26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Kütyü+hardver

NVIDIA RIVA TNT2 Ultra

Írta: Dino

Az NVIDIA tovább szeretné erősíteni helyét a 3D gyorsítókártyák piacán, így a RIVA TNT után tovább folytatta a fejlesztést, melynek eredményeként elkészültek a RIVA TNT2-es chippel, mely méltó vetélytársa a vele nagyjából egy időben megjelent Voodoo3-nak. A kártya már technikai adatait tekintve is igencsak pozitívnak látszott: 9 millió háromszög másodpercenként, 300 millió pixel/sec. Ezeket írta az NVIDIA a kártyáról, és a teszt során bebizonyosodott, hogy nem csak a gyártó által kiadott adatok alapján verheti a TNT2 kártya a Voodoo3-at, hanem a gyakorlatban is.

A RIVA TNT2 továbbra is használja a TwiN Texel technológiát, melynek segítségével egyszerre két pixel feldolgozására, illetve egylépéses multitextúrázásra képes. 32 MB memória került a kártyára, mely 300 MHz RAMDAC-kal 2048*1536-os a maximális felbontás. (Létezik egyébként 16 MB-os verzió is belőle, a memóriatípus pedig vagy SDRAM, vagy SGRAM lehet, gyártótól függően.) Órajel szempontjából kétféle verzióban kapható a TNT2: a normál változatban a chip órajele 125 MHz, a memóriáé pedig 150, míg a TNT2 Ultra-nál ezek az adatok 150/183 MHz-esek.

A kártyát teljesítménye - és a mai videokártya-piac helyzete - miatt leginkább a Voodoo3-mal érdemes összehasonlítani, tekintve, hogy az az egyik legnagyobb sláger mostanában. Képminőség tekintetében a TNT2 mindenképpen jobb a Voodoo3-nál, több okból is. Míg a Voodoo3 maximálisan 16 bites 3D megjelenítést tesz lehetővé, a TNT2 32 bitesre is képes. A maximális textúraméret 2048*2048, ami jóval nagyobb, mint a Voodoo3 256*256-ja. A harmadik legfontosabb minőségi különbség pedig az, hogy a Voodoo3-mal ellentétben a TNT2 nem mossa el a textúrákat. Az első kettő különbség érzékeléséhez még várni kell az újabb játékok megjelenésére, melyek jól ki is használják ezeket a lehetőségeket (pl. Quake III Arena), az utóbbi dolog meg játék közben nem észrevehető, hiszen ki az, aki nagyítóval nézegetné a képet... (Ráadásul a Voodoo3 leragadt a 16 MB memóriánál, míg a TNT2 32 MB-ot is képes kezelni.) Mindezen minőségi különbségek mellett a tesztelés során úgy találtuk, hogy a Voodoo3 - TNT2 csatából sebesség szempontjából is az utóbbi kerül ki győztesen.

A 3D Mark Max-szal folytatott tesztek során a két kártya sebességében általában nem voltak jelentős különbségek. A TNT2 színezési sebessége 235 millió texel/sec volt, míg a V3-é 153 millió, multi-texturing esetén viszont a Voodoo3 nyert, 292 millió/229 millió arányban. A textúrarenderelés is nagyjából kiegyensúlyozott volt, azonban a több memóriának köszönhetően 16 MB-nál már a TNT2 nyert, elég jelentősen (91 FPS/6 FPS). A bump-mapping sebessége is a V3-nál nyert, igaz, az nem tudta ezt egy lépésben végrehajtani, de a kétlépéses bump-mapping is pár FPS-sel gyorsabb volt. Mint azt említettük, képminőség tekintetében mindenképpen a TNT2 viszi a pálmát. Az alpha blending átmenetei sokkal folyamatosabbak a TNT2-n, a Voodoo3-nál néhol "lépcsők" figyelhetők meg. A textúrák is jobb minőségűek, és sokkal élesebbek a TNT2-nél.

Játékoknál is jól szerepelt a kártya, a Quake II 1024*768-as felbontásnál is 45 FPS fölött teljesített az igencsak teljesítménypróbáló Crusher demónál is.

A RIVA TNT2 egy jól sikerült 2D/3D kártyája az NVIDIA-nak, mely kompromisszumok nélkül gyors: nincs a Voodoo3-hoz hasonlóan alacsonyan korlátozva a színmélység és a textúraméret, és ez várhatóan nagy pozitívum lesz az újabb játékoknál, melyek ezt ki is használják. Támogatja a Direct3D és OpenGL API-kat, így a mai 3D játékok nagy része gond nélkül futtatható vele. Mindenesetre kíváncsian várjuk a folytatást, a 256 bites GeForce 256 chipet, melynek igencsak szép sebességet ígérnek a tervezők.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!