Az Activision figyelemreméltó rendszerességgel jelenteti meg a különböző stílusú Star Trek játékokat. Az utóbbi egy évben olyan programokat köszönhettünk nekik, mint az Armada, vagy a VOY-Elite Force, és egyikre sem lehet panasz sem a grafika, sem az irányíthatóság sem pedig a játékélmény területén. Most az Activison, a Reflexive-nek köszönhetően ismét egy újabb stílussal gazdagította a Star Trek játékok kínálatát. A Star Trek: Away Team egy csapatszintű valós-idejű stratégiai program, ami a játékokban eddig eléggé elhanyagolt, de a sorozatokban fontos szerepet játszó külső missziókról szól.
A történet nem sokkal a Dominion elleni háború után játszódik. A középpontban a USS Incursion áll, ami több szempontból is eltér a flotta többi hajójától. Egyrészt új, holografikus technikájának köszönhetően bármilyen hajót képes utánozni, így szinte bárhová eljuthat, másrészt pedig egy tizenhét fős különlegesen képzett csapatot is hordoz. Ezt a csapatot irányítjuk mi a különböző külső missziók során, ahol feladatunk egy titokzatos összeesküvés felgöngyölítése, melynek szálai a klingonok és a romulanok mellett a Föderáció legmagasabb szintjéig terjednek. A történet elég eredeti és fordulatos ahhoz, hogy ne tudjuk mi fog következni.
A játékmenet a régi Commandos nyomdokain halad. Minden küldetésnél a pálya egy, vagy több pontjára kell eljutnunk élve, és lehetőleg anélkül, hogy az őrség riadóztatna mindenkit. Az elénk kerülő őröket kikerülhetjük, elkábíthatjuk, vagy más, kevésbé humánus módon takaríthatjuk el az útból - a lényeg az, hogy ne tudják figyelmeztetni a többieket. A tizennyolc küldetés során a feladataink változatosak, foglyok kiszabadítása, adatok, vagy más tárgyak ellopása, emberrablás, stb. A küldetések eltérőek, és eltérő módon is kell megoldani őket. Míg az egyiken végigrohanhatunk és mindenkit lelőhetünk, addig a másikban lopakodnunk kell és el kell kerülnünk a felfedezést.
Csapatunk tagjai eltérő képességekkel és képzettségekkel rendelkeznek, mindegyikük valami mással járul hozzá a küldetés sikeréhez. Összesen öt szakterület létezik: parancsnok, orvos, tudományos, mérnöki és biztonsági. Néhány ritka kivételtől eltekintve a felszerelési tárgyakat csak a megfelelő képzettségű csapattagok használhatják, pl. egy orvosi eszközhöz orvosra, egy aknához pedig egy biztonsági tisztre lesz szükségünk. Egy-egy szakterülethez többen is tartoznak, és ők mind eltérő tulajdonságokkal és más felszerelési tárgyakkal rendelkeznek. Gyakorlatban sajnos embereink képességei között nem nagyon van érezhető különbség, egy tapasztalt biztonsági tiszt valahogy semmivel sem céloz pontosabban, vagy fut gyorsabban, mint a kezdő orvos. Inkább a magukkal hozott felszerelési tárgyak játszanak szerepet a kiválasztásuknál. A Commandos-hoz hasonlóan nem mi szereljük fel az embereinket, hanem ők hozzák magukkal azokat a tárgyakat és fegyvereket, amiket tudnak használni. A szokásos felszerelési tárgyak, mint a kézi phaser, tricorder, vagy hypospray mellet számos ismertetlen, a sorozatokban eddig soha nem látott eszközt és fegyvert használhatunk, pl. gránátok, aknák, mesterlövészpuska. Vannak ismerős eszközök is, amiket most kicsit más területen is bevethetünk, a transzporterrel például most az őrök hulláit tüntethetjük el. Nem csak a hajón juthatunk hozzá hasznos eszközökhöz, hanem a pályákon is zsákmányolhatunk pl. fegyvereket, lőszert, gyógyszert, stb. Néha előfordul, hogy valami ismeretlen eszközre bukkanunk, amit először fel kell vinnünk a hajóra, ahol valaki majd kideríti, hogy mire is való, aztán valamelyik emberünk hátizsákjába kerül.
Minden küldetés előtt alapos eligazítást kapunk. Az előző küldetés értékelése és a megszerzett új információk közlése után következik az elsődleges és másodlagos feladatok ismertetése, majd a küldetés teljesítéséhez elengedhetetlen ill. javasolt felszerelési tárgyak listáját is megkapjuk. Az első küldetéseknél a megengedett létszám erősen korlátozza a lehetőségeinket, és néha az ajánlott felszerelés egy részéről le kell mondanunk. A kezdetben megengedett négy fő aztán később hatra növekszik, ami már több lehetőséget biztosít. Az elsődleges feladatok kötelezőek, de a másodlagosakra is ajánlott odafigyelni, mivel azok teljesítését a játék meg szokta hálálni – pl. egyik mérnökünk előáll egy módosítással, ami növeli az egyik fegyver erejét, lőtávolságát, stb.
A grafika területén az Away Team semmi újat, vagy kiemelkedően látványosan nem nyújt, de azért nincs ok panaszra. A világot a megszokott külső, ¾-es izometrikus nézőpontból látjuk. A felbontás nem állítható, csak a 640x480 van és kész. A látótér fokozatmentesen nagyítható és kicsinyíthető, de ezt senkinek sem ajánlom, mivel a nagyítást változtatva elég ronda tud lenni. Az effektek mint a szélben lobogó zászló, a transzporter, robbanások, vagy az erőterek elég szépek. A körvonalak tiszták és élesek, minden jól áttekinthető és könnyen azonosítható, a csapattagok nem vesznek el a pályán. A felvehető tárgyak olyan feltűnően csillognak, hogy nem lehet eltéveszteni őket. A különböző népek hajói és bázisai egyediek és az építészi stílusuk jellemző az adott népre, látszik, hogy megdolgoztak velük a grafikusok. Sajnos ettől függetlenül a legtöbb pálya nagyon tiszta és statikus.
A kezelőfelület grafikailag a szokásos Star Trek stílust használja, és nagyon jól használható. Gyorsan és kényelmesen hozzáférhetünk bármelyik emberünk felszerelési tárgyaihoz, és pár klikkeléssel minden parancsot ki tudunk adni. Nagyon sokat segít, hogy a játékmenet bármikor megállítható, és ilyenkor is adhatunk parancsokat az embereinknek. Ezzel sikerült elkerülni a legtöbb valós-idejű stratégiai játék jellemző hibáját, a mozgalmasabb részeknél is bőven van időnk kigondolni a megfelelő stratégiát. Az ellenfeleknek nem csak a látására, hanem a hallására is ügyelnünk kell. Az őrök látómezőjét már a Commandos-ban is megjeleníthettük, de most a csapattagok mozgása, fegyverhasználata és egyéb tevékenysége közben keletkező zajt is láthatjuk, így meg tudjuk állapítani, hogy a keltett zajt meghallotta-e valaki.
A mesterséges intelligenciának vannak hiányosságai. Az ellenfél alig tud többet, mint járőrözni és lövöldözni. Mikor valamelyik észrevesz azonnal odarohan és megtámad, de ha sikerül elbújnunk, akkor egy ideig keresgél, majd visszatér a régi útvonalához. Általában reagálnak sérült társaikra, és vagy odarohannak, vagy ha látják a támadót akkor ők is beszállnak a lövöldözésbe. Elméletileg az elkábított őrszemek amint magukhoz térnek azonnal elindulnak kideríteni, hogy mi is történt, de néha annyira jól sikerül a kábítás, hogy szó nélkül visszatérnek a helyükre, vagy rossz irányba indulnak el és fennakadnak egy falon. Eredeti ötlet, hogy riadó esetén biztonságiak sugároznak a környékre, akik egy ideig őrjáratoznak, majd rövidebb békés időszak után hazamennek. Míg az ellenfélnek vannak néha világosabb pillanatai, addig a saját embereink gyakorlatilag agyhalottak. Semmit sem tesznek önállóan, támadás esetén még a tüzet sem viszonozzák. Nem lehet őket őrködésre kapcsolni, tehát ne is reménykedjünk abban, hogy fedezik a többieket. Szerencsére az időmegállítási opció sokat segít ezen a területen, de a folyamatos felügyelet nagyon megossza a figyelmünket.
A küldetések során rengeteg ismerős hellyel, fajjal, eszközzel és személlyel találkozhatunk. Az ellenfeleink emberek, klingonok, romulanok és persze a borg. A helyszínek változatosak, klingon bázis, a föderációs főparancsnokság, Qo’nos a klingon anyabolygó, borg kocka, stb. A sorozatokból két szereplővel találkozhatunk, Data a csapat technikai tanácsadója, Worf pedig a Föderáció nagykövete, aki ugyancsak belekeveredik az összeesküvés kivizsgálásába.
A fegyverek, hajtóművek, berendezések és főleg a klingonok hangjai pont olyanok, mint a sorozatban. Data és Worf hangját az eredeti szereplők kölcsönözték, ők hozták a formájukat, de a többi színészre sem lehet panasz. A beszéd tiszta és érthető, és a beszélt angollal hadilábon állóknak sem lesz gondja, mivel mindent kiírathatunk. Mind a tizenhét lehetséges csapattagnak saját stílusa, és ennek megfelelően saját hangja és beszólásai vannak. Ezek egy ideig érdekesek, de valahol a küldetések felénél már inkább csak idegesítőek.
Az Away Team majdnem ugyanazt a játékélményt nyújtja, amit mostanában a Commandos 2-től és a Desperados-tól várunk ill. kapunk (és el is várunk), csak egy picit egyszerűbben. A pályák nem olyan bonyolultak, gyorsabban és könnyebben teljesíthetőek, de ez azért nem jelenti azt, hogy nem kell gondolkodni. A hiányzó részt a Star Trek univerzummal "töltötték ki", és ezen a téren jó munkát végeztek. Amit tudtak azt átvettek a sorozatokból, amit nem azt pedig maguk dolgozták ki, és ez utóbbiak jól illeszkednek az univerzumba. A pályák egyediek és grafikailag tükrözik az adott nép stílusát, bár szerkezetileg nincs akkora eltérés közöttük. A hangok és a grafika rendben vannak, az irányítás pedig kiemelkedően jól sikerült. A mesterséges intelligenciánál azért vannak hiányosságok, de a játék bonyolultsági szintjén ez nem jelent akkor problémát. Nem egy hardcore stratégiai játék, és nem kell órákat elmélkedni egy-egy pálya megoldásán, de elég komoly kihívást jelent ahhoz, hogy ne lehessen órák alatt végigvinni. A Star Trek rajongóknak kötelező darab.