Sajnos a játékkészítő cégek mikor PC-s játékok írására adják a fejüket, 99 százalékban nem is PC-s, hanem Windows-os program fejlesztésére gondolnak, mivel valószínűleg meg sem fordul a fejükben másik OS támogatása, másrészt pedig anyagilag ez a legjobb befektetés. Eddig.
Bizonyára sokan hallottak már a Linux operációs rendszerről. A Linux egy a POSIX szabványt követő, tehát alapvetoen Un*x-felépítésű rendszer, ezért sokáig nem tartották túl felhasználóbarátnak, a parancssoros, vagy nehezen használható grafikus felület miatt. 1998 azonban fordulópont volt a Linux történetében. Stabilitása miatt óriási cégek (pl. IBM, Compaq, Corel stb...) kezdték támogatni.
Játékok terén azonban a Linux nem állt túl jól. Vannak ugyan alkalmazások Windows API emulálására, melyek elég sikeresek (például Windows emulátorral elfut a StarCraft is Linux alatt), igazi portolások viszont nem túl gyakran láttak napvilágot, csak néhány megszállottabb cég (pl. az id software) portolta játékait más platformokra is, így például Linuxra (Quake, Quake II). 1999-ben májusában pedig már elég feltűnő volt, hogy a Quake III Arena előbb látott napvilágot Linux alatt, mint a Win32-es verzió, köszönhető ez annak is, hogy a 3Dfx és az nVidia is kiadta a Linuxos drivereket a Voodoo illetve a TNT/TNT2 alapú kártyákhoz.
Szintén nagy esemény volt az utóbbi hetekben-hónapokban a Loki Entertainment Software bejelentése: nagysikerű Win32-es játékokat portolnak majd Linux alá. Pár napja megjelent az első játékuk: Civilization: Call to Power.
Furcsa, de jó érzés volt a megszokott dobozka alján látni az aranyszínű feliratot, amely hangosan hirdeti: "For Linux". Ilyenkor az ember először kicsit kételkedve gondol az installálásra (aki találkozott már komolyabb dependency conflict-tal, az tudja, mire gondolok). Itt ért az első pozitív csalódás a játékkal kapcsolatban. A játékhoz a 2.0.x vagy 2.2.x-es kernelen és nem túl régi X felületen kívül csak hangkártya és hálókártya kell (ez utóbbi persze csak multiplayerhez), semmilyen library-t nem igényel. A telepítéshez sem kell nagy zseninek lenni, grafikus ablakból egy file elindításával teljsesen felhasználóbarát install képernyőt kapunk, és van uninstall funkció is. A videókat és a zenét a játék a bemountolt CD-ről játssza, de ha nincs benn a lemez, akkor sincs probléma, csak nélkülöznünk kell a mozikat és a háttérzenét.
A játék maga már tényleg szinte semmiben nem különbözik a Windows-os verziótól. Az egységek irányítása egyszerű, egy kisebb gondom akadt a KDE/Gnome miatt, a felgördülő taskbar miatt nem lehetett a térképen lefelé mozogni, de ez a taskbar félrehúzásával azonnal megoldódott. A tutorial bár egy kicsit hosszú, viszont tényleg mindent megtanít, amire a játék közben szükségünk lehet az egyszerű mozgásoktól a nyersanyagokkal történő gazdálkodáson át a diplomáciáig illetve felkészít a harcra is. A játék célja civilizációnk uralomra juttatása, melyet még az ókori civilizációk idejében kezdünk el, és a XXI. századik építhetünk. A civilizáció rendkívül komplex, az emberek jóléte és a termelékenység sok dologtól függ, melyeket részint közvetlenül, vagy közvetve a játékosnak kell irányítani. Az irányítás fő pontjai:
Felfedezés: A játék elején a térképnek csak egy kis szeletét látjuk. A fejlődés során felfedezőegységeket kell küldenünk, hogy megismerjük az eddig még fel nem fedezett területeket. Így találhatunk nyersanyagokat, juthatunk pénzhez és tudományokhoz is, és persze felfedezhetjük szomszédainkat.
Populáció növekedés: Kezdetben csak néhány telepesünk van, az ő segítségükkel kell hatalmas nemzetet kialakítani. Először egy fővárost alapítunk, majd ahogy nő a népesség, szükség lesz újabb városokra is. Érdemes ezeket nyersanyagokban gazdag helyek közelébe telepíteni, hogy megfelelő mennyiségű élelemhez juttassuk az embereket.
Építkezés: A civilizáció fejlődését nagyban befolyásolja az építkezés. Először még csak alapvető egységeket építhetünk, mint a várost körülvevő védőfal, vagy az élelelmiszerek tárolására szolgáló tárházak. Később már eljuthatunk a komplexebb egységekig: az idő múlásával lehet egyetemünk, gyárunk is.
Tudományok, feltalálás: A játék során feltárt aranyat tudományos felfedezésekre is fordíthtatjuk. A feltalált eszközökkel, módszerekkel szintén civilizációnk előrehaladását segítjük, például a kő felhasználásának segítségével erős falakat építhetünk, melyek megóvják a várost az ellentől.
Külkapcsolatok: Szomszédos népekkel lehetünk jó diplomáciai viszonyban, ilyenkor követségek útján szerezhetünk tudomást szövetségesünk előrehaladásáról és segíthetjük egymást, vagypedig ellenséges viszonyban háborút kell viselni. Városainkban különféle közel-, és távoli harcra alkalmas egységeket képezhetünk ki, csapatokat alakíthatunk belőlük és harcolhatunk. Persze a háború hatalmas költségeket emészt fel.
Nagyon hangulatos az aláfestő zene, melyet véletlenszerűen és választva is lehet játszani, szintén korrektek a hangeffektek. A játék közbeni átvezetők is szépre készültek, a nyitó képsor nagyon ötletesen vezet át a különböző korokon. A grafika az ilyen játékokban szokásos nézet, ebben a játék nem sok újat hoz elődeihez képest.
A Civilization: Call to Power - For Linux tehát figyelemre méltó a körökre osztott stratégiai játékok között, de mérföldkő a PC-s játékok történetében: megmutatja, hogy a Linux nemcsak hogy megbízhatóság terén előzi meg társait, de játékok platformjaként is ugyanúgy megállja a helyét.