26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Kütyü+hardver

VR Standard VRjoy 2000

Írta: Dino

A 3D megjelenítés már igen régóta egy olyan terület a számítástechnika területén, mely sok figyelmet kap különböző hardware cégek részéről. Kezdetben két kis képernyőt raktak a 3D eszközbe (nagy mérete miatt akkoriban ez még egy sisak volt), de ennek megvolt az a hátránya, hogy 320*200-nál nem igazán mentek feljebb felbontás tekintetében. Aztán kitalálták a shutter technológiát, mely úgy működik, hogy a felhasználó egy két LCD kijelzőből álló szemüveget kap, melynek kijelzői felváltva eltakarják a szemeit, a monitoron pedig mindig az éppen el nem takart szemnek megfelelő kép látható. Mivel ez a váltogatás elég gyorsan történik, így szemüveg nélkül tulajdonképpen mindkét képet láthatjuk egyszerre (ami mondjuk elég bután néz ki :-). Ennek a megoldásnak előnye, hogy a felbontás szinte tetszőleges lehet - már ameddig a monitor bírja megfelelő frissítési frekvenciával -, ráadásul egyszerre többen is nézhetjük ugyanazt a monitort egy-egy szemüveggel. A módszer elterjedtségét mutatja, hogy például az E3-on is több játék volt, melyet ilyen módon 3D-ben prezentáltak a fejlesztők (ilyen volt pl. a Shinytól a Sacrifice vagy a SouthPeaktől a Soldier).

A VR Standard 3D szemüvege, a VRjoy 2000 is az előbb részletezett shutter technológiát alkalmazza a 3D hatás elérésére. A dobozban találunk a szemüveg mellett egy kis műanyag eszközt, valamint pár kábelt. A kis dobozkát valahova az asztalra kell helyeznünk, és ehhez kell csatlakoztatnunk minden kábelt. Az áramot a billentyűzetcsatlakozóról veszi, a monitor frissítési jelét pedig egy "átmenő-csatlakozón" (pass-through) kapja, melyet a monitorkártya és a monitorkábel csatlakozója közé kell beillesztenünk. A dobozkán két jack csatlakozó van, ezekre kapcsolhatjuk a szemüveget, egyszerre akár kettőt is.

A szemüveg kivitelezése sajnos kissé igénytelen, egyrészt a designerek se foglalkozhattak vele túl sokat, de sajnos emellett kicsit törékenynek is tűnik az egész, például a szemüveg szára elég vékony. A kényelem szempontjából se valami jó a kialakítása a VRjoy-nak, bár annyi pozitívum van benne, hogy gondoltak a szemüvegesekre, és egy kis átalakítással szemüveg felé is fel lehet venni.

A VRjoy 2000 különlegessége, hogy nem kell, hogy egy játék támogassa azt, saját szoftvere gondoskodik arról, hogy a Direct3D-s játékok megfelelő módon jelenjenek meg a monitoron. Ehhez mindössze annyi szükséges, hogy a szemüveg mellé kapott CD-n lévő VRCaddy programot futtassuk, mielőtt elindítjuk a játékot. Az eredmény ugyan nem mindig tökéletes - ezen szerencsére némiképp változtathatunk pár billentyű nyomkodásával -, de mindenképpen látványosabb lesz a monitoron látható 3D kép. Többek között a Croc 2 és Need for Speed: Porsche 2000 játékokkal teszteltem a szemüveget, az előbbinél jól érezhetőek voltak a mélységek, a feliratok pedig teljesen kiemelkedtek az egészből, de a távolabbi objektumoknál sajnos mindkét szögből lévő kép látható volt halványan. Az NFS esetében rosszabb volt a helyzet, itt igen zavaró volt, hogy a kép egy része folyamatosan villódzott, és a Croc 2-nél tapasztalt hiba sajnos itt is megvolt.

Érdekesség még, hogy ezzel a 3D szemüveggel állóképeket is nézhetünk 3D-ben. Ilyenkor természetesen speciálisan kialakított képre van szükségünk, melyet a szemüveg csatlakozását biztosító dobozon lévő üzemmódváltó átkapcsolása után csodálhatunk meg 3D-ben. A szemüveghez ráadásul mellékeltek szoftvert, mellyel ilyen képeket készíthetünk. Az egyik tulajdonképpen egy olyan rajzolóprogram, melybe betöltjük a kiválasztott képet, majd megfelelő mélységet beállítva "átfestjük" háromdimenzióssá. A másik program sztereo fényképekből (azaz két egymás melletti objektívvel felvett képből) generál automatikusan 3D képet.

A VRjoy egy egész jó 3D szemüveg, talán még a szoftverén lehetne valamit finomítani, meg jobb lett volna, ha több figyelmet szentelnek a készítők a külső kivitelezésnek. A szemüveg megrendelhető a www.vrstandard.com oldalról. Az alapkészlet ára egy játékkal (System Shock 2, Driver vagy Hexen II) 100 dollár, mindhárom játékkal 110 dollár.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!