26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

The Settlers IV

Megjelent a Settlers sorozat várva-várt negyedik epizódja, látványos újításokkal és apróbb finomításokkal.

Írta: Topolino [PCD] 3 hozzászólás

A következőkben a világ egyik legismertebb játék-sorozatáról lesz szó, s azt is bevallom, jómagam meglehetősen elfogult vagyok a Settlers iránt, hiszen már az első rész óta (pedig az még Amiga 500-on futott) állandóan ott van a kezem ügyében, hogy belevessem magam az általam alkotott világok valamelyikébe...

A legutóbbi rész nemcsak azért volt fontos eleme a sorozatnak, mert Európa crackerei hónapokat szenvedtek, mire kivették a nagyon rafináltan elhelyezett írásvédelmet, de azért is, mert a korábbi részekhez képest jelentős koncepcióváltáson ment át a játék struktúrája. (Talán emlékeztek is a történetre: az írott verzió tökéletesen működött egy darabig, majd a játék egy kényes pontjánál, amikor már vasat szerettünk volna gyártani, a letett vasrudak azonnal malaccá változtak, s így egy darab fegyvert sem tudtunk gyártatni... ezt követte a favágós trükk, szóval igencsak megizzadt az, aki nem boltban vette magához a szoftvert.)

A negyedik epizód nem hozott ekkora változást, inkább a harmadik rész újításait tökéletesíti tovább. És ez nem is baj. Azok számára, akik játszottak a harmadik résszel, azonnal nyilvánvaló az irányítás és a menürendszer. Akik pedig még sosem látták, bátran kipróbálhatják a Tutorial-részt, abból minden kiderül...

A történet ez alkalommal is hasonló: Morbus, a bukott angyal botrányt akar csinálni a földön, s ennek eredményeképp a három törzs (vikingek, maják és rómaiak) azonnal egymásnak is esnek. Hogy ne legyen ilyen egyszerű, felbukkan Morbus sötét törzse is, hogy tovább idegesítse a háborúzó népeket.

A grafika területét illetően nagy változásra nem, de szemet gyönyörködtető finomításokra bátran számíthatunk. Nemcsak a felbontást lehet az egekig tolni, de játék közben bármire és bárkire rá is nagyíthatunk, ha úgy tartja kedvünk. A pályaszerkesztők fantáziájára ezúttal sem lehet panasz, a réten nyulak és őzek ugrálnak, pillangók szállnak át kisebb-nagyobb patakokon, sőt korábbi épületromok és szobrok is tarkítják az amúgy sem unalmas játékteret.

A zene és a hangok területén is hozza a formáját a Blue Byte, az effektek kitűnően mutatják, épp mi történik a képernyőn, a zene pedig kellemesen festi alá birodalomépítő tevékenységünket.

Újdonságok: embereink új foglalkozások között is válogathatnak, melyek közül a három legérdekesebb talán a tolvaj, a szabotőr és a sztrájkoló... Az utak ezúttal nemcsak ösvények, hanem kikövezett járdák, az egyes új épületek (pl. az eyecatcher) pedig komoly befolyással vannak népünk hangulatára. A katonák képzése is finomodott, mi magunk állítjuk be, milyen szintű harcosra van szükségünk (az aranyaink számától függően), sőt, csapatvezetőt is képezhetünk, ami nagyban növeli a harcosok bátorságát is.

Persze mindegyik népnek van különleges egysége is: a majáknál köpőcsöves harcos szórja az ellent, a vikingek egy baltás vadember írtja ellenségeit, a rómaiak pedig orvost tudnak képezni maguknak, hogy a két előbbi illetővel való találkozás kockázatát minimálisra csökkentsék. Továbbá lesz még lőpor, katapult és a vikingek egy hatalmas kalapácsot is beszerezhetnek.

Az egyes termelési, illetve raktározási épületek menürendszere is finomodott. Mi magunk állíthatjuk be, milyen árut termeljünk vagy raktározzunk.. alaphelyzetben a raktár például semmit sem fogad, ekkor érdemes a környék nyersanyagait, illetve termékeit oda irányítani.

Három játékmódot próbálhatunk ki a Settlers IV-ben: az egyjátékos hadjáratban egyik küldetést teljesíthetjük a másik után, ahol is népenként három misszió vár ránk, és további 12 küldetést vezényelhetünk le a Dark Tribe ellen. Az egyjátékos "free" módban magunk választjuk majd ki a térképet, az ellenséget, a játék típusát és még egy rakás apró részletet, melyek nagyban növelhetik a játék élettartamát. A harmadik mód a multiplayer, amiben egymás ellen és kooperatív módban egyaránt nekigyürkőzhetünk akár helyi hálózaton, akár a Blue Byte szerverén keresztül.

Bár a közelmúltban a THQ Cultures című programjával megkísérelte a király trónfosztását, igazság szerint ez nem sikerült (bár az is egy remek játék). A Settlers hangulatát túlszárnyalni egyszerűen nem lehet. 2001 tavaszán világszerte sokszázezer ember feszül a monitorokra, hogy átélje azt a játékélményt, amelyet ez a sorozat oly hűen képviselt eddig.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

90%
grafika
9
hangok
9
játszhatóság
9
hangulat
9
Pozitívumok
  • Kiemelkedő hangulat, fantasztikus játékélmény, kidolgozottság
Negatívumok
  • Nem nagyon van

További képek

  • The Settlers IV
  • The Settlers IV
  • The Settlers IV
  • The Settlers IV
  • The Settlers IV

The Settlers IV

Platform:

Fejlesztő: Blue Byte

Kiadó: Ubisoft

Forgalmazó: H&H '92 Kft.

Megjelenés: 2001. április

Minimális rendszerigény: P200, 64 MB, 4 MB videókártya

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

settler17
settler17 [4]
bocsi hogy ide írok, de nem tudjátok hogy hol találhatnám meg a pc dome top listáját? egyáltalán van ilyen top lista a legjobb játékokról?
köszi!
üdv és még egyszer bocs!
theelf
theelf [6]
Nem tudom, a Settlers első, és második része nagyon sokszor előkerül nálam, a harmadik részt kihagytam, rávetettem magam a negyedik részre, és csalódás ért.

A grafika bár kétségtelenül szép, a hagok is szépek, mégsem hozta a hangulatot, az szabadabb építkezés, az utak megszűnése, az emberek kézi vezérlése mind szép és jó...

De nagyon hamar letettem a játékot. Egyszerűen azért, mert nem igazán Settlers, teljesen más stratégiát igényel, más a hangulata, mások a rendelkezésre álló eszközök, stb. talán csak a termelési láncok és a foglalkozások hasonlók.

Nekem se nem lett igazán Settlers (akkor játszanék vele, és nem vettem volna elő újra a régit), se nem lett igazán nagy és új, és érdekes játék... A mindenben szebb 20. rókabőr, ahol csak a lényeg nem maradt meg minden más szebb. Nagyon ez az érzésem van a mostani folytatásoknál.

A legtöbb MAI játéknál jobb, de a classics, archives, és egyébb módon kedvezménnyel megvásárolható régi klasszikusokkal nálam nem veszi fel a versenyt. Kár, hogy nincs a Settlersenk (általam ismert) open source hasonmása. Az valószínűleg nem okozna ilyen csalódást.
TiaN
TiaN [1]
Viszont hozott magával az első rész óta tartó pár hiányosságot is.Pl.a farmer nem vágja le azt a búzát amit egy előtte volt farmer termelt.A kocsi és az aljnövényzet összeforr,a fű néha a kocsi fölé kerül.Kevesebb a hang,mint az elődöknél.A grafika szép,talán túl színes is.A játékélmény pedig óriási,kár hogy ilyen apróságokra nem figyeltek.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (3 db)