26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Kütyü+hardver

ACT Labs GS Gun System

Írta: Dino

10-15 évvel ezelőtt, a kezdetleges, TV-re kapcsolható videojátékok idején bizonyára volt, aki találkozott fénypisztollyal, mellyel a TV képernyőjén megjelenő színes négyzetekre lövöldözhettünk. (Vagy a játéktermekben is láthatott már bárki ilyet.) A számítógépek megjelenésével aztán sokáig nem volt ilyen periféria. Először egy-két konzolhoz - például PlayStationhöz - készítettek fénypisztolyt a játékvezérlő-gyártók, a PC-sek azonban igen sokáig nélkülözték azt. Pár hónapja már jogos a múlt idő, mivel az amerikai ACT LABS elkészítette az első PC-s fénypisztolyt, melyet nemes egyszerűséggel Gun Systemnek (rövidítve GS), azaz pisztoly-rendszernek neveztek el.

A GS dobozában az asztalra helyezhető központi egység mellett két pisztoly és egy kézi irányító kapott helyet. Ezeket a központi részben kialakított tartókba tehetjük bele. Az installálás nem túl bonyolult: a fő egységet rákötjük a gameportra, a kábel végén lévő másik csatlakozópár pedig egy egyszerű pass-through kábel a monitorhoz, azaz egyik felét a videokártyához, másikat a monitorkábelhez csatlakoztatjuk, valamint az elektromos hálózatra is rákötjük az egészet egy tápegységhez (amennyiben amerikai típusú tápot kaptunk, egy tetszőleges, legalább 500 mA-es, 7,5 V-ot kiadó táp megteszi). Egyszerre két pisztolyt vagy egy pisztolyt és a kis kézi vezérlőt köthetjük rá a központi egységre.

A gép bekapcsolása után pár perc a driver installálása, mely után szükség van egy gyors kalibrációra a vezérlőpult játékvezérlők menüjében. A pisztoly gombjának megnyomásakor a képernyő felvillan egy pillanatra, ebből érzékeli a GS, hogy hova is céloztunk. A pillanatnyi fehér felvillanás ugyanis a normál esethez hasonlóan soronként és pixelenként rajzolódik ki, a pisztoly fényérzékelője pedig azt figyeli, hogy a gombnyomáshoz képest mennyi idő múlva érzékeli a felvillanást, ebből pedig (a képfelbontást és a frissítési frekvenciát is figyelembe véve) egyszerűen ki tudja számolni, hogy melyik sor melyik pontjára céloztunk.

Mint már írtam, a két pisztoly mellett egy kis kézi irányító is tartozik a készlethez. Ez egy kis analóg joysticket és két gombot tartalmaz, és nagyjából kényelmesen van kialakítva ahhoz, hogy ha kézbe vesszük, akkor hüvelykujjunkkal irányíthassuk a joyt, mutatóujjunkkal pedig a gombokat elérjük. Kár, hogy nem lehet a két pisztoly és a kis irányító egyszerre csatlakoztatva.

A pisztolyhoz kapunk egy játékot, a Remington Top Shotot, mely egy vadászprogram különböző gyakorló helyszínekkel. Ez sajnos nem a legjobb példaprogam a pisztoly kipróbálásához, mivel a célpontok sok esetben nagyon kicsik, a GS pedig nem elég pontos ehhez. Így érdemes inkább körbenézni a neten, és keresni pár más játékot. Az ACT LABS oldalán találhatunk egy listát, hogy melyik játékok használják ki a pisztoly lehetőségeit, illetve melyik programokhoz lehet azt egy patch installálásával használni. Az egyik ingyenesen letölthető program egy Quake II kiegészítés, mely a játéktermi játékokhoz hasonlóvá teszi a Quake-et. Az egyik módban mi irányítjuk a játékost a kézi vezérlővel, míg arcade játéktípust választva automatikusan irányítja a program emberünket, miközben mi lövöldözhetünk a megjelenő ellenségre. Kétszemélyes játék esetén a cél az, hogy mi lőjünk le több ellenséget (vannak ártatlanok is a pályán, akiknek lelövéséért büntetés jár), egyszemélyes játékban pedig hogy minél tovább jussunk előre. Van egy egyszerűen John Woo-nak elnevezett mód is, melynek jelentésére mindenki rájöhet, aki látott már John Woo rendezte akciófilmet (pl. M:I-2). Arról van szó, hogy egy ember játszik, egyszerre két pisztollyal (azért oldalra vetődnünk nem kell közben, mint Tom Cruise tette azt az előbb említett filmben :-). A pisztoly tesztelése során egyébként leginkább ez a Quake II mod nyerte meg tetszésemet, mint a pisztolyt támogató egyik program.

Sajnos még nem sok játék támogatja a Gun Systemet, de látszik, hogy az ACT LABS marketingesei igyekeznek minél több céget meggyőzni arról, hogy játékaikban gondoljanak a GS-re is. Ennek egyik példája a Die Hard Trilogy 2, melynek egyik szintje pont olyan stílusú, melyhez nagyszerűen alkalmazható a pisztoly (ha valakinek mond valamit a Virtua Cop játékcím, az tudja, miről van szó, de tulajdonképpen olyan, mint az előbb a Quake II esetén is leírtam). Ha egy játék egyáltalán nem használja a GS-t, akkor sincs veszve minden, megtehetjük ugyanis azt, hogy az ACT LABS egérdriverével használjuk a pisztolyt, így pedig már több programot is vezérelhetünk. (Ez a megoldás elsősorban a régebbi arcade akció stílusú játékokhoz ajánlott, mint például az előbb említett Virtua Cop.)

A Gun System hibái közé tartozik, hogy nem teljesen pontos, pár centivel arrébb érzékelte a program a lövést, mint azt szerettem volna (akkor is, ha a monitorhoz szorítottam a pisztoly csövét). Párszori kalibrálással valamit lehetett javítani ezen, de teljesen pontos sajnos nem lett a célzás. Emellett a képernyő lefedettsége se volt mindig tökéletes, a szélső részre nem mindig lehetett lőni, ami igen kínos egy olyan esetben, ha ott jelenik meg az ellenség, lövöldöz ránk, mi pedig nem tehetünk ellene semmit.

A Gun System egy igen jópofa periféria PC-hez, mely jelen pillanatban teljesen egyedülálló a PC-hez (úgy néz ki, az ACT LABS szereti az egyedülálló dolgok kifejlesztését, mivel övék az első PC-s sebességváltó is). Hátránya, hogy egyelőre még igen kevés programhoz használhatjuk, de amihez működik, annál teljesen új, egyéni játékélményt nyújt, mely a kisebb hibák ellenére is nagyszerűen élvezhető. Bízunk benne, hogy tényleg egyre több cég fogja támogatni a GS-t.

Az ACT LABS Gun System a gyártó honlapjáról, a www.act-labs.com címről rendelhető meg.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!