26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Theme Park World

Írta: Lacko

A Bullfrog volt az első, aki vidámpark-szimulátorral lepte meg a fiatal közönséget az első Theme Park játékkal. Később becsatlakozott a MicroProse is a RollerCoaster Tycoonnal, amely egy másfajta filozófiát követett, mint a Bullfrog Theme Park és Theme Hospital játékai, mégis elég sikeres lett korszerűsége miatt, ami a kiöregedő Theme Parkról már nem volt elmondható. Ezért hozták ki most az újabb részt, a Theme Park Worldöt.

Mindkét játék lényege, hogy egy remek, szórakoztató és jövedelmező vidámparkot hozzunk létre, melybe szívesen jönnek a látogatók, akik jól érzik magukat, és ezért itt költik el összespórolt dohányukat, így a park könnyedén eltartja magát és a benne dolgozó munkatársakat, és ezen kívül még profitot is hoz, amelyből újabb és újabb attrakciókat indíthatunk be, hogy se a látogatók, se mi ne unatkozzunk.

A játékban ezúttal négy különböző témájú vidámpark építésére nyílik lehetőségünk. Egy téma abban korlátoz, hogy az aktuális parkban milyen szórakoztató létesítményeket építhetünk. Ezek a látványosságok, épületek nagy része az adott park témájához kapcsolódnak. Először csak két témához férünk hozzá, az egyik a Lost Kingdom, melyben dinoszauruszok, majmok és hasonló lények, valamint dzsungelbeli építmények uralják a designt. A másik kezdetben is elérhető téma a Halloween, mely az amerikai ünnep szokásainak megfelelően különféle kísértetes szerkezet építését teszi lehetővé. A parkokban az idő előrehaladtával - persze ha mindent jól csinálunk - folyamatosan nő pénzünk, no meg a látogatottság, melyért jutalmul arany jegyeket és kulcsokat kapunk. Megfelelő mennyiségű kulcsot összegyűjtve válik elérhetővé a további két téma, a Csodaország és az Űrzóna.

A Theme Park World irányítása nem a megszokott menüsorral és gyorsindító gombokkal történik, hanem mint minden menedzsernek, nekünk is kijár egy mobiltelefon a képernyő sarkába, melynek gombjaival igazgathatjuk parkunkat. Sőt, kezdésként nem árt hagynunk a kis hangyafejű segítőnket is érvényesülni hagyni, aki minden helyzetben elmeséli, hogy mi történik, és mit kell tennünk, ha jót akarunk. Ez a vicces fickó azonban egy idő után idegesítővé válik, és bármilyen udvariasan köhint, ha leállítjuk a dumáját, érdemes kikapcsolni a második parktól.

Az építhető dolgokat több részre osztották a programban. A legnagyobb csoportba a körhinták, dodzsemek, hullámvasutak tartoznak. Ezek némelyikénél nem elég elhelyeznünk magát az épületet és megoldanunk a sorbanállást, hanem magát a pályát is nekünk kell megterveznünk. A kisautók esetében ez még egyszerű, azonban a hullámvasútnál első ránézésre már nem olyan triviális a dolog. Szerencsére bonyolultnak se lehet nevezni, hiszen elég leraknunk a fémvázat, majd beállítanunk azokat megfelelő magasságúra, persze úgy, hogy a pálya ne keresztezze önmagát. A képernyőn rögtön látható lesz, hol csúszik magától a kocsi, illetve hol húzza a motor, a rendelkezésre álló pár gomb segítségével ezeket aztán könnyedén módosíthatjuk. Az egyes szórakozási lehetőségeknél néhány paramétert át is állíthatunk, például hogy hányan lehetnek benne egyszerre, vagy hogy meddig tartson egy menet. Ezektől az adatoktól függ, hogy milyen gyorsan cserélődnek a gyerekek a játéknál, azaz mennyi pénzt kapunk, de a szórakoztatás foka is, azaz hogy mennyire vidáman jönnek ki onnan a látogatók, ami egy igen fontos szempont. A második kategória a nyerőjátékok. Ezeknél a nyeremény nagyságát és a nyerés valószínűségét állíthatjuk tetszés szerint. A harmadik csoportba a különböző boltok tartoznak. Nagyrészükben kaját lehet venni, hamburgert, sült krumplit, fagyit vagy üdítőt, de vannak lufi- és ajándékboltok is. Ezeknél a termék minőségét és árát befolyásolhatjuk, a hamburgernél például annak zsírtartalmát. Végül a különféle kiegészítő dolgok alkotnak egy külön csoportot, ilyen például a WC, a kukák, a fák, a bokrok vagy a biztonsági kamerák.

Persze személyzet nélkül nem működhet a park, így alkalmaznunk kell takarítókat, szerelőket, kutatókat, őröket és szórakoztató embereket. A takarítók a szemetet söprik fel és a WC-ket tisztítják (azok ugyanis rettentő büdösek tudnak lenni, ami árthat például a szomszédos bolt forgalmának), a szerelők a lerobbant játékokat javítják (nem árt több szerelőt alkalmazni, hogy minél gyorsabban kijavíthassanak egy elromlott berendezést), a kutatók az újabb játékok fejlesztésén dolgoznak, minél több van belőlük, annál hamarabb válnak elérhetővé a jobbnál jobb cuccok. A szórakoztató emberek pedig különféle maskarába öltözött fickók, akik elsősorban a sorban álló gyerekek vidámságáért felelősek. Minden embernek kijelölhetünk egy területet, ahol azok feladatukat betöltik, ezáltal hatásosabban tudnak dolgozni, egy szerelő például gyorsabban odaér a lerobbant játékhoz, ha csak a környéken engedjük mászkálni.

A játékban nincsenek igazi küldetések, a játék lényege a minél jobban működő park felépítése és minél több pénz összegyűjtése. Azért hogy ne legyen ez unalmas, időről időre kapunk egy-egy feladatot, például meghatározott időn belül el kell adnunk valamennyi fagylaltot. Ezt ha teljesítjük, elég sok pénzt kaphatunk. Kezdetben egy-egy ilyen feladat teljesítése nem nagy nehézség (pl. 30 hamburger 60 nap alatt), de az idők során bonyolódnak ezek.

A Theme Park World egy nagy újdonsága - legalábbis a vidámparkos programok tekintetében, hiszen a Dungeon Keeperben már találkozhattunk hasonló funkcióval - az a lehetőség, hogy nem csak külső szemlélőként, elégedett alkotóként felülről láthatjuk parkunkat, hanem sétálhatunk is benne, vagy mint tulajdonos, akár fel (be) is ülhetünk egy dodzsembe vagy hullámvasútba. Ilyenkor a látogatóink szemszögéből is élvezhetjük parkunk látványát és ez a szemszög nem egy utolsó élmény! Mindez természetesen azt feltételezi, hogy a grafika nem csak kvázi 3D-s, mint a RollerCoaster megdöntött, hálós világa, hanem valódi 3D-ben láthatunk mindent. Ennek megfelelően az igazi élményhez rendelkeznünk kell egy 3D gyorsítókártyával is.

A játékokba való beülésen kívül sokkal jobban megoldották az utak és sorbanálló ösvények lerakásának lehetőségét, mint a RollerCoasterben, hiszen nem egyenként kell letennünk az út részeit, hanem egységes szalagként nyújthatjuk és így a sor sem csatlakozik automatikusan a legközelebbi úthoz, ami a RCT játékosok legnagyobb keserve, hanem csak azon a ponton léphetnek sorba a látogatók, ahol mi akarjuk.

Természetesen az internetet se hagyták ki a játékból a készítők, ha úgy érezzük, hogy egy nagyon jó parkot építettünk, azt a játék hivatalos homepage-ére feltöltve megoszthatjuk másokkal. Ugyanitt mi is megnézhetjük, letölthetjük mások parkjait. Emellett lehetőség van képeslapot is küldeni, melyen egy rövid üzenet mellett egy, saját vidámparkunkban készült képet tehetünk.

A program érzésünk szerint sokkal inkább gyerekeknek készült, mint a RollerCoaster Tycoon. Erre már a grafikája is bizonyíték, ami sokkal inkább a rajzfilmek világára emlékeztet, mintsem a rideg racionalitás négyzethálójára. Bár nekem az utóbbi jobban tetszik, a környezetemben lévő gyerekek egyértelműen az előbbire szavaznának. A játékok, attrakciók, bódék és utak elhelyezése is a gyerekekre jellemző módon, és nem a gondos előre tervezés szerint történik. Persze mindez nem jelenti azt, hogy a játék egyszerű lenne, sőt, összetettség szempontjából elég magas szinten áll a program.

A Theme Park Word egy remek szimulációs program, mely annak ellenére, hogy nincsenek benne igazi küldetések, hosszú ideig a gép előtt tartja az embert. A játékok kipróbálhatósága és sok egyéb újítás pedig a - nem túl nagy - konkurencia mellett maximálisan egyedivé teszi ezt a programot.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

92%
Pozitívumok
  • Szép engine
  • Látványos, kipróbálható játékok
  • Egyszerű, de mégis megfelelően összetett kezelés
Negatívumok
  • Nincsenek küldetések

További képek

  • Theme Park World
  • Theme Park World
  • Theme Park World
  • Theme Park World
  • Theme Park World
  • Theme Park World
  • Theme Park World
  • Theme Park World
  • Theme Park World

Theme Park World

Platform:

Fejlesztő: Bullfrog

Kiadó: Electronic Arts

Forgalmazó: Ecobit Rt.

Minimális rendszerigény: Pentium 200, 32 MB RAM, 4xCD-ROM

» Tovább a játék adatlapjára

Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!