26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Insane

Írta: Peac

A legtöbb nagy játékos - velünk együtt - alig várta már, hogy megjelenjen az ősatya Terep 2 jócskán a megjelenés előtt beharangozott utódja. Ha minden igaz, még 1999 volt, amikor megláttam a játékról az első screenshot-okat. Nem győztem kutatni a játék demóját, aztán beszéltem Nagymáthé Dénessel (a fő programozóval, aki még egyedül készítette a Terep 2-t), és megosztotta velem, hogy azért nem találom, mert nemhogy a demót, de még a játékot sem látta senki. Sokáig nem bírtam emiatt a játék miatt nyugodtan aludni, de már beleuntam a várakozásba. Aztán hirtelen (mint a villámcsapás) előbukkant. A demo úgy terjedt, mint annak idején a Terep 2. Nyilván, már mindenki tudja, miről is van szó. Annak idején Off the Road-nak hívták, aztán ki tudja, még hány neve volt a programnak, mire végül Insane-nek nevezték el.

Első látásra beleszerettem a nagy utódba (amiről valószínűleg hónapokig le sem fogok szállni). A program minden várakozást felülmúlt. A fizikai tényezők csaknem hibátlanul kerültek a programba, de úgy, hogy a játszhatóságon semmit sem rontott. Rengeteg játékmód, autó és pálya van. A kihívás állandó, ugyanis, ha a továbbjutásunkat biztosítani akarjuk, akkor bizony kőkemény csatát kell vívnunk ellenfeleinkkel az értékes pontokért.

Természetesen megszokást igényel az eddig szokatlan terep és a négy kerék-meghajtás, de autóinkat így is teljesen szépen el tudjuk vezetni, amire szükségünk is van, mert a versenyek pont a nagy játékosok ízlésének kedveznek. Azaz még a megnyerhető kategóriába tartoznak, de a győzelmet sem kapjuk ingyen a nyolcféle játékmódban. Öt járműkategórián kell átverekednünk magunkat, melyek mindegyikében más pályák várnak, különböző játékmódokkal. Minden kategóriában megadott pontszámot kell elérnünk ahhoz, hogy a következőre léphessünk. Ehhez szerencsére nem feltétlenül kell minden egyes versenyben elsőnek lennünk, azaz nem kell maximum pontszámot elérnünk, ami igen jó megoldás a szigorú továbbjutásos versenyprogramokhoz képest. Általában 3-5 helyszín van egy-egy kategóriában, melyek mindegyikén három különböző játékmód versenyét kell teljesítenünk. A pontszámokat helyezésünknek megfelelően kapjuk (az első hely 10 pont, a második 7, stb.). Ahogy aztán jutunk előre a kategóriákban, úgy válnak elérhetővé a bajnokságon kívüli játékhoz az autók és helyszínek. A bajnokság teljesítésével pedig pár extra bónusz járgányt is kapunk, mint például egy Pod-ot az első Star Wars epizódból (ez poénnak poén, irányítani viszont kész őrület :-).

Most pedig lássuk az oly sokat emlegetett játékmódokat! A Jamboree játékban a kijelölt ellenőrzőpontokon (kapukon) kell elsőként áthaladnunk. A Return the Flag célja egy bizonyos zászló megszerzése, és visszavitele a kezdőpontra. Ez a feladat koránt sem könnyű, ugyanis a zászlót ugyanúgy el tudják venni tőlünk, mint a Capture the Flag-módban, és akinél a zászló van, annak a járműve értelemszerűen lelassul. Csak kemény manőverekkel lehet kivédeni, hogy megfosszanak zászlónktól. Soron következő játékmódunk a Gate Hunt. Igen, kapuvadászatot kell játszanunk. Adott a pályán meghatározott számú kapu, és addig kell átmenni egy-egy tetszés szerinti kapunk, amíg el nem fogy mindegyik. Egy kapun csak egy versenyző mehet át, ha egy kapu már nem aktív, akkor a tetején piros lámpák világítanak. Ez a játékmód roppant izgalmas versenyeket produkál, és véleményem szerint ez a legkönnyebb is (Bár kicsit nevetséges, hogy amikor már nyilvánvaló győzelmünk - például megszereztük a kapuk felét - néha arra kell várnunk, hogy valaki végre átmenjen az utolsó kapun is...). Ugyancsak izgalmas játékmód a Capture the Flag, ami valamennyire hasonlít a first person játékokban megszokottakhoz. Egy zászlót kell megszereznünk, és minél tovább őrizzük, annál több pontot kapunk. A zászlót el tudjuk veszíteni egy nagyobb bukással, vagy azzal, ha koccanunk valamelyik ellenfelünkkel. A zászlót megszerezni szintén csak koccanással lehet. A Destruction Zone játékmódban semmi komoly cél nincs, csak ütközni, minél nagyobb kárt okozni ellenfeleinknek. Kicsit olyan, mint a Carmageddon, de sokkal fukarabban adja a program a pontokat. A pályákon van pár kijelölt hely, ha ezeken egyedül tartózkodunk, extra pontokhoz juthatunk. Persze az ellenfelek is hamar oda szoktak érni erre a helyre... Az Off Road Race teljesen szimpla - a Formula 1-től azonban igen távol álló - körpályás verseny. A Pathfinder mód lényegében megegyezik a Gatehunttal, azt a lényeges dolgot kivéve, hogy minden pályán lévő kapun át kell menni minden versenyzőnek.

A rendelkezésre álló autók mindegyike négy (vagy valamivel több: 6 vagy 8) kerék meghajtású, ami elsőre kissé szokatlan, de remekül érezni a hatását. Használhatjuk autóinkhoz a differenciálzárat, aminek véleményem szerint nincs nagy szerepe, de néhány helyzetben jól jön. Figyelmetekbe ajánlom a belső nézetet, ugyanis a sofőrt is aprólékosan kidolgozták, emberünk feje a bukásoknál teljesen élethűen dobálózik, menet közben pedig állandóan a sebességváltót mozgatja.

A fejlesztők nem csak az autó belsejére, hanem külsejére is komoly figyelmet és munkát szenteltek. Az autók kidolgozottsága is elég jó, és - amint az már a beharangozókban is elhangzott - koszolódnak és törnek is. Az utóbbi egészen odáig megy, hogy egy nagyobb karambol után láthatjuk letört ködlámpánkat, visszapillantó tükrünket vagy elguruló kerekünket, melyek egy pár másodperces szerelés után kerülnek vissza a helyükre. A törések pedig nem csak külső jelek, hanem hatással vannak az autó sebességére és a kormányozhatóságra is. Pár frontális ütközés után pedig olyan gyűrött lesz autónk, hogy kész csoda, hogy egyáltalán tovább tudunk döcögni vele.

Autóink mindemellett még füstölnek és gumicsíkot is húznak a hóra, homokra és a fűre is. Ez persze kissé irreálisnak tűnik, de annyira jól néz ki, hogy véleményem szerint még az "aszfaltos" játékok is bőven megirigyelhetik. A grafika mindezek ellenére nem nevezhető tökéletesnek, a textúrák néha zavaróan ugrálnak, ami álló helyzetben figyelhető meg a talajon, például startnál. Szerencsére játék közben ilyen effektussal már nem találkoztunk, vagy legalábbis nem volt észrevehető.

Kicsit talán a realizmus ellen szól az, hogy a járművek túl könnyen borulnak. Még ha elég óvatosan megyünk, akkor se nagyon tudunk elkerülni egy-egy borulást, ami nem feltétlenül baj, sőt, néha jó móka, ráadásul autónkat visszaállítani mindössze egyetlen gombnyomásunkba kerül. Hosszú távon azonban lehet, hogy megunjuk, hogy minden egyes gyorsan vagy ferdén vett bucka után függőlegesbe kell helyezni az autót.

Az Insane olyan játék, melyet feltétlen érdemes kipróbálni hálózatban, akár lokálisan, akár a kiadó új szerverén, a Codemasters Multiplayer Networkön keresztül. Ahogy már a Terep is inkább a többszemélyes játékkal lett népszerű, az Insane fejlesztése során is nagy figyelmet kapott a multiplayer mód, sőt, talán több figyelmet kapott, mint az egyszemélyes játék. Az összes pálya elérhető ilyenkor, ráadásul a véletlen pályageneráló segítségével szinte végtelen a választható terepek száma. (Azért vigyázzunk, nagyon durva terepeket tud ám generálni a program!) Lehetőség van a játék indításánál kikötnünk, hogy mindenki azonos kategóriájú vagy tetszőleges autóval lehet, így azért valamennyire kordában tarthatjuk a játékot. Egy körverseny során például nem biztos, hogy jó, ha az egyik játékosnak lassú teherautója, a másiknak meg fürge négykerekű motorja van. A neten a CMN használata egyszerű, könnyen csatlakozhatunk mások játékához, vagy hozhatunk létre egy újat. Sajnos azonban elég sokszor előfordult, hogy időtúllépés vagy egyszerűen egy fagyás miatt lett vége a játéknak, vagy jobb esetben nem lépett ki a program, de ellenfeleink autói össze-vissza ugrándoztak előttünk. Az időtúllépéses hibán még a gyors, 64 kbites internet-kapcsolat se segített.

Amit még nem szabad elfelejteni, az az, hogy a készítők gondoltak a hazai játékosokra is, így installálás során akár magyar nyelvet is választhatunk, és ebben az esetben mind a menüket, mind a játék közben elhangzó szövegeket magyarul láthatjuk illetve hallhatjuk. Sajnos meglátszik, hogy eredetileg nem magyarul készült a program, néha kapunk olyan üzeneteket, hogy "Te megszerezte a zászlót".

Egy szó, mint száz, a hosszú várakozás tökéletesen megérte, az Insane egy nagyszerű játék lett, melyre a magyar fejlesztőcsapat jogosan lehet büszke. Az egyszemélyes játék remek kihívás, melyben szembesülünk a rengeteg újszerű versenymóddal, a hálózati játék pedig egyszerűen felejthetetlen élmény.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

93%
Pozitívumok
  • Elég jó fizikai modell
  • Szép grafika
  • Intelligens ellenfelek
  • Pergő multiplayer játékmenet
Negatívumok
  • Nem törnek az üvegek
  • Időtúllépési hibák netes játékban

További képek

  • Insane
  • Insane
  • Insane
  • Insane
  • Insane
  • Insane
  • Insane
  • Insane
  • Insane
  • Insane
  • Insane

Insane

Platform:

Fejlesztő: Invictus Games

Kiadó: Codemasters

Megjelenés: 2000. november 24.

Minimális rendszerigény: Pentium II 233, 64 MB RAM, 4xCD-ROM

Ajánlott konfiguráció: Pentium II 500, 128 MB RAM, 8xCD-ROM

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!