Nem hiszem, hogy van olyan 20 év körüli számítógépes ember, aki ne ismerné a klasszikusnak, vagy inkább alapműnek nevezhető játékot, a Dune 2-t. Ez 1992-ben jelent meg, mikor még lemezen cipeltük a progikat, és a 2 és 4 megabyte RAM között vacilláltunk. Azóta nagyot változott a világ, a szoftverek meg szinte robbantak. Ezt a Westwood is szem előtt tartotta, és a remek C&C széria után megjelentették a Dune 2000-et. A játék grafikai szempontból nagyon tetszetős volt, jók voltak az animációk, de aki már játszott a Dune 2-vel, annak nem nyújtott sok új dolgot, mivel a küldetések ugyanazok voltak. Személy szerint pusztán presztízsből játszottam végig. A piac azonban rákényszeríttette a fejlesztőket az újításra, így nemrég a Westwood bejelentett egy új 3D-s real-time stratégiai játékot, mellyel a Dune sorozatot folytatják. A játék a tervek szerint 2001 első felében látja meg a napvilágot. Valószínűleg okultak a Dune 2000 hibáiból, ezért az alaptörténeten kívül mindent átalakítottak. Persze a sztori is változott, de rá lehet ismerni a régen megszeretett környezetre.
Az alapszitu hasonló, mint régen: adott egy bolygó, az Arrakis, ami teljesen halottnak látszik. De a felszínt borító homokban található egy furcsa fűszer, egy drog, mely akár több száz évvel is meghosszabbítja az emberek életét. Igaz, 1 dkg 620000 solarist ér, de az emberek megveszik. Mivel ez ekkora kincs, ebből adódik, hogy aki uralja a bolygót - amit Dune-nek hívnak -, az uralja az egész galaxist. Érthető a nagy sürgés-forgás a térségben, mert hát ki ne szeretné uralni a galaxist. Az uralkodó magának akarta megtartani az egészet (nem volt egy hülye gyerek), így összeugrasztotta a vezető nemesi családokat, amiket majd később részletezek. Ezt a harcot dolgozta fel a Dune 2. Azonban egy kis hiba csúszott az uralkodó tervébe, mert szerencsétlen meghalt. Az út az Arrakis uralásáért most újból nyitott minden család előtt. Na itt jövünk mi, és adunk mindenkinek, aki csak él és mozog.
Persze nem elég egy jópofa 3D engine, hogy mindenki vegye a játékot több példányban. Ehhez kell valami extra. Mondjuk itt könnyebb dolguk volt a fejlesztőknek, mert ez egy bejáratott játék, tehát van jó alapsztori, mindenki tudja, hogy jó kis stratégia, azt is tudják, hogy át van alakítva 3 dimenziósra, de ha a csúcsot akarjuk, dobjunk még be valamit. Hát ezt meg is tették. A 3 nemesi család mellé még bevettek 5-öt, akiket ugyan nem választhatunk, viszont szövetséget köthetünk velük. Így mindenfajta finom tömegpusztításra alkalmas fegyvert vagy taktikát meg lehet szerezni. A nyolc család pedig a következő:
Atreides: A Caladan-on élnek harmóniában, békében. Egyfajta ideális társadalom az övék, de ennek ellenére nekik van az egyik legjobb hadseregük a galaxisban. Nem gyenge gyerekek.
Harkonnen: A Geidi Prime nevű bolygón laknak, ami egy nagy iparkomplexum, teljes terméketlenséggel. Nagyon agresszívak, és híresek erről az egész univerzumban. Számukra csak a győzelem vagy a halál elképzelhető. Sosem ejtenek foglyokat.
Ordos: Sok embertársunk tartozik sajnos ide. Ez egy gerinctelen népség, nem kedvelik sem a harcot, sem a becsületet. Jó technikával rendelkeznek, sok időt töltenek a fekete-piacon.
IX: A következő jópofa társaság. Fasiszta tudósokból, illetve technokratákból álló szervezet, akik saját gyártású félelmetes fegyverek eladásával keresik kenyerüket. Sosem harcolnak, csak eszközt biztosítanak hozzá. Jóban kell lenni velük.
Tleilaxu: Furcsa fanatikus csoport, amely hívő zealotokból áll. Fegyvereiket halottak reanimálásával hozzák létre, magas biotechnikai háttérrel. Bíznak a Gihad eljövetelében.
Guild: Kereskedéssel foglalkozó csoport, akik masszív hajóval közlekednek, amit Heighliner-nek hívnak. Együttműködnek a Tleilaxu-kkal.
Freemen: Az Arrakis bennszülöttei. Nagyon jó föld alatti folyosóik vannak, amelyeken eljutnak bárhova. Már nem szövetségeseik az Atreides-eknek.
Sardarukar: A főnök katonái. A harcmezőn nagy királyok, de csupán üres eszmékért harcolnak, sosem érnek fel a Freemen-ekig.
A harc már nem csak az Arrakis-on folyik, hanem 4 másik bolygón is, melyekből 3-at pontosan meg tudok nevezni: a gyönyörű zöld és békés Caladan, a szennyezett ellenséges környezetű Geidi Prime, és a jeges Sigma Draconis. Természetesen új egzotikus fegyverekkel lehet felszántani, lyukká lőni az leírt bolygók felszínét.
A játékban 33 különböző térkép van, melyekhez több mint száz küldetés kapcsolódik, és ha hihetünk a fejlesztőknek, akkor nem lesz túl sematikus a játék, mert szinte minden pályának meglesz a maga buktatója, taktikája. Az elfoglalt területeken hagyhatunk katonákat, de fel kell készülnünk esetleges visszavonulásra is, ha túl gyengék vagyunk. Magyarul elzavarnak mint állat, ha nem vagy oda való. Az átvezető képeknek is megadják, ami jár. Három szereplőt emelnék ki, akik nem statiszta színvonalon nyomják az ipart: Michael Dorn (Star Trek: The Next Generation),Vincent Schiavelli (Ghost, Ember a Holdon, Batman Visszatér), valamint Musetta Vander (A Sejt, Wild Wild West). Szóval ilyen kaliberű emberektől - no és a Westwoodtól - elvárható valamilyen minőség. A multiplayer kedvelők számára is jó hírem van. A játék minden elképzelhetőt megenged. Játszhatunk az Interneten keresztül sima küldetést, a haverral kézen fogva, mert az uralkodót a Westwood egyik kis szervere támogatja. De bármilyen más variációt meg lehet csinálni.
A Westwood-os fiúk mellékeltek pár képet is mely alapján el lehet dönteni, kinek mennyire tetszik. Nekem nagyon. A kezelhetőségről még nem tudok nyilatkozni, bár az manapság nem okoz túl nagy gondot a készítőknek. Ezek után már lehet némi elképzelésünk a játékról. Ha csak a fele igaz abból, amit a készítők mondtak, benne lesz a Top 10-ben.