26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Diplomacy

Írta: harkov

A Hasbro az utóbbi időben csak úgy ontja magából a játékokat. A célközönség általában a fiatalabb korosztály. Nincs ez másképp a Microprose Avalon Hill részlege által készített Diplomacy esetében sem. A játék a XX. század elejére kalauzol vissza minket, amikor is az általános fejlődés hitében és a világbéke eljövetelében ringatta magát Európa összes népe. A háttérben persze mindegyik nagyhatalom próbálta kiterjeszteni mind politikai, mind gazdasági hatalmát a kontinensen. Egy ilyen helyzetben nem elegendő csupán a gazdaság és a hadsereg erejében bízni. Résen kell lenni, minden pillanatban a többi nagyhatalom lépéseit lesni, és azokra megfelelő módon reagálni, hiszen ügyetlen diplomáciával még a legerősebb nagyhatalom is alulmaradhat a küzdelemben. Nos erről szól a Diplomacy című játék.

Maga a játék a hangulat és a felépítés terén talán a Rizikó nevű táblás játékhoz hasonlít a legjobban. Két helyszínen zajlanak az események. Az egyik Európa politikai térképe, ahol a szárazföldi és tengeri egységek mozgását követhetjük nyomon, a másik pedig a színfalak mögött zajló diplomáciai megbeszélések helye, a tárgyalóterem.

Lehetőségek a térképen

A térképen minden ország különböző régiókra van osztva. Néhány ezek közül tartalmaz fekete pontokat, ezek a stratégiailag fontos pontok, amelyek birtoklásától függ egy nemzet katonai potenciálja. Év végi elszámoláskor minden ország legfeljebb a fennhatósága alá tartozó pontoknak megfelelő számú egységet birtokolhat. Vagyis ha korábban kevesebb volt, akkor felállíthat újat, ha több, akkor sajnálatos módon le kell szerelni a régiek közül. Fontos, hogy a pontot tartalmazó régióban ne tartózkodjon egységünk, különben lehetetlen új hadsereg felállítása. Kétfajta egységünk lehet: szárazföldi és tengeri. A parancskiadás fázisban ezeknek osztogathatunk parancsokat. A tengeri egységekkel megtámadhatunk part menti régiókat, védhetjük aktuális állásunkat, támogathatunk egy másik támadást, és adhatunk kíséretet egy partraszálló szárazföldi egységünknek is. A szárazföldi egységek számára kiadható parancsok a kíséret adás kivételével azonosak.

A támadás a következőképpen zajlik. Kiválasztjuk a támadó egységünket, és a támadás parancs kiadása után a célterületet. Ha az nem tartalmaz ellenséges csapatot, akkor nincs probléma. Ellenkező esetben nem sikerülhet a támadás. Viszont ha egy mindkét régióval szomszédos területen állomásozó csapatunk, vagy szövetségesünk egy kicsit megtámogatja kalandozó hadainkat, akkor már valószínűleg nyert ügyünk van. A lényeg, hogy az ütközetben résztevő felek közül a több csapatot felsorakoztatni bíró fog győzni.

A bűvös diplomácia
Az események másik fő színtere a tárgyalóterem. Itt minden nemzet képviselteti magát. Néhány tárgyalószoba áll a követek rendelkezésére, ahová meginvitálhatunk más követeket, vagy esetleg minket hívnak meg. Hívatlanul sehova sem térhetünk be. Ha már bent vagyunk valahol, akkor az esetlegesen jelenlévő más nemzetekkel kerülhetünk diplomáciai párbeszédbe, ami témáját illetően meglehetősen sokrétű lehet. Ha egyedül vagyunk a szobában, akkor nekünk kell meghívnunk a követet, aki számára van mondanivalónk. A lényeg, hogy sokféle megállapodást köthetünk. Nem sorolom fel mindet, a képernyő tetején található ikonok eléggé beszédesek, szerintem a jelentésüket mindenki ki fogja találni, csak néhányat említenék meg. Megtaláljuk a világháborúkban divatos kölcsönös megnemtámadási szerződést (hogy legyen majd mit megszegni), a más nemzet megtámadására buzdító szerződéssel egyetemben, ez lehet általános, vagy vonatkozhat egy konkrét területre. Indíthatunk közös hadjáratot, vagy van lehetőségünk csupán egy kérdéses területen állomásozó egység ottlétének létjogosultságát megkérdőjelezni, és egy stratégiailag - véleményünk szerint - indokoltabb régiót javasolni helyette (nem mintha a következő fordulóban mi szeretnénk ott látni a saját egységünket, szóval alig átlátszó, de a diplomácia már csak ilyen :). A nagy taktikázásban tartsuk mindig szem előtt, hogy az itt megkötött egyezmények és alkuk nem kötelező jellegűek, tehát semmi sem szavatolja betartásukat. Az egyezmények megkötésében játszik szerepet az egyes nemzetek és köztünk fennálló viszony, amit a képernyő jobb oldalán állíthatunk be.

Személyes tapasztalatom alapján a játékot valószínűleg nem vérbeli stratégáknak tervezték, hogy az egyébként viszonylag sok időt felemésztő egyezmények és megállapodások kötögetése nélkül még a legnehezebb fokozaton is legalább annyi esélyünk van a győzelemre, mint ha mi lennénk a tárgyalóterem ördöge. Ami viszont így maradt, az körülbelül a korábban említett Risk modellje, ami mint tudjuk, maga sem mondható valami bonyolultnak. Az átvezető képek viszont nagyon jól sikerültek, a hangulatot remekül visszaadják. A játékra senkit sem akarok rábeszélni, de a program azért megállja a helyét az unaloműző kategóriában.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

78%
Pozitívumok
  • Szép átvezetőképek
  • Jó hangulat
Negatívumok
  • Egyszerű játékmenet
  • Kihívás hiánya
  • Hamar végigjátszható

További képek

  • Diplomacy
  • Diplomacy
  • Diplomacy
  • Diplomacy

Diplomacy

Platform:

Fejlesztő: Avalon Hill

Kiadó: Hasbro Interactive

Forgalmazó: H&H '92 Kft.

Minimális rendszerigény: Pentium 166, 32 MB RAM, 8xCD-ROM

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!