Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

gamescom 2013

gamescom 2013

Megnéztük a DayZ-t

A gamescomon a hatalmas sikerű zombis mod új változatára is pillantást vethettünk.

2013.09.20. 20:00 | szerző: Zoo_Lee | kategória: gamescom 2013

2012 elején Dean Hall, egy Arma 2 modder a világ elé tárta fejlesztését, a DayZ-t, egy ingyenesen letölthető és játszható modot, amely az alapjáték hiteles és maximálisan realista játékmenetébe bedobott egy új elemet: a zombikat. Ezzel egyben megalkotta az open world survival horror műfaját, a játékosok ugyanis ezúttal nem kés a vajban stílusban vághattak utat maguknak az élőhalott hordában, hanem óvatosan, taktikusan kellett mozogniuk Csernorusszia kis országában. Nem csak a zombik jelentettek rájuk veszélyt, amelyek közül egyetlen egy is bőven elég volt a gyors és azonnali halálhoz, a játékosoknak bizonyos időközönként ételre és italra volt szükségük, hogy ne gyengüljenek le, a tartalékokat pedig nemcsak a városok és házak kifosztásával szerezhették meg, hanem akár egymástól is. Az egyszeri játékos így sosem tudhatta, milyen borzalommal kell szembenéznie – felkelthette egy kiéhezett zombihorda figyelmét, elfogyhattak a tartalékai a semmi középén, de belesétálhatott néhány bandita csapdájába is. A sikert nem csak a pár hónap alatt milliós nagyságrendűre nőtt játékostábor és a jobban-rosszabbul sikerült klónok (a botrányosan rosszra sikeredett, félkészen kiadott WarZ, hogy csak egyet említsek) mutatják, hanem a puszta tény is, hogy Hall nem sokkal később projektvezetőként az Armát jegyző Bohemia Interactive soraiban találta magát, azzal a feladattal, hogy standalone, az Arma 2 megléte nélkül is futtatható játékká változtassa a DayZ-t.

Megnéztük a DayZ-t

A gamescomon Hall személyesen mutatta be a fejlesztés jelenlegi stádiumát, egy angol szerveren futtatott tesztverzióval. Nulláról alkottak újra mindent, amit a modból már ismerhettünk és szerethettünk, sőt, néhány új, extra elemmel is bővítettek a játékmeneten. A recept változatlan: a helyszín ismét Csernorusszia, a feladat pedig továbbra is minél tovább túlélni a zombikkal és ellenséges játékosokkal teli ország borzalmait. Újításon az inventory és a tárgyrendszer esett át. A tárgyakat felvételük után Minecraft-szerűen ki kell bontani, és elhelyezni karakterünk testén. Az elsősegélycsomag használatához például miután felvesszük a néha megváltást jelentő piros dobozt, azt a tárgylistánk menüjében kibontjuk, tartalmát a hátizsákunkba, zsebeinkbe, esetleg kezünkbe vesszük, majd ha szükséges, használjuk. A fegyverekre is hasonló módon tudunk újabb és újabb kiegészítőket rárakni, a lőszert is így kell beletöltenünk a mordályba, minden apró cselekvés, ami más játékokban automatikusan, mintegy varázsütésre megtörtént, ha csak rásétáltunk a szükséges tárgyra, az itt a mi feladatunk lesz, manuálisan kell megoldani, és a legapróbb részletekre is ügyelni kell a túlélés érdekében.

Megnéztük a DayZ-t

Hall a túlélés szabályaival kapcsolatban is bevezetett pár új ötletet. Az egyik a banditák visszafogására született – ha egy játékos meghal, bár a nála levő tárgyakat be lehet gyűjteni, azok minősége ugyanúgy romlik, mintha hosszú játékórák óta folyamatosan használták volna őket, bizonyos esetekben egyenesen használhatatlanná válhatnak. Az elfogyasztott tartalékok minősége is különösen fontos szerepet fog játszani: nem biztos, hogy feltétlen örülhetsz, ha találsz valamilyen ennivalót, vagy egy működő kutat pár üres flakonnal. Az ellátmányoknak a DayZ-ben minősége van. Ha túl régi vagy romlott ételt etetsz karaktereddel, vagy poshadt, mérgezett vizet iszik, megbetegedhet, és a hatás hosszú távon rosszabb lehet, mint az éheztetés.

Megnéztük a DayZ-t

A rengeteg ígéretes és kreatív játékelem mellett sajnos pont egy bökkenő volt még, amivel még mindig küzdenek a programozók: maguk a zombik. A DayZ teljes változatához azokat is az alapoktól dolgozzák újra, így vadiúj modellekkel, új, valósághűbb mozdulatokkal támadnak majd a játékosokra, és sokkal agresszívabbak, okosabbak lesznek, mint eddig – kár, hogy még nem láthattuk őket bevetésben, és a szerveren mutogatott élőhalottak még jobbára csak fejvesztve tudtak rohangálni és maguk elé csapkodni.

Megnéztük a DayZ-t

Ettől a kis szépséghibától eltekintve kijelenthetem, hogy a DayZ fejlesztése kiváló iramban halad. Ha nem esnek bele a WarZ hibájába (ígéretek be nem tartása, rajongók átverése, befejezetlen játék kiadása teljes áron – nem is sorolom fel mindet, a Bohemia, na meg Hall, mint eredeti fejlesztő kizárt, hogy elkövetné ezeket a baklövéseket), minden idők egyik legjobb zombis játékát kaphatjuk hamarosan kézhez. Aki nem bírja kivárni a megjelenést, az próbálja ki az eredeti modot, az ugyanis még a különálló DayZ megjelenése után is teljes támogatást fog kapni, ingyenesen elérhető marad, és ha az tetszett, mindenképp várjátok Ti is a közelgő megjelenést! ■

Megnéztük a DayZ-t
DayZ
A játékhoz kapcsolódó legutóbbi cikkek, hírek

hozzászólások (10)

jawsika
jawsika 2013.09.21. 16:20
Igen, tényleg elszomorítóan trágya mű lett. Azt gondolom egyébként, hogyha egy battlefield 3, vagy skyrim minőségű játék készülne, az hihetetlen bevételt termelhetne. De senkinek nincs benn bizodalma.
david139
david139 2013.09.22. 00:27
Lehet azért nem kezdenek bele ilyesmibe, mert lehetetlennek érzik. Amiben van is valami, mert rengeteg dolog van, amit meg kellene oldani, ahhoz hogy tényleg olyan játékot kapjunk, amit mindenki szeretne. Ugye az lenne a cél, hogy minél inkább hasonlítson a dolog egy real life zombi apokalipszisre, de eleve bukott a dolog, ha az emberek szó nélkül lelövik egymást. Illetve brutálisan hatalmas óriási gigantikus pálya kéne rendesen bejárható és rendesen berendezett épületekkel, ami szintén hatalmas munka. Szerintem az is fontos lenne, hogy el lehessen foglalni épületeket és belakni, védeni, de ennek is rengeteg az akadálya.

tl;dr: szerintem mindenki tudja, hogy ez mekkora siker lenne, de nem biztos, hogy megvalósíthatónak tartják.:-)
jawsika
jawsika 2013.09.22. 09:06
Igen, tényleg. Ezen mi is gondolkodtunk anno, sok mod van ilyen jelleggel (mármint a belakható, védhető épületek), de mind elbukik valamin. Pl. hiába szerelsz fel sok munkával megkeresett szögesdrótot, homokzsákot, ha a zombik belülre is ugyanúgy bespawnolnak, illetve a playerek meg egyszerűen átvágják. A járművekkel is hasonló a helyzet, teljesen mindegy mid van, úgy nem tudod elrejteni, hogy az első arra járó ne szúrja ki és vigye el. Ezért amit nem tudsz magadnál tartani kilogoláskor, azt nem érdemes gyűjtögetni sem.

Anno találtunk egy helikoptert, végigrepültünk vele a pálya szélén, és az egész pálya széle mindenhol tele van autókkal, mert odarejtik a playerek. Viszont a játék motorja olyan, hogy fentről mindent látsz, mert a fák fogpiszkálónak néznek ki, a talaj meg tök egyszínű, így minden jármű és sátor kiszúrható.

A playerek többsége most is egyből lelövi egymást. Ha nincs felszerelése és a másik nem szúrta ki, azért próbálja lelőni, ha van neki akkor meg azért, hogy a másiknál hátha lesz egy bandage vagy egy konzerv. Meg csak seggfejségből is. Emlékszem egyszer találkoztam valakivel, ráírtam még nem szúrt ki, mondta "friendly, friendly dont shoot" odamentem adtam neki egy kaját, antibiotikumot, italt ilyesmit, erre mikor megfordultam lelőtt és kifosztott. Azóta én is kill on sight-olok. De az ember már tapasztaltabb, meg ghillie-ben van, meg sniperrel lehetőség szerint.

Utolsó dolog: a zombiknál csak a mindenhol jelenlévő hackerek idegesítőbbek. Ez nem CS, hogy ha meghalsz 1 min és éledsz pénzzel és fegyverrel, így ha valaki odaTPzik és hátbalő, meg az egész szervert szaggattatja (van ilyen szó?:-D), hogy mindnekit instantkilleljen az hihetetlenül kiborító. Sok köcsög ruszki.
szabolint
szabolint 2013.09.23. 23:45
Szívemből szóltál :D
jawsika
jawsika 2013.09.24. 09:51
Tartom itt a frontot, míg te lazítasz Pesten :-D
további hírek

Készül az Uncharted: The Lost Legacy

Chloe Frazer kalandjaival folytatódik a Naughty Dog szériája.

Hivatalos - Jön a The Last of Us: Part II!

Elképesztően zseniális előzetes! Folytatódik Joel és Ellie zseniális kalandja!

9 perc Prey

A rövidke előzetes után egy jóval tartalmasabb is érkezett a The Game Awardsról.

Tartalmas öt percben a Mass Effect: Andromedáról

Akció, felfedezés, dialógus, nyomozás és autózás, mind egy trailerben.

Death Stranding trailer a The Game Awardsról

Hideo Kojima nyerte az Industry Icon díjat, köszönetképpen pedig új előzetest villantott készülő játékából.