A Grand Prix Manager 1 és 2 folytatásának tekinthető Grand Prix World egy Forma 1 menedzser program. Jó lenne, ha a Forma 1-es programok készítői használnák egy kicsit a fantáziájukat, mert annyi hasonló nevű program jelenik meg, hogy az ember összezavarodik. Na de térjünk a játékra.
A játékban valamely csapat főnökének szerepébe élhetjük bele magunkat, feladatunk felöleli az összes fontos tevékenységet a szponzorok megszerzésétől egészen verseny stratégia kialakításáig. A kiválasztott csapatot 10 évig irányíthatjuk 1998-tól.
A GPW-ben az összes 1998-ban létező csapat és versenyző szerepel Jacques Villeneuve kivételével, aki licensz okok miatt John Newhouse néven szerepel. Gyakorlatilag lefordították a nevét angolra. Szerencsére az interneten már elérhető egy patch ami az igazi Villeneuve-öt beteszi a játékba. A patchért és hasznos tippekért látogassatok el erre a weboldalra: http://f1sims.co.uk. Itt nemrég egy új, nem-hivatalos patch is megjelent, amely sok más dolgot is javít a játékban és a 2000. év versenyzőit és szponzorait tartalmazza.
Első döntésünk a csapat kiválasztása. Minden egyes csapathoz ír a program egy célkitűzést, amire az első néhány évben törekednünk kell. Ez általában reális cél, például a Ferrarri csapat célja, hogy első vagy második legyen a világbajnokságban. Persze nehéz elképzelni, hogy a Ferrarri ilyen célt tűz ki maga elé, de ez valóban egy elérhető cél.
Munkánk segítésére több csoport is a rendelkezésünkre áll: mérnökök, szerelők, tervezők és a kereskedelmi (vagy inkább PR) részleg. Minden egyes csoportnak van egy vezetője, akinek képességeitől függ, hogy az adott részleg hogyan dolgozik. A másik összetevő a személyzet, amelynek tagjai különböző képzettséggel rendelkeznek. Természetesen az a jó, ha az egész team profi, de vigyáznunk kell az elbocsátásokkal mert megsínyli a hangulat.
A pilótákkal és a részlegek vezetőivel külön-külön kell szerződést kötnünk, a versenyek között egy-egy ajánlatot tehetünk ezeknek. Érdemes korán kezdeni, nehogy elszipkázzák előlünk a jó embereket. A szerződésben 4 dolgot lehet variálni, az éves fizetést, a verseny és bajnokság bónuszokat, illetve az időtartamot. Szerződtetni csak akkor tudunk, ha minden kritérium megfelel az illetőnek. Szerencsére a játék számon tartja, hogy az előző körben milyen ajánlatot tettünk és mi volt ebből az ami nem felelt meg.
Három fő feladatunk van a játék során: a szponzorok kezelése, fejlesztés és verseny. A szponzorok esetében két dologra kell figyelnünk, a támogatottságunkra és a jövő évi szerződésre. A támogatottságunk attól függ, hogy milyen versenyekre hívjuk meg a szponzort és hogy hogyan érzi magát. Legszebb élmény a szponzornak, ha süt a nap és nyer a csapat. Minél magasabb a támogatottsági szintünk annál több pénzt kapunk. A következő évi szerződések is rendkívül fontosak, élen a főszponzorral, aki a legtöbb pénzt adja. A motor-, gumi- és üzemanyagszállító megszerzése is elengedhetetlen, hogy a következő évben versenyezni tudjunk. Ezekkel a jövő évi szerződést úgy tudjuk előbbre vinni, ha a szponzort a kereskedelmi részleg megdolgozza. Ha már aláírtuk a szerződést, lehetőség van a feltételek (pénz, bónuszok) javítására. Nem túl reális azonban, hogy ezeket a szerződéseket csak egy évre tudjuk megkötni.
Fejlesztenünk az idei és a jövő évi autót is kell. A jövő évi autó esetében csak a karosszériát kell fejlesztenünk, miután a FIA megregulázta az új évet. Érdemes ezt a lehető legkorábban, magas erőforásokkal kezdeni, hogy a jövő év kezdetére meg legyen az új karosszéria. Az idei autó esetében már a komponensekkel is foglalkozhatunk, a fék, a felfüggesztés, a váltó és kuplung mind ilyen részek. Egyszerre csak egy komponenst fejleszthetünk és el kell döntenünk, hogy a megbízhatóságot vagy a teljesítményt akarjuk javítani. Külön kategória a motor a gumi és az üzemanyag, ezeket csak akkor fejleszthetjük, ha a szerződésünk ezt megengedi.
Teljesen külön kezelt terület az olyan vezetői segédletek tervezése mint az aktív felfüggesztés, az automata váltó és a kipörgésgátló. Ezeket a verseny előtt a FIA-val engedélyeztetni kell, ha nem akarjuk a kizárást kockáztatni. Ezek a segédletek átvihetők a következő évre ellentétben a karosszériával és a komponensekkel.
Természetes, hogy a fejlesztéshez tervezők kellenek, ezeket százalékos arányban oszthatjuk el a feladatok között. Fontos része a fejlesztésnek a tesztelés, tesztelés nélkül semmit nem tudunk fejleszteni. Meg kell határoznunk a teszt kilométerek számát illetve, hogy melyik pilóta mivel foglalkozik. A tesztelés során fény derülhet a jelenlegi autó problémáira, ilyenkor projektet indíthatunk egy új karosszériaelem kifejlesztésére.
Erőfeszítéseink csakis a versenyeken hozhatják meg gyümölcsüket. Mielőtt a pályára indulunk össze kell szerelnünk és be kell állítanunk az autót. A versenyt és az időmérő edzést 4 ablakban figyelhetjük, ezek bármelyike jeleníthet meg fontos adatokat a pálya térképét vagy TV képernyőt. A képernyőn egy fotó háttéren suhannak a 3D poligon autók, bármely versenyző erőfeszítésit figyelhetjük, vagy nézhetjük a gép által választott eseményeket. A verseny és az időmérő során állíthatjuk a versenyző vezetési stílusát, a boxkiállásokat, a gumit (eső esetén) és az üzemanyag mennyiségét. Külön adatképernyő mutatja autóink és a pálya állapotát, ezek változásaira azonnal lehetőségünk van reagálni. Sajnos az, hogy mit kell tenni, az egyáltalán nem egyértelmű, például a túlmelegedő gumikkal nem tudtam mit kezdeni, mindenképpen lekoptak pár kör alatt. A versenyek ennek ellenére élethűek és izgalmasak tudnak lenni. Szerencsére a játékban jóval több az előzés mint az igazi F1-ben.
A Grand Prix World hangja abszolút kifogástalan, soha még F1-es játékban nem volt ilyen jó a hang. Mikor a rajt után a mezőny elhúz a boxutca előtt, az egyszerűen fantasztikus. Később minden egyes autót hallani lehet, ahogy megy a célegyenesben vagy kiáll a boxba.
Hogyan áll össze mindez, mint egy játék? Elég jól, de sajnos a GPW-nek is megvannak a maga problémái. Talán a legsúlyosabb az eső. A versenyek és edzések zöme alatt elered az eső. Ez egyáltalán nem reális, ráadásul a pálya lassan lesz vizes ás túl gyorsan felszárad. A másik gond a szerződésekkel van, a játékban ugyanis semmi sem gátolja, hogy a Ferrarri a McLaren-nek szállítson motort, a Mercedes meg a Ferrarrinak. Az is megtörténhet, hogy Schumacher a Minardi-hoz igazol. Mondanom sem kell, hogy az ilyen események súlyosan rontják az esélyt arra, hogy beleéljük magunkat a játékba. A hibák egy részére megoldást jelent a már említett nem hivatalos javítás és állítólag készül már a hivatalos patch is.
A játék kezelőfelülete a versenyeken egyszerű és könnyen kezelhető, de a többi részt sajnos nehéz megtanulni. Ha azonban a játékos túljut a betanuláson akkor egyszerűvé válik a kezelés.
A Grand Prix World egy komplex, sok részletre kiterjedő menedzser játék. Az apró problémák néha rontják a beleélést de összességében jó a játék. Egy kis csapatot felhozni a nagyok közé nemcsak élvezetes de kihívást jelentő feladat.