Kelly hősei, a Piszkos tizenkettő vagy Ryan közlegény megmentésére indult kis csapat is az eszünkbe juthat, ha egy körökre osztott taktikai játékot veszünk a kezünkbe. Hiszen a kis harci alakulatok taktikája igazán csak a II. Világháborúban alakult ki. Előtte a hadsereg tömegből állt, akik arctalanul tűntek el a Verdunhöz hasonló vérszivattyúkban. Persze a II. Világháború is bővelkedik ilyen arctalan csatákban – különösen a Keleti Front – de már megjelent egy kicsit kisebb léptékű harcmód is, ami jobban hasonlított az angol kommandó harcmodorához. Persze ez inkább a nyugati félteke 2. frontján volt tapasztalható, ahol ember léptékűbbek voltak a csaták is.
Ezt a harcmodort először az első X-Com játékban próbálhattuk ki, ahol 10-12 embert irányíthattunk egyenként egy körökre osztott taktikai játékban. Ezt az ötletet használta fel a Random Games a Soldiers at War nevű játékában, mely jó őt évvel ezelőtt jelent meg. Ráadásul szinte nyomtalanul, mivel sem folytatás, sem küldetés nem jelent meg hozzá és a fan siteok hiánya is jelezte, hogy nem volt akkora durranás, mint pl. a Commandos. Azért páran mégis akadtunk, akik szerettük és reménytelenül vártuk a folytatást. Ami nemrég meg is jelent Squad Leader néven, szintén a Random Games fejlesztésében és a Microprose kiadásában.
A játék természetesen ismét a II. Világháborúban játszódik és megint a Nyugati Fronton. Ezen kívül nem változott a játék stílusa sem: adott 10-12 emberünk különböző tulajdonságokkal, akiket a csata előtt fel kell fegyvereznünk, majd a terepen egyenként kezelhetjük őket, amíg el nem fogy az arra a körre lévő akció pontja. Aztán ha minden emberünket eligazgattuk (mozgattuk, lőttünk vele, gránátot dobtunk, sebesültet gyógyítottunk stb...) akkor véget ér a kör és az ellenség lép hasonlóan, aztán megint mi.
Mi a különbség akkor az előző résszel szemben? Hát például, hogy nem csak az amerikaiakkal lehetünk kampányban, hanem angolokkal és németekkel is. A jenki kampány természetesen a Partraszállásról (Leghosszabb nap) szól, az angol az Arnhemi hídért folytatott desszant hadműveletről (Market-Garden – A híd túl messze van) és a német pedig az Ardenek-i áttörésről (Halál 50 órája).
Ezen kívül a felszerelés és a motor is megváltozott. A felszerelésbe bekerültek brit fegyverek (Sten, Vickers, Bren) és két ember által használható nehezebb fegyverek, mint az aknavető és a panzerschreck. Cserébe viszont eltűnt pár dolog, például a kedvencem: a német ejtőernyős puska az FG-42 valamint az elsősegély készlet, amit a motor megváltozása magyaráz. Hiszen specializálódott a felhasználható katonák tömege: maradtak az egyszerű katonák, de van köztük néhány aki ki van képezve géppuskára, aknavetőre, lángszóróra. Ezen kívül pedig vannak teljesen speciális feladatok: vannak hadnagyok, szanitécek, mesterlövészek, rádiósok és utászok. Ezeket teljesen külön kezeli a játék és nagyon limitáltan használhatjuk őket, általában egymás rovására: pl. vagy tisztet viszünk vagy utászt. Ráadásul egyes feladatok teljesítéséhez nélkülözhetetlen valamelyik specialista.
A külön feladatokon kívül továbbfejlesztették a járműveket is, mivel az előző részben, nem tudtak mozogni a tankok, dzsipek. A SL-ben viszont már nem csak lőni, de helyet változtatni is képesek, ami azért – valljuk be – alapkövetelmény.
És persze a csata közbeni mozgások, lövések is bonyolódtak egy picit. Most még a legkönnyebb fokozatban sem lehet olyan simán kipusztítani az ellenséget, mint az elődjében. Nagyon sok és jól irányzott lövés kell egy sikeres találathoz, ami közelebb áll a valósághoz és kiegyensúlyozottabbá teszi a játékot. Valamint az ellenség körében is lehet lövöldözni, ha a saját körünk végén megspórolunk elég akció pontot és beállítjuk a katonánkat figyelésre. Ilyenkor ha feltűnik a katona előtt egy ellenség, rögtön tüzet nyit rá. Ez különösen géppuskásoknál fantasztikus, de elég sok puska is ugyan ezt eredményezi: halott vagy bepánikolt ellenséget.
Javítottak a mesterséges intelligencián is, ami végre használ gránátot és többet törődik a saját épségével (elbújik, lehasal). Azonban még most sem jegyzi meg, hogy hol látta katonáinkat utoljára (mielőtt elbújtak volna) és nem ereszt abba az irányba elhárító tüzet.
A legnagyobb baj azonban megint ugyan az, mint a SAW-ban, hogy a látványhoz és az elvárhatóhoz képest túl nagy a gépigény. Ez azt jelenti, hogy egy egyszerű izometrikus tájat, kvázi 3D-s animációkkal és/vagy scroll-ozással hihetetlenül szaggatva jelenít meg egy Celeron 400-on 96 megánál is. Ez ésszerűen semmivel sem magyarázható, viszont a slendrián programozás gyanítható… Ezt csak kis részben enyhíti, hogy az új motorban leugrani és felmászni is lehet egy nem túl magas/mély függőleges tereprész mentén (pl. lövészárok). A sebességet azért javítja kissé az 1.1-es patch, de a scrollozassal meg így sem villám.
Ezen bénaságok ellenére a grafika szép és hangulatos. Elég jól néz ki a táj, a házak, a berendezések. Jól megformálták a katonákat, eredetiek az egyenruhák. Ráadásul felismerhetőek a fegyverek az adott katona kezében, nem pedig csak „puska” van náluk. A füst effekt is javult kissé, bár – tapasztalatom szerint – ez okozza a legnagyobb lassulást a játékban. Viszont elkerülhetetlen a füstbomba használata, mert elég előnyös pozíciót kínál nekünk.
A játék zenéje is hozzájárul a II. Világháborús filmek érzetéhez, ami – lehet, hogy csak véletlen – de bizonyos összefüggést is mutatott a történtekkel (komorabbra váltott, ha lelőttek valakit; izgalmasabbra, ha feltűnt egy ellenség). De a legélvezhetőbb effektus a hanghatás: katonáink a saját nyelvükön szólnak be egymásnak és ellenségeiknek, (amit persze angolul feliratoznak is, ha az opcióknál így állítjuk be): „megjött a legfrissebb ágyútöltelék”, „kérsz egy kis ólom kugelt reggelire?”, „Szanitéééééééééc!!! Nem akarok meghalni!”, stb. A fegyverek hangja is fontos a csatazaj idézéséhez. Ráadásul a patch már a becsapódások zaját is tartalmazza – kissé eltúlzott formában.
A filmbetétek már nem sikerültek ilyen jóra. Míg az első részben minden küldetés között megnézhettünk egy oda tartozó, fekete-fehér dokumentum filmecskét, addig most a kampány elején és végén csodálhatunk meg egy 3D animációt, ahol még azzal sem törődtek, hogy a németek és az angolok sisakja is tök máshogy néz ki, mint a jenkiké. Szerintem meghagyhatták volna az archív felvételeket: kevesebb munka, mégis jobb háborús hatás a játékosra. Sebaj!
Az első részhez ugyan küldetés lemezt nem adtak ki, de legalább egy szerkesztőt kaptunk, amivel küldetéseket kreálhattunk magunknak. Úgy látszik először úgy volt, hogy a Squad Leaderhez is lesz ilyen, de aztán végül mégsem rakták rá a CD-re azzal a felkiáltással, hogy túl bonyolultra sikeredett és mi – játékosok – olyan együgyűek vagyunk, hogy nem lennénk képesek kezelni. De majd ha elég fejlettek leszünk, akkor talán letölthetjük a játék site-járól. Úgyhogy egyelőre scenariokat nem szerkeszthetünk. Csak az vigasztalhat minket, hogy az új találati algoritmus nehezebb (a motor pedig lassabb) ahhoz, hogy pikk-pakk végezzünk a játékon található küldetésekkel. És persze több a küldetés hozzá, hiszen három kampány és ezen kívül még nemzetenként (azaz háromszor) 4-5 egyedi küldetés található a CD-n.
Mindannak a kis rossznak ellenére, amit itt leírtam róla, az elmúlt két hétben folyamatosan ezzel játszom. És bár sokat bosszankodom az engine lomhaságán és a néha előjövő bug-okon (amiket az 1.1-es patch nagyrészt elmulasztott), elmondhatom, hogy régóta vártam már ezt a játékot és kellően (játszhatóan) nehéznek is tartom ahhoz, hogy kihívás legyen. Ezen kívül a Squad Leader az egyetlen olyan játék a piacon, ami a II. Világháborúban játszódik és szakasz szintű taktikai játék lenne, ráadásul körökre osztva. Nagyon jó érzés körről körre előrébb kúszni-mászni a terepen, katonáimmal egymást fedezve, gránátokat hajigálva és célzott lövésekkel hanyatt vágni az ellenséget. Ami nem is olyan könnyű és érdemes minél közelebb jutni a célszemélyhez egy 60%-os találathoz.
Ezen kívül nemcsak a célzás pontosságát közelítették a valósághoz (azaz nehezebb eltalálni valakit), hanem a kampányban két további esemény is ezt célozta meg. Egyrészt a katonák két bevetés között leveleket kaphatnak otthonról, ami igencsak befolyásolja (jó és rossz irányba) a moráljukat. A feeling kedvéért természetesen minden katonához (több mint száz) tartozik életrajz, és persze ezekbe a magánleveleikbe is beleolvashatunk. Ezen kívül megszűnt az a lehetőség, hogy csata közben felvett ellenséges fegyvereket a következő csatában is használhassuk. Azaz nem szerelhetjük fel amerikai G.I.-ainkat német fegyverekkel. Ezzel egy nagyon vicces dolgot veszítünk el, de be kell látnunk, hogy mégiscsak közelebb áll a valósághoz, hogy minden katona a saját nemzete fegyverével harcolt. Az sem ártott a játéknak, hogy nem akárki foglalkozhat egy sebesülttel (csak a szanitéc) és hogy még ő sem képes arra, hogy egy súlyos sebesültet harcra bírjon újra (legfeljebb megmentheti az elvérzéstől).
A Squad Leadernek ugyanúgy vannak aranyszabályai, mint a legtöbb játéknak, amit hamar kiismer az ember. Persze ettől még egyáltalán nem lesz unalmas, hiszen kivétel erősíti a szabályt. Ezért aztán:
- A kampány elején érdemes megmustrálnunk a leosztott személyi állományt és az első két szakaszba beosztanunk a legjobb katonákat (akció pont és célzó képesség). Aztán – ha lehet – küldetésről-küldetésre őket vigyük tovább, hogy a tapasztalati pontok különféle erényekké alakuljanak át, ami a következőkben hasznos lehet.
- A Squad Leaderben nem kerget a tatár. A legtöbb küldetésben nem számít az idő. Így aztán érdemes lassan, megfontoltan előre haladnunk és megvédenünk – tapasztalati pontokkal jól feltáplált – katonáinkat a meggondolatlan cselekedetektől.
- Nem érdemes nagyon közel összezsúfolni a bakákat, mivel az egyikükre leadott, de eltévedt golyó valaki mást sebesíthet meg.
- Az előre haladást fedezéktől fedezékig kell elvégezni. A kör végén minden bokorugró legyen takarásban az ellenségtől.
- Érdemes ködöt fejleszteni ha olyan a terep, amin nem találunk természetes fedezéket.
- A legtöbb krapeknek spóroljunk 10 akciópontot a kör végére, hogy az ellenség köre alatt is tűz alatt tartsak őket. Persze nekünk sem árt óvatosan közlekednünk a saját körünkben, hasonló okok miatt.
- Ha a terepen több irányból mérünk csapást, akkor lehetőleg mindkét csoportnál legyen egy tiszt (a morál helyreállítására) és egy szanitéc (a súlyos sebesültek ellátására). Ez általában nem megoldható, de akkor a fontosabb csapásirányba osszuk be ezeket a specialistákat.
- A mesterlövész – mivel az átlag baka tényleg elég rosszul lő – hasznos arc.
- És egy általános szabály – amit a háborút megjárt nagyapámtól tanultam – két pont között az a legrövidebb út, amin a legkevesebb vér folyik el.
Tudtommal a a Soldiers at Warnak nem nagyon voltak rajongói rajtam kívül, így igazából ezt se tudom, kinek ajánlhatnám, mert sajnos a vártnál rosszabb játékot kaptunk. Azért talán a Commandos 2 megjelenéséig lesz, aki kipróbálja...