25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Filmsarok - mit láttál mostanában?



Írd ide hozzászólásod:

McCl@ne
McCl@ne [13400]
Babylon A.D.
Aki olvasta anno a nyári filmelőzetes összefoglalómat anno a blogomban, talán emlékszik, hogy a 10. helyre tettem ezt a Vin Diesel mozit, megelőlegezve a bizalmat Mathieu Kassovitznak, aki tető alá hozta a La Haine-t, a francia függetlenfilm zseniális remekét. Az ott egy szociológiai dráma volt, életkép fiatalokról, motivációkról, érzelmekről.

Most jóval nagyobb fából áll ki a fejsze: a közeljövőben járunk, egy Gorsky nevű gyanús ex-merc megbízza Toorop-ot (szintén zenész - Vin Diesel) egy nem éppen átlagos csempészmelóval. El kell juttatnia egy lányt Oroszországból New Yorka 6 nap alatt. A lány kiléte nem ismeretes, ám hamar fény derül rá, hogy nem egy hétköznapi halandóról van szó. Természetesen ezzel jár, hogy mindenki rá vadászik, akinek két lába van és tud lőni.

Misztikus-apokaliptikus hangulattal bíró road-movie-ba ágyazott akció-sci-fi lenne a "műfaj". Az ötlet jó. A ziccert kihagyták.
Amit látnunk kellett volna: egy izolált körülmények között felnövő apácanövendék kikerül a kegyetlen nagyvilágba és megismerkedik az élet farkastörvényeivel, ezközben végig ott van mellette a férfi, aki előbb öl, aztán öl, aztán már nem kérdez, mert nincs kit. Ahogy ők összecsiszolódnak, az rengeteg drámát rejhetne magában, amiből a rendező jelesre vizsgázott egyszer, ráadásul egy ilyen látványfilmben kevesebb is elég lett volna. Aztán ez a páros felvethetne kérdéseket bőven, nem akarok spoilerezni, úgyhogy csak említésszinten: létről és nemlétről, Istenről, a gyilkolás jogosságáról, áldozathozatalról, a nagybetűs Sorsról, stb.

Nem véletlenül emlegetek hasonló dolgokat, csak az csodálkozhat rá erre, aki már látta az amúgy teljesen közepesre sikeredett filmet: valószínűleg ezek a kérdések minimum felvetődtek és velük kapcsolatban állásfoglalás született a forgatókönyv egyik korai verziójában, de azt bizony kiherélték. Nagyon. Maradt egy itt-ott eszméletlen hangulattal bíró (nagyon bejöttek: felvezető képsorok [szakadó esőben kabátban piacon ballagó Diesel], tengeralattjáró belépője, utcai harc NY-ban, az egyelen "szerelmes" jelenet, stb) képsor, akár egész jelenetsor, de az egészet agyonnyomja, hogy minél hamarabb érjünk a végére, forgassuk le, pótoljuk ki a kérdéseket és a kifejtésüket egy-egy klisével, úgy fogyaszthatóbb a játékidő, stb.
Lehetett hallani stúdiónyomásról, arról, ahogy a producerek belepofáztak a dolgokba, de ez a nézőn már nem segít. Most nézem közben imdb-n: az amerikai moziverzió 90 perces Gyanítom ezt láttam, ám létezik belőle egy 'original uncut version', kemény 161 perccel. Tehát nem is írtam feljebb akkora baromságot, de már mindegy. Ha DVDn kiadják és rákerül a teljes változat, akkor megveszem, mert Diesel fanként azért ez kötelező, de ki kell jelenteni, pályafutásának legnagyobb kihagyott ziccerével volt most dolgom.

Aki nem szeret olvasni: Látványos poszt apokaliptikus akciófilm összecsapott és kiherélt háttérrel, lapost dialógokkal és viszonylag jó akciókkal, itt-ott nagyon erős hangulattal.

5/10
Kár érte. Talán DVDn javít majd.

Respect is not given. It's taken.

Vissza