A következőkben a világ egyik legismertebb játék-sorozatáról lesz szó, s azt is bevallom, jómagam meglehetősen elfogult vagyok a Settlers iránt, hiszen már az első rész óta (pedig az még Amiga 500-on futott) állandóan ott van a kezem ügyében, hogy belevessem magam az általam alkotott világok valamelyikébe...
A legutóbbi rész nemcsak azért volt fontos eleme a sorozatnak, mert Európa crackerei hónapokat szenvedtek, mire kivették a nagyon rafináltan elhelyezett írásvédelmet, de azért is, mert a korábbi részekhez képest jelentős koncepcióváltáson ment át a játék struktúrája. (Talán emlékeztek is a történetre: az írott verzió tökéletesen működött egy darabig, majd a játék egy kényes pontjánál, amikor már vasat szerettünk volna gyártani, a letett vasrudak azonnal malaccá változtak, s így egy darab fegyvert sem tudtunk gyártatni... ezt követte a favágós trükk, szóval igencsak megizzadt az, aki nem boltban vette magához a szoftvert.)
A negyedik epizód nem hozott ekkora változást, inkább a harmadik rész újításait tökéletesíti tovább. És ez nem is baj. Azok számára, akik játszottak a harmadik résszel, azonnal nyilvánvaló az irányítás és a menürendszer. Akik pedig még sosem látták, bátran kipróbálhatják a Tutorial-részt, abból minden kiderül...
A történet ez alkalommal is hasonló: Morbus, a bukott angyal botrányt akar csinálni a földön, s ennek eredményeképp a három törzs (vikingek, maják és rómaiak) azonnal egymásnak is esnek. Hogy ne legyen ilyen egyszerű, felbukkan Morbus sötét törzse is, hogy tovább idegesítse a háborúzó népeket.
A grafika területét illetően nagy változásra nem, de szemet gyönyörködtető finomításokra bátran számíthatunk. Nemcsak a felbontást lehet az egekig tolni, de játék közben bármire és bárkire rá is nagyíthatunk, ha úgy tartja kedvünk. A pályaszerkesztők fantáziájára ezúttal sem lehet panasz, a réten nyulak és őzek ugrálnak, pillangók szállnak át kisebb-nagyobb patakokon, sőt korábbi épületromok és szobrok is tarkítják az amúgy sem unalmas játékteret.
A zene és a hangok területén is hozza a formáját a Blue Byte, az effektek kitűnően mutatják, épp mi történik a képernyőn, a zene pedig kellemesen festi alá birodalomépítő tevékenységünket.
Újdonságok: embereink új foglalkozások között is válogathatnak, melyek közül a három legérdekesebb talán a tolvaj, a szabotőr és a sztrájkoló... Az utak ezúttal nemcsak ösvények, hanem kikövezett járdák, az egyes új épületek (pl. az eyecatcher) pedig komoly befolyással vannak népünk hangulatára. A katonák képzése is finomodott, mi magunk állítjuk be, milyen szintű harcosra van szükségünk (az aranyaink számától függően), sőt, csapatvezetőt is képezhetünk, ami nagyban növeli a harcosok bátorságát is.
Persze mindegyik népnek van különleges egysége is: a majáknál köpőcsöves harcos szórja az ellent, a vikingek egy baltás vadember írtja ellenségeit, a rómaiak pedig orvost tudnak képezni maguknak, hogy a két előbbi illetővel való találkozás kockázatát minimálisra csökkentsék. Továbbá lesz még lőpor, katapult és a vikingek egy hatalmas kalapácsot is beszerezhetnek.
Az egyes termelési, illetve raktározási épületek menürendszere is finomodott. Mi magunk állíthatjuk be, milyen árut termeljünk vagy raktározzunk.. alaphelyzetben a raktár például semmit sem fogad, ekkor érdemes a környék nyersanyagait, illetve termékeit oda irányítani.
Három játékmódot próbálhatunk ki a Settlers IV-ben: az egyjátékos hadjáratban egyik küldetést teljesíthetjük a másik után, ahol is népenként három misszió vár ránk, és további 12 küldetést vezényelhetünk le a Dark Tribe ellen. Az egyjátékos "free" módban magunk választjuk majd ki a térképet, az ellenséget, a játék típusát és még egy rakás apró részletet, melyek nagyban növelhetik a játék élettartamát. A harmadik mód a multiplayer, amiben egymás ellen és kooperatív módban egyaránt nekigyürkőzhetünk akár helyi hálózaton, akár a Blue Byte szerverén keresztül.
Bár a közelmúltban a THQ Cultures című programjával megkísérelte a király trónfosztását, igazság szerint ez nem sikerült (bár az is egy remek játék). A Settlers hangulatát túlszárnyalni egyszerűen nem lehet. 2001 tavaszán világszerte sokszázezer ember feszül a monitorokra, hogy átélje azt a játékélményt, amelyet ez a sorozat oly hűen képviselt eddig.