26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Star Trek: Armada

Írta: Thomas

A Star Trek: Armada az Activision legújabb Star Trek univerzumban játszódó valós-idejű stratégiai programja. A történet ott folyatódik, ahol a Deep Space Nine sorozat befejeződött. A Dominion elleni háborúnak vége, az élet az Alfa Kvadránsban lassan kezd visszatérni a normális kerékvágásba. A Föderáció, a Klingon Birodalom és a Romulan Birodalom közötti szövetség már csak a papíron létezik, mindenki a saját problémáival van elfoglalva. A Klingon Birodalomban polgárháború dúl, mivel Martok, az új kancellár nem áll valami stabil lábakon, és a Duras család ismét megpróbálja megszerezni a hatalmat, szokás szerint megint romulan segítséggel. A romulanok a titokzatos omega részecske megszerzésén fáradoznak, és közben persze bekavarnak a klingon polgárháborúba is. A Föderáció a legújabb fenyegetés, az egész Alfa Kvadránst fenyegető borg invázió visszaverésén fáradozik és próbálja mozgósítani korábbi szövetségeseit. A Borg pedig a szokásos terjeszkedéssel van elfoglalva, közben ők is hajtanak az omega részecskére.

Az Armada egyetlen nagy hadjáratból áll, ami a négy játszható birodalom, a Föderáció, a Romulan Birodalom, a Klingon birodalom és a Borg között lett felosztva. A középpontban a borg invázió áll, de az események több szálon futnak, így folyamatosan váltogatunk a négy birodalom között. Egyik küldetésben a Föderáció színeiben harcolunk a Borg ellen, a következőben már a klingon hajókat vezetjük a romulanok ellen, majd a romulanokat irányítjuk az omega részecske megszerzésért ferengi és kardassziai hajók ellen, végül a borggal kell elfoglalunk egy jem'hadar klónozó állomást. A történet fordulatos és tényleg eredeti, soha nem tudjuk, hogy mi fog történni. A hangulat pedig fantasztikus, egyfolytában ismerős hajókkal találkozunk. A négy játszható nép nincs egyedül, összefutunk más hajókkal is, pl. jem'hadarokkal, ferengikkel, kardassziaiakkal. A fordulatos történet ellenére a cél a legtöbb esetben a szokásos, minden ellenséges hajó kiirtása.

Annak ellenére, hogy a játék a világűrben játszódik, alig tér el a felszíni RTS játékoktól. A sziklák, folyók és erdők helyett most álló, vagy mozgó meteorfelhők, fekete lyukak és különböző űrködök akadályozzák a mozgásunkat. A teleportok helyett pedig wormhole-okat (féreglyukakat) használhatunk. Az űrködök nem csak a színűkben, hanem a tulajdonságaikban is eltérnek. A vörös elektronikus kisüléseivel pillanatok alatt elintézi a legerősebb hajókat is. A sárga radioaktív, tehát fokozatosan megöli a legénységet. A zöld kimondottan előnyös, az ellenséges fegyverek hatását azonnal megszűnteti, és felgyorsítja a pajzsok töltődését. A kék ködben nem működnek a pajzsok, álcázók és fegyverek. A lila deaktiválja a szenzorokat, lassítja a hajók mozgását. Ezeket nagyon jól ki lehet használni, mint a védekezésnél, mint a támadásnál.

Mivel egyetlen RTS sem lehet meg nyersanyagok kitermelése nélkül, ez az Armadának is fontos része. Három nyersanyaggal kell foglalkoznunk, bár ebből csak egyet kell bányászni, a dilithiumot. A másik kettő a tisztek és a legénység, ezekhez űrbázisokat kell építenünk. Amint elkészül az első űrbázis, a legénység folyamatosan "termelődik". Ez meggyorsítható, ha a bázist bolygó közelébe építjük. A bázisokon laknak a tisztek is, akiknek a számát a lakórész kibővítésével tudjuk növelni. Minden hajóhoz szükség van egy adott számú tisztre és legénységre. Amint egy bizonyos szint alá csökken a létszám, a hajó tűzereje csökken, a sérülések javítása lelassul és a pajzsok utántöltési ideje is megnő. Amint a létszám a szükséges minimum alá csökken, a hajó működésképtelenné válik, csak tehetetlenül lebeg az űrben. A javítást automatikusan elvégzi a legénység, de meggyorsítható a hajógyárakban, ahol a létszámot is feltöltik. A sérült hajókat a transzporter segítségével el is foglalhatjuk. A pajzsok hatástalanítása után átsugározhatjuk a legénység egy részét, akik felszámolják a maradék ellenállást és átveszik a hajó irányítását. Ebben persze a klingonok a legjobbak, a legrosszabbak pedig a romulanok. Minden hajót elfoglalhatunk, akivel csak összefutunk, de arra azért ajánlott figyelni, hogy a mi hajónkon maradjanak annyian, hogy el tudják irányítani azt.

Minden hajó eltérő fegyverekkel rendelkezik, a különböző hajóosztályok nem csak dísznek vannak. Mindegyiknek van legalább egy különleges felszerelése, vagy fegyvere, amivel csak ő rendelkezik. Mindegyik birodalomnak van egy különleges kutatóhajója is ami nem egy, hanem mindjárt négy speciális képességet kapott, ezért fokozottan veszélyes. Ilyen tulajdonság pl. át tud menni szilád tárgyakon, ionvihart generál, időlegesen meg tudja duplázni az egyik hajót, lebénítja az ellenfelet, növeli a szövetséges hajók tűzerejét, egymás ellen fordítja az ellenséges hajókat, vagy azok legénységét, transwarp csatornát hoz létre, stb. A hajóosztályok egymáshoz viszonyított ereje kb. megfelel a sorozatokból megismertekkel, kivéve a borg hajókat. Az logikus, hogy újabb típusokat kellett kidolgozni a Borg számára is, és valahogy ki kellett egyensúlyozni az erőviszonyokat, de itt szerintem kissé eltévedtek a készítők. Míg a sorozatokban és filmekben egyetlen borg kocka több száz hajót pusztított el anélkül, hogy őt akár csak megkarcolták volna, addig most 6-8 erősebb hajó akár több kockát is kényelmesen elintéz.

Az irányítás egyszerű és kényelmes, jobb talán nem is lehetne. Az interfész személyre szabható, a panelek átrendezhetőek, vagy ki is lehet kapcsolni őket. Minden kijelölt hajó állapota könnyen áttekinthető, látni a sérülések helyét, a főbb berendezések állapotát, a pajzsok állapotát, a speciális fegyver töltöttségét, a legénység létszámát és hatékonyságát. A fontosabb infókat akkor is megkapjuk, ha a kurzort valamelyik hajó fölé visszük. Találatkor a felvillanó pajzs színe is jelzi annak állapotát. A játék a valós-idejű stratégiáknál megszokott külső nézetből irányítható, de a nézőpont nem csak mozgatható, hanem fokozatmentesen nagyítható/kicsinyíthető és forgatható is. Szokásos módon a hajókat csoportba rendezhetjük, egy hajó több csoport tagja is lehet. Egyszerre sajnos csak nyolcan lehetnek a csapatban, de azért ez is elég. Vegyes flottáknál nem csak a közös parancsokat adhatjuk ki, hanem az összes hajóosztály összes speciális fegyvere elérhető egyetlen panelről. Az agresszivitási szint állítható, és két új, hasznos parancs is megjelent: a scout és a search&destroy.

Az MI nem rossz, de van még mit javítani rajta. A hajók útvonalkeresése általában elég jó, ügyesen kikerülik a káros hatású űrködöket. Ez azonban csak egy hajóra, vagy kisebb csoportokra igaz, a nagyobb flottáknál már gyakran előfordul, hogy a szélén lévő hajók "belelógnak" a veszélyesebb jelenségekbe. Nagyon jól használható az álcázó, egy flottával meglepetésszerűen kijönni az álcázásból, kilőni a célpontot és visszakapcsolt álcázókkal eltűnni nagyon hasznos taktika. Egyetlen baj, hogy a flotta egy-egy hajója elfelejti visszakapcsolni az álcázót, és azoktól gyorsan el is búcsúzhatunk.

A grafika biztosan nem a létező legszebb, de azért nagyon látványos. A hajók gyönyörűek, az effektek látványosak. Találatkor felizzanak a pajzsok, robbanáskor roncsok repkednek mindenfelé, a sérülések láthatók. A sérült hajókon kisülések cikáznak, forogni kezdenek, plazma szivárog belőlük. A legénység halála után tehetetlenül sodródnak, majd további találatoktól felrobbannak. A hajók mozgása sima és folyamatos, a fordulásuk is szép. A ködök nem csak mozdulatlan színes pacák az űrben, hanem örvénylenek, a vörösben kisülések villognak. Az engine többet tud a szokásos RTS megjelenítésnél, a cinematic window ugyanis teljesen 3D-ben mutatja az eseményeket. Normál esetben ez csak egy kis ablak az interfészen, és a program automatikusan váltogatja benne az általa leginkább érdekesnek ítélt eseményeket. Ezek általában építkezések, vagy csaták, de néha a flotta is elhúz a kamera előtt. Igény szerint teljes képernyősre is nagyíthatjuk. Ebben a nézőpontban is foroghatunk és zoomolhatunk, még parancsokat is osztogathatunk. A kamera mozgatása elég nehézkes, de megoldható. Ebből a szögből a látvány már nagyon közel van egy filmhez. A grafikus motornak ezt a részét használják fel az összekötő animációk külső jeleneteinek elkészítéséhez is, amik nem előre elkészítettek, hanem tényleg az adott pillanatban készülnek. Ha a játék közben ott marad egy pörgő roncs az űrbázis mellett, akkor az az összekötő jelentben is ott lesz. A karaktereket külön renderelték, és bár nem túl élethűek, azért felismerhetőek és miután megszoktuk őket, már nem zavaróak. A mozgásuk is elég darabos, de legalább a szájmozgásuk passzol a beszélt szöveghez.

A hangok tökéletesek. Minden hang, ami a sorozatban szerepelt pontosan úgy található meg itt is, és a többi is tökéletesen illeszkedik az eredetiekhez. Minden hallható, a fegyverek, a robbanások, a hajtóművek, az építkezés, stb. Minden hajónak és épületnek egyedi hangjai vannak, a különböző hajótípusok máshogy jelentkeznek be a rádión, máshogy nyugtázzák a parancsokat. A beszédek érthetőek, és igény szerint feliratozva is megkaphatjuk őket. A három főszereplő hangját Patrick Stewart, Michael Dorn és Denise Crosby adja, de a többiekre se lehet panasz.

A Star Trek: Armada egy fantasztikus program, tökéletesen ötvözi a Star Trek univerzumot a legjobb RTS játékokkal. A történet fordulatos, az irányítás egyszerű, a megjelenítés és a hangok tökéletesek, a hangulata pedig kiemelkedő. Vannak ugyan kisebb hiányosságai, és a néha a sebességgel is voltak gondok, de ezek a hibák eltörpülnek a játékélmény mellett. Minden Star Trek rajongónak kötelező, és az RTS játékok kedvelőinek is érdemes kipróbálni.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

90%
Pozitívumok
  • Jó hangulat és irányíthatóság
  • Szép grafika
  • Részletesen kidolgozott történet
Negatívumok
  • Az MI-n lehetne még javítani

További képek

  • Star Trek: Armada
  • Star Trek: Armada
  • Star Trek: Armada
  • Star Trek: Armada
  • Star Trek: Armada
  • Star Trek: Armada

Star Trek: Armada

Platform:

Fejlesztő:

Kiadó: Activision

Forgalmazó:

Minimális rendszerigény: Pentium 200+3D gyorsító vagy Pentium II 266, 32 MB RAM, 4 MB-os DirectX 7 kompatibilis videokártya, 685 MB HDD

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!