Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Hardver

Az NVIDIA tervei és újdonságai

Összefoglaló a videokártya-gyártó legutóbbi bejelentéseiről és gamescomos bemutatójáról.

2013.10.21. 17:50 | szerző: Dino | kategória: Hardver

Ha emlékezetem nem csal, az 1999-es ECTS-en találkoztam először az NVIDIA munkatársaival. A Microsoft standján álldogálva egyszer csak egy magas szőke lány szólított meg minket, hogy szeretnénk-e hallani a cégről. A kedves invitálásnak nem lehetett nemet mondani, így felmentünk vele a stand galériájára, ahol a marketingért felelős Derek Perez fogadott egy asztalnál (aki amúgy nem kevés időt, több mint 12 esztendőt töltött a cégnél, csak pár éve távozott tőlük), és egy PowerPoint prezentáció kinyomtatott diáin keresztül mutatta be, mik is az NVIDIA tervei. Sok víz lefolyt azóta a Dunán (no meg a Temzén, ha már egy londoni kiállításról volt szó), az NVIDIA azóta óriási jelentőségű céggé nőtt, de üzletágai közül természetesen még mindig a videokártyák tervezése az egyik legjelentősebb. Az évek során aztán rendszeresen összefutottam a PR-osokkal a különböző kiállításokon, ahol mindig tudtak valami érdekeset mutatni, vagy valami újdonságról lerántani a leplet. Így természetesen a szokásos kíváncsisággal mentem az idei gamescomon is az NVIDIA standjára, ahol egy régi ismerős, Igor Stanek ismertette a jelenlegi termékpalettát, pár érdekes háttérinformációval kiegészítve. Cikkünkben most ezekből szemezgetünk, kiegészítve a cég pár nappal ezelőtt Montrealban tartott bemutatójáról érkezett hírekkel és bejelentésekkel.

Az NVIDIA tervei és újdonságai
Jen-Hsun Huang kezében egy NVIDIA GeForce GTX 780 Ti.

Az NVIDIA továbbra is maximálisan kiáll a PC-k mellett, úgy vélik, hogy ez jelenti a játékok jövőjét (kicsit rosszallotta is Igor, hogy PC Dome-ról átneveztük a magazint... ;) ). A legutóbbi GDC-n végzett felmérésük szerint a fejlesztők 48%-a PC-re dolgozik, miközben 13 százalékuk fejleszt PlayStation 3-ra vagy Xbox 360-ra játékot, és 11%-nál folyik a munka az új konzolgenerációra. Mint elmondta, Titan videokártyájuk grafikai teljesítménye 2,5-szer gyorsabb a PlayStation 4-énél, és ez a különbség az új konzol majdani életciklusa végére csak növekedni fog.
Az említett kanadai eseményen során aztán egy új termékről is fellebbentették a fátylat, de ez tényleg csak fellebbentés volt, mivel azon kívül, hogy megmutatták a közönségnek a GeForce GTX 780 Ti kártyát, konkrétumokat még nem hoztak nyilvánosságra, azokra előreláthatólag november közepéig kell még várni. A hírek szerint a Titan teljesítményéhez hasonlóra lehet számítani.

A játékok terén a „következő nagy dolognak” a 4k felbontást tartják az NVIDIA-nál, Igor egy szép nagy monitoron alá is támasztotta ezt az állítást: a Splinter Cell: Blacklist óriási részletességgel volt látható rajta, még ha abban nem is feltétlenül ehhez a felbontáshoz készültek a textúrák. A montreáli rendezvényen aztán újabb játékokkal prezentálták a 4k-s felbontást, és a jelenlévők igencsak elismerően és lelkesen írtak a Project CARS, Assassin’s Creed IV: Black Flag és Star Citizen játékok részletes megjelenítéséről. Az ilyen kijelzőkért persze egyelőre még csillagászati összegeket kérnek el, de idővel bizonyára ezek ára is csökkenésnek indul. Mondjuk hardver terén is jelenleg még mélyen a zsebébe kell nyúlniuk az embereknek, ha 4k-s rendszert szeretnének, mivel az NVIDIA is két, SLI-be kötött high-end kártyát ajánl hozzá.

Az NVIDIA tervei és újdonságai
Három neves játékfejlesztő a színpadon: Tim Sweeney (Epic Games), Johan Andersson (DICE), John Carmack (iD Software).

A gamescomon kipróbálhattam az NVIDIA Shield kézikonzolt is, amely egy androidos kütyü, konzolokhoz hasonló kontrollerrel, valamint egy 5 hüvelykes érintőképernyővel. Az egészet az NVIDIA négymagos Tegra 4 mobil processzora hajtja, 72 magos GeForce GPU-val. Az első találkozás során leginkább annyit láttam belőle, hogy ugyanazt a felületet kapom, mint az Android rendszerre épülő mobilokon, csak kiegészítve extra vezérlési lehetőségekkel. (Feltéve persze, hogy az adott játék támogatja a kontrolleres irányítást.) Igor külön kiemelte, hogy zenehallgatásra és filmnézésre is jól használható a kütyü, köszönhetően jó minőségű és nagy hangerejű hangszóróinak. Egyik legfontosabb funkciónak azonban úgy tűnt, a PC-ről streamelést tekintik az NVIDIA-nál: megfelelő GeForce videokártyával felszerelt gépünkről otthoni wifin keresztül jelentősebb késleltetés nélkül játszhatunk az ötcolos képernyőn. Sőt, az azóta bejelentett GameStream technológia segítségével a Shieldet egy HDMI-s tévére kötve egy Bluetooth gamepaddel vezérelhetjük játékainkat. Az új lehetőség október 28-ától fog élni (már ahol kapható már a Shield), kezdetben azonban a játékok még csak 720p-ben lesznek futtathatók így, az 1080p megjelenítésre még várni kell.

Montrealban pár szoftveres újdonságot is bejelentettek. Egyik ezek közül a ShadowPlay, amelynek segítségével PC-nk képét rögzíthetjük vagy streamelhetjük, mindezt a GPU hathatós támogatásával, 1080p-s felbontással, 60 fps mellett. Az október 28-án érkező GeForce Experience 1.7-tel fogjuk megkapni ezt a programot, használatához pedig egy GeForce GTX 600-as vagy 700-as szériájú videokártyára lesz szükség, mivel ezek rendelkeznek beépített H.264 tömörítővel. Kétféle módban használhatjuk a ShadowPlayt: egyrészt manuálisan aktiválva indíthatjuk el a felvételt, másrészt viszont beállíthatjuk, hogy folyamatosan vegye, ahogy játszunk/dolgozunk (maximum 20 perces részt, a merevlemez szabad kapacitásától függően), és a hotkey megnyomásakor ezt a megelőző időszakot menti el gépünkre a szoftver. Más szoftverekhez (pl. FRAPS) képest annyi előnye van az NVIDIA megoldásának, hogy nem a CPU-t, hanem a GPU-t alkalmazza a videotömörítéshez, így nem tapasztalunk jelentős teljesítménycsökkenést a játékban. A Twitch-re streamelésen még dolgoznak, de előbb-utóbb ez a funkció is várható a ShadowPlayben.

Az NVIDIA tervei és újdonságai
Tony Tamasi a Flame Worksöt prezentálja.

Szoftveres téren a másik bejelentést a GameWorks jelentette. Ez elsődlegesen a játékfejlesztőket érinti, az ő kezükbe adnak különböző programozási segédleteket, például új SDK-kat. A Flex például egy új PhysX rendszer, egyszerre nyújtva merev test és folyadék szimulációjára lehetőséget. A GI Works globális megvilágítási effekteket segít, míg a Flame Works tűz és füst megjelenítésére ad minden eddiginél látványosabb megoldást.

Végül említést érdemel még a G-Sync, amely egy hardveres megoldás. Ez a képfrissítési problémákra igyekszik választ adni, a gyártók által az új monitorokba építhető modul formájában. A megjelenő kép frissítése ez esetben a videokártya képgenerálási sebességéhez alkalmazkodik, nem jelenít meg félbevágott képet (ha gyorsabban váltott a videomemóriában a képkocka) és nem ismétel képet (ha lassabban készül el a következő kép a GPU-val), ehelyett rugalmasan állítja a monitor megjelenítési frekvenciáját a tökéletes szinkronhoz. Egyelőre olyan gyártóktól várható G-Synckel felszerelt monitor, mint az ASUS, a Benq, a Philips és a Viewsonic.

Az NVIDIA tervei és újdonságai
Jen-Hsun Huang bemutatja a G-Sync modult.

A konzolok előretörésével sokan, sokszor temették már a PC-s játékokat, azonban az NVIDIA szerint ez még igencsak korai lenne, sőt, ők egyenesen annak jövőjéről beszélnek. Mindkét oldalnak megvannak persze a pozitívumai és negatívumai, de az vitathatatlan, hogy fejlesztés terén a PC-nél van inkább az előny, hiszen konzoloknál nem bővíthetjük 1-2 évente a hardverelemeket. (Már ha bírja a pénztárcánk, hogy PC-nkbe folyamatosan pakoljuk az újabbnál újabb hardverelemeket.) A jövő mindenesetre érdekesnek tűnik, a 3D után úgy tűnik, a 4k lesz a megjelenítés új kulcsszava, kíváncsian várjuk, mikor válik elérhető árúvá ez a technológia. ■

Forrás: Fotók: NVIDIA

hozzászólások (0)

további hírek

JátszóDome: Shadow Tactics - Blades of the Shogun #2

Nézd meg az első küldetés befejezését.

Készül az Uncharted: The Lost Legacy

Chloe Frazer kalandjaival folytatódik a Naughty Dog szériája.

Hivatalos - Jön a The Last of Us: Part II!

Elképesztően zseniális előzetes! Folytatódik Joel és Ellie zseniális kalandja!

9 perc Prey

A rövidke előzetes után egy jóval tartalmasabb is érkezett a The Game Awardsról.

Tartalmas öt percben a Mass Effect: Andromedáról

Akció, felfedezés, dialógus, nyomozás és autózás, mind egy trailerben.