26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Allegiance

Írta: Thomas

Az Allegiance egy űrhajószimulátor némi valós-idejű stratégiával fűszerezve, ami a gyakorló küldetések kivételével csak multiplayer módban játszható.

A történet szerint 2140-ben egy bányászállomásról indított meteoritot nem sikerült a fogadóállomáson elkapni, és a Földnek ütközött. A bolygón tartózkodók közül csak kevesen élték túl a katasztrófát. A nagy nemzetek eltűntek, a túlélők a világűrben kisebb csoportba tömörültek, és csak egyetlen céljuk volt, a túlélés. A történet tehát elég egyszerű, de egy online játékhoz nem is nagyon kell bonyolultabb. A játék célja a szokásos, az ellenfél teljese megsemmisítése. A módszerekben sincs semmi új, kapunk egy bázist és pár hajót, el kell kezdenünk bányászni, a pénzből pedig új hajókat, bázisokat, fegyvereket, kiegészítőket és persze új technológiákat vásárolhatunk. Ami igazi újdonság, hogy az építő ás bányászhajók kivételével minden hajót emberi játékosok irányítanak.

Négy különböző szerepet vállalhatunk a játék közben, lehetünk pilóta, tüzér, parancsnok, vagy investor (kb. befektető). Ezek a feladatok nincsenek kőbe vésve, bármikor válthatunk, az adott szituáció függvényében erre sokszor szükség is van. A pilóta feladata viszonylag egyszerű, a különböző gépeket vezetve felderíti a környéket, bombázza az ellenséges bázisokat, vagy támadja az ellenséges gépeket. Elég sok, különböző tulajdonságú hajótípus közül választhat, a nagy hatótávolságú szenzorokkal rendelkező, de gyenge fegyverzetű felderítőtől az erős fegyverzetű vadászon át a bombázóig. A játékban 18 vadász (pl. felderítő, interceptor, bombázó), 16 nagyobb méretű hajó (pl. cirkáló, rakétaromboló) és 20 fegyvertípus (rakéták, energia- és lőszeres fegyverek) közül válogathatunk. A bombázókon és nagyobb hajókon a pilóta mellett tüzérek is vannak, akik egy-egy ágyút kezelnek és lőnek mindenkire, aki csak megmozdul.

Míg a pilóta és a tüzér a szimulátor, addig a parancsnok és az investor a stratégiai oldalról játssza az Allegiance-t. Mind közül a parancsnok feladata a legösszetettebb, és öve a legnagyobb felelősség. Induláskor beállítja a játék paramétereit, kiválasztja a három oldal valamelyikét, elfogadja, vagy kirúgja a játékosokat (játék közben is). A játék közben a valós-idejű stratégiáknál megszokott külső nézőpontból irányítja és koordinálja a csapattagokat és az MI által irányított hajókat (bányász, építő, aknatelepítő, toronytelepítő). Ő az egyetlen, aki átlát mindent, az összes érzékelő adatai hozzá futnak be. Építi a különböző bázisokat, kiépíti a védelmet (aknákat és tornyokat telepít), kidolgozza a taktikát, koordinálja a hajókat, irányítja a nyersanyag kitermelését és a gyártást. Ezeken kívül még bármikor beugorhat egy gépbe, hogy pilótaként vegye ki a részét a harcokból. Az investor - aki a legtöbb esetben a parancsnok is - feladata az új technológiák kifejlesztése. Ő dönti el, hogy milyen irányba indul el, mit milyen sorrendben fejleszt ki. Nagyon fontos szerepe van a játékban, hiszen rajta múlik, hogy pilóták milyen fejlett hajókhoz és fegyverekhez jutnak hozzá. A fejlesztés, mint minden más is pénzbe kerül. Pénzhez több módon juthatunk, egyik leggyorsabb módja a Hélium 3 tartalmú aszteroidák bányászása. A csapat kap még némi pénzt a bázisok és a lelőtt ellenséges gépek számától függően is. Minden pilóta saját számlával rendelkezik, a rajta lévő pénzt saját maga is felhasználhatja, de általában beadja a közösbe, így a fizetését a parancsnok, vagy az investor kapja meg és használja fel.

A játéktér szektorokra van felosztva, melyeket féreglyukak kötnek össze. Mindegyik szektorban vannak aszteroidák, amelyek különböző tulajdonságúak, ezért más-más célokra használhatóak fel. Néhány tartalmaz Hélium 3-t, tehát bányászható, a többire pedig a bázisainkat és azok kiegészítőit építhetjük. Minden épületnél meg van határozva, hogy milyen aszteroidára telepíthető - pl. az Expansion Complex csak Uránium tartalmú aszteroidára építhető. Induláskor a parancsnoknak a lehető leggyorsabban ki kell zavarnia néhány felderítőt, hogy feltérképezzék az aszteroidákat.

Az Allegiance játékmenete elég összetett. Ez már a szimulátor oldalon megjelenik, ugyanis a hajóknak van tehetetlensége, ezért nem tudnak villámgyorsan irányt változtatni. Bár ez a sodródás nem olyan erős, de azért oda kell figyelni rá. A hajók tulajdonságai (sebessége, manőverezési képessége, érzékelhetősége, mozgékonysága, stb.) függnek a rá felpakolt felszerelésektől. Olyan apróságokra is gondoltak, hogy az aszteroidák nem mozdulatlanul lebegnek az űrben, vagy az, hogy mögéjük bújva eltűnünk a radarról. A használandó billentyűk és a különböző kombinációk számából nincs hiány, de az irányítás elég egyszerű, némi gyakorlással könnyen elsajátítható. A játszható csoportok jól ki vannak egyensúlyozva, de azért vannak eltérések. Egyes hajótípusokkal pl. csak az egyik csoport rendelkezik, cserébe a másik hajói egy picit erősebbek, a harmadiké nehezebben érzékelhetőek, a negyediké olcsóbbak, stb.

A kilőtt pilóták nem esnek ki, az automatikus mentőrendszer a felrobbanás előtt kilövi őket egy mentőkabinban. Ilyenkor csak el kell jutnia a legközelebbi bázisra, ahol már pattanhat is be az új hajóba. Az eredeti verzióban akár fél óráig is eltartott, míg a mentőkabin elvergődött a legközelebbi bázisra, szerencsére a legújabb patch módosította ezt. A kabin akár el is teleportálhat a bázisra, de az is elég, ha a legközelebbi saját épületig elvergődik. Ezzel a jelentősen lecsökkent a kabinban töltött idő.

A grafikáról nem sok rosszat lehet elmondani, megközelíti, de azért nem éri el a Freespace2, vagy Starlancer szintjét - persze figyelembe kell venni, hogy az Allegiance online játéknak készült. Ennek érdekében a polygonszám alacsonyabb, ami érezhető is a sebességnél. A hajók eredetiek és elég sokféle van belőlük, de néhány egyenesen nevetségesen néz ki. Elhiszem, hogy nem egyszerű egyedi kinézetű hajókat tervezni a mai kínálat mellett, de nem is biztos, hogy kell. A fegyverek effektjei egyszerűek, de a lens flare és a robbanások szépek. A háttér látványos, mindenhol megtalálhatóak a ma már kötelező űrködök. A HUD nagyon jól használható, és tartalmaz pár eredeti ötletet, de a rengeteg megjelenített információ miatt néha elég zsúfolt.

A hangok nagyon jók, bár a beszéd néha elég nehezen érthető a rádió "torzítása" miatt. Az intróban ezt még fokozza, hogy a beszédet elnyomja a zene. A zene nem valami emlékezetes, de akinek nem tetszik, az ki is kapcsolhatja.

A legtöbb online játékban bejön a magányos farkas taktika, de az Allegiance-nél a csapatmunka kritikus része a játékmenetnek. Ezen áll vagy bukik minden. Megfelelően koordinálva és irányítva még a tapasztalatlan pilótákkal is ki lehet lőni olyan profikat, akik a saját fejük után röpködnek. Még a hatalmas cirkáló sem ér sokat, ha nincsenek tüzérek, akik kezelik az ágyúkat. A bombázóknak esélyük sincs a megfelelő vadászfedezet nélkül. Egy koordinálatlan támadás csak a pénz és a nyersanyagok pazarlása, ezért rendkívül fontos a jó parancsnok. Igaz, hogy minden pilóta szabadon dönthet, hogy követi-e az utasításait, de aki akadályozza a csapatot, az könnyen kint találhatja magát. Vagy megtanulunk csapatban dolgozni, vagy a játék felét a mentőkapszulában töltjük. Persze ez nem azt jelenti, hogy nincs szükség önálló gondolkodásra. A parancsnoknak elég gondja van, nem tud mindenkit folyamatosan irányítani, ezért a pilóták többnyire önállóan cselekednek.

Persze a megfelelő csapatmunkához elengedhetetlen a kommunikáció. Sajnos a játék nem támogat élőszavas kommunikációs programokat, mint pl. a voice over net, de a készítők erre a részre is nagyon odafigyeltek. A szokásos "Támadd a célpontomat!", "Segíts!", "Fedezz!", stb. mellett számos előre elkészített mondatrészek vannak, amiket néhány gombnyomással értelmes mondatokká rakhatunk össze. Ezekkel szinte minden szituációra reagálhatunk, még olyanok is vannak, hogy "Sorry y'all, my ISP dropped me", vagy "Sorry I got to take a pit stop". Szerencsére nem kell olvasgatni az üzeneteket, azok rádióüzenet formájában, szóban jutnak el a többi játékoshoz. Akinek ez nem elég, annak ott van a szokásos chat mód.

Az Allegiance elsősorban internetes játékra készült, de egy külön kis program segítségével saját szervert is indítatunk akár az interneten, akár helyi hálózaton. Az interneten több szerver közül választhatunk, ezek egyetlen kivétellel ingyenesek. A kivétel az MSN Gaming Zone szerver, ahol 10$-t kell fizetnünk havonta - az első hónap ingyenes. Ennek a szervernek is van ingyenes változata, de a fizetős olyan extrákat nyújt, mint egy negyedik játszható csoport (egyes hírek szerint nemsokára lesz ötödik is), pilóták nyilvántartása, új pályák, toplisták, stb. Saját szervert indítva maximum 32-en, az MSN Game Zone szerveren viszont játéktípustól függően akár 120-an is játszhatnak egyszerre. Ennek fényében a 32 talán kevésnek tűnhet, de ne felejtsük el, hogy az ellenfelek nem az MI által irányított buta gépek, mindegyiket egy másik ember vezeti. Nem fogunk olyan hatalmas tömegjelenetekkel találkozni, mint pl. a Freespace 2-ben, de itt az összecsapások sokkal intenzívebbek és érdekesebbek. A történet mellett egyéb játékmódokat is kipróbálhatunk - pl. captue the flag, free for all, deathmatch.

A lelkesebbek akár 56k-s modemmel is próbálkozhatnak, de az igazán nagy csatákhoz azért már erősen ajánlott valami gyorsabb, Mbps sebességtartományú internetes kapcsolat beszerzése.

Az Allegiance egyszerű felépítésű és a kezelése is gyorsan elsajátítható, a játékmenet mégis összetett és változatos. Az oldalak nagyon jól ki vannak egyensúlyozva, a szimulátor és a stratégiai rész aránya is tökéletes. Azért kicsit több offline gyakorlási lehetőség lehetne benne, mivel az oktató mód csak a kezelést ismerteti, és a kézikönyv is csak a legalapvetőbb dolgokat tartalmazza. Egyikből sem tanulhatunk meg taktikákat, azokat csak az online játékok közben sajátíthatjuk el. Az Allegiance elsősorban az internetre készült, de ennek a feltételei (megfelelő sávszélesség) Magyarországon kevés játékosnak vannak meg. A helyi hálózatos játék lehetséges, de ahhoz legalább 6-8 játékosra van szükség, mivel az MI nem választható ellenfélnek. Igaz, hogy két játékos már indíthat saját szerveren játékot, de oldalanként legalább 4-4 játékos erősen ajánlott ahhoz, hogy valami élvezetesebb játékmenetet tudjunk produkálni. Akinek ez megvan, vagy elég gyors internetes kapcsolattal rendelkezik, annak csak ajánlani tudom az Allegiance-t, tényleg fantasztikus program.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

86%
Pozitívumok
  • Eredeti ötletek
  • Változatos játékmenet
Negatívumok
  • Igazán csak interneten játszható
  • Stabilitási problémák

További képek

  • Allegiance
  • Allegiance
  • Allegiance
  • Allegiance
  • Allegiance
  • Allegiance
  • Allegiance
  • Allegiance
  • Allegiance
  • Allegiance

Allegiance

Platform:

Kiadó: Microsoft

Minimális rendszerigény: Pentium II 266, 32 MB RAM, Internet Explorer 4.01

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!