Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Fórum

Nem számítástechnikai témák

»» David Lynch filmjeinek megértése

16 levél
Válasz 07.08.25. 22:43 #18
leraine
Hát ide jó rég volt írva, pedig...

Szerintem pont az jó a Lynch filmekben hogy mindenki mást gondol róla. Amikor megnéztem először a Mullholland Drive-ot, akkor egy csomót gondoltam rá aznap. És tökjó volt, megnéztem megint és akkor azt gondoltam hogy ez nagyon jól meg van csinálva, és váó, ez azzzz. Kedvelem a stílusát nagyon.
A Lost Highway-t egyszer láttam, de az annyira nem kapott meg, biztos ha megnézném még egyszer akkor jobb lenne. Viszont nagyon jó jelenetek vannak benne, például a parti és a telefonos rész az elején...

Látta vajon valaki a Radírfej című filmet? Az egyik legelvontabb filmje. Nekem eléggé tetszett, még csak egyszer láttam, de eléggé megfogott. Egyébként a főszereplője a Twin Peaks Peter nevű szereplője (az öreg), csak ebben még fiatal. Van benne egy rész, amikor egy nő énekel, egy színpadon, 'in heaven evrithing is fain....'. Hát az zseniális.

Az elefántember című filmjét is láttam, abban semmi érthetetlenség nincs, antoni hopkinsz a főszereplő, ez is fekete fehér mint a Radírfej. És végtére semmi 'különleges' nincs benne, mégis jó volt szerintem nagyon. Magával ragadott.

A Twin Peaks sorozatot is láttam, nagyon hangulatos szerintem. Van benne néhány nem túl különös rész, főként mikor lezárul a történet valahol a második évad közepén, és aztán bejön egy másik szál. Viszont az utolsó rész, szerintem az nagyon jó lett. Arra lehet mondani hogy Lynches.

Kék bársonyt nem oly rég néztem meg, de az nem igazán tetszett. Sőt. Az valahogy nem kötött le, és nem is nézném meg még egyszer. (Egyébként abban is játszik a TP-s Pete, kedvelem azt a bácsit, nosza.)

A Dune már legalább egy éve hever a dévédék között, de nem bírtam rávenni magam hogy megnézzem. Nem én vettem, eredeti, és elég volt a borítóját és a tartalmát elolvasnom, nem tűnt úgy hogy ebből bármi jó kisülhet. Dehát egyszer úgyis beletekintek, majdan.

A bolond a világ (ha jól emlékszem valami ilyesmi a címe) alkotása szintén nem jött be. Két cédés változata van meg, de soha nem jutottam el a második cédéig. Pedig nem szoktam csak úgy félbehagyni egy filmet, mert akkor nem is lehet rendes véleményem róla, de így sikeredett. Majd megpróbálkozom még azzal is.

Most hirtelen nem jut eszembe több, amit láttam volna, de lehet hogy van. A Mullholland Drive mindenesetre nagy kedvenc, szerintem nagyon jól sikerült film, és a Radírfejet is ajánlom meg az Elefántembert, Twin Peakst.... abból van az összefoglaló film a 'Tűz jöjj velem' című, az is nézhető, de csak a sorozat után és mindenképp angolul mert magyarul nem túl élvezhető. Az Útvesztőbent pedig legalább egyszer még mindenképp meg szeretném nézni, mert azért az se volt rossz.
793 levél
Válasz 03.03.20. 18:58 #17
GregSB
Jó, akkor csak félreértettem.
"i hurt myself today | to see if i still feel | i focus on the pain | the only thing that's real..."
5959 levél
Válasz 03.03.20. 18:26 #16
Mephisto
itt nem arról van szó, hogy kijelentettem, miről szól pontosan, csak a cselekményt hámoztam ki. Fogalmam sincs miről szól, csak arra jöttem ré, hogy a jelenetek egy része hogy követi egymást. Az, hogy melyik melyik álom, nem vita tárgya. A vita tárgya az lehetne, hogy ezekkel az álmokkal mit akart kifejezni.
"A bölcselet csupán költészete azoknak, mikről még nincsen fogalmunk" M.I.
793 levél
Válasz 03.03.20. 14:03 #15
GregSB
És mit szólsz, ha azt mondom, hogy a te verziód és okoska verzióján kívül van még legalább 3, amit bele lehet magyarázni a Mulholland Driveba?

Csak mert úgy fogalmaztad meg ezt a hozzászólást mintha ez lenne a tényleges történet

A te verziód egyábként csak nagyon kicsiben tér el attól amit én hiszek..
"i hurt myself today | to see if i still feel | i focus on the pain | the only thing that's real..."
509 levél
Válasz 02.09.06. 21:53 #14
Muad-Dib
Én nem a Kék Bársony-ról zengtem ódákat, hanem a Twin Peaks-ről. A Kék bársony nekem se jött be annyira, de a Twin Peaks a legjobb megnyilvánulása David Lynch-nek, és én arról beszéáltem.
A Dune-t nem láttam, de rengeteg kritikus alkotott róla negatív véleményt. A könyv ellenben nagyon is jó!
Az elefántember pedig nagyon régi, és nagyon vontatott.
A Radírfej is érdekes próbálkozás volt, Lynch első nagyfilmje, szerintem érdekes.

Muad-Dib, aki a helyes utat látja
5959 levél
Válasz 02.09.06. 21:47 #13
Mephisto
Érdekes, hogy máig a legnagyobb filmjének tartkák, nekem mégse tetszett. Mondjuk az Elefántembert nem láttam, de a Dune sem a tipikus Lynch film!
"A bölcselet csupán költészete azoknak, mikről még nincsen fogalmunk" M.I.
509 levél
Válasz 02.09.06. 21:17 #12
Muad-Dib
Kék bársonyt láttad? Nekem szokatlan volt az érthetősége. A stílusa egy az egyben a Twin Peaks-et idézi. Az a sorozat volt a kedvencem, majdnem mindegyik részét felvettük. Szerintem ez Lynch leghangulatosabb rendezése, az atmoszféra tökéletes ( tipikus amerikai kisváros ), a szereplők jellemei és alakításai szintén nagyon eltaláltak, és persze a misztikum és a rettegés is helyet kapott a sorozatban.
Mephisto, te nézted? Ha igen, mi a véleményed róla?

Muad-Dib, aki a helyes utat látja
5959 levél
Válasz 02.09.06. 20:51 #11
Mephisto
Az az igazság, hogy a Mulhollandban az igazi főszereplő és a realitás több okból is a fekete hajó csaj szemszögéből látszik. A lényeg, hogy balesetet szenved (story közepe) és ezután betér egy 'vadidegen' házba (persze nem véletlenül megy oda: ott lakik a rendező anyja, Coco) és ELALSZIK. Ott van az idős hölgy, aki valóban elutazik, de ki tudja meddig, hát addig, amíg időben az álomban a kék doboz a két csajt "beszívja". Milyen álom? A fekete hajú csaj, most figyelj: Camilla Rhodes! Ő az, akit 'egykoron' (ez az álomban kiderül) bejuttatnak maffiasegítséggel a mozivilágba, ő az, akire azt mondja, Adam: 'This is the girl', 'Ez az a lány'. Mint az álom UTÁN kiderül, Camille össze fog házasodni Adammal, akinek pár percébe betekinthetünk, amikor előző feleségével összeveszik és elválikj (fishman ). És a szőke csaj Betty valójában nem is Betty, hanem, na most figyelj: DIANE! DIANE a bárban dolgozik, Diane, aki együtt élt Camille-el, (lakást is cseréltek, ez is kiderül az álomból), most elhagyja Adam kedvéért, és Diane ettől bekattan, elöször a gyilkost felbérli, hogy ölje meg Camille-t (ABBAN A TÁSKÁBAN KAPJA MEG A GYILKOS A PÉNZT, AMIT A BALESET UTÁN CAMILLE (elöször: Rita) MAGÁHOZ VESZ. És miért Mullholland drive a film címe, MERT A RENDEZŐ OTT ÉLT! Ott volt az álom után, időben a baleset előtt a party, ahol Camille bejelentette, hogy Adammel összeházasodik (még egy másik színésznő, aki az álomban Camille nevet visel, meg is csókolja Diane (az álomban Betty) előtt a valóságos Camille-t. Ettől aztán betelik a pohár, Diane bérgyilkost fogad, de aztán a lelkiismerete az őrületbe kergeti, öngyilkos lesz. (az álomban pl. bemennek DIANE házába, és ott fan a bűzlő test: Diane fejbe lőtte magát, miután az idős emberek az őrületbe kergették.

Az álom kezdete Camille elalvása Coco házában, a vége a feldolgozhtatatlan érzelmi löket, a kék doboz tartalma. Ez a vége, ekkor jelenik meg újra az idős hölgy (az álomban Betty nagynénje), ez után cserélődnek fel a nevek. Az álom lényege: a fejsérüléssel szenvedő Camille álmában keveri a neveket és helyszíneket (álomban Diane a pincérnő, amikor Diane felbérli a gyilkost a valóságban, már Betty. Ezért tűnik fel a Diane név Rita-nak (Camillenak), amikor meglátja, amikor Bettyvel (igazából: Dianenel beszélget. A felcserélődött nevek, és egykori emlékek, a maffia, a régi film és Adam történetei furcsán mixelve jönnek össze, Adam anyja pl. a házvezető szerepét kapja. Diane és Betty a szőke és fekete csaj, csak az álomban válnak Bettyvé és Rita-va, a káoszos álomban.

Betty jelenetei, hogy megérkezik a géppel, a Cowboy jelenetei, a csöves, a titkos könyv számomra megfejthetetlen volt, viszont bizonyos, hogy az igazi főszereplő a szerényebb főszerepet kapó, hosszan álmodó Rita, azaz Camille.

A nyomozók amúgy a baleset után megtalálják az egyik kulcsot, a dobozt nyitja. Diane kap egy sima kulcsot, amikor odaadja a pénzt a gyilkosnak. OTT ÁLL A NYOMOZÓ, aki később meghal, amikor a csövest meglátja.
A Cowboy szerepe talán egy jóságos segítő, a csövesé pedig az ellentette, a rossz megtestesítője. A Cowboy a valóságban is feltűnik, a partyn. A party pedig a Mulholland driveon van, ahova Camille-t mindig limóval viszik. És egyik éjszaka a limó karambolozik, s Camille emlékezetvesztéssel kecmereg ki a roncsból.


Ez csak a Mulholland története, ami még kibogozható. A lényeg valójában a szereplők mondataiban, a helyzetek és az ezek által kiváltott konfliktusokban van. Ha Lynch filozofál, és gondolatait szalagra vetíti, hát ilyen filmek jönnek ki.

Látod, Muad, én közelebb jutottam a Mulholland megértéséhez, miután kb. másfél órát töprengtem azon, hogy mi is a valóság. És megérte, jobban megértettem Lynchet ez által. Tehát ezért boncolgassuk egy kicsit a Lost Highwayt!
"A bölcselet csupán költészete azoknak, mikről még nincsen fogalmunk" M.I.
509 levél
Válasz 02.09.06. 20:35 #10
Muad-Dib
Szerintem a Lost Highway a Mulholland Drive elődje, mindkét film ugyanolyan érthetetlen és elvont, bár az útvesztőben jóval nehezebb alkotás. Hétvégén megnézem még1X, és utána megpróbálok nyilatkozni.

Muad-Dib, aki a helyes utat látja
5959 levél
Válasz 02.09.06. 20:23 #9
Mephisto
Valóban, igazad van, Lynch filmjeit teljesen soha meg nem lehet érteni, és való igaz, nem ez a LÉNYEG. De a lényeg megértéséhez meg kell valamilyen szinten érteni a filmet, mert ha nem érted mi miért van ott, akkor azt sem tudod megmagyarázni, hogy ezzel a rendező mit akart mondani.

Szerinted miről szól a Lost highway, mi a mondanivalója, az egyes jelenetekkel mit akart közölni a rendező?
"A bölcselet csupán költészete azoknak, mikről még nincsen fogalmunk" M.I.
509 levél
Válasz 02.09.06. 20:01 #8
Muad-Dib
Persze, ha vki nagyon szeretné, akkor 75%-ban megértheti a cselekményszálakat, de Lynch filmjei nem azért bonyolultak, hogy azon fáradozzunk, hogy nagy nehezen kibogozzuk a konkrét történetet - persze ha nagyon szeretné vki, akkor megteheti.

Lynch nagyon elvont személyiség, igazi posztromantikus, filmjeinek lényegét éppen a miszticizmus, a transzcendencia, és világosság mögött megbúvó sötétség adja. Lynch filmjei a hangulatból táplálkoznak és nem a sztori bonyolultságából. A sötétség,félelem és borulátás adja alkotásainak főbb jellemvonásait. Próbálja megjeleníteni a megjeleníthetetlent, kimondani a kimondhatatlant.
Tulajdonképpen azért találkozunk oly sokszor félbemaradt részekkel,töredékességgel, megoldhatatlan rejtélyekkel, mert az ember attól fél a legjobban, amiről tudja, hogy ott van, de nem látja.

Nem azt mondom, hogy felesleges megértenünk a történetet, hanem azt, hogy aki csak arra koncentrál, hogy összefüggéseiben egy egész, világos képet tudjon alkotni a filmről, az nagyon rossz úton jár, mert Lynch filmjeit nem lehet hétköznapi módon értelmezni. Sokkal inkább a zenében, a kameraállásokban, a hangulatváltozásokban, és az érthetetlenségben kell keresnünk az értelmet. Ezért lett Lynch legtöbb filmjének didaktikus jellege, hiszen az alapvető ellentmondások segítenek hozzá, hogy teljes egészében megértsük a film mondandóját, ami szontén ellentétben áll a töredékességgel és az elvarratlan cselekményszálakkal...

LYNCH FILMJEIT ÉREZNI KELL!!!!!!!!!!!

Muad-Dib, aki a helyes utat látja
12750 levél
Válasz 02.09.06. 16:47 #7
okoska3000
A történet: a szőke lány (sajna elfelejtettem a nevét, mert már régen láttam) megérkezik repülőn a nagyvárosba (láthatjuk a két öreg kíséretében, akikkel összeismerkedett a repülőn), szal megjön a nénikéje lakásába, mert színésznő akar lenni, megismerkedik leszbi szerelmével a fekete hajúval, aki aztán összejön a rendezővel, összeházasodik, a szőke pedíg becsavarodik és felbérel egy bérgyilkost, hogy ölje meg... ez az alapsztori...

közben van egy álma (igazából az eleje az álom, már azzal kezdődik), ami a valóságból fakad, a legnagyobb rejtély a doboz, de az én magyarázatom a következő: a bérgyilkos mondta, hogyha elvégzi a munkát, megkapja a kulcsot, ez egy norma kulcs, kérdezi a lány, minek a kulcsa, a hitman csak nevet, na az álmában ez az a háromszög kulcs, a megfelelője és a a doboz azért rejtély, mert nem tudja mit nyit, így asszociál álmában, ezért nem tudjuk a dobozt, mert ő sem tudja a való világban, ezért épít köré ilyen rejtélyt, tulajdonképpen ott lép ki az álomból, mikor a fekete kinyitja a dobozt...

Az álom többi része is a valóságból fakad, lát a pultnál egy rémült pasit (álmában hozzá asszociálja a pszihológusos sztorit, csak fordított...)...

A végén pedíg öngyilkos lesz a csaj, mert teljesen becsavarodik...

Jó az a film nagyon...
12750 levél
Válasz 02.09.06. 16:36 #6
okoska3000
Miért nem érthető a sztori???? Csak el kell különíteni a valóságot és az álmot, illetve a képzelgését.... És mindenre van magyarázat, mert az álma is a valóságból fakad... Én asszem egyedül a Silenciót nem értettem a klubbal, azt nem tudtam hova teni...
12750 levél
Válasz 02.09.06. 16:22 #5
okoska3000
Bocsi, de a Mulholland Drive 98%-ban teljesen érthető, másodszorra megnézve nyilvánvalósodik a helyzet, én legalábbis értem, vagyis mindenre van magyarázat, pont ez a zseniális a filmben, csak elsőre néz az ember, hogy ez most mi a f.sz volt???, de aztán letisztul, szerintem zseniális alkotás, az eddígí legjobb műve, nekem tök világos volt, ennek ellenére a LostHighwayt meg nem értettem, pedíg láttam előtte, még régen, azt megnéztem utána is, de az kicsit nagyon homályos...

Ha kérdés van a Mul.Drivval kapcsolatban, szívesen várom, mit nem értettetek ....
509 levél
Válasz 02.09.05. 22:22 #4
Muad-Dib
A Mulholland Drive-ot sem lehet tökéletesen kibogozni, a cselekményszálat csak felületesen érthetjük meg. Persze ezt már megszokhattuk Lynch-től, mégis idegesítő, hogy az elvarratlan szálak a film sorozat jellegéből adódtak. Tudniillik a Mulholland Drive sorozatnak készült, csak visszadobta a ABC társaság, ezért Lynch a sorozat nyitódarabjából fabrikált egy nehezen érthető filmet. Az elvarratlanságot ez okozza, nem pedig David elborult elméjének szüleménye. Azért érdekes volt a film, de szerintem felesleges - és nem is lehet - megérteni a történetet. Másodlagos jelentést kell keresnünk!

Muad-Dib, aki a helyes utat látja
5959 levél
Válasz 02.09.04. 20:06 #3
Mephisto
Na jó, de ahogy pl. a Mulholland Driveot is bizonyos szinten ki lehet bogozni, meg lehet érteni, így talán ezt a filmet is. Tipp, hogy miről szól?

Szerintem Frank féltékenységből megölte a feleségét. Egy barátja(?) ezt lefilmezte. Halálra itélték, a siralomházban pedig amikor beteg volt, egy rakat gyógyszert kapott. Elaludt, és ekkor kezdődött az álom. Ami történt s ami miatt a feleségét megölte, azt egy másik környezetben más szereplőkkel megálmodta, ő mint Peter, felesége mint a szőke csaj (ezt a fekete szemű meg is mondja) és akivel megcsalta a felesége, a maffiafőnök szerepében. Itt van még a srác, akivel Frenk aznap találkozott a bulin, amikor a fekete szemű odajött hozzá. Végülis megálmodta mintegy már szereplőkkel és helyzetekkel a saját helyzetét. Ennyit tudtam kiszűrni. Talán van értelme egy bizonyos szinten gondolkodni, mi az ábra, a Mulholland fő részét, ki kicsoda, már megértettem. Most ez a soros...

Tipp?
"A bölcselet csupán költészete azoknak, mikről még nincsen fogalmunk" M.I.
509 levél
Válasz 02.09.04. 19:27 #2
Muad-Dib
Én láttam! A film magyar címe 1ébként az Útvesztőben.

Szerintem Lynch filmjeit szokványos módon nem lehet értelmezni, mindennek másodlagos jelentése van.
Én csak néhány jelzővel tudom illetni ezt a nehezen érthető filmet: absztrakt, szürrealista, posztmodern.
Lynch próbálja megmutatni filmjeivel a hétköznapi világ mögött rejtőző borzalmakat, minden jelenet tulajdonképpen ellentmondása önmagának.
Nagyon elvont film, és sokan ezért szeretik, pedig értelme tényleg kevés van.
Szerintem Lynch se tudja, mit akart rendezni, az a pali nem normális ( hullaház felett lakott gyermekkorában ), és úgy látszik igen nagy hatással volt rá.

Muad-Dib, aki a helyes utat látja
5959 levél
Válasz 02.09.04. 19:01 #1
Mephisto
Kezdjük a Lost Highwayjel. Ki látta?
"A bölcselet csupán költészete azoknak, mikről még nincsen fogalmunk" M.I.

A fórumon szereplő hozzászólások olvasóink véleményét tükrözik, azokért semmilyen felelősséget nem vállalunk.