26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Star Trek: New Worlds

Írta: Thomas

Az Interplay nagyon jól választotta meg legújabb játékának a nevet, a New Worlds a Star Trek univerzum eddig teljesen ismeretlen területét mutatja be. Egy valós-idejű stratégiai játék, ami olyan helyekre kalauzolja el a játékost, amit a sorozatokban és filmekben szinte teljesen elhanyagoltak, a bolygókon lévő kolóniákra, ahol ugyanúgy zajlik az élet, mint a világűrben.

A történetre nem nagyon lehet panasz, tényleg alaposan kidolgozták. Az események 2292-ben játszódnak, nem sokkal az ötödik Star Trek film, a Final Frontier cselekménye után. Egy titkos romulan fegyverkísérlet eredményeképpen egy addig teljesen ismeretlen bolygórendszer jelent meg a Semleges Zónában. Ezek az új világok nyersanyagokban nagyon gazdagok, ezért mind a három nagyhatalom, a Föderáció, a Klingon Birodalom és a Romulan Birodalom is kolóniákat hoz létre rajtuk. Azt a telepesek csak később veszik észre, hogy a bolygók nem lakatlanok, egy ősi nép, a Taubat lakik rajtuk, akik nem igazán örülnek az új látogatóknak. A Star Trek játékok tradícióinak megfelelően ismét a három nép közül választhatunk, ami három, különböző nehézségi szintű hadjáratot, összesen 42 (népenként 14) küldetést jelent. Van még hat multiplayer küldetés, és egy összetett, az irányítás minden részletére kiterjedő oktatóküldetés (tutorial) is. Mindegyik előtt egy részletes és nagyon jól érthető eligazítást kapunk, ahol nem csak elmondják a feladatainkat, hanem végig is mutogatják a helyszíneket. A három nép nem csak megjelenésében tér el egymástól, viselkedésük és hozzáállásuk is más. A klingonok nyíltan kiállnak mindenkivel, mindenkire lőnek, aki nem tartozik hozzájuk. A romulanok óvatosabbak, titokzatosabbak, az őslakosokkal szemben inkább semlegesen viselkednek. A Föderációt kötik az előírásaik és irányelveik, minden eszközzel meg kell védeniük az őslakosokat.

Alapjában véve ugyanazok a feladataink, mint bármelyik más valós-idejű stratégiai játéknál. Fel kell építeni a kolóniát, fejleszteni az épületeket, nyersanyagokat bányászni, járműveket gyártani és persze harcolni. A küldetések céljai változatosak, elég sok van belőlük és attól is függenek, hogy melyik népet irányítjuk. A három nép kinézete és stílusa eltérő, de ugyanez nem mondható el a járműveikről. A New World-ben sajnos szokatlanul kevés járműfajta van, gyakorlatilag mindenből egy (felderítő, tank, tüzérség, csapatszállító, kutatójármű, álcázott tank). Ezeknek a járműveknek a kinézetétől és nevétől eltekintve elhanyagolható az eltérés a népek között, ezért nem nagyon van szükség eltérő stratégiák kidolgozására. A harci egységek mellett vannak még apró "civil" járművek is, amik az építést és a nyersanyagok szállítását végzik. Ezekkel nem nagyon kell foglalkoznunk, mivel nem mi irányítjuk őket. Egyedül a számukat tudjuk befolyásolni, ezért néha érdemes rájuk nézni. Mikor sok ládát látunk valamelyik épület, pl. egy bánya mellett, akkor ajánlott néhány teherszállítót gyártani. Kezdettől fogva hozzáférünk az összes technológiához, már az első küldetésben is kifejleszthetjük a legmodernebb járműveket. Ez persze az jelenti, hogy a játék közben nem lesznek új egységtípusok.

Minden kolónián az első épület a Hub, a központ. Ezután sorra építhetjük fel a többit - nyersanyag feldolgozó, raktár, élelmiszer üzem, lakóhelyek, bányász állomás, járműgyár, kutatóállomás, gyengélkedő, biztonsági állomás, transporter, generátor, stb. A legtöbb továbbfejleszthető, ami sokszor az épület külső, formai változásával is jár. Vannak még védelmi épületek is, pl. tornyok (phaser, photon, disruptor) és pajzsgenerátorok, amiket erősen ajánlott építeni. Nagyon látványos, ahogy az épületek elkészülnek. A legtöbb stratégiai programmal ellentétben nem egyetlen egységet látunk, aki szimbolikusan kalapál és hegeszt, majd az épület egyszer csak megjelenik. A New World-ben az épületek a szemünk láttára, panelről-panelra épülnek fel. Az egész kolónia él, folyamatosan repkednek az apró építő és szállító gépek. Az egyik kihozza a nyersanyagot a bányából és leteszi a földre, a másik elviszi a ládákat és leteszi a finomító mellé, a harmadik pedig beviszi az épületbe. Az épületeken lévő ajtók kinyílnak és becsukódnak. Az egész jól meg van szervezve, és nagyon élethűen néz ki.

A New World egyik legerősebb része a grafika. Rendkívül látványos és tényleg gyors. A táj teljesen 3D, a bolygókon jéggel, homokkal, sziklákkal, tükröződő tavakkal és különböző növényzettel találkozunk. Az égbolt gyönyörű és változatos. Az épületek és járművek népenként eltérnek. Tudomásom szerint eddig még nem lehetett látni az eredeti sorozatban kolóniát, épületet, vagy felszíni járművet, a készítőknek tehát maguknak kellett kidolgozni mindent. Nagyon jó munkát végeztek, mindegyik épület illeszkedik az univerzumba és az ott megismert hajókhoz. Az egységek szépek, és élethűen mozognak a terepen. A robbanások, lökéshullámok, lövedékek és egyéb effektek gyönyörűek. Nagyon látványos, ahogy a kilőtt épületek összeomlanak. Játék közben három nézőpont közül választhatunk, ezekből kettő izometrikus nézet, tehát felülről-oldalról szemléljük az eseményeket. Nem olyan látványos, mint a harmadik, de jobban áttekinthető a környék. A harmadik nézetet választva az egységek szintjéről játszunk, ami kissé nehezebbé teszi az irányítást, de a látvány kárpótol mindenért. Mindhárom nézetben szabadon mozoghatunk, foroghatunk és fokozatmentesen zoomolhatunk. A nagyítás nem arról szól, hogy a grafikai motor ugyanazt mutatja, csak nagyobban, egy járműhöz közeledve olyan részletek kerülnek elő, amik távolról nem láthatóak. Bármelyik járművet követhetjük is a kamerával.

Nincsenek összekötő animációk, de van egy intro és három befejezési animáció (mindegyik népnek egy). Ezek tényleg minőségiek, és jó hosszúak. Egyetlen probléma, hogy a záró animációk tökéletesen egyformák, csak a karaktereket cserélték le a játszott népnek megfelelően, de ugyanaz történik, és a karakterek szóról szóra ugyanazt mondják.

A New World hangjaira ugyancsak nem lehet panasz. Többségük ismerős a sorozatból (foton torpedó, phaser, red alert), de a többi is jól illeszkedik. Ahogy kinagyítunk egy járművet, minél közelebb megyünk hozzá, annál jobban halljuk az általa keltett hangokat. Nagyobb távolságból ezek elvesznek, onnan csak a játékmenet szempontjából lényeges hangok hallhatóak. A beszéd érthető és tiszta, a zene pedig az egyik legjobb, amit eddig játéknál hallottam.

A készítők sok területen eltértek a megszokott RTS irányítástól, ami szerintem nem volt túl jó ötlet. Az egységek speciális képességeit (pl. kutatójárműnél a letapogatást) például nem a képernyő szélén vagy alján lévő gombokkal aktiválhatjuk, hanem a duplaklikk hatására a kurzornál megjelenő három gomb egyikét kell megnyomnunk. Kis gyakorlattal az egységeknek kiadható parancsok gyorsan elérhetőek, de ugyanez nem mindig mondható el magukról az egységekről. Néha eltart egy ideig, hogy a kiválasztott járművet megtaláljuk. A gyárból kiguruló járművek például nem az épület mellett várakoznak, hanem rögtön elindulnak valahová, és sokszor elég megkeresni őket. Csak öt csapatot hozhatunk létre, de ezeket legalább pillanatok alatt megtaláljuk és odaugorhatunk hozzájuk. Kevés járműnél jól jöhet, hogy a járműtípusokat külön is kijelölhetjük ( pl. T - tankok, S - kutatójárművek). Az egységek elég lassan reagálnak a parancsokra, ami nem kimondottan előnyös, mikor lövik őket. Az interfészek szépek, de elég nehézkesen lehet csak mozogni az oldalak között. Mivel oldalanként csak három épület ill. jármű látható eltart egy ideig, míg a kívánt épületet megtaláljuk. Főleg, hogy a fejlettebb épületek (pl. advanced powergenerator) a legutolsó oldalon vannak.

A játék beállítási menüje a legegyszerűbb, amit valaha láttam, és ezt nem a kezelésre, hanem a felkínált beállítási lehetőségek számára értem. A kínálat a három felbontás kiválasztásával és a hangok / beszéd / zene hangerejének beállításával már ki is merült. Ez minden, nem lehet átkonfigurálni a billentyűzetet, kikapcsolni egyes effekteket, kiválasztani, hogy milyen színmélységet szeretnénk, milyen részletességűek legyenek a modellek, stb.

Az eddigi hiányosságokat még meg lehet szokni, de a New Worlds-nek van egy sokkal súlyosabb hibája is. Valamilyen, számomra érthetetlen okból a játék közben nem lehet elmenteni az állást. Amint teljesítettünk egy küldetést megkapjuk a következőt, és a teljesítetthez is bármikor visszatérhetünk, de egy megkezdett küldetés közben nincs mentési lehetőség. Vannak igazán hosszú küldetések, ahol akár tíz elvégzendő feladatunk is van. Hihetetlenül idegesítő, mikor az utolsó pillanatban elszúrunk valamit, esetleg maga a program hal meg, és kezdhetjük elölről az egészet. Arról nem is beszélve, hogy nem mindig van ideje az embernek órákon át folyamatosan játszani.

Számos hiányossága ellenére a New Worlds egy fantasztikus program, gyönyörű grafikával, jó történettel, sok küldetéssel és igazi Star Trek hangulattal. Remélhetőleg az elkövetkező patch-ek orvosolják a problémákat, és akkor tényleg egyike lehet legjobb stratégiai programoknak.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

75%
Pozitívumok
  • Gyönyörű és gyors grafika
  • Sok küldetés
  • Jó zene
  • Érdekes történet
Negatívumok
  • Nem lehet menteni
  • Kevés beállítási lehetőség
  • Nehézkes irányítás

Star Trek: New Worlds

Platform:

Fejlesztő: 14° East

Kiadó: Interplay

Forgalmazó: Ecobit Rt.

Minimális rendszerigény: Pentium II 300, 64 MB RAM

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!