Előzetes
A-10 Warthog
1999.02.04. 00:00 | szerző: Viper | Előzetes
A Jane's legújabb repülőgép-szimulátorában a jól ismert A-10-es pilótafülkéjébe ülhetünk majd. A készülő programhoz nagy reményeket fűznek a készítők, és összehasonlításként gyakran a Falcon 4.0-val együtt emlegetik a Warthogot. Mindez persze nem meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy a szimulátor fejlesztője pontosan az a csapat, akik a Longbow és a Longbow 2 elkészítésén dolgoztak. A készítők számára amolyan következő lépésnek is lehetne nevezni ezt a programot, hiszen a Longbow-nak és az A-10-esnek is nagymértékben hasonló a feladatkörük a csatatéren. Nyilvánvaló azonban a különbség a helikopter és a vadászgép repülési tulajdonságai és technikai felszereltsége közt, ami az A-10 esetében csak könnyítést jelenthet a Longbow meglehetősen komplex radar- és célzóberendezéséhez képest. A nagyfokú hitelesség érdekében a fejlesztők sok kérdésben ahhoz az emberhez fordultak, aki az USAF számára a kiképző szimulátorok elkészítésében vett részt.
A szimulátor pilótafülkéje egy 3D-s, egérrel is kezelhető pilótafülke lesz, ami alig mutat majd eltérést a valódi gép műszerfalának képéhez képest. A legfontosabb berendezés talán a HUD, ahol többek közt számos célzó-üzemmódot állíthatunk be. Egyes rakétáknál olyan lehetőségünk is van, hogy szabályozzuk a rakéta repülési sebességét aszerint, hogy elsődleges célunk a célpont megsemmisítése amilyen gyorsan csak lehet, vagy fontosabb inkább, hogy épségben kiérjünk a robbanás körzetéből. Szabadesésű bombák esetében természetesen a HUD-on láthatunk egy jelzést a várható becsapódási helyre vonatkozólag, de ugyanilyen hasznos jelzéseket kaphatunk a TV irányítású bombákkal, vagy az infravörös Maverickkel kapcsolatban is. Ha már a fegyverekről esik szó, meg kell említeni, hogy noha az A-10-est elsősorban szárazföldi célpontok leküzdésére fejlesztették ki, a légi önvédelem miatt Sidewinder rakétákkal is fel lehet szerelni, ami azt jelenti, hogy légiharcra is számítani kell a játék során. És persze na feledkezzünk meg az A-10 legfélelmetesebb fegyveréről: a 30 mm-es gépágyúról sem!
A grafikai kivitelezésnél a készítők külön figyelmet szenteltek a sérüléseknek. Azon túl, hogy minden rendszer bemondhatja az unalmast találat esetén, még a külső sérüléseknek is lehet látni a nyomát gépünkön. A Longbow-hoz képest a terep grafikai megvalósításához teljesen új tényezőket kellett figyelembe venni. A legfontosabb tényezők talán a sebességkülönbségből adódnak, hiszen egy repülő nyilván nagyobb sebességre képes, mint egy helikopter. Ennek megfelelően a berepülhető terep nagysága is 200x200 km-esre nőtt. A legfontosabb azonban, hogy a földfelszín felett repülve érezzük a nagy sebességet, ami legfőképpen az alattunk elsuhanó tereptárgyak elmosódásának köszönhető. Ezt a hatást hivatott érzékeltetni a szimulátorban alkalmazott "ground noise" textúra.
A géppel való ismerkedést hasonló küldetések segítik, mint a Longbow 2-ben, ugyanis egy bemutató pilóta magyarázza el nekünk az alapvető manővereket, illetve a fegyverek kezelését. Az első hadjárat - Operation Restless Tiger - helyszíne Korea, ahol elsődleges célunk, hogy lépésről lépésre elsajátítsuk a gép minden fortélyát. A küldetések már ekkor igazi bevetések, de a célpontok természetesen úgy lesznek kijelölve, hogy fokozatosan elősegítsék a géppel való ismerkedést, így mire befejezzük ezt a hadjáratot, elvileg semmi és senki sem képes megállítani minket. A második hadjárat - Operation Valiant Hunter - az 1980-as évek közepén játszódik, és egy feltételezett keletnémet - orosz invázió áll a központban. A tankok kilövöldözésén túl feladatul kaphatunk kutató-mentő akciót, szárazföldi csapatok támogatását, az ellenséges légvédelem hatástalanítását, vagy más egységekkel való egyéb összefüggő hadműveletet. Talán újdonságnak számít, hogy néha csak a célpontok felderítése a feladatunk, az elpusztításhoz más gépek érkeznek. Természetesen bizonyos körülményeket véletlenszerűen generál a gép, hogy ha többször akarunk játszani egy küldetést, akkor ne legyen teljesen ugyanaz a szituáció. Ezen túl még érdemes kiemelni, hogy ha egy létesítményt egyszer letöröltünk a föld színéről, akkor az a következő küldetésekben is romhalmazként fog megjelenni.
A programhoz eredetileg nem tartozik pályaszerkesztő, de a megjelenés után tervezik ennek a hiányosságnak is a pótlását. A multiplayeres játék azonban ebből a szimulátorból sem maradhatott ki, így a csatatéren egyszerre legfeljebb 8 társunkkal együtt háborúzhatunk majd. ■