Az Empire Earth-höz hasonló stílusú játékokat mindeddig körökre osztott játékmenetben játszhattuk. Az igazi változást az Age of Empires hozta, amelyet a legtöbben a Civilization és a WarCraft stílusbeli házasságának titulálták. Ha innen közelítjük meg, az Empire Earth a körökre osztott Civilization és a nagy real-time klasszikus, a WarCraft II fantasztikus ötvözete. A játék készítéséért az a Rick Goodman a felelős, aki az Age of Empires fejlesztésében is fő szerepet vállalt, és most a Stainless Steel Studios csapatában dolgozik.
A nagy előd, a Civilization nevét minden régi motoros ismeri. Sokan próbálkoztak már túlszárnyalni a régi 386-osokon sikert aratott játékot, több-kevesebb sikerrel. Az Age of Emires játékok a történelemnek csak egy kis részét fedték le, míg a Seven Kingdoms a jól kidolgozott gazdasági menedzsment mellett a harcok terén maradt el. Az Empire Earth ezzel szemben 500.000 éves történelem előtti, alatti, és utáni időszakot fog át, kezdve a fantasy játékokba illő ősteremtményektől a sci-fi filmek ultramodern technikájáig. A történelmi háttér alatt pedig a jól ismert WarCraftos (de lehetne Dune II-t, vagy C&C-t is mondani) játékstílust találhatjuk, vagyis a nyersanyagokból különböző épületek felépítésével kell létrehoznunk egy birodalmat, kiépíteni egy hadsereget, továbbá új technológiákat kell felfedeznünk, és nem utolsó sorban a területek felfedezésével meg kell mutatnunk más civilizációknak, hogy ők igazából azért vannak, hogy minket szolgálhassanak.
A játék során 12 történelmi korszakkal találkozhatunk, kezdve a kőkorszak előtti időktől az ipari korszak utáni atom-, információs- és nanokorszakokig. Mindegyikben a központi feladat, hogy a gazdaság egyensúlyban tartásával és a hadsereg folyamatos fejlesztésével dicsőségre vigyük a birodalmunkat. A tervek szerint a 3 nagy hadjáratban több mint 30 küldetésben kell bizonyítanunk vezetői képességeinket. Ezek a küldetések kronológiai sorrendben bizonyos történelmi, vagy mitologikus eseményekre épülnek, így lehetőségünk nyílik olyan események újrajátszására, mint a Pun háborúk, a Spanyol Armada megsemmisülése, Napóleon hódításai, és a Második Világháború. A kőkorszak előtti időkben is biztos történtek fontos események, mint például a zsiráfok és antilopok végleges elűzése az ivóvízforrások mellől, ezek azonban nem szerepelnek a történelemkönyvekben, így nem kaptak rangos neveket, ugyanakkor ebben a játékban még ezekkel is találkozhatunk. Nem is beszélve a jövőbeni idők gigászi robotok által megvívott csatáiról.
A mai tendenciával ellentétben az Empire Earth nem lesz felruházva 3D-s grafikával. Ugyanakkor a külseje így is lélegzetelállító lesz, mert például szabadon zoomolhatunk anélkül, hogy a részletes grafika egy kicsit is romlana. Bár a nézőpontot forgatni nem lehet, ezt azonban azzal magyarázzák a készítők, hogy a fontos eseményeket úgyis a legjobb nézőpontból szemlélhetjük majd, így nem kell ennek a megkeresésével vesződnünk. A 3D-s grafika hiánya azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség egy 3D gyorsítóra. Ez egyrészt bizonyos effektusok szebbé tétele miatt elmaradhatatlan, másrészt az egységek és az épületek olyan nagy számú poligonok felhasználásával kerültek megrajzolásra, hogy abba egy sima grafikus kártyának beletörne a foga. A képek ezt nagyon jól bizonyítják.
A lebilincselő ötletek és a csodálatos grafika tehát végre egy olyan újabb játék közeledtét jelzik, amely talán ismételten hónapokra a számítógép elé fog láncolni mindenkit a 2001 eleji megjelenés után.