Az AvP-vel korábban már foglalkoztunk egy előzetes erejéig; nos, most, hogy a végleges program is napvilágot látott, ideje, hogy egy kicsit behatóbban szemügyre vegyük ezt a remek játékot. Az elmúlt időkben a first-person stílusú akciójátékok közül a Quake II, az Unreal és a Half-Life triászt emítettük úgy, mint a kategória legjobbjait. Az AvP majdnem méltó vetélytársa mind a három programnak. A játéknak története nincs nagyon, de ez talán nem is baj. Az alapot az a képregénysorozat szolgáltatta, melyben a filmvilág két nagy "sorscsapása" az Alienek és a Predator csapnak össze egymással.
Ennyi bevezető után nézzük a programot. Az elején kezdhetünk új játékot, de rögtön beszállhatunk egy kis öldöklésbe (Skirmish). Itt beállíthatjuk a paramétereket (hány perces legyen, melyik helyszínen, gyorsaság, stb.), hogy kivel szeretnénk lenni (tengerészgyalogosoknál a fegyvert is beállíthatjuk), és máris mehet a féktelen öldöklés. Akik küldetést szeretnének, azoknak is választaniuk kell a 3 fajból és természetesen a küldetések és a helyszínek majd ezek szerint töltődnek be. A 3 kaszt a következő: Alien, tengerészgyalogos (marine) és Predator. Röviden nézzük melyik mire képes. Alien: rendkívűl fürge és ami nagyon jó nála, hogy tud a falakon, plafonokon is száguldozni és hatalmasakat ugrani (guggolásból). Egy "nézete" van ez a vadászati nézet (navigation sense). Minden lehetséges ellenség kibocsát magából egy bizonyos energiát, amelyet az Alien érzékel, mint egy aurát. Ennek a színe változó: az embereké kék, a Predatoré zöld, az Alienekeé pedig piros, nos ez a nézet ezt mutatja. Ez a képesség tulajdonképpen lehetetlenné teszi, hogy bárki is elbújjon. Az Alien fegyverzete nem túl bőséges: pengeéles karmait és a farkát tudja (több erősségi fokozatban és elég hatásosan) használni. Azonban bizonyos pozíciókban (haldoklónál vagy halottnál) energiagyűjtés céljából harapni is képes a kis bitang. A tengerészgyalogos egy kicsit már bonyolultabb. Különleges "tartozéka" a sötétben való "látás", illetve egy kis radar, fegyverzete igencsak bőséges tud lenni. Lássuk (a plusz jel utáni funciót az egér jobb gombjávan tudjuk előhívni): pulse rifle (gépfegyver+rakétavető), grenade (gránátvető+töltények (grenade, prox mine (csak akkor robban, ha valaki megközelítni), frag)), falmethrower (lángszóró), smartgun (gépfegyver+célkövetős), minigun (forgófejes gépányu), sadar (rakétvető). Szóval van itt választék, arról nem is szólva, hogy ha találunk, tudunk a jet packünkel repülni is, a sötétben pedig világítórakétákat is tudunk szórni. Predator: nos, ő talán a legsokoldalúbb teremtmény. Szinte tökéletesen ugyanazokat a dolgokat tudja, mint a filmben. Vére ugyanúgy foszforeszkál, fegyverzete is hasonló: használhat csuklópengét, van lándzsavetője (speargun), plazmapisztolya, robbanó lemeze, de ez igazán halálos fegyvere a karján elhelyezkedő plazmagépezet a shoulder cannon. Ennek a hatásfokát az egér jobb oldali gombjával tudjuk növelni. Ezen kívül tudja használni (egyes bónusz epizódokban) a csáklyázó kapóját és megfelelő energia elérése esetén öngyógyításra is képes. Ha ez nem lenne elég: tud láthatatlan lenni (bár ilyenkor mi is alig látunk valamit), a fején elhelyezkedő sisak segítségével tud hőérzékelőre kapcsolni (thermal-így az embereket tudja jobban észrevenni), vagy elektromos látásra (eletrical-így az Alieneket tudja jobban észrevenni), sőt ekkor a shoulder cannon célkövetőssé válik, mely nagyon megkönnyítheti a dolgunkat, a zoomról már nem is beszélve. A láthatatlanságot amúgy tudjuk alkalmazni a thermal illetve az eletrical érzékelővel is egyetemben (így könnyebb látni és hatásosabb is). Ezek tehát a fajok, érdemes mindegyiket kipróbálni. Ja és egy lényeges dolgot kifelejtettem a fajoknál: ez pedig az üvöltés :). Érdemes kipróbálni, főleg amikor Predatorral közvetlenül szembetalálkozunk egy katonával vagy civillel. Ha ráüvöltünk, akkor általában (tisztelet a kivételeknek), úgy tele lesz a gatyájuk, hogy hanyatt-homlok elmenekülnek (azért érdemes tőlük megszabadulni, mert a későbbiekben még árthatnak).
A játék menete egyszerű: kiválasztjuk a fajt, a nehézségi fokozatot (trainig/gyakorlás, realistic/valós, director's cut/rendezői változat, azaz nehéz fokozat) és az epizódokat (küldetéseket), amelyeket sorban egytől-egyig el kell végeznünk. Nincs mód egy küldetés alatt a mentésre, a gép a küldetés befejeztével automatikusan elmenti az állásunkat. Mindegyik lény részére van még öt bonusz epizód, amelyeket a hagyományos epizódok különböző szinteken történő teljesítése után lehet kiválasztani. A játékban természetesen multiplayer funkció is van.
Végül ejtsünk néhány szót az ellenfelekről és arról, hogy ezek kikre ártalmasak és kikre nem.
- Ember - két féle van: tengerész és civil. A tengerész elég jól képzett, jó fegyverekkel, azonban a civileknek nincsenek túl jó fegyvereik és hajlamosak a pánikra (más ember és az android ami nem bántja);
- Android - civil embereknek tűnnek, de jóval ellenállóbbak és nem pánikolnak (emberekre nem támadnak);
- Xenoborg - az Alienekkel való elfuserált kísérletek eredményeképpen jöttek létre ezek a torz izék, melyek igen nehezen elpusztíthatóak (mindenre támad);
- Predator - no comment (mindenre támad);
- Arctámadó - elég kellemetlen kis lény, a filmből már ismert jó tulajdonságokkal (Alieneken kívül mindenre támad);
- Alien - no comment;
- Praetorian - az Alienek egy speciális fajtája - általában Alien királynő közelében szokott lenni, azt őrzi, elég nehéz leállítani (Alienen kívül mindenre támad);
- Alien királynő - jóval nagyobb és erősebb a többi Aliennél, kellemetlen ellenfél (Alienen kívül mindenre támad).
Röviden ennyi lenne. Ide a végére mindig le szoktam írni a véleményemet és, hogy mi tetszett és mi nem a programban. Nos, ez most sem lesz másképp. A játéknak rengeteg pozitív vonása van. A fantasztikus és vérfagyasztó hangok egészen elképesztőek, de annyira, hogy - ilyen még nem volt velem - az egyik effektnék szó szerint hátrafordultam. Nagyon eltaláltak az üvöltések, háttérzörejek, meg minden (pl. a minigun hangja - sok minden mással - nagyon jó lett). A fényeffektek a másik erőssége ennek a játéknak. Soha nem látott színvilág, fény/homály jelenik meg előttünk (még egy sima Riva 128-on is) ami véleményem szerint nagyot dob a játékon. Ezt nagyon szépen kijön, amikor pl. a tengerészgyalogossal fényrakétát dobunk. Fantasztikus! A grafikáról is csak felsőfokokban beszélhetek, a hangulatról nem is szólva. Este sötétben egy tengerészgyalogossal az Alienek ellen....szóval kell egy kis ideg hozzá (mint írtam a hagok nagyon belesegítenek a hangulat fokozásához). Sok apróság teszi még "kellemesebbé" az öldöklést (pl. ha egy embert lándzsavetővel fejbe lövünk, akkor a lándzsa a fejet "feltűzi", különböző (pislogó) fejek, stb.) Akkor most egy kicsit (de tényleg csak egy kicsit) had legyek ünneprontó és néhány negatívot had írjak. Amikor a béta verziójáról írtam, akkor direkt kihagytam a vér megoldásának problematikáját mondván: ez még csak béta. Azonban szomorúan látom, hogy ezen semmit sem változtattak. A vér, és néhol a füst megoldása is meglehetősen esetleges. A vértócsa lényegében sok ilyen kis négyzet egymás mellé rakása, nem túl jó megoldás. A legjobb az lett volna, ha a Half-Life-ben már látott effektust használták volna fel. Az sem túl praktikus, hogy a legkönnyebben a Predatorral valamelyik nézési módban tudunk vadászni (ilyenkor majdnem túl könnyű az ellenfeleket semlegesíteni). Ez azért nem jó, mert így nem láthatjuk azt a gyönyörű és színes környezetet, amelyet a program alkotói készítettek számunkra. Mindegy. Ezeket leszámítva azt hiszem egy nagyon szép és izgalmas firtst-personos akciójátékkal gyarapodhat a gyűjteményünk, mely a "nagy öregek" méltó követője.