A Star Wars és Star Trek univerzumokban játszódó játékprogramok szinte egyidősek a számítógépes játékokkal. Már Commodore 64-re is megjelent néhány, és azóta eltérő gyakorisággal ugyan, de mindkét univerzum számítógépes játékkínálata folyamatosan bővül. Szinte az összes lehetséges stílussal találkoztunk már, az akciótól a kalandjátékon és a szimulátoron át a stratégiáig. Jelen pillanatban is legalább négy Star Trek témájú játékot fejlesztenek és garantált, hogy a LucasArts se fogja kihagyni az Episode I-II-III stb. által kínált további lehetőségeket. Van azonban egy harmadik sci-fi sorozat is, ami az utóbbi időben kezd felzárkózni az előző kettőhöz, a Babylon 5. Igaz, hogy a három közül ő a legfiatalabb, de rajongótábora máris hasonló méreteket kezd ölteni, mint közel 30 éves társaié. Érdekes módon ez az univerzum valahogy el lett hanyagolva játékpiacon, pedig lenne rájuk igény. Az utóbbi időben azonban változnak a dolgok, több Babylon 5 játék készül, mint azt elsőre gondolnánk.
Babylon 5: Into the Fire
Nosztalgiázzunk egy kicsit, hiszen ezzel kezdődött minden. Két évvel ezelőtt a Sierra Studios bejelentette, hogy egy Babylon 5 univerzumban játszódó űrhajó szimulátoron dolgozik. Egyre több információ, screenshotok, és néhány animáció látott napvilágot, amikből már látszott, hogy valami fantasztikus játék készül. Gyönyörű grafika, realisztikus newtoni fizikai hatások, fantasztikus hadjáratok, hatvannál is több, a sorozatból jól ismert hajótípus, hatalmas, akár ezer hajó részvételével zajló csaták. Számos ismerős név merült fel a játékkal kapcsolatban. A hadjáratok és a történet kidolgozásában J. Michael Straczynski, a sorozat szülőatyja is részvett. A zenét az a Cristopher Frankie írta, aki a B5 sorozat zenéjével méltán vált ismertté. Az összekötő filmjelenetek forgatókönyve meghaladta a 100 oldalt és olyan színészek szerepeltek a listán, mint Bruce Boxleitner (President Sheridan), Mira Furlan (Delenn), Jerry Doyle (Michael Garibaldi), Tracy Scoggins (Captain Elizabeth Lochley), Wayne Alexander (Lorien), Marshall Teague (Ta' Lon). A készítők folyamatosan kapcsolatban álltak az érdeklődőkkel, meghallgatták a véleményeket és javaslatokat, ezek közül többet be is építettek a játékba. Minden túl szép volt ahhoz, hogy igaz legyen.
1999. szeptember 21-én a Sierra több játékának fejlesztését is leállította, köztük a B5: ITF-ét is. Az elbocsátott 105 dolgozó között volt a fejlesztőcsapat tagjainak többsége. A készülő játék iránt érdeklődők reakciója meglepő volt. Ahelyett, hogy beletörődtek volna abba, hogy a várva várt játék eltűnik a süllyesztőben, tenni akartak valamit. Tömegével érkeztek a levelek a Sierrahoz, követelve a folytatást, és ezek többsége nem volt éppen barátságos hangvételű. A cég azonban hajthatatlan volt, de hajlandó volt megválni az addig elkészült kódtól. A rajongók tehát megváltoztatták a taktikát és olyan cégeket kezdtek keresni, amik hajlandóak lennének folytatni a munkát. A kód már 70%-ban készen volt (néhány hét volt csak hátra egy játszható demo kiadásáig), és a teljes fejlesztő csapat is rendelkezésre állt. Hasonló méretű levéláradat indult, mint akkoriban a Sierrahoz, de a cél ezúttal a szóba jöhető cégek és számítógépes magazinok voltak. A magazinok reagáltak is, és szinte mindegyik jelentetett meg cikket a beszüntetett játékról. Ez az akció nemrég ért véget, a jelenlegi helyzet patthelyzet. Négy cég is érdeklődik a befejezetlen játék iránt - egyes hírek szerint az egyik a Cavedog volt, ami most már kihízható a listáról. Talán a legutolsó remény a március hetedikén induló GDC (Game Developer's Conference - játékfejlesztők konferenciája), ahová a jelenleg munkanélküli fejlesztők is elutaznak.
Akit érdekel a program további sorsa, az látogasson el a http://www.firstones.com oldalra, ahol a legfrissebb hírek mellett rengeteg információt talál a beszüntetett játékról (screenshotok, animációk, szereplők listája, stb.).
Az első Babylon 5 témájú játék megjelenése tehát továbbra is bizonytalan. A rajongók többsége várakozik, de vannak néhányan, akik nem elégednek meg ennyivel. Ők B5 játékot akarnak, és ha ezt nem kapják meg a boltban, akkor majd csinálnak maguknak. Ennek a legegyszerűbb módja már létező programok módosítása, a lehető legpontosabb átültetése a Babylon 5 univerzumába. Már 1998-ban elindult egy project, ami az X-Wing vs. TIE Fighter/Balance of Power, majd később az X-Wing Alliance módosításán dolgozott. A Babylon 5: Into the Fire beszüntetését követő egyetlen hónapon belül három újabb mod project is indult. Kettő ragaszkodott a szimulátorhoz, az I-War, és a Freespace 2 módosításán dolgoznak. A negyedik csoport a tavalyi év egyik legnagyobb sikerét, a forradalmian új űrstratégiai program a Homeworld "babylonosítását" tűzte ki célul.
Nem akarok belemerülni abba, hogy egy a törvény által védett program feltörése és átalakítása finoman szólva is kétséges. Nem is beszélve arról, hogy a Babylon 5 univerzum felhasználásához a Babylonian Productions Inc. valamint a Warner Brothers Co. engedélye is szükséges. Mivel mindegyik project ingyenes terjesztésű és a készítőknek egyetlen fillér bevételük se lesz belőle, ezért a szóban forgó cégek (Relic, Volition, Lucas Arts, stb.) eddig nem tettek semmit a megakadályozásukért. Ez részben érthető is, hiszen sokat úgyse tudnának tenni, és a módosítások használatához szükséges az eredeti játék, ami viszont a kiadóknak jelent újabb bevételeket. A jogi problémák mellett egy másik probléma is felmerül egy már kiadott játék átalakításakor, az engine sok szempontból megköti az ember kezét. Részben ebből az okból néhányan úgy döntöttek, hogy egy teljesen új, saját fejlesztésű játékot készítenek el, ahol az engie-től a zenéig mindent ők írnak meg. Ez a Babylon 5 Flight Simulator Freeware project.
Mindegyik project az interneten, teljesen hobbi szinten készül. A készítők többsége még soha nem látta élőben a kollégáit, csak fórumokon, ICQ-n és levelezés útján kommunikálnak. Szívesen fogadnak minden javaslatot, ötletet, és olyanokat, akik hajlandóak és tudnak is segíteni.
B5 TC for XvT/BOP/X-Wing Alliance
(http://users.hsonline.net/dhunt00/tcstart.htm)
Eredetileg az X-Wing vs. TIE Fighter - Ballance of Power átiratán dolgoztak, majd az X-Wing Alliance megjelenésével annak az átalakítását is megkezdték. Ez az egyetlen project, ami jóval a B5:ITF beszüntetése előtt, még 1998-ban elindult. Eddig 21 modell készült el, ezek közül több repülhető is. A modellek első ránézésre elég rondának tűnnek, de vegyük figyelembe a XvT engine korlátait. Egy vadászgépet 300, a nagyobb hajókat pedig 800 polygon alatt kell elkészíteni, ami nagyon kevés egy szimulátornál. Szerencsére az X-Wing Alliance esetében ezek a számok már elviselhetőbbek, vadászoknál 1000, nagyobb hajóknál pedig 2600 polygon. Az X-Wing Alliance módosítás fájljai még nem elérhetőek, mivel először az XvT kiegészítőit akarják tökéletesíteni. 1999. október végén adták ki a Beta3a patch-et, ami 8 vadászt, 3 pilótafülkét, 18 nagy hajót, új hangokat és néhány küldetést tartalmaz. A project jelenleg szünetel.
Buda 5 project
(http://modes.firstones.com/buda5)
Az Independece War már nem egy mai játék, és grafikailag is elmarad a többi vetélytársától, de még mindig egyike a legjobb űrszimulátoroknak. Ez az egyetlen, aminek a repülési modellje nem a repülőgépek viselkedésén, hanem a newtoni fizikán alapul. Ezzel módosítások nélkül is képes a Babylon 5 harcaiban látható manőverek bemutatására. A kora miatt a minimális rendszerkövetelmények is alacsonyabbak. A project tagjai lelkesen dolgoznak, a modellezéssel gyakorlatilag készen is vannak, hiszen már 53 különböző hajó tölthető le tőlük. Néhánynak több verziója is. A modellerek azért nem tétlenkednek, most készítik az összekötő animációkat és javítgatják, finomítják az elkészült modelleket. Egy hadjáratot már ki is adtak, további kettőn pedig dolgoznak. A már kiadott hadjáratban csak egyetlen vadászgép repülhető (a Starfury), de később újabb hajók csatlakoznak hozzá.
Freespace 2, The Babylon project
(http://mods.firstones.com/FS2TBP)
A Freespace 2 elsősorban grafikus motorja miatt ideális az átalakításra - gyönyörű űrködök, amik kisebb módosításokkal hiperűrnek is tökéletesek, hatalmas hajók, rengeteg hajótípus, óriási űrállomások, látványos effektek. Arról nem is beszélve, hogy a Freespace 2 grafikus motorja jelenleg az egyetlen, amellyel módosítások nélkül is megvalósíthatók a folyamatos energiasugarak és a hajók forgó részei (pl. a forgó szekció a B5 Omega cirkálóján). Kisebb probléma, hogy ezeket a sugarakat nem lehet a repülhető hajókra felszerelni, de már dolgoznak a problémán. Az elképzelések szerint számos hadjárat készül majd el, mindegyik kb. húsz küldetéssel. Ezek a legkülönfélébb, a sorozatból megismert konfliktusok idején játszódnak majd - pl. a földi-mimbari háború, a földi polgárháború, az árnyékok elleni háború. Külön érdekesség, hogy az egyik hadjárat a telepata háború történetét fogja elmesélni, amire a sorozatban többször is utaltak, de végül nem dolgozták fel. A készítők ebben teljesen a saját fantáziájukra hagyatkozhatnak. Azért nem kell megijedni, a világhálón számtalan Babylon 5 "szakértő" van jelen, akik a sorozattól való legkisebb eltérésbe is belekötnek, tehát a hadjáratok kigondolóinak elég lesz megfelelni az elvárásoknak. November vége óta készül az átirat, a modellerek azóta számos gyönyörű modellel elkészültek. Mivel az engine nem támogatja az új hajók hozzáadását, ezért a létezőket kell lecserélni. Az egyszerű lecserélésnél a project természetesen többet akar, átírják azok tulajdonságait (mozgékonyság, sebesség, fegyverzet, stb.), átalakítják a HUD-ot, a menüket és néhány újabb fegyvert is kidolgoznak. Dolgoznak a newtoni fizika megvalósításán is, eddig mérsékelt eredménnyel.
Babylon 5 Homeworld Mod project
(http://mods.firstones.com/Homeworld)
A Homeworld, ez a forradalmian új, igazi 3D-s űrstratégiai program a tavalyi év egyik legnagyobb sikere volt. Minden szempontból a legideálisabb jelölt arra, hogy kisebb átalakításokkal az első Babylon 5 univerzumban játszódó stratégiai játék legyen. Kezdetben voltak kisebb problémák, mivel több B5:ITF fan is ellenezte, hogy egy Sierra által kiadott játékot ezen a módon népszerűsítsenek - akkoriban (és mai is) sokan a Sierra játékok bojkottálására szólították fel a rajongókat. Azóta szerencsére megszüntek az ilyen problémák, és a Homeworld Mod jelenleg az egyik legsűrűbben publikáló project. A játék felépítése megkönnyítette a programozók dolgát, ugyanis a szükséges módosítások néhány fájl szerkesztésével el is végezhetőek. Ebben a pontosan 13581 fájlban minden megtalálható, a modelltől a textúrákon át a fegyverek elhelyezkedéséig és erejéig. Még a mesterséges intelligenciát irányító script is módosítható. Ehhez csak egy hexa editorra és persze a formátumok ismeretére van szükség. A fájltípusok azonosítását és feltörését a Deeps of Homeworld (http://depths.guidestone.com) csapat végezte el. Meglepő módon ebben komoly segítséget kapnak a Homeworld fejlesztőjétől, a Relic-től. Persze nem hivatalosan, de több olyan programozó segített a felmerült problémáknál, aki maga is dolgozott a programon és néhány fájlformátum specifikációit ők maguk adták ki.
A B5 Homeworld Mod project tagjai nem csak a hajók modelljeit cserélik le, hanem azok minden tulajdonságát átírják - pl. fegyverek száma és elhelyezkedése, lövedékek ereje, színe és formája, pozíciófények, hajtómű csóvája, stb. Még a gépet irányító mesterséges intelligenciába is belenyúlnak, hogy azok úgy manőverezzenek, ahogy az a sorozatban látható. Eddig két módosítás jelent meg, a harmadik pár hét múlva várható. A jelenleg aktuális verzió tőlünk is letölthető, ebben két hajót cseréltek le, az interceptort a Babylon 5 legismertebb vadászgépére a Starfury-ra, a carrier-t pedig az Omega cirkálóra. Persze még semmi sem végleges, a fórumon egyre újabb ötletek és kritikák merülnek fel, és a készítők szinte minden kiadásnál módosítanak valamit az eddig elkészült hajókon is. Két újabb hajó modelljét (Thunderbolt és a Sharlin mimbari cirkáló) már beillesztették a játékba, most szerkesztik a tulajdonságaikat. További öt modell már elkészült, azokat most konvertálják. A project tagjai jelenleg a hajók lecserélésével és módosítgatásaival vannak elfoglalva, de később teljes hadjáratok kiadását is tervezik.
A teljesen szabad terjesztésnek megvannak a hátrányai is. Egyre többen döntenek úgy, hogy egy-egy hajó tulajdonságai nem tökéletesen olyanok, amilyennek szerinte lennie kéne. Mivel a fájlok specifikációi ismertek, többen nekiállnak, és saját változatokon kezdenek dolgozni, több-kevesebb sikerrel. Ennek eredménye, hogy egyre több "fusimunka" jelenik meg, és az eltérő verziók miatt a multiplayer játék egyre nehezebbé válik.
Babylon 5 Flight Simulator Freeware project
(http://mods.firsones.com/b5fsf)
A project 1999. október 3-án indult. Célja egy ingyenes terjesztésű, Babylon 5 univerzumban játszódó űrszimulátor megírása. Realisztikusan nézve nem valószínű, hogy el fogják érni a B5:ITF színvonalát (persze ha az megjelenik), de azért érdemes megpróbálni. Már a próbálkozások során szerzett tapasztalatokért is megéri megpróbálni. Több programozó is dolgozik az enginen, ami C++ programnyelv és a DirectX 7 API felhasználásával készül. Az egész ötlet még rendkívül képlékeny állapotban van, a fórumukon csak úgy repkednek a különböző elképzelések, ötletek - pl. legyen benne űr- és atmoszférikus harc, lehessen a nagy hajókat is irányítani. Ami eddig biztos, hogy űrszimulátor lesz, legalább két repülhető hajóval, realisztikus fizikai hatásokkal, és persze rengeteg, a sorozatból ismerős hajóval. December közepén már ki is adtak egy nagyon kezdetleges verziót (v0.1, ld. a letöltések között), ami azért mutatja, hogy készül, de még sokat kell dolgozniuk. A végleges verziót még idénre képzelik el, de szerintem pár évig még biztosan el lesznek vele.