Kíváncsian és örömmel vettem kezembe a Heavy Gear II CD-t, mert tudtam, hogy egy olyan robotos játékot tartok a kezemben, amely stratégiai készséget és leleményességet is igényel. Abban csak bízhattam, hogy a játék majd szép grafikával és hosszú élvezetes játékórákkal ajándékoz meg. Természetesen kimondottan gyors gépet és 3D-s műveletekre is képes videokártyát is megkíván a HG II. Ilyen igények mellett a megkövetelt 64 MB RAM már kimondottan kevésnek mondható. (Kissé túlzás még talán az 530 MB igényelt winchester-kapacitás.)
Hogy megismerkedjek a robotok legújabb tulajdonságaival és kipróbáljam azokat, először a játék által kínált "edzőprogramokat" csináltam végig. Ma már egy játékprogramból sem maradhat ki ez az opció, amikor is lehetőség van szó szerint játszva megtanulni az alapvető gombkombinációkat, melyek a játék irányításához feltétlenül szükségesek. Az egészen egyszerű edzőprogramtól kezdve, mely csupán a robot irányítását tanítja meg, lehetőséged van a kimondottan nehéz "leckével" is megpróbálkoznod. A radar be- és kikapcsolásától kezdve azt is megtanítják, hogy hogyan vezényelheted a parancsnokságod alá rendelt robotokat. Már az edzőpályák ráébresztettek arra, hogy egyáltalán nem lesz egyszerű a küldetések eredményes teljesítése.
Egyéni játékos módot választva lehetőséged van az előbb említett tanpályák végigjátszására, megvívhatsz egy történelmi ütközetet, játszhatsz általad meghatározott körülmények között illetve megpróbálkozhatsz egy teljes hadjáratban való részvétellel is.
Minden egyes küldetés előtt módodban áll robotod felszerelését meghatározni. Felszerelésed dönti el, hogy milyen gyors, biztonságos, mennyire kezelhető, mennyire ütőképes stb. lesz a robot. Ezeket a beállításokat egy olyan ablakban végezheted el, ahol maga a harci gépezet is látható. Sajnálattal vettem észre, hogy hiába módosítottam a robot fegyvereit, a változtatásokat az ábra semmilyen mértékben sem követette. A szabadon megválasztható felszerelések hatásai három tulajdonságkategóriába sorolhatók: támadó, védekező és egyéb. A robot támadóerejét természetesen a fegyverek ügyes megválasztásával növelheted. Két lábon járó halálosztód védekező tulajdonságait szenzorok felszerelésével, a pajzsméret, a manőverező képesség és a sebesség növelésével valamint a fegyvertűz használati készség javításával teheted jobbá. Az egyéb eszközök közé ugrásokat lehetővé tevő csomagok, további pajzs részek és hasonló kiegészítők sorolhatók, amelyek - mint az eszközök neve is mutatja - a robot egyéb tulajdonságait módosítják. Ezen kiegészítők felszerelésével nemcsak javíthatod, de bizonyos esetekben ronthatod is "masinád" harcképességét.
Bizonyos bevetésekre nem egyedül, hanem egy egész csapat élén indulhatsz. Ekkor a megengedett csapatlétszám erejéig tetszőlegesen választhatod meg, hogy kiket szeretnél erősítésképpen magaddal vinni. A választható harcosok előredefiniált képességgel és ranggal rendelkeznek, ami többszöri játék esetén kicsit unalmassá válhat. Csapatod tagjainak a játékfolyamán külön menüből adhatsz parancsokat. A kiadható parancsok szinte minden harc folyamán felmerülő, igényt kielégítenek. Parancsolhatod, hogy a legközelebbi, legerősebb, leggyengébb vagy épp azt az ellenséget támadják meg, akit Te szemeltél ki magadnak. Felderítési, védelmi, vagy egyszerűen csapatmozgatási parancsokat is kiadhatsz katonáidnak.
Az egyéni játékmód mellett feltétlenül meg kell említenem a hálózati játék által nyújtott lehetőségeket is. Hálózaton keresztül játszva talán még több örömet szerezhet a játék. 5 különböző módon mérheted össze tudásodat barátaiddal. Az első engem a one-on-one kosárjátékra emlékeztetett egy kicsit. Bár a győzelmi feltételek kicsit eltérnek, de az alapötlet ugyanaz: csak Te meg az ellenfeled. A Duel-nek nevezett játékmódban három különböző feltételhez köthető a győzelem. Győzelmi feltétel lehet, ha Te végzel előbb ellenfeleddel, ha valamelyik központi részegységét hibásítod meg vagy küzdhettek megadott ideig (ekkor az győz, aki kevesebbszer semmisült meg). A FPS-ekből megszokott Deathmatch sem maradt ki a hálózati játékmódok közül. Ekkor az nyer, aki a legtöbb ellenfelet végezte ki. Hálózati játék célja lehet a "szalonna" megszerzése is. Ebben a különleges játékban egy szalonnának elnevezett tárgyat kell megszerezned és a lehető legtovább megtartanod. A hálózaton játszható stratégiai küzdelemhez több résztvevőre van szükség. Ekkor a cél is összetettebb, ellenfeleid bázisának elfoglalása, a lehető legtöbb ellenséges robot megsemmisítése és közben a saját bázis védelme. Végül pedig célod lehet az ellenfél zászlójának a megszerzése is. Ez, a már más játékokból is ismert játékstílus kimondottan érdekes robotokkal megvívva.
A cikk elején csak panaszkodtam a magas hardver követelmények miatt, de meg kell jegyeznem, hogy nem alaptalanul igényel ennyi mindent a játék. A grafika szerintem nagyon szép. Mind a környezet, mind a robotok az utolsó részletig szépen kidolgozottak. Bővelkedik a program effektusokban is. Ha futás helyett a gurulást választod, akkor a robot kerekei még porfelhőt is felverhetnek egy élesebb kanyarbevételkor. A gyárkémények füstöt eregetnek, a felhők bajjóslóan szállnak a lemenő nap által bearanyozott égbolton, egyszóval élethű és gyönyörű látványt nyújt a program. Azt meg csak csöndben teszem hozzá, hogy a gépemen csak 640*480-as felbontásban volt hajlandó futni a HG II, milyen lett volna a látvány nagyobb felbontásban? (Mondjuk az is érdekes, hogy egy másik gépen, Voodoo3-mal próbálva se volt hajlandó nagyobb felbontásra váltani... Lehet, hogy nem is lehet? Több gép híján sajnos ezt nem tudtuk kideríteni.)
Összefoglalva nagyon jó hardvert igénylő, de kimondottan szép programot készítettek az Activision programozói. A grafika nagyon igényes, a hangok jók, mi kell még egy jó kis öldökléshez? Ha egyedül játszol, akkor kicsit bosszantó lehet, hogy nagyon nehezek a küldetések, de én élveztem újra meg újra nekifutni, mert a látvány még akkor is lenyűgöző volt, ha épp engem irtottak ki. Ha szereted a robotos játékokat, vagy csak egyszerűen a doom-jellegűeket kedveled, akkor biztosan tetszeni fog neked ez a program is.