Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

VR Standard VRjoy 2000

2000.07.20. 00:00 | szerző: Dino | Kütyü+hardver

A 3D megjelenítés már igen régóta egy olyan terület a számítástechnika területén, mely sok figyelmet kap különböző hardware cégek részéről. Kezdetben két kis képernyőt raktak a 3D eszközbe (nagy mérete miatt akkoriban ez még egy sisak volt), de ennek megvolt az a hátránya, hogy 320*200-nál nem igazán mentek feljebb felbontás tekintetében. Aztán kitalálták a shutter technológiát, mely úgy működik, hogy a felhasználó egy két LCD kijelzőből álló szemüveget kap, melynek kijelzői felváltva eltakarják a szemeit, a monitoron pedig mindig az éppen el nem takart szemnek megfelelő kép látható. Mivel ez a váltogatás elég gyorsan történik, így szemüveg nélkül tulajdonképpen mindkét képet láthatjuk egyszerre (ami mondjuk elég bután néz ki :-). Ennek a megoldásnak előnye, hogy a felbontás szinte tetszőleges lehet - már ameddig a monitor bírja megfelelő frissítési frekvenciával -, ráadásul egyszerre többen is nézhetjük ugyanazt a monitort egy-egy szemüveggel. A módszer elterjedtségét mutatja, hogy például az E3-on is több játék volt, melyet ilyen módon 3D-ben prezentáltak a fejlesztők (ilyen volt pl. a Shinytól a Sacrifice vagy a SouthPeaktől a Soldier).

A VR Standard 3D szemüvege, a VRjoy 2000 is az előbb részletezett shutter technológiát alkalmazza a 3D hatás elérésére. A dobozban találunk a szemüveg mellett egy kis műanyag eszközt, valamint pár kábelt. A kis dobozkát valahova az asztalra kell helyeznünk, és ehhez kell csatlakoztatnunk minden kábelt. Az áramot a billentyűzetcsatlakozóról veszi, a monitor frissítési jelét pedig egy "átmenő-csatlakozón" (pass-through) kapja, melyet a monitorkártya és a monitorkábel csatlakozója közé kell beillesztenünk. A dobozkán két jack csatlakozó van, ezekre kapcsolhatjuk a szemüveget, egyszerre akár kettőt is.

A szemüveg kivitelezése sajnos kissé igénytelen, egyrészt a designerek se foglalkozhattak vele túl sokat, de sajnos emellett kicsit törékenynek is tűnik az egész, például a szemüveg szára elég vékony. A kényelem szempontjából se valami jó a kialakítása a VRjoy-nak, bár annyi pozitívum van benne, hogy gondoltak a szemüvegesekre, és egy kis átalakítással szemüveg felé is fel lehet venni.

A VRjoy 2000 különlegessége, hogy nem kell, hogy egy játék támogassa azt, saját szoftvere gondoskodik arról, hogy a Direct3D-s játékok megfelelő módon jelenjenek meg a monitoron. Ehhez mindössze annyi szükséges, hogy a szemüveg mellé kapott CD-n lévő VRCaddy programot futtassuk, mielőtt elindítjuk a játékot. Az eredmény ugyan nem mindig tökéletes - ezen szerencsére némiképp változtathatunk pár billentyű nyomkodásával -, de mindenképpen látványosabb lesz a monitoron látható 3D kép. Többek között a Croc 2 és Need for Speed: Porsche 2000 játékokkal teszteltem a szemüveget, az előbbinél jól érezhetőek voltak a mélységek, a feliratok pedig teljesen kiemelkedtek az egészből, de a távolabbi objektumoknál sajnos mindkét szögből lévő kép látható volt halványan. Az NFS esetében rosszabb volt a helyzet, itt igen zavaró volt, hogy a kép egy része folyamatosan villódzott, és a Croc 2-nél tapasztalt hiba sajnos itt is megvolt.

Érdekesség még, hogy ezzel a 3D szemüveggel állóképeket is nézhetünk 3D-ben. Ilyenkor természetesen speciálisan kialakított képre van szükségünk, melyet a szemüveg csatlakozását biztosító dobozon lévő üzemmódváltó átkapcsolása után csodálhatunk meg 3D-ben. A szemüveghez ráadásul mellékeltek szoftvert, mellyel ilyen képeket készíthetünk. Az egyik tulajdonképpen egy olyan rajzolóprogram, melybe betöltjük a kiválasztott képet, majd megfelelő mélységet beállítva "átfestjük" háromdimenzióssá. A másik program sztereo fényképekből (azaz két egymás melletti objektívvel felvett képből) generál automatikusan 3D képet.

A VRjoy egy egész jó 3D szemüveg, talán még a szoftverén lehetne valamit finomítani, meg jobb lett volna, ha több figyelmet szentelnek a készítők a külső kivitelezésnek. A szemüveg megrendelhető a www.vrstandard.com oldalról. Az alapkészlet ára egy játékkal (System Shock 2, Driver vagy Hexen II) 100 dollár, mindhárom játékkal 110 dollár. ■

VR Standard VRjoy 2000

hozzászólások (0)

cikkajánló

Speedlink Regger gamer szék

Miért jó nekem, hogy nem az étkezőből hozott széken ülve osztom a headshotokat?

Logitech G933 Artemis Spectrum Snow headset videobemutató

Egy vezeték nélküli gamer headset járt nálunk teszten.

Samsung C24FG70FQU ívelt gaming monitor

Az ideális gamer monitor?

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.