Azt hiszem, mióta Alexej Pajitnov 1985-ben "feltalálta" a Tetrist, ennek a játéknak már rengeteg variációja megjelent a piacon. Voltak jópofa, de akadtak kissé durva átértelmezések is, melyeknek az eredeti játék szelleméhez nem sok közük volt. Az igazság az, hogy mindenki megpróbált valamilyen szinten újat alkotni a régiben, azaz mindenki megpróbálta a Tetris szabályainak megtartásával, de bizonyos innovációkkal megtűzdelve valami régi de mégis újat létrehozni. Ha csak visszagondolunk Commodore Plus 4-re vagy C64-re, de szinte az összes korábbi (de persze 1985 utáni) géptípusra, máris bizonyára eszünkbe jut jó néhány Tetrises program, kezdve a 3D-s Tetrisektől egészen a "robbantós" Tetrisekig. A sor tehát végtelen, és őszintén szólva PC-re már korántsem jelenik meg annyi Tetrises program, mint a régebben. Azt hiszem ez érthető, ha belegondolunk, hogy az elmúlt lassan 15 évben mennyi bőrt húztak le erről a játéktípusról, nem meglepő, hogyha mostanában nem jelennek megy hetenként a Tetrisek, hiszen ebben a kategóriában újat alkotni elég nehéz most már. Ezért is voltam kíváncsi, hogy a Next Tetris miben más, miben nyújt többet, mint a korábbiak. Természetesen - de ez nem új keletű dolog - lehetőség van gyakorlásra, kétjátékos módra is, játszhatunk "maratoni" Tetrist (időre megy) is, stb. A normál mód viszont nem szokványos. Játék alatt folyamatosan fogy az időnk és csak akkor léphetünk szintet, ha a rendelkezésünkre álló idő alatt három pályát teljesíteni tudtunk. Azonban, hogy ez ne legyen túl könnyű, természetesen megjelennek a nehezítő tényezők is (gyorsulás, kevesebb idő, előre lepotyogott elemek, stb.). A program - véleményem szerinti - legnagyobb újítása két dologból áll. Az egyik (és ez csak formális), hogy, a leeső elemek alatt az addigi sorok "megremegnek" és így egyfajta dinamikát kölcsönöz a játéknak, nem is szólva a játékot kísérő 3D-s hangulatról (ami pl. akkor jelentkezik, amikor egy sort teljesítettünk, ugyanis akkor a mi irányunkba robban szét a sor (igaz, kissé lelassítva a játékmenetet). A másik újítás már sokkal lényegesebb. A játékban kétfajta modul van. Van a normális (tetramino), mely egyszínű és semmiben sem különbözik a többi programban megszokottaktól. Azonban van a multimino-elem, mely egy alakzaton belül két színből áll. Ennek az a funkciója az, - és most jön a lényeg -, hogy ha egy olyan helyre akarjuk ezt beilleszteni, ahol már van olyan színű elem, akkor a multimino azonos színű tagjai egymáshoz olvadnak, de a nem stimmelő színek elválnak a modultól és lepottyannak (persze csak abban az esetben, ha van hely hova lepottyanniuk). Remélem elég világos voltam. Ezzel a funkcióval valóban egy olyan tényező jött be a Tetrisek világába, ami még emlékeim szerint nem volt. Természetesen itt is lehet modulokat betolni, átdobni, és összeilleszteni, egészen addig, amíg azok nem "nőnek" hozzá az alapzathoz, de a Next Tetrisben van egy olyan könnyítés is, hogy ha a leért modult forgatjuk, és így helyezzük, akkor e módon azt egészen addig csinálhatjuk, amíg akarjuk, így a legkedvezőbb pozitúrát tudjuk kijátszani.
Összefoglalva tehát azt kell mondanom, hogy ha a Next Tetris nem is forradalmasította a Tetrisek világát, mindenesetre újításokkal megrakott, szép és szórakoztató program, mely méltó 1999-hez (csak az a zene ne lenne benne...)