A 3dfx a nyár folyamán végre elkészült a VSA-100 chippel, és megkezdte új videokártyáinak szállítását. Az első, ami ezek közül a boltokba került, és rövid ideje már hazánkban is kapható, a Voodoo5 5500 AGP volt, a két chippel és 64 MB memóriával rendelkező kártya.
Ahogy azt már a kártyákról szóló előzetesekben, megjelent sajtóanyagokban is olvasni lehetett, a 3dfx végre belátta, hogy a 16 bites színmélység és a 256*256 pixel méretű textúrák ma már kevesek a játékokhoz, így az új szériák már 32 bites színeket is kezelnek, textúrákból pedig a 2048*2048 pixel méretűvel is megbirkóznak. Ez persze nem lenne elég ma egy új termékhez, így rengeteg más újdonságot is megvalósítottak az új kártyasorozatban.
Úgy tervezték az új processzort, a VSA-100-at, hogy abból többet is rá lehessen pakolni egy kártyára, és így a korábban a két Voodoo2 összekötésénél is alkalmazott SLI (scan-line interleave) módszer segítségével több processzort használva megoszlik azok terhelése, a feldolgozandó képsorok felosztódnak a processzorok között. A sorozat legkisebb kártyája, a Voodoo4 4500 csak egy VSA-100 chipet tartalmaz, a Voodoo5 5500 kettőt, a még meg nem jelent Voodoo5 6000-en pedig négy lesz belőle.
A Voodoo5 5500 kártya installálásával nem volt semmi gond, egy dologra kellett mindössze odafigyelni: a kártya két processzorának nagyobb az energiafelvétele, mint egy átlagos AGP kártyának, így a tápegységre is rá kellett kötni. Ehhez használhattuk a mellékelt Y elosztót, ha nem volt elég csatlakozónk. Ezután a gépet elindítva és a drivert felinstallálva már csodálhattuk is a kártya képességeit.
Mindenekelőtt a 3D kártyák tesztelésére közkedvelten használt Quake III Arena-t indítottam el, a két demóval mérve a sebességet. Sajnos szomorúan tapasztaltam, hogy a kártya sebessége valamivel elmarad az NVIDIA GeForce2 GTS chipjével szerelt kártyákétól, de szerencsére ez nem jelenti azt, hogy nagyfelbontású módokban lassú lenne, 1280*1024-ben is szaggatás nélkül ment a játék. A képminőség tekintetében nem kellett szégyenkeznie a Voodoo5-nek, mind 16, mind 32 bites módokban szép képet kaptunk, és a korábbi Voodoo kártyáknál sokat kritizált textúraelmosással se találkoztunk.
A VSA-100 chip egyik újdonsága az FSAA, vagyis a teljes képernyős élsimítás (Full Screen Anti-Aliasing). Bizonyára mindenki látott már a játékokban ferde vonalakat, melyek - kisebb felbontásoknál különösen látványosan - lépcsősek voltak. Ezt a jelenséget csökkenti az FSAA, mely a szomszédos képpontok átlagolásával mintegy összemossa az objektumokat. A chip kétféle FSAA beállításra ad lehetőséget, ezeket a 3dfx Tools képernyőjén kapcsolhatjuk be. A 2-szeres és 4-szeres FSAA a nevének megfelelő mennyiségű képpontot számít egy pixel megjelenítéséhez, így persze nagyobb felbontásoknál igencsak visszafogva a teljesítményt. A látványt azonban jelentősen javítja az FSAA, és erre úgyis inkább a kisebb, 640*480 ill. 800*600-as felbontásnál van szükség. A Quake III Arena-t sajnos jelentősen lassította az FSAA, de például egy autóverseny, például a Need for Speed: Porsche 2000 illetve a Screamer 4x4 képe sokat javult, és a sebesség nem csökkent láthatóan az FSAA-tól. A Q3A-nál és hasonló akciójátékoknál általában amúgy se feltűnő az anti-alias hiánya, a gyors játékmenet miatt nem szoktunk arra figyelni, hogy egy vonal hogy néz ki. Inkább váltsunk nagyobb felbontásra, például 1280*1024-re, FSAA nélkül, és úgy is igen szép képet kapunk.
A Q3A teszt során a következő eredményeket kaptam:
16 bites színmélység
No FSAA | 2xFSAA | 4xFSAA | |
640*480 | 66,6 | 66,1 | 60,9 |
800*600 | 66,1 | 65,0 | 44,1 |
1024*768 | 65,3 | 55,5 | 27,4 |
1280*1024 | 60,2 | 34,6 | 16,1 |
32 bites színmélység
No FSAA | 2xFSAA | 4xFSAA | |
640*480 | 65,9 | 64,5 | 43,4 |
800*600 | 65,6 | 55,6 | 27,2 |
1024*768 | 59,6 | 35,6 | 15,1 |
1280*1024 | 41,6 | 18,6 | n/a |
A fenti számadatokból is látható, hogy az FSAA nélkül minden felbontásban nagyjából egyformán jó eredményeket hozott a kártya, az FSAA bekapcsolása azonban egy ilyen jellegű játéknál már igencsak visszaveszi a sebességet.
A Voodoo5 egy elég jó kártya, de sajnos azt nem állíthatjuk, hogy ma ez lenne a legjobb a piacon. A képminősége végre kifogástalan, köszönhetően a sokat hiányolt 32 bites színmélység elérhetőségének és a nagyfelbontású textúráknak. Az FSAA is sokat javít a képen, a nem annyira nagy poligonszámot használó játékoknál ráadásul nem észrevehető a sebességcsökkenés. A kártya sebessége azonban valamivel mögötte van a nagy konkurensnek, a GeForce2 GTS-nek, holott árban nagyjából egy szinten állnak. Ezek után kíváncsian vártuk volna, mit fog nyújthat a négy VSA-100 chipet tartalmazó, külső tápegységet igénylő Voodoo5 6000, de sajnos a 3dfx úgy döntött, mégse adja ki a normál piacra ezt a kártyát. Így a 3D versenyben fölényesen a nagy konkurens maradt vezető pozícióban...