Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

3dfx Interactive Voodoo5 5500

2000.11.15. 00:00 | szerző: Dino | Kütyü+hardver

A 3dfx a nyár folyamán végre elkészült a VSA-100 chippel, és megkezdte új videokártyáinak szállítását. Az első, ami ezek közül a boltokba került, és rövid ideje már hazánkban is kapható, a Voodoo5 5500 AGP volt, a két chippel és 64 MB memóriával rendelkező kártya.

Ahogy azt már a kártyákról szóló előzetesekben, megjelent sajtóanyagokban is olvasni lehetett, a 3dfx végre belátta, hogy a 16 bites színmélység és a 256*256 pixel méretű textúrák ma már kevesek a játékokhoz, így az új szériák már 32 bites színeket is kezelnek, textúrákból pedig a 2048*2048 pixel méretűvel is megbirkóznak. Ez persze nem lenne elég ma egy új termékhez, így rengeteg más újdonságot is megvalósítottak az új kártyasorozatban.

Úgy tervezték az új processzort, a VSA-100-at, hogy abból többet is rá lehessen pakolni egy kártyára, és így a korábban a két Voodoo2 összekötésénél is alkalmazott SLI (scan-line interleave) módszer segítségével több processzort használva megoszlik azok terhelése, a feldolgozandó képsorok felosztódnak a processzorok között. A sorozat legkisebb kártyája, a Voodoo4 4500 csak egy VSA-100 chipet tartalmaz, a Voodoo5 5500 kettőt, a még meg nem jelent Voodoo5 6000-en pedig négy lesz belőle.

A Voodoo5 5500 kártya installálásával nem volt semmi gond, egy dologra kellett mindössze odafigyelni: a kártya két processzorának nagyobb az energiafelvétele, mint egy átlagos AGP kártyának, így a tápegységre is rá kellett kötni. Ehhez használhattuk a mellékelt Y elosztót, ha nem volt elég csatlakozónk. Ezután a gépet elindítva és a drivert felinstallálva már csodálhattuk is a kártya képességeit.

Mindenekelőtt a 3D kártyák tesztelésére közkedvelten használt Quake III Arena-t indítottam el, a két demóval mérve a sebességet. Sajnos szomorúan tapasztaltam, hogy a kártya sebessége valamivel elmarad az NVIDIA GeForce2 GTS chipjével szerelt kártyákétól, de szerencsére ez nem jelenti azt, hogy nagyfelbontású módokban lassú lenne, 1280*1024-ben is szaggatás nélkül ment a játék. A képminőség tekintetében nem kellett szégyenkeznie a Voodoo5-nek, mind 16, mind 32 bites módokban szép képet kaptunk, és a korábbi Voodoo kártyáknál sokat kritizált textúraelmosással se találkoztunk.

A VSA-100 chip egyik újdonsága az FSAA, vagyis a teljes képernyős élsimítás (Full Screen Anti-Aliasing). Bizonyára mindenki látott már a játékokban ferde vonalakat, melyek - kisebb felbontásoknál különösen látványosan - lépcsősek voltak. Ezt a jelenséget csökkenti az FSAA, mely a szomszédos képpontok átlagolásával mintegy összemossa az objektumokat. A chip kétféle FSAA beállításra ad lehetőséget, ezeket a 3dfx Tools képernyőjén kapcsolhatjuk be. A 2-szeres és 4-szeres FSAA a nevének megfelelő mennyiségű képpontot számít egy pixel megjelenítéséhez, így persze nagyobb felbontásoknál igencsak visszafogva a teljesítményt. A látványt azonban jelentősen javítja az FSAA, és erre úgyis inkább a kisebb, 640*480 ill. 800*600-as felbontásnál van szükség. A Quake III Arena-t sajnos jelentősen lassította az FSAA, de például egy autóverseny, például a Need for Speed: Porsche 2000 illetve a Screamer 4x4 képe sokat javult, és a sebesség nem csökkent láthatóan az FSAA-tól. A Q3A-nál és hasonló akciójátékoknál általában amúgy se feltűnő az anti-alias hiánya, a gyors játékmenet miatt nem szoktunk arra figyelni, hogy egy vonal hogy néz ki. Inkább váltsunk nagyobb felbontásra, például 1280*1024-re, FSAA nélkül, és úgy is igen szép képet kapunk.

A Q3A teszt során a következő eredményeket kaptam:

Quake III Arena demo001

16 bites színmélység

 No FSAA2xFSAA4xFSAA
640*48066,666,160,9
800*60066,165,044,1
1024*76865,355,527,4
1280*102460,234,616,1

32 bites színmélység
 No FSAA2xFSAA4xFSAA
640*48065,964,543,4
800*60065,655,627,2
1024*76859,635,615,1
1280*102441,618,6n/a

A fenti számadatokból is látható, hogy az FSAA nélkül minden felbontásban nagyjából egyformán jó eredményeket hozott a kártya, az FSAA bekapcsolása azonban egy ilyen jellegű játéknál már igencsak visszaveszi a sebességet.

A Voodoo5 egy elég jó kártya, de sajnos azt nem állíthatjuk, hogy ma ez lenne a legjobb a piacon. A képminősége végre kifogástalan, köszönhetően a sokat hiányolt 32 bites színmélység elérhetőségének és a nagyfelbontású textúráknak. Az FSAA is sokat javít a képen, a nem annyira nagy poligonszámot használó játékoknál ráadásul nem észrevehető a sebességcsökkenés. A kártya sebessége azonban valamivel mögötte van a nagy konkurensnek, a GeForce2 GTS-nek, holott árban nagyjából egy szinten állnak. Ezek után kíváncsian vártuk volna, mit fog nyújthat a négy VSA-100 chipet tartalmazó, külső tápegységet igénylő Voodoo5 6000, de sajnos a 3dfx úgy döntött, mégse adja ki a normál piacra ezt a kártyát. Így a 3D versenyben fölényesen a nagy konkurens maradt vezető pozícióban... ■

3dfx Interactive Voodoo5 5500

hozzászólások (0)

cikkajánló

Speedlink Regger gamer szék

Miért jó nekem, hogy nem az étkezőből hozott széken ülve osztom a headshotokat?

Logitech G933 Artemis Spectrum Snow headset videobemutató

Egy vezeték nélküli gamer headset járt nálunk teszten.

Samsung C24FG70FQU ívelt gaming monitor

Az ideális gamer monitor?

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.