A Star Trek: Starfleet Command a TOS univerzumban játszódó űrstratégia és szimuláció érdekes keveréke lesz. A készítők 3rd person real time 3D stratégiai játéknak nevezik a stílust. Fiatal kapitányként egyetlen fregatt parancsnokaként indulunk és negyven év alatt az ellentengernagyi (Rear-admiral) rangig kell felküzdenünk magunk. A program a Starfleet Battles táblás játékon alapul és annak több, mint húsz éves tapasztalatát hasznosítja. A hajók sebessége, a fegyverek ereje és utántöltési ideje, a pajzsok és burkolatok erőssége, stb. a kiegyensúlyozott erőviszonyok szempontjából nagyon fontos, többek között ezeket az adatokat vették át a táblás játékból. A nehézségi szint három fokozatban állítható lesz.
Összesen hat nép: Csillagszövetség, Klingon, Romulan, Gorn, Lyran és Hydran közül választhatunk (ez még változhat). Mindegyiknek megvannak a saját hajótípusai, fegyverei, taktikái és ellenségei. Van egy hetedik, nem választható faj is, az Orion kalózok. Az egész játékot egyetlen hatalmas történet fogja össze, ezt hat kisebb részre osztották fel, fajonként egy-egy ilyen részt kapunk. Mindegyik rész 8-10 küldetésest tartalmaz. Mindegyiket teljesítve összeáll a teljes történet, ami az Organian nép eltűnéséről szól. A fő hadjárat mellett fajonként egy további, húsz dinamikusan generált küldetést tartalmazó hadjárattal is próbálkozhatunk. A dinamikus küldetésgenerátor - Dynaverse - személyre szóló küldetéseket készít, amelyeknél figyelembe veszi az erőviszonyokat, a politikai helyzetet, a hajó erősségét, a legénység tapasztalati szintjét, stb. A generált küldetések elég változatosak - pl. egy teherhajó kísérete, az Orion kalózok egy bázisának lerombolása, stb. Minden sikeresen teljesített küldetésért pontokat kapunk, amiket felhasználhatunk a hajó fejlesztésére, "vehetünk" új hajót a flottánkhoz, toborozhatunk tapasztaltabb legénységet, vagy akár rangot is léphetünk. Elég pontot összegyűjtve fajunk elit szervezetéhez is csatlakozhatunk, ami újabb, speciális küldetéséket jelent. A hadjáratok mellett lesz egy- és többjátékos skirmish mód is. A multiplayer játék 2-6 játékos esetén IPX és TCP/IP protokollal, két játékos esetén modemmel és soros kábellel oldható meg.
Mindegyik nép sajátos hajókkal és fegyverekkel rendelkezik. A fregattól a csatahajóig rengeteg hajótípust irányíthatunk, a lehetőségeinket azért korlátozza az adott hadjárat és a választott faj is. Összesen ötven alaptípus van, de a különböző változtatásokkal a kialakítható hajótípusok száma háromszáznál is több. Egy csatában max három hajót irányíthatunk, de ez a szám még nőhet, ha más hajókat is átirányítanak a flottánkhoz.
Összesen kilenc fegyverkategóriával fogunk találkozni a játék folyamán, ezek mindegyike különböző számú altípust tartalmaz, melyek különböző sérülést, hatótávolságot, utántöltési időt, stb. jelentenek. Szűkség esetén túl is lehet tölteni a fegyvereket. Ilyenkor nagyobbat sebeznek, de adott időn belül ki kell lőni őket és a hatótávolságuk is sokkal kisebb. Az összes fegyvertípus nem lesz elérhető mindegyik fajnál. Egy hajó szerencsére több alkatrészt is tartalmaz, nem csak fegyvereket. Számos további tartozékot tudunk fejleszteni és használni: energiarendszer (mindenhez kell, pl. a fegyverek töltéséhez, manőverezéshez, pajzsokhoz), pajzsok (hat részre vannak felosztva, a hat irány szerint), szenzorok (a fejlettségi foktól függően az ellenség faját, fegyvereinek erősségét, a burkolat és a pajzsok erősségét, stb. is meg tudja határozni), nagyhatósugarú letapogatók (további információk a minket körülvevő űrről és a távolabbi hajókról is), vonósugarak (pl. meg lehet fogni az ellenfelet és neki lehet tolni egy aszteroidának), transzporterek (pl. bombákat sugározhatunk az űrbe, tengerészgyalogosokat küldhetünk át, hogy elfoglalják az ellenséges hajókat), ECM rendszerek (a rakéták és torpedók zavarására), űrkompok (pl. öngyilkos űrkomp), álcázó berendezések, szondák (pl. ECM szonda). Ugyancsak fontos tényező a legénység tapasztalati szintje - pl. egy tapasztaltabb pilóta pontosabban irányítja a hajót.
Minden hajó és annak felszerelése a használó faj személyiségét tükrözik és a hatékony irányításukhoz meg kell ismernünk az adott faj stratégiáját is. A Csillagflotta inkább messziről szeret harcolni, gyors és nagy hatótávolságú phaser-eket ill. photon torpedókat használ. A klingonok inkább a közelharcot favorizálják, hajóik erős páncélzattal, erős disruptorokkal, gyors phaser-ekkel és rakétákkal vannak felszerelve. A romulanok álcázzák magukat, megközelítik az ellenfelüket és plazma torpedókkal támadnak. Ezután eltávolodnak és az újabb támadás előtt ismét álcázzák magukat. Hátrányuk, hogy az álcázó és a plazma torpedók nagyon sok energiát használnak el. Abban a pillanatban a legsérülékenyebbek, mikor kikapcsolják az álcázást. A Gorn faj gyíkszerű, kétlábú, intelligens lények. Ők is közelről, plazma torpedókat használnak, de álcázásuk nincs. Cserébe a pajzsaikat anélkül tudják feltölteni, hogy csökkentenék a fegyverek energiáját. A Hydran faj képviselői előszeretettel használják a rövidtávú Fusion Beam és a nagy hatótávú Hellbores kombinációját. A Lyran faj gyors hajókkal rendelkezik. Messziről rakétákkal támad, közelről pedig disruptorokat használ. Igazi szuperfegyverük az ESG (Expanding Sphere Generator), ami egy energiagömböt generál a hajó körül, amitől minden sérül, amihez hozzáér.
A készítők annyira pontosan lemásolták a táblás játékot, hogy a harmadik dimenziót teljesen kihagyták a programból. Ez szerintem komoly hiányosság, bár az irányítás 2D-ben biztosan áttekinthetőbb. Az irányításhoz a standard mozgásokon (csak az irányt és a sebességet kell megadni) kívül speciális mozgástípusokat is igénybe vehetünk - pl. kitérő manőverek, támadási minták, célpont követése, stb. A könnyebb irányíthatóságot és áttekinthetőséget a mindig kéznél levő "Pause" gomb biztosítja.
A screenshoot-ok és trailer-ek alapján a grafika csodálatos lesz. A hajók, bolygók és egyéb tárgyak szépen ki vannak dolgozva, többségük még egy szimulátorban is megállná a helyét. Az űr igazán változatos: bolygók, holdak, aszteroidák, aszteroida mezők, fekete lyukak, színes ködök, stb. A robbanások, a különböző lövedékek és egyéb effektek nagyon látványosak. Több nézőpontból figyelhetjük majd az eseményeket, melyek között szabadon váltogathatunk. Az irányító interface-ek áttekinthetőek és fajonként eltérőek. A maximális felbontás 800x600x16 bit lesz, de lesz 640x480 mód is. A program a D3D kompatíbilis gyorsítókat fogja támogatni, de 3D gyorsító nélkül is el fog indulni. A hardware igény elég alacsony lesz: P166 3D gyorsítóval (P200 gyorsító nélkül), 32 MB RAM és 200 MB HDD - ez még változhat. A megjelenést augusztusra tervezik és előtte egy játszható demót is ki akarnak adni.