Petyo és a Többiek!

Köszi az infot: este nekiállok újból a pályának! Látom akkor nem vagyok egyedül azzal, hogy több mint egy félnapos meló pikkpakk eltűnjön.
Különben igazatok volt: iszonyú király érzés küldetést szerkeszteni. Eddig csak térképeken sematizáltam a hadmozdulatokat (nyilak, alakulatmozgások stb.), de most hogy lehetőségem lett 3d-ben ez megjeleníteni: nos a látvány és az érzés fantasztikus.

Viszont elég komoly dilemma előtt álltam (állok): 1945. január 31-én komoly ütközetek voltak Zámoly környékén. A (Számvéber-féle)forrásanyag 8 db StugIII-at, 1 JagdPz IV-et és 9 Királytigrist említ a HeeresSüd hadinaplója alapján. Nos ezt az "erőt" meg is jelenítettem a mapen, de kissé túlzsúfolt lett a pálya. Két alternatívám maradhat: vagy "leveszem" a harckocsik számát, de akkor a történelmi hitelességre való törekvés csorbát szenved vagy nagyobb pályát szerkesztek, amelyre nem tudom van-e lehetőség (a tegnapi pálya a 800-800 méretet kapta)!
Ti is voltatok így? Ja, ha már a pályaméretnél tatunk: meddig lehet növelni azt?

3973 levél
Válasz 05.03.07. 08:09 #2228
Petyo
Ilyen velem is volt. Rohadt idegesítő, de azért állj neki mégegyszer.

A reinforcement-et az oldal alján tudod beállítani. Kis nyilakkal, föl-le. Van ott mégegy beálítás, hogy hány százalékos valószínűséggel érkezzen. Én mondjuk ezt még nem próbáltam, de ha pl. 50%, akkor vagy jön vagy nem. Nem biztos.

Amúgy Pras! Tényleg jó az új oldal előzetese.
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
12857 levél
Válasz 05.03.06. 21:20 #2227
konrad
Jajjjj...ne, menten agyonlövöm magam Délelőtt 10 óra óta próbálkozom az alább leírt scen megszerkesztésével! Hál istennek és itt köszönöm PrasCo segítségét, kinyomtatom a szerkesztés leírását, no így már könnyebb!!! Este 21 órára összeáll a pálya, egységek, helyszínek stb. (Első próbálkozásra talán nem is rossz). Marad hátra a briefing megírás: PrasCo tanácsait követve txt file stb, felakarom tölteni, erre fel nem jól mentem el az egész pályát.... , így a briefing oké, csak éppen a pályám üres a "Zámolyi páncéloscsaták" scenarionéven. Nos menten felrobbanok!

Köszi Petyo a segítséget: közben rájöttem a kis- és nagy zászlók lehelyezésére! A lövészárkot akkor megpróbálom, mert most kezdhetek mindent elölről...a qrva életbe! (Bocs a kifakadásért, de pipa vagyok nagyon)

Még 1 kérdés a végére: hogy tudom "beszabályozni" és a mapre tenni
az x-dik fordulóra szánt "reinforcementet"?

üdv konrad


ui: Prasco! Csuda szép az a HQ - tervezett - új főoldala! Jó az elrendezés és szépek ezek a korabeli gót-betűk!


5240 levél
Válasz 05.03.06. 18:37 #2226
Pras
Hidd el, nem udvariaskodásból mondom. Én tudok pályát szerkeszteni, de nem eresztettem el magam benne sosem. A Te pályáidat már ezerszer átnéztük, átdolgoztad, kritizáltuk, javítottad. Ha valaki tudja, mik a trükkjei, az a magyar CM-esek közül egyértelműen Te vagy.
konrad: Nagyon szívesen, kívánom, hogy hasznodra legyen.
Más.
Előreláthatólag a CMHQ nyárra megújult külsőt kap. Vázlat. Nah, nagyjából így. A fejléc végleges, a menüsoron még agyalok, de nagy változás ott sem lesz már, esetleg némi díszítés, a legnagyobb része meg az lesz, hogy a régi anyagokat átrakni új design-be. Egyébként a régit is meghagyom terveim szerint, tehát két skin lesz (bár, minek?... )
DVCVNT VOLENTEM FATA, NOLENTEM TRAHVNT - Lucius Annaeus Seneca
3973 levél
Válasz 05.03.06. 18:06 #2225
Petyo
Igazán kedves vagy Pras! A végén zavarba hozol.
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
3973 levél
Válasz 05.03.06. 18:05 #2224
Petyo
"Hogy lehet a helyiségneveket feltüntetni a falvaknál, tanyáknál?"

A Map editorban arra a négyzetre, ahova a nevet akarod beírni ctrl+bal katt

"Hogy lehet lövészárkokat gyártani, a védekező orosz csapatoknak?"

A Unit editorban az orosz csapatoknál van olyan hogy 'fortifications' ott tudod kiválasztani. Trench néven fut.

"A "Battle Parameters"-ben mit jelent a "Flags (small 100 pt) 0", illetve a "Flags (large 300 pt) 1"?"

A zászlók mérete, a fontosságukat jelöli. Értelem szerűen a nagy zászlót (fontosabb célpontot)a gép erősebben, elszántabban védi/támadja. A kis zászlót kevésbé. A pontok a végelszámolásnál számítanak, amikor a csata végeredményét kikalkulálja a gép.
Előfordulhat, hogy egy kis zászlót a gép nem is támad vagy véd, ha nincs elég ereje. A nagy zászlóért pedig még ellentámadásra is hajlandó néha védekező küldiben.

"Hogy lehet több zászlót letenni a map-re, amelyet elfoglalhatunk?"

A battle parameters-nél tudod növelni a számukat. kis + jelek vannak ott. a map editor prewiev részénél meg is fognak jelenni. Itt úgy tudod őket arrébb rakni, mint bármely más egységet. P gomb
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
12857 levél
Válasz 05.03.06. 17:45 #2223
konrad
Üdv PrasCo!

Köszönöm a segítséget, ezek szerint tényleg vak vagyok! Már nyomtatom is ki.

Nos úgy állok, hogy "felépítettem" egy pályát, amely az eredeti 1910-es térképek alapján a Székesfehérvár-Zámoly közötti térséget ábrázolja. A küldi 1945. februárjában zajlik (Konrad3), amikor a zámolyi út 214-es magaslatáért folyt egy kis csetepaté. A "recept" általános: ÉNY-i irányból támadó német páncélosok és gyalogság, míg az úttól K-re védekező szovjet gárdisták, akiket majd az x-dik körben belépő orosz hk-k is megtámogatnak. A cél a magaslati pont elérése és birtokbavétele, valamint a később - Székesfehérvár irányából - támadó orosz hk-k feltartóztatása.

Kérdések:

Hogy lehet a helyiségneveket feltüntetni a falvaknál, tanyáknál?
Hogy lehet lövészárkokat gyártani, a védekező orosz csapatoknak?
A "Battle Parameters"-ben mit jelent a "Flags (small 100 pt) 0", illetve a "Flags (large 300 pt) 1"?
Hogy lehet több zászlót letenni a map-re, amelyet elfoglalhatunk?

Röviden ennyi kérdés egyenlőre, bár PrasCo leírását most kezdem majd áttanulányozni!










5240 levél
Válasz 05.03.06. 12:59 #2222
Pras
Itt lesz.
Igazán nem sok újdonságra tér ki, inkább csak általánosságban az alapokkal foglalkozik, de ha a pályaszerkesztés überfokára vagy kíváncsi, fordulj bizalommal Petyohoz.
DVCVNT VOLENTEM FATA, NOLENTEM TRAHVNT - Lucius Annaeus Seneca
12857 levél
Válasz 05.03.06. 12:19 #2221
konrad
Kösz Petyo, az előbb körülnéztem a HQ-n, de nem találtam semmit a pályaszerkesztéssel kapcsolatban...vagy vak vagyok?
3973 levél
Válasz 05.03.06. 12:01 #2220
Petyo
Érdekesek ezek a mod-ok szedrencs
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
3973 levél
Válasz 05.03.06. 11:57 #2219
Petyo
ha jól tévedek itt lenni kell pályaszerkesztő leírásnak. Nézz alaposan körül

Amúgy meg nyugodtan fordulj hozzánk kérdésekkel. Szvsz a legnehezebb a küldiszerkesztésben, a történéssek és az ellenség mozgásának megalkotása, hogy úgy is follyanak le a dolgok, ahogy azokat mi elképzeltük
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
12857 levél
Válasz 05.03.06. 11:45 #2218
konrad
Jól mondod a lementést. Jövő héten megpróbálom leszedni őket az egyik cimbimnél, neki adsl-e van, néhány szelvény pikkpakk lejön.

Tegnap elkezdtem pályát "szerkeszteni"! Nagyon klassz, de persze még meg kell tanulnom az uatsítások és gombok használatát. Fehérvárt és köenyékét igyekeztem "felrajzolni", le is telepítettem a német egységeket, de a városban lévő orosz csapatokat már nem tudtam betenni. Nincs valami leírásotok?
3973 levél
Válasz 05.03.06. 11:10 #2217
Petyo
Már nem emlékszem, hogy bukkantam rá. Le kéne ezt is menteni.
Elég durva, hogy még Umany is rajta van. Umany-i katlan rulez.
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
12857 levél
Válasz 05.03.06. 00:34 #2216
konrad
Üdv Petyo!

Öregem, nem semmi térkép-linket találtál, az biztos! Ezek a térképek nekem is megvannak 1930-as "kiadásban", még anno a Hadtörténeti Intézet térképtárából fénymásolgattam őket, így sajnos csak fekete-fehérek (és csak Fejér vármegye, mert ugye az itteni hadtörténeti kutatáshoz kell).

De így színesben nagyon klassz, egy épp készülő anyagomhoz jól jöhetnek!
4695 levél
Válasz 05.03.05. 23:55 #2215
szedrencs
Hoppááá...ezt hogy találtad?

Dobok én is egy linket, hátha érdekel valakit:

http://www.frontiernet.net/~junk2drive/
3973 levél
Válasz 05.03.05. 21:32 #2214
Petyo
Ezt lessétek meg!!!
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
3973 levél
Válasz 05.03.05. 13:32 #2213
Petyo
no problemnek levés.
kira, már alig várom a CD-t.
itt van két kép infantry gun-ról
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
12857 levél
Válasz 05.03.05. 13:26 #2212
konrad
Hi Petyo!

Mapküldés I don't no, de to be fucking nagy ütést mérek my pc-mre and email rendszeremnek. Very very mérges vagyok, mert szopat my pc-m! But I'm sorry, so sorry: does'nt want téged szívatni!

Pedig már kitöröltem az elküldendő és elküldött elemekből is, nem értem miért kapod még folyamatosan! Viszont jövő héten megy postán a cd a komleptt anyaggal

üdv konrad
3973 levél
Válasz 05.03.05. 12:07 #2211
Petyo
Akkor én is így:

konrad!
a térképeket még mindig küldés, ma is kapás belőle kettő példányt.
Nem lenni bajnak levés csak ettől állandóan postafiókmegtelés, mert méretük nagynak levés.

Akkor nagyjából dűlőre jutás! Igaznak levés, konrad?
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
12857 levél
Válasz 05.03.05. 09:15 #2210
konrad
Vanni lenni jól ezt lefordítani, ezért not tovább talk about with Petyo erről a témáról! Én majd look around az interneten, hátha find a picture ezekről a gunokról
5240 levél
Válasz 05.03.04. 15:02 #2209
Pras
Bár az angoltudásom a béka farrésze alatt van, azért valamennyit le tudok szedi belőle.

A gyalogsági ágyú egyik fajtája a könnyebb tábori (mezei? - field) lövegeknek. A cél, hogy a gyalogságnak direktebb és hatékonyabb tűztámogatást nyújtson, mint a tábori lövegek (a field gun... gondolom, a közvetett irányzású tüzérségi cuccokra céloz), mert ezeket az ágyúkat a gyalogság szolgálja ki (ööö izé, tehát a gyalogság "működteti", nem a tüzérség) és alacsonyabb szintű egységekbe vannak szervezve, úgymint pl. a zászlóaljak vagy a századok (és nem hadosztály-szintűek).
A maradék szöveg pedig a gyalogsági ágyú a légierő szárazföldi csapatainál használt könnyebb változatáról szól.
A fenti rizsámban nem bízni, mert olykor jól fordítástelcseszni.
DVCVNT VOLENTEM FATA, NOLENTEM TRAHVNT - Lucius Annaeus Seneca
3973 levél
Válasz 05.03.04. 07:08 #2208
Petyo
Segítséggel ugyan, de ezt sikerült találni az infantry gun-ról: (sajnos angol)
"Technically, the infangry gun was a kind of lighter field gun. Its performances were partially sacrificed to the requirement of lightness. The goal was to give the infantry a fire support more direct and flexible than from the field artillery. That's why these guns were served by infantrymen and allocated to lower level units like battalions or companies (and not division). In that, they ressembled the mortars, which they supplemented thanks to their better range.
The airborne troops used an extreme form of the infantry guns, going stil further in the lightness of their weapons, sometimes resorting to costly light alloys to manufacture them. The offset that way the lack of support by the classical artillery, while they had to face the limited carrying capacities of planes and gliders
Upper: gun"
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
3973 levél
Válasz 05.03.03. 13:14 #2207
Petyo
Hi konrad!

"De ha ezeket a lövegeket (akár 75, akár 105 mmes vagy nagyobb) nem zárótűzre, hanem "pontlövésekre" állították be?"

Nézdd meg a játékot és ott külön van infantry gun. Ezeket szerintem nem igazán használták közvetett irányzással. Mindamellett a tábori lövegeket is lehet közvetlen irányzással használni, de ahogy valaki mondta: "ha a tüzérség közvetlen irányzással lő, az már rég rossz!"

"A tüzérek és az obsereverek - én úgy tudom - mm pontosan ki tudták számolni, hogy a lövedék röppályája hova essen..."
Azért én ezt nem hiszem, habár nem értek hozzá. Manapság talán elképzelhető a fejlett GPS-es technológiának köszönhetően. De akkoriban nem hiszem...

Ha most a játékot vesszük (csak ott van tapasztalatom), inkább egy közvetlen irányzású infantry gun-al próbálok leküzdeni egy bunkert, mint egy tüzérségi tűzcsapással. Ráadásul takarékosabb is.

Még utoljára: Egy könyvben olvastam (talán a Don-kanyar címűben, de ez közel sem biztos), egy század vagy zlj. állományát és ott volt külön nehézfegyver szakasz/század. Zárójelben ott volt, hogy gyalogsági löveg. sz'al így---> "...nehézfegyver(gyalogsági löveg) szakasz..." Sz'al, ez nem sima tábori tüzérség volt, hanem a gyalogságot kísérő velük kb együtt mozgó alegység.
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
12857 levél
Válasz 05.03.02. 18:56 #2206
konrad
Helo Petyo!

Na, akkor jól emlékeztem arra a progi filmre!

Ha a közvetlen tüzelésről van szó (és itt kizárhatjukl a lövegeket), akkor a lövegek helyett ott voltak az aknavetők! Ugye ezeket a legénység cipelte és mondjuk egy 120 mm-es aknavetőgránát -ha célra volt tartva - akkor az gondolom aprított rendesen!

Most újból nem értem a problémát: "egy tüzérségi tűzcsapás nem helyettesítheti a közvetlen irányzású lövegeket"! De ha ezeket a lövegeket (akár 75, akár 105 mmes vagy nagyobb) nem zárótűzre, hanem "pontlövésekre" állították be? A tüzérek és az obsereverek - én úgy tudom - mm pontosan ki tudták számolni, hogy a lövedék röppályája hova essen: legyen szó akármilyen űrméretről! Persze nem volt mindegy a távolság, meg az sem, hogy milyen töltetet használnak: repesz, gyújtó, romboló! Szal akkor még mindig nem értem ezek szerint a "gyalogsági lövegek" fogalmát ?

Egy biztos: a tábori tüzérség fogalma. Ők úgy tüzeltek, vagy igyekeztek tüzelni, hogy a gyalogság rohama előtt (vagy azzal egy időben) megtisztítsák a terepet vagy a támpontokat...az űrmérettől függetlenül.
3973 levél
Válasz 05.03.02. 08:58 #2205
Petyo
Azt a propagandafilmet én is láttam. A manuszoknak nagy számok voltak a hátukon, hogy lehessenlátni, ki mit, hogyan csinál, és hogy mozog. Ha jól tudom az is 75mm körüli volt.

A gyalogsági löveg azért szerintem nem egyezik meg a normál tüzérségi lövegekkel (itt most tüzérségi lövegeken a nagy távolságra közvetett irányzással tüzelő dolgokat értem).
Vannak kifejezetten erre készített cuccok.
Meg azért egy tüzérségi tűzcsapás nem helyettesítheti a közvetlen irányzású lövegeket. Míg az előbbi egy terület tüzet ad, addig a második ponlövésekkel operál.
1db bunker leküzdéséhez közel sem biztos, hogy jó a területtűz, mert még az is lehet, hogy egy lövedék sem találja el csak a körülötte lévő mezőt szántják föl (ez most egy elvont balszerencsés eset, de elméletileg lehetséges)
Vagy gondoljunk a helységharcokra.
A harcolók nagyon közel vannak egymáshoz, esetleg még össze is keveredtek, nem biztos, hogy egészséges az egész helységet (mondjuk falut) beterítő tűzcsapást intézni.
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
12857 levél
Válasz 05.03.01. 21:52 #2204
konrad
Értem Petyo! Én azt hittem, hogy olyan lövegre gondolsz, amit esetleg a gyalogság cipel! (Ilyen különben ha jól emléxem volt az usa gyalogságánál. Az űrméretére nem emlékszem. A szakasz tagjai külön cipelték az alkatrészeket, csövet, zárszerkezetet, talpat stb. és kb. 4-5 perc alatt kellett tüzelésre kész állapotba hozni. Egyszer láttam egy korabeli - propaganda - filmben, amelyben bemutatták.)

Most már értem, amire utaltál: fogatolt tábori lövegekre. Pl. a német 105 mm-es. Rövid csövű volt, könnyen mozgatták. Bár nem voltam tüzér soha (éljen a HÍRADÓ fegyvernem ), de bizonyára - mint sok más nagyobb űrméretű tüzérségi eszközzel - tudtak közvetlen irányzással és szórt tüzeléssel is nyomatni. No meg a hatótávolság: azért nem biztos, hogy annyira sűrűn kellett volna e lövegeket mozgatni...bár ki tudja! Szerintem egy rendesen megtervezett és bemért zárótűz rettesen szétvághatta a védelmet: elég csak a harctéri sokkra gondolni...ha meg még pontos "találat" is volt, az nagyban segíthette az offenzívát!

Persze ha volt egy jó tüzérségi "observerük" akkor az sokat segíthetett...istenem, most jut eszembe, hogy a CM-ben is tök jól megoldották ezt!
3973 levél
Válasz 05.03.01. 19:14 #2203
Petyo
Gyalogsági löveg: Ez most nem szakszerű ezért valószínűleg nem is pontos meghatározás lesz.
Olyan közvetlen irányzású löveg, melyet a gyalogság harcának támogatására használnak, de nem páncéltörő ágyú. (még ha esetleg van hozzá pct lőszer is) Ez a CM-ben ált 75mm körüli rövid csövű eszköz.
Sz'al, hogy lehet ilyen lövegeket vagy pct. ágyúkat támadásban használni? ha azok nem önjáróak. Szvsz elég korlátozottan, mivel igen nehezen mozgathatóak ezért gyors előretörésnél nem igen parktikusak.
Talán akkor jó, amikor az ember az első állásokat támadja, vagy töri át, ahol még az ellenség igen jól kiépített állásokkal rendelkezik és elkél a plussz tűzerő.
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
3973 levél
Válasz 05.03.01. 19:08 #2202
Petyo
Lacko!

Azért szerintem egy filmet nem szabad így vizsgálnunk, mert ott a látvány a lényeg még akkor is ha az az akci élethűségének vagy az ésszerűség rovására is megy.
A játékba Pras jól kifejtette a dolgot. Ott tényleg csak pontszerű célra tüzelnek, de még ha direkt átfut egy egység a tűzsávon sem történik semmi. Még ha az ellenség, akkor sem.
Egyszer kipróbáltam, hogy két fa sáv között hosszanti irányban tüzeltem ezáltal elvileg (vagy mondjuk a valós életben) lehetetlenné vagy igen veszélyessé tettem az átkelést a két fasor között (kereszteben) Ennek ellenére gond nélkül át lehetett szaladni a géppuskatűzön. Mivel a játék, nem úgy értelmezte, hogy rájuk céloznak.
(nah kicsit elkalandoztam)
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
3973 levél
Válasz 05.03.01. 19:04 #2201
Petyo
Akkor jó ha megkaptad!
Lehet, hogy kétszer nyomtad meg az elküld gombot és azért ment el kétszer. A freemail pl. szokott ilyet csinálni. Lehet, hogy a tiéd is.
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
12857 levél
Válasz 05.03.01. 18:24 #2200
konrad
Jahh, még annyit! PrasCo! Ma már annyit elértem a HQ-n, hogy nem küldött el a regisztráció "melegebb" éghajlatra (mármint, hogy konrad az már regisztrált név), sőt bedobta, hogy az emil címemre átküldi a jelszót, de az emilemre nem jött semmi

üdv konrad
12857 levél
Válasz 05.03.01. 18:20 #2199
konrad
Üdv Petyo!

Na, örülök, hogy átmentek a térképek, de hogy mér kétszer? Egy új vírusprogim van, úgy látszik még egykét faxságot be kell rajta állítani!

Közben átjött a leveled is, a címmel! A héten remélem lesz 1 kis időm, megírom Neked és felpostázom! Meglátod, milyen fasza kis gyűjtemény: remélem hasznát veszitek majd!
3973 levél
Válasz 05.03.01. 17:15 #2198
Petyo
Sorry!

Természetesen az PrasCo akart lenni.
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
3973 levél
Válasz 05.03.01. 17:14 #2197
Petyo
PrsCo!

Megkaptad a mélem?
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
3973 levél
Válasz 05.03.01. 16:58 #2196
Petyo
Most jut eszembe, hogy erre a címre már küldtem mélt: panzer@t-emaile.hu de visszadobta, hogy nem lehet kézbesíteni.
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
3973 levél
Válasz 05.03.01. 16:57 #2195
Petyo
Szia konrad!

Most csak a térképes dolgokra válaszolok, a többire ha hazaértem. Megjöttek a képek, sőt kétszer küldted el őket. Sajna csak 5MB a freemail tárhely, és már majdnem csurig van. De küldöm a postacímem, és akkor amennyi térképet csak tudsz vagy akarsz vagy lehet, írd rá.
Köszönöm szépen!
Most nekünk, erőseknek kell elviselnünk a gyengék gyengeségét, és nem a magunk kedvére kell tenni.
12857 levél
Válasz 05.03.01. 07:58 #2194
konrad
Üdv PrasCo!

Köszi a segítséget, este megpróbálok "felpattanni" a HQ-ra (Legfeljebb megfogadom Lacko tanácsát és Konrad3 leszek vagy Konradné )
Nem írtál baromságot egyáltalán: az a jó, hogy agyaloghatunk ilyen dolgokon, mint "ámátőrök"! Az is egy jó gondolatmenet, hogy a CM tapasztalait veszed alapul!

Petyo!

Tegnap este megpróbáltam átküldeni Neked négy térképet (össz. 1,3 Mb, mert levettem egy kicsit a felbontásukat), de visszadobál a levelesládád! Mekkora a tárhelyed? Délután újból megpróbálom, mert most Győrbe kell mennem! Szép napot CM fanok!

üdv konrad

A fórumon szereplő hozzászólások olvasóink véleményét tükrözik, azokért semmilyen felelősséget nem vállalunk.