A Myth az 1997-es év egyik leginnovatívabb és legsikeresebb stratégiai programja volt. Ezt eredeti alapötletének, valamint a kiemelkedően szép grafikájú és a fizikai hatásokat élethűen szimuláló engine-nek köszönhette. Egy igazi stratégiai program volt, ahol nem kellett a termeléssel és építgetéssel foglalkozni, a hangsúly a harcon volt. Minden küldetés igazi kihívás volt, általában többszörös túlerő ellen kellett elérni a célokat. Ez csak alaposan kidolgozott stratégiával és általában sokadik próbálkozásra sikerült. A grafikai engine másik érdekessége a harcok után a csatatéren maradó vértócsák és levágott végtagok szokatlanul nagy mennyisége volt, ami miatt pl. Németországban egy vértelenített verziót is ki kellett adni.
Egy sikeres program kiadása után a legtöbb cég megpróbál még legalább egy rókabőrt lehúzni róla és 1-2 hónappal később kiad egy küldetéslemezt. Ez után esetleg még több következik, közben nekiállnak a folytatásnak. Ezt a sémát követte a Red Alert, a Total Annihilation, a Starcraft, a Quake, a Descent Freespace és gyakorlatilag az összes sikeresebb program. A Bungie Software valamilyen okból nem így tett, pedig a Myth sikerét nézve több küldetés CD-t is el tudtak volna adni. Teljes erővel nekiálltak egy folytatásnak és meglepően rövid idő alatt kiadták a második részt Myth II : Soulblighter címmel.
Az előző rész eseményei óta hatvan év telt el. A királyi seregeknek nem nagyon akadt tennivaló az utóbbi időben. Most azonban hírek érkeznek, hogy egy falut támadás ért. A kis támadásról nemsokára kiderül, hogy egy sokkal nagyobb invázió kezdete. A sötét seregeket az egyetlen túlélő lord, Soulblighter vezeti.
A második rész egy továbbfejlesztett engine-t kapott. A táj még részletesebb lett, és megtelt élettel: a fákról levelek hullanak, a vizekben halak ugrándoznak, az erdőben szarvasok, a falvakban csirkék rohangásznak, a levegőben pedig madarak repkednek. Természetesen hatni is tudunk a legtöbb állatra (egy-egy jól elhelyezett robbanótöltettel szétszórhatjuk a cafatjait a környéken). A pályák ismét mesterien kialakítottak, falvak, városok, mezők, erdők, folyók, patakok váltogatják egymást. A falvakban és városokban az épületek elhelyezése, a vár felépítése, az erdőben az utak elhelyezkedése logikus, ezáltal az egész világ hihetővé válik. Ezt tovább fokozzák a változó időjárási viszonyok (eső, hó) és a semleges szereplők (parasztok, városi polgárok). Az egységek továbbra is sprite-ok, de a hatalmas 3D épületekkel (szélmalom, vár, hajó, gát, stb.) kombinálva ez szinte fel sem tűnik. Javítottak néhány effekten is, a robbanások szebbek lettek, az eső és a havazás nagyon élethűre sikerült. Az engine támogatja a színes fényeket és az árnyékokat. Külön érdemes megnézni, ahogyan az egységek tükröződnek a víz felületén. Nem változott viszont a megjelenített vér mennyisége. Már kisebb sérülések esetén is vértócsák jelennek meg a talajon. Aki erre nem tart igényt az kikapcsolhatja a vért, sőt még jelszóval is levédheti.
Nem voltak rosszak az előző rész rajzolt jeleneti, de a második részé még szebbre sikerültek. A hangokon is javítottak egy kicsit, szinte egyetlen pillanatnyi csend sincs a játék közben. A természet hangjai és a csatazaj mellett a katonák is megszólalnak néha. A küldetések előzményeit és célját ismertető narrátor is nagyon jól meg lett választva. A Myth 2 támogatja a Creative és az Aureal 3D szabványokat, de egyszerű sztereo hangszórókkal is igazi élményt nyújt.
Aki játszott az első résszel, annak nem lesz problémája az irányítással. Szabadon foroghatunk, mozoghatunk, fokozatmentesen zoomolhatunk, a formációkat és egyéb funkciókat ugyanúgy állíthatjuk a billentyűzet segítségével, mint korábban. Aki viszont jobban szereti az egeret használni, megteheti. A játéktér forgatásához a képernyő sarkaiba, a mozgatásához pedig a képernyő oldalaihoz kell vinni a kurzort. A srég mozgatásra is van lehetőség, de ehhez ki kell kapcsolni az egérrel történő forgatást. A képernyő felépítése csak kis mértékben változott, az alsó részen kis ikonok jelentek meg, így a leggyakrabban használt funkciók az egérrel is elérhetővé váltak, mint pl. formáció, speciális tulajdonságok, stb. Végre lehetőségünk van a küldetés céljainak elolvasására a játék közben is. Röviden és érthetően leírják a feladatokat, általános tippeket adnak a játékhoz, sőt, az aktuális küldetéshez külön tippeket kapunk. Sajnos továbbra sincs semmi információ arról, hogy merre induljunk el a küldetés elején.
Kis mértékben változott a seregek felépítése. Mindkét oldalon nyugdíjba küldték az óriásokat. Az íjászoknál újdonság a lángoló nyílvessző, ami a megfelelő talaj és a nedvesség (pontosabban annak hiánya) esetén meggyújtja füvet. Az új egységek: a felderítő törpe az első támadásáig láthatatlan, a Heron Guard egy szamuráj-szerű gyalogos katona két karddal, aki gyógyítani is tud, a warlock tűzlabdákat dobál, speciális tulajdonságát használva rövid időre összezavarhatjuk az ellenfeleket. Ez utóbbi sajnos nem csak a mi oldalunkon vesz részt a csatákban. A sötét oldal új egységei: a Myrkridia egy vérfarkas, a Maul egy ork szép nagy szöges bunkóval, a Stygian Knight pedig egy fekete páncélzatú lovag.
A nehézségi szinteken állítottak egy kicsit, így azok kiegyensúlyozottabbak lettek. A legnehezebb fokozaton a 25 küldetés teljesítése azoknak is igazi kihívást jelent, akik az első részt már végigjátszották. A küldetések skálája elég széles: egy híd felrobbantása, egy falu védelme, NPC kísérete, egy menekülő báró megölése egy nagy és főleg jól védett barlangrendszerben, egy gát védelme, két ágyú lerombolása, stb.
A mesterséges intelligencián is javítottak a készítők. Ez elsősorban az egységek útvonalkeresésén látszik meg. Nem látszik viszont a törpéken, akikre továbbra is figyelni kell, mert ugyanolyan veszélyesek a saját egységeinkre, mint az ellenfelekre. Néha egyetlen dobással el tudják dönteni a küzdelmet, és nem mindig a mi javunkra. Hasonlóan veszélyes a warlock, aki lelkesen lövöldözi a tűzgolyóit. Mikor közte és a kiszemelt ellenfele között saját egységek is vannak, akkor a tűzgolyó nem kerüli ki azokat, hanem közöttük robban. Az ellenfelek is intelligensebbek lettek, nagyobb túlerő elől általában menekülnek.
Mát a Myth is támogatott multiplayer módot, és ezt sokan ki is használták. A Myth 2 még több multiplayer játéktípust támogat, a vásárlóknak korlátlan és ingyenes játéklehetőséget biztosítnak a bungie.net-en. Igazi újdonságként a Myth 2 két szerkesztőt is tartalmaz, ezekkel single és multiplayer pályákat és küldetéseket készíthetünk.
A Myth sikerét elsősorban újszerű ötletének és forradalmi grafikai megvalósításának köszönhette. Ami elég volt az első rész sikeréhez, az már nem elég a másodikéhoz, hiszen az újdonság megszűnt, erre már nem lehet építeni. A készítők változtattak és javítottak annyit a programon, hogy ki lehessen jelenteni: ez a játék méltó folytatása a Myth-nek. A grafika és a hangeffektek szebbek, a játékmenet élvezetesebb, a kezelés egyszerűbb lett. A küldetések színvonala és nehézségi szintje ugyanolyan magas, mint az első részé volt.
A Myth II tetszeni fog mindenkinek, akinek tetszett az első rész és szerintem sok új rajongót fog szerezni.