---
Ami az előbbit illeti, arra sok szót tényleg nem érdemes vesztegetnem. Körülbelül 98%-a recap, azaz a sorozatban eredetileg is szerepelt jeleneteket vágtak össze egy kétórás filmbe. Egyébként maga a film a sorozat első 25 részének összefoglalója, egy-két kivételtől eltekintve lineárisan haladva előre kiemeli az izgalmasabb és nevezetesebb jeleneteket.
Ami jól sikerült, és a legjobban tetszett benne, az a körítés. Az egészet Ryuk meséli tulajdonképpen, amikor egy shinigami társa, aki szintén az emberi világba vágyik, felkeresi, hogy adjon neki tanácsokat. Az, ahogy Ryuk Lightról beszél, nagyszerű.
SPOILER: Egyébként talán két lényegesebb változtatás van benne összesen. Ez a két jelenet: L nem a szállodában mutatja meg Lightnak Misa elkobzott ál-kirás videóit, hanem valami futurisztikus moziban (?!), illetve a híres "Boku wa shin sekai no kami da." mondat a végén megint nem a főhadiszálláson hangzik el, hanem L temetése után. Meg még olyan apróságok vannak, hogy a megmaradt Yotsuba-tagok nem infarktusban hullanak el, hanem baleseteket szenvednek, de ez már tényleg csak pár másodpercnyi részlet a filmben.
És nem, nem fogadom el azt a hülyeséget, amit egyesek terjesztenek, hogy a Ryukot felkereső shinigami maga Light volt halálistenként újjászületve.
---
A mozifilm... Eléggé vegyes érzelmeket keltett bennem, bevallom őszintén. Az eleje nagyon nem tetszett, aztán a végére szerencsére feljavult valamelyest a színvonal. Fura, mert a végén eltértek az anime és a manga sztorijától, nem is kicsit, mégis ez sikerült talán a legjobban belőle. Egyébként a film 1 óra 40 perces, és kb. az első 10 részt öleli fel a sorozatból.
Kezdjük mondjuk a szereplőkkel! L volt egyértelműen a csúcs, ő tényleg kiköpött mása lett az animebelinek mind külső, mind viselkedés terén, és ez nagyon jó. Meg voltam még többé-kevésbé elégedve Light családjával (bár az apja kicsit sem hasonlított az eredetire), Watarival és Matsudával (a többi nyomozónak kb. semmi szerepe nem volt, úgyhogy őket beazonosítani se sikerült). Aztán innen jön a sok "de"...
Light és Ryuk... Light egyáltalán nem hasonlított önmagára. Külsőleg sem, ami már alapból bántott, mert a sármos jóképűsége igenis hozzátartozik a karakteréhez. És akárcsak a magyar szinkronnál is elmondtam, nem volt eléggé gonosz és pszichopata (kezdem egyre jobban felértékelni Miyano Mamoru zseniális alakítását az animében). A többit róla majd a spoilereknél. Ryuk 100%-ig számítógéppel animált volt. Neki a külsejével nem volt semmi probléma, állóképeken kurva jól néz ki az alakja, de a mozgása, óh Istenem, a mozgása... Amikor először megjelent, az félelmetes akart lenni, de én majdnem röhögőgörcsöt kaptam. Ha már ilyen hülyén sikerült csak megoldani, akkor legalább ne csinálták volna olyan izgágára...
A főbb szereplőkről ennyi. Misáról nem nyilatkozom, mert még nem volt sok szerepe, őt majd a második filmben fogom sokat látni. Naomiról sem tudok nyilatkozni, mert az ő jeleneteit és az ő karakterét annyira megváltoztatták, hogy nem lehet az animéhez hasonlítani (legalább nagyon dögösen nézett ki a bőrruciban). Ray Penberen kiakadtam, mert vágott szeműt csináltak belőle, és még a nevét is megváltoztatták japánra...
SPOILER: És akkor rátérve a sztorira is közben, a készítők valószínűleg úgy gondolták, hogy túl sok a hímnemű egyén a filmben, úgyhogy lépten-nyomon becsempésztek egy nőt a történetbe. Kezdve az olyan igen jelentős fordulatig, mint hogy Lightnak kezdettől volt állandó barátnője (de nem kell aggódni, gondoskodott róla, hogy a film végét ne érje meg, úgyhogy Misa-Misa előtt szabad az út...), egészen odáig, hogy a Soichiro vezette öttagú különítmény hattagú lett, ugyanis abba is belekerült plusz egy nő (aki az ég egy adta világon semmit sem csinált, de tényleg, úgyhogy roppant sok értelme volt...).
A film elejéről sokat nem akarok beszélni. Nem tetszett, mert végeláthatatlan mennyiségű nevet, újságcikket meg feliratot kapkodtak össze-vissza, én nem győztem olvasni a feliratozást sem, nem hogy arra figyelni, mi zajlik a képen. Ennek ellenére lényeges különbség volt például, hogy Light az után vált tömeggyilkossá, miután Ryuk megjelent előtte, az előtt csupán két embert ölt meg.
Mindegy, lényegtelen, inkább a végéről írok, ugyanis Ray és Naomi esete egészen máshogy zajlott le, mint az animében. Pontosabban Rayé még nagyjából ugyanúgy, két jelentős különbséggel:
1. Light itt világosan elárulta, hogy őt előre beírta már a naplójába, tehát félig-meddig manipulálta már az egész utazás alatt is. Az animében tudtommal nem derül ki, ez mikor történt meg, vagy hogy egyáltalán Light ölte-e meg, vagy Ray ölte meg saját magát. (Ha én alkothatnék plusz egy Death Note-szabályt, akkor az pont emiatt a szituáció miatt valószínűleg egy olyan korlátozás lenne, hogy olyan ember ne tudjon már használni Death Note-ot, akinek a neve felírásra került valahova. Ezt ugyanis egyszerűen a szabályok kijátszásának tartom... [Lásd még Near és Mikami esete, amiről tényleg fogok írni most már legközelebb.])
2. Ray a metró ablakában meglátta Ryukot, ami azt jelenti, érintkezésbe került a Death Note-tal. Ezt őszintén szólva egyáltalán nem értem. Light teljesen becsomagolta a lapokat, így Ray közvetlenül nem érhetett hozzájuk, csak írni tudott az üresen hagyott kis mezőkre. Ennélfogva Raynek annak ellenére nem lett volna szabad meglátnia Ryukot, hogy használta a Death Note-ot. (Ami egy meglehetősen különös helyzet kétségtelenül.)
És végül Naomi. Nem fogom lelőni (he-he, értitek, "lelőni"...) a poént teljesen, mindenesetre a lényeg, hogy Naomi sokkal aktívabb volt végig a film során, mint az animében, és sokkal agresszívebben támadta Lightot. Mindenesetre én rögtön reklamálni kezdtem, amikor kiderült, hogy őt is Light manipulálta a halála előtt, hiszen alapszabály, hogy egy naplóbejegyzéssel nem lehet egynél több embert megölni, azonban Light logikusan megmagyarázta, hogyan kivitelezhető ez mégis. (Kis kockáztatás mondjuk volt benne, mert ha valami baki csúszik be, akkor egy vagy mindkét nő infarktusban hal meg, az meg rá terelte volna a gyanút.) Úgyhogy ez volt az a fordulat a filmben, ahol a leginkább éreztem a sorozat epikus hangulatát.
Még lehetne írni apróbb részletekről, melyek között megint egyaránt volt kissé bugyután megoldott (pl. L egyik első üzenete, amiben teljesen komolyan bebizonyította, hogy nem véletlen haláleseményekről van szó, mintha ez nem lett volna mindenki számára nyilvánvaló addigra) és nagyszerű ötlet is (L és a burgonyaszirom a végén, LOL). Úgyhogy összességében azt mondom, kicsit furcsa film volt, pozitívumokkal és negatívumokkal egyaránt. Death Note-rajongóknak ajánlom, de ha valaki még nem ismerné a történetet, annak mindenképpen az anime megnézését javasolnám először, az sokkal kiforrottab és magával ragadóbb.
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.