Pár évvel ezelőtt - még a Peter Molyneux vezette Bullfrog idején - készült a Dungeon Keeper, mely igen nagy siker volt, ami nem véletlen, ha egyszer olyan híresség tervezte, mint a Populous kitalálója. Az eredeti játék fejlesztése rengeteget csúszott. Egyszer az EA ultimátumot adott Molyneux-nek: vagy elkészíti határidőre a Bullfrog új játékát, vagy kereshet más kiadót. Molyneux azonban úgy érezte, a Dungeon Keeperrel még sok a munka, így gyorsan egy teljesen új játékba kezdett, amit a megadott határidőre elkészítettek, ez egy arcade versenyprogram volt. Az 1996-os tavaszi ECTS-en, amikor Molyneux-t kérdeztük az új játékról, annyit tudtunk meg, hogy pár héten belül készen lesznek, a szállodában is egész éjjel programozott, de aztán ezt a határidőt mégse sikerült betartani: kb. fél évvel később jelent meg végül a játék. Az ötlet amúgy teljesen egyedülálló volt. A számítógépes szerepjátékok (pl. Eye of the Beholder) eseményét az ellenkező szemszögből közelítette meg: feladatunk nem egy csapat harcossal végigmenni egy labirintuson, legyőzve az ellenséges lényeket, hanem a fordítottja, ki kell építenünk és megvédenünk egy labirintust. A játék igencsak sikeres lett (egyébként egyike volt az utolsó DOS alatt is futó játékoknak), és bár az eredeti játék még nem támogatott semmilyen 3D gyorsítót, később egy patch formájában kiadták a Voodoo-s verziót is.
Molyneux távozása után a Bullfrog újra meg akarta lovagolni a Dungeon Keeper sikerét, így elkészítették a második részt, mely igazából azonban inkább csak felújítása az eredeti játéknak. A DK2 grafikailag most már alapból támogatja például a Direct3D-s gyorsítókat, és így tényleg remek látványban van részünk, más jelentős újítás viszont nem igazán van a játékban. Ez már a kézikönyvek összehasonlításával is megállapítható: egyetlen új teremtípus került a játékba, a kaszinó, melyben lényeink költhetik el pénzüket, illetve ha vidám lényeket szeretnénk, akkor nyerhetnek is. Persze azért van egy-két új lény, meg új varázslatok is.
Aki esetleg nem ismerné az eredeti játékot, annak röviden vázolnám a játékmenetet. Egy pár lénnyel kiindulva kell kiépítenünk egy labirintust, folyosókat és különböző termeket készítve. Építhetünk például csirkefarmot lényeink táplálására, fészket szállásnak, könyvtárat a varázslók számára, edzőtermet, kínzókamrát, börtönt, stb. Mindegyik terem más-más lényt vonz, ami azt jelenti, hogy ha elfoglaltunk egy portált, akkor azon keresztül annak megfelelően érkeznek különböző teremtmények birodalmunkba, hogy milyen "létesítményeink" vannak.
A játékban kétféle erőforrás van, az arany, melyet bányászással gyűjthetünk, és ebből vásárolhatjuk a szobákat, valamint a manna, mely elsősorban a varázslatokhoz szükséges, de a csapdák fenntartásához is kell. Kezdetben általában 1-2 szobatípus áll rendelkezésünkre, aztán ahogy fejlesztjük a labirintust, úgy kapjuk meg a lehetőséget más termek építésére.
A játék persze nem csak annyiból áll, hogy felépítünk egy labirintust - kivéve, ha a My Pet Dungeon módot választjuk, ahol elég ennyi is -, hanem a harcok is fontos szerepet kapnak. A küldetéssorozatban időről időre különféle ellenséges lényekkel kell megharcolnunk. Általában ez egy gonosz - bár ez relatív, hiszen a történet szerint ugyebár mi vagyunk a gonoszok - nagyúr és csapata, és meg kell ölnünk őket, valamint elfoglalni területeiket. A kitűzött feladat teljesítésekor a következő pályára léphetünk, ahol ismét belekezdhetünk egy új labirintus építésébe.
Varázslatokból ismét rengeteg van a programban, ezek között akadnak támadó varázslatok, mint például a villámlás, de varázslattal tehetünk szert több munkásra is, valamint az előző részhez hasonlóan lehetőség van lényeink szemszögéből vizsgálni az eseményeket, beleköltözve egyikük testébe. Ilyenkor aztán teljesen úgy látunk mindent, mint az a lény, és a first-person akciójátékokhoz hasonlóan irányíthatjuk azt. (A szitakötőnek például rovarszeme van, el lehet képzelni, mit lehet látni a folyosókból azon keresztül :-)
Az előbb említett My Pet Dungeon egyébként egy teljesen új játékmód, tulajdonképpen egy különálló küldetéssorozat, melyben kedvünkre építgethetjük a labirintust, ha nem szeretnénk, senki sem fog megtámadni bennünket. A feladat bizonyos pontszám elérése, de ha kedvünk tartja, azután is tovább folytathatjuk az építkezést, és csak később lépünk magasabb szintre. Lényeink tapasztalati szintjének növelésére azért időnként nem árt egy-egy ellenséget beküldeni a "váróból", hogy azt legyőzhessék embereink.
A játék zenéje illik a hangulathoz, a hangeffektek is jók, és a grafikára se lehet panasz. Nagyon humorosak a küldetések közti animációk, melyek lényeinkhez kapcsolódnak, például azok szórakozási lehetőségeit mutatják be. Megtudhatjuk többek között azt is, hogy a bile demon csirkékkel szeret fallabdázni, persze nem ellenfélként, hanem labdaként kezelve a kis állatokat.
A Dungeon Keeper 2 egy szép, színvonalas játék, mely nagyon hosszú időre le tudja kötni a játékost. A küldetések jól követik egymást, egyre fokozódó nehézséggel. A sokféle lény és teremtípus megadja a változatosságot is, és soha sem maradunk izgalom híján, mert mindig jön egy hős, aki próbára teszi csapdáinkat és embereinket. Kár, hogy az eredeti játékhoz képest nem raktak bele a játékba túl sok jelentős újítást (Molyneux-nek biztosan lettek volna még ötletei… :-). Mindenesetre jól megállja helyét a mai stratégiai játékok piacán, és aki nem játszott az első résszel, az még csak nem is fogja hiányolni a plusz dolgokat, így is van elég sok minden a játékban.