26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Carmageddon II: Carpocalypse Now

Írta: Dino 3 hozzászólás

Ahogy az a sikeres programoknál lenni szokott, a készítők nem szokták elszalasztani a folytatás lehetőségét (természetesen az elmaradhatatlan küldetéslemezek, pályacsomagok után). Nem történt ez másként a Carmageddon esetében sem. Miután a játék szokatlan ötletével és nagyfokú brutalitásának köszönhetően kellő visszhangot kapott a sajtóban - és betiltást illetve magas korhatárt számos országban -, jelentős sikereket könyvelhetett el mind a készítők, a Stainless Software, mind a kiadó, a Sales Curve Interactive (SCi). Több magazin választotta meg az év játékának ezt a játékot, melyet a tervezők inkább humorosnak, mint brutálisnak neveznek. Ennyi siker után nem csoda, hogy idén megjelent a program folytatása, a Carmageddon II: Carpocalypse Now, mely igen hamar elnyerte a PC Zone-nál az 1998-as év játéka címet.

A legfontosabb változtatás a játék grafikus engine-jében történt. A Carmageddon II alapból támogatja a ma elterjedt 3D gyorsítókat: a 3Dfx kártyáit beépített Glide kezeléssel, továbbá minden egyéb 3D kártyát, amely kompatibilis a Direct3D-vel. (Az első rész csak a megjelenést követően kapott patch formájában Voodoo támogatást, a Voodoo2-höz szükséges patch elkészítése pedig sokáig kérdéses volt - szerencsére a fejlesztők végül azt is megírták.) A grafika sokkal szebb lett - és ennek következtében a játék gépigénye is megnőtt -, nagyobb felbontású textúrákkal jelennek meg az autók és a környező objektumok, de ami még ennél is lényegesebb, az a gyalogosok új kivitelezése. Ugyanis az eddigi "lapos", két dimenziós járókelők most már valódi 3D-ben jelennek meg az utakon. Körüljárhatjuk őket, de persze ahogy azt megszokhattuk az előző részből: pontot az elgázolásukért kapunk. Joggal érezhetik ezt egyesek túl durvának, ez volt az oka az első Carmageddon több országban való betiltásának is, és ennek következtében készítették el a zombi verziót, melyben az emberek helyett zöld vérű zombik rohangálnak fel-alá az utak mellett. Sőt, a németeknek még ez se volt megfelelő, számukra kénytelenek voltak a készítők robotokat berakni a zombik helyett. A második rész készítésekor már jó előre gondoltak erre, így rögtön két verziót készítettek a játékból. Ennek ellenére meggyűlt a bajuk a BBFC-vel (British Board of Film Classification, ők határozzák meg a filmek - és újabban a játékok - korhatárát), és csak némi késéssel kerülhetett utcára a program.

A játék célja nem változott: meg kell nyernünk az összes versenyt. Ezt háromféleképpen tehetjük meg: végigmegyünk pályákon, áthaladva az összes ellenőrző ponton, vagy széttörjük a többi versenyző autóját, vagy pedig elgázoljuk az összes gyalogost. A harmadik variáció természetesen a legnehezebb, hiszen egy pályán általában 7-800 gyalogos szokott kóborolni... Nagy újítás a játékmenetben, hogy míg eddig sorban végig kellett menni a pályákon, és célul a toplistán való előrekerülés volt kitűzve, most már küldetések jelentek meg a játékban. Ez azt jelenti, hogy három pálya teljesítése után egy extra pályán valami speciális feladatot kell teljesítenünk. Ez lehet egyszerűen pár kör végigvezetése, de lehet a háztetőkön található antennák megsemmisítése, vagy egy kórházból megszökött ápoltak likvidálása. Persze mindegyik feladat időre megy. A normál pályáknál ellenfelek is vannak, és az előző részhez hasonlóan a gyalogosok elgázolásáért és a többi versenyzővel történő karambolokért kapunk plusz időt. A speciális küldetéseknél nincsenek ellenfelek, viszont nincs bónusz idő sem, ott lényeges, hogy gyorsan teljesítsük a feladatot. Összesen 30 pálya és 10 küldetés vár ránk a programban.

Az autók kidolgozottsága jóval részletesebb és szebb lett. Ez nem csak a textúrákra vonatkozik, most már a fizika törvényei is látszik, hogy sokkal jobban érvényesülnek a programban, mint eddig. Autónk - mely kezdetben az előző részből ismert Eagle továbbfejlesztett változata, az Eagle MK 3 - a karambolok hatására roncsolódik, összegyűrődik a karosszériája, betörik a szélvédője, leszakad a lökhárítója, egy szerencsétlen kimenetelű ütközés (például nagy sebességgel frontálisan egy masszívabb villanyoszloppal, vagy egy ház sarkával) pedig akár ketté is szakíthatja a kocsit. Ezen kívül még előfordulhat járművünk egészének összegyűrődése is, például banán alakúra. Ezen kívül újdonság még, hogy minden autóban ott ül a sofőr is. A programban 33 vadonatúj autó található a 7 előző részből átvett, kissé felújított jármű mellett. Ellenfeleink között található beépített guillotine-nal rendelkező emelőkocsi, szárny nélküli repülőgép, vagy egy dragster.

A gyalogosok valódi 3D-s megjelenést kaptak. Ez nagyon látványos a gázolásoknál, ugyanis érezni, hogy egy térbeli valami az, aminek nekimentünk. Ha csak gyengén ütközünk neki valakinek, az nem hal meg azonnal, csak elesik, aztán pedig pár másodperc múlva felállt, mintha mi sem történt volna. Ilyenkor még pár lökéssel segíthetjük át a túlvilágra az illetőt. A kapott pontszám és bónusz idő függ attól, hogy kit ütünk el, és hogy hogyan ütjük el. Ha csak egyszerűen szemből nekimegyünk egy járókelőnek, kevesebb pontot kapunk, mint ha farolva, vagy ugratás illetve tolatás közben gázoljuk halálra. Gyalogosok mellett különböző állatok is kerültek a programba: többek között kutyák, bárányok, tehenek, pingvinek és szarvasok. Az autóhoz hasonlóan a gyalogosok is több részre eshetnek, de ez nem feltétlenül jelenti halálukat. Előfordult például, hogy egy embernek leszakadt a lába, utána pedig fél lábon ugrándozott tovább a következő gázolásig... A gyalogosok egyébként látszólag gondolkodnak is, némelyik letérdelve könyörög, hogy ne üssük el, van, aki öngyilkos lesz, leugrik a szakadékba, hogy ne üthessük el, mások pedig a kezüket tartják fel, vagy egyszerűen elrohannak.

Az előző részhez hasonlóan most is vannak különböző power-upok a programban. Ezek egy része időleges hatású, 20-30 másodpercig tartanak. Ilyen például a turbó, a flipper-mód, amikor ütközések után nagy pattogásba kezd kocsink, vagy az ittas állapot, mely alatt fordítva irányítódik járművünk, azaz például jobbra kormányzás hatására balra indul. Sok power-up a gyalogosokra van hatással, így van, amelyiktől gyorsabbak lesznek, van, amitől a fejük nő meg, vagy kövérek lesznek, egy másiktól héliumos lufikhoz válnak hasonlóvá és lebegnek az út felett. Megint másik power-up hatására hülyék lesznek a járókelők, és nem törődnek azzal, ha feléjük száguldunk, másiktól pedig egyenesen öngyilkosok lesznek: önfeledten rohannak autónk alá. Újdonság még a power-upokkal kapcsolatban, hogy kis idő múlva újra megjelennek a pályán. Egy helyen általában mindig másféle power-up lesz.

Nagy újítás a játékban, hogy bevezettek fegyvereket is. Ez alatt nem a 3D akciójátékok fegyvereire kell gondolni, nincs se puska se plazmaágyú. Van viszont akna, melyet autónk mögé dobhatunk verseny közben, lángszóró, mellyel a gyalogosokat gyújthatjuk fel, majd ha így ütjük el őket, extra bónuszt kapunk. Az elektromos gyalogos-sokkoló az eddigi, fél percig hatásos változat mellett általunk kezelhető fegyvernek is bekerült a játékba, azaz akkor szór szikrákat, amikor mi szeretnénk. Kétféle rugót vehetünk fel a pályákon lévő dobozokkal. Az egyik az ellenfelekre van hatással, messzire repíti őket, míg a másik ugyanezt teszi a gyalogosokkal. Kicsit a középkort idézi az egyik fegyver, mely leginkább egy láncos buzogányhoz hasonlítható. Az autó hátából egy vastag, hajlékony fém rúd nő ki, melynek végén egy szöges gömb van. Ezzel aztán újabb extra mutatványokat hajthatunk végre ellenségeink széttörésénél illetve a járókelők öldöklésénél. Extraként vehetjük fel még az utánégetőt is, mely az Alt nyomva tartásáig hat (de maximum egy meghatározott ideig).

Az autót már az előző részben is lehetett tuningolni. Ez a motor, a páncélzat és a támadási képesség fokozását jelentette. Most már normál játék közben is vásárolhatunk fejlesztéseket, de azért van némi korlátozás is. A bővítésre ún. slotok állnak rendelkezésre, ezek száma egyes power-upok felvételével növekszik. Ha az összes rendelkezésre álló slot betelik, nem fejleszthetjük tovább autónk tulajdonságait. Játék közben most is javíthatjuk autónkat, és ha pénzünk elfogy, a gép automatikusan eladja a bővítéseket (már ha volt valamilyen bővítés). Minden pálya után teljesen kijavítódik autónk, így egy-egy versenyen mindig teljesen ép járművel indulunk.

Ha teljesítettünk egy pályát, megnézhetjük, hogy néz ki a többiek autója. Akiknek a járművét széttörtük a verseny folyamán, azoktól megvehetjük az autót. Persze ez nem két fillér, a jobb autók magas áron vásárolhatók csak meg, ezért érdemes takarékoskodni, és csak akkor venni új autót, ha egy sokkal jobbat találunk a mienknél. A program egyébként minden pálya után automatikusan elmenti a játékot, így bármikor visszatölthetjük az előző állapotot, nincs baj, ha esetleg megfeledkezünk a mentésről.

Nem maradt ki a hálózati játék sem, hat különböző játékmód közül választhatunk. A legegyszerűbb játékban a célunk, hogy mindenkit túléljünk, van olyan játékmód, melyben az ellenőrző pontokon kell végigmenni, és mindegyiknél kiesik az, aki leghátul halad. Van még fogócska is, amit ezúttal vámpíros játéknak hívnak. Ha a kezdeti vámpír eltalálja más autóját, akkor az is vámpír lesz, és így tovább. Aki utoljára marad, az győz. Hálózati módban játék közben néha ajándék power-upokat, páncélzatot kapunk a programtól.

Zene terén sem mondható gyengének a játék, a nyolc audio track felét a Sentience nevű csapat adta, míg a másik négyet a jóval ismertebb Iron Maiden számai közül válogatták. Aki ismeri az együttes munkásságát, annak bizonyára nem ismeretlenek ezek a címek: The Trooper, Aces High, Be Quick Or Be Dead (nagyon találó a játékhoz...), és Man On The Edge. Sajnos a két együttes zenei stílusa abszolút ellentétes, a Sentience inkább valami techno jellegű zenét csinál, az Iron Maiden pedig keményebb rockot, a program pedig véletlenszerűen váltogat a számok között, ez pedig nem éppen szerencsés... A hangokat nem nagyon fejlesztették a Stainless Software-nél, maradtak nagyjából az előző rész hangeffektjei: a motorok hangja, a csattanások és a gyalogosok sikoltozása.

A játék grafikája általánosságban nézve sokkal szebb lett az előző résznél. Köszönhető ez elsősorban a 3D kártyáknak, és természetesen a vadonatúj engine-nek. (Azért tökéletesnek nem nevezhető a grafikus motor, egy-két kisebb hiba található benne, például a gyalogosok időnként átsétálnak a falon...) A pályák változatosak, a küldetések nehezek, de nem lehetetlenek. A járókelők is sokkal részletesebben vannak megrajzolva, mint az előző részben. A pályákon az elütött gyalogosok ott maradnak, ahova löktük őket, és az autónk keréknyoma is ott marad az úton, igaz, nem végig, kis idő múlva eltűnnek onnan. Max Damage visszatérése mindenesetre bizonyára sokaknak jelent örömöt, hiszen sokan megkedvelték az első Carmageddont. Szerintem aki ebbe a kategóriába tartozik, az nem csalódik a folytatásban sem, akinek pedig csak a grafikával voltak kifogásai az előző résznél, az is rájön, hogy milyen jó játék ez.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

96%
Pozitívumok
  • Az első rész nagyszerű továbbfejlesztése
  • Jelentős grafikai újítások
  • Sok új "fegyver" és extra
  • Iron Maiden zene
Negatívumok
  • Kisebb hibák a grafikában

További képek

  • Carmageddon II: Carpocalypse Now
  • Carmageddon II: Carpocalypse Now
  • Carmageddon II: Carpocalypse Now
  • Carmageddon II: Carpocalypse Now
  • Carmageddon II: Carpocalypse Now
  • Carmageddon II: Carpocalypse Now
  • Carmageddon II: Carpocalypse Now
  • Carmageddon II: Carpocalypse Now

Carmageddon II: Carpocalypse Now

Platform:

Fejlesztő: Stainless Software

Kiadó: SCi Entertainment Group

Minimális rendszerigény: Pentium 166, 16 MB RAM, 4xCD-ROM

» Tovább a játék adatlapjára

Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

kriszmig29
kriszmig29 [7]
Én is sokat játszottam vele de a vége már tényleg nehéz
R0lend
R0lend [3]
az tény és való h egy igazán jó véres, brutális game, bár amilyen sokat játszottam vele és már egyre nehezebb lett a vége felé meguntam kicsit.:sick:
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (3 db)