26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Desperados: Wanted Dead or Alive

Ebben a játékban megtapasztalhatjuk, milyen lett volna a Commandos, ha mexikói környezetben játszódott volna.

Írta: Wotan 7 hozzászólás

"Új Mexikó, 1881, amikor a Rossz valóban rossz volt, és a Jó megpróbált minden jót megtenni. John Coopernek és csapatának komoly feladata van: Kézrekeríteni a vonatrablókat – ÉLVE vagy HALVA."

Ettől a két mondattól, amik a játék dobozán olvashatóak, teljesen elfogott a harci láz és azonnal tudtam, hogy régi vágyam fog teljesülni. Hiszen ki ne álmodozna legalább egyszer arról, hogy a vadnyugaton lövöldözzön, mint valami ámokfutó? Reszkessetek gonosztevők, hiszen itt van Wotan és a többi magyar játékos, kiknek a hírük hallatán még Henry Fonda és Charles Bronson is elbújnak a harmonikájuk mögé.

A készítők nagyon ráéreztek arra, hogy még bőven le lehet húzni egy bőrt a Commandos stílusról, és valljuk be őszintén, nem is tévedtek. Egy hihetetlenül jó játék a Desperados, amit élvezni fognak a Commandost már ismerők éppúgy, mint akik most találkoznak először az ilyen típusú RTS játékfajtával, hiszen az Outlaws és a Commandos egyben, egy mesteri párosítás.

Egy fejvadásszal vagyunk a játékban, akinek feladata, hogy az USA déli részén történő vonatrablásokat megakadályozza, és a bűnösöket leleplezze. Egy vérre menő hajsza veszi kezdetét, egy olyan korban és olyan helyszínen, ahol a kegyelem ismeretlen fogalom volt. A játék során segítőtársakra teszünk szert, míg végül hat fős csapatunkkal kell helyt állnunk ezen a zord vidéken. Huszonöt pályán keresztül kell rátermettségünket bizonyítani és a történet fonalát a hat gyakorlószint sem szakítja meg. Utunk során erdőkben, barlangokban, bányákban, kanyonokban, farmokon, falvakban, városokban, erődítményekben, kikötőkben, hajókon, vasútállomásokon kell felvennünk a harcot a túlerőben lévő ellenséggel és emiatt nincs mindig esélyünk a nyerésre, ha csak a revolverünket használjuk. Minden pálya előtt ki kell dolgoznunk egy stratégiát, hogy embereink mindig a megfelelő időben, a megfelelő helyen csapjanak le a vérszomjas ellenségre. Széles skála áll rendelkezésünkre, amivel kivívhatjuk a győzelmet és különböző praktikáink, cselvetéseink és fegyvereink erejének együttes hatása biztosan sikert hoz. Mind a hat emberünk más és más tulajdonságokkal bírnak, emiatt csakis összehangolt csapatmunkával lehet a pályákat leküzdeni. Csak rajtunk múlik, hogy mennyire lesz színes a játék, hiszen egy adott pályát nem csak egy fajta stratégiával oldhatunk meg, így eldönthetjük, hogy minél változatosabban és hosszabban vagy pedig minél rövidebben és véresebben oldunk meg egy feladatot.

Amint már említettem, hat emberünk van a játékban, akik a történet más és más szakaszában egyenként csatlakoznak hozzánk. Minden emberünknek van egy alapfegyvere, amelyből sosem fogy ki a töltény (kivéve Mia Yung), így ezeket sokszor érdemes használni. A Commandosban megszokott ’’beállunk egy sarokba, riadót provokálunk, majd lelövünk mindenkit’’ taktika itt sajnos nem annyira működik, mert fegyvereinket újra kell tölteni, ami elég kellemetlen szokás egy kisebb háborús szituációban, ráadásul, ha még tölteni lenne is időnk, a fegyverek túlmelegedéséből adódó üzemzavart (intenzív használat után ki kell hűlnie a fegyvereknek) mi kénytelenek vagyunk kivárni, de az ellenség természetesen ezt nem teszi meg. Arról nem is beszélve, hogy pár pályán nem csaphatunk zajt, mert ha gyanút fognak az őrök, akkor vége az adott küldetésnek.

Tehát nem marad más, mint különböző módszereket bevetni. De mik is ezek a különböző módszerek?

John Cooper: Hatlövetűjén kívül előszeretettel használja zenélő óráját csalétekként, amire ha az ellenség felfigyel és odamegy, akkor pár foggal kevesebbel rogyik össze Cooper hatalmas ökölcsapása alatt, aki ekkor felkapja ájult áldozatát és egy biztos helyen késével elintézi. Majd látván, hogy többen is észrevették az őr eltűnését, kipattan a sarok mögül és egyszerre akár három emberrel is végezhet sorozatlövő tudásának köszönhetően, de a negyedik ellenség sem örülhet, mert Cooper dobókése alapvető életfunkcióiban zavarja meg. Ekkor már nincs is más dolga Johnnak, mint angolosan távozni a tett színhelyéről, amit akár úgy is megtehet, hogy felmászik egy sziklán és az ott álló lovat felnyergeli, majd elvágtat, mint aki jól végezte dolgát. Az útjába eső felnyergelt lovak hámját elvágja, így az ellenség megtudja, hogy milyen is lóról hátast dobni, majd ájultan földet érni.

Samuel Williams: Sam 12 lövetű winchesterével messziről megsebez egy alvó őrt, aki azonnal hívja társait, nem tudván, hogy ezzel saját vesztüket okozza, ugyanis már későn veszi észre, hogy a sercegő hang nem valamelyikük pipadohánya, hanem Sam mandinerből dobott dinamitja, és hiába próbálják arrébb rúgni a TNT rudat, az pont a tömeg közepén robban. A hatás csak 80 százalékos, mert a később érkező őrök csak elájultak a dinamit lökéshullámától, de Sam már ott is van, hogy kötözöttsonkát készítsen belőlük. Sajnos ekkor egy arra járó őrjárat felfedezi a megkötözött társakat és sietnének is azok kiszabadítására, de a sötét sarokból jövő sziszegésre nem figyelnek fel és görcsrohamok közepette, holtan terülnek el Sam csörgőkígyójának marása által, melytől még Cooperék is félnek. Sam útját egy erős vaskapu állja, de nem sokáig, mert atomjaira robban a puskaporos hordó áldásos hatásának köszönhetően. Azokat az őröket, akik pedig megpróbálták eloltani a gyutacsot, Sam szemrebbenés nélkül lekaszálja a kapunál található géppuskával.

Doc McCoy: Doc hatlövetűje elsül, amire egy kisebb falka őr fut össze, de azonnal el is ájulnak, mert Doc pontosan közéjük dobta gázüvegcséinek egyikét. Sajnos az őrök eltűnése nagy riadalmat okoz és már nagyon sokan keresik az eltűnteket, így ő gyorsan kihelyezi madárijesztő csapdáját, majd a szél irányát megfigyelve felfut egy ideális háztetőre. A keresők észreveszik az ál Docot és nem is sajnálják a töltényeket egészen addig, amíg Doc ballonra nem köt egy gázüvegcsét, elengedi, majd amikor azt a szél pont a becsapott őrök fölé fújja a szél, gyorsan távcsövet és plusz csövet szerel pisztolyára, mellyel így messziről és pontosan eltalálja a ballont és így még több eszméletlen őr fekszik a földön. Időközben Cooper megsebesül, ráadásul Samet leütötték, de Doc azonnal orvosolja a gondokat. Bekötözi John sebeit, Samet meg egy kis szalmiákszesszel magához téríti, majd álkulcs készletével kinyit egy bezárt házat, így a megfáradt csapat biztonságban kipihenheti magát.

Kate O’Hara: Kate tudja nagyon jól, hogy egy gyönyörű nő, és ezt ki is használja. Az egyik őr látótávolságába áll és kissé elhúzza szoknyáját, csodás combja kivillan, ettől az őr agya elvillan (micsoda rím) és nyálfolyás közepette megy a vesztébe. Három dolog suhan át az őr agyán: egy utópia, miszerint lesz egy kellemes órája a szénakazalban, egy iszonyatos fájdalomhullám, amit lágyékából érez Kate hegyes csizmája miatt és végül egy háromlövetű pisztoly golyója. Kate elmosolyodik a férfiak hiszékenységén, majd azonnal megkeresi következő áldozatát, akiről tudja, hogy nála az olcsó szoknya trükk nem jön be, ezért kártyákat dob a földre, amik miatt az őr elhagyja posztját. Ekkor óvatosan az őr mögé lopakodik és a bizonyos rúgás miatt amaz ájultan terül el a földön. Egy másik járkáló fegyveres azonban észreveszi ájult társát és fel akarná kelteni, de ekkor valami elvakítja, így hosszú másodpercekig nem lát semmit. Odafut, hogy kiderítse mi vakította el, de már nem talál senkit ott, hiszen miután Kate elrakta tükrét, gyorsan átöltözött, így már nyugodt szívvel járkálhat civilként a városban.

„Grizzly” Sanchez: Sanchez kigurul egy sarok mögül és csak annyi időt hagy ellenfelének, hogy az felismerje: egy kétcsövű shotgun fogja ízekre tépni. A lövésekre odafutó katonák meglátnak egy alvó mexikóit és már éppen belerúgnának, hogy ne itt aludjon, amikor rádöbbennek: nincs is mexikói társuk, de már késő, mert Sanchez felpattan és pörgés közben állon vágja az őröket a puskatussal. Sanchez erejének meg sem kottyan két ember cipelése, így egy ismét odafutó őr már nem talál semmit csak egy üveg tequilát, amiről nem is bír lemondani. Sanchez türelmesen megvárja, hogy az áldozat megiszogassa az itókát, aki ettől egy sarokban lefekszik aludni. Már majdnem tiszta az út, de még egy katona őrzi az épületet, de csak addig, amíg Sanchez egy pontos dobással el nem találja. Az őr nem bír ellenállni a kísértésnek, amit a kisebb szikla váltott ki belőle, úgyhogy elájul. Sanchez odarohan a házhoz és bekukucskál, majd mosolyogva konstatálja, hogy a házban csak hárman vannak. Berongyol és az őrök meglepődve és elájulva fogadják el a tényt: nem az ajtón jöttek ki önszántukból, hanem majd szólni kell az üvegesnek. Persze már nem ők fognak új ablakért menni, mert Sanchez leszedi az állványáról a géppuskát és szép komótosan odabaktat az ájult őrökhöz és kedvesen megmutatja nekik, hogy mit is jelent az ólommérgezés. Miután leteszi füstölgő fegyverét, Sanchez észrevesz valami gyanúsat: mintha az egyik szobrot arrébb lehetne tolni. Hatalmas erejét felhasználva eltolja a titkos barlanghoz vezető sziklát és szól társainak.

Mia Yung: 18 éves lány nem szeret fegyvert használni, viszont annál több praktikát tud bevetni, ha ezt kívánják tőle. Mia észrevesz több beszélgető őrt és megmutatja társainak kedvenc trükkjét. Fúvócsövéből olyan mérgezett tűt lő bele az egyik őrbe, amitől az őr rohamot kap és mindenkit lelő, akit csak meglát, majd ájultan esik össze. A lövöldözésre odafutó őröket petárdával zavarja össze és vakítja el Mia, így van ideje bőven a menekülésre, ráadásul ő fut a leggyorsabban a csapatból. Mia tudja jól, hogy bárkit el tud csalni sípjával és ezzel a trükkel mindig megtudja tisztítani az adott terepet. Ha pedig egy messzebb álló őrt kell elcsalnia, akkor szól Mr. Leone-nak, a majomnak, aki odafut az őrhöz, felszalad rá, majd visszafut Miahoz. Az őr a majom után ered, de nem talál senkit, mert a kicsi Mia elbújt az egyik hordóban. Nemsokára több őr figyelmét is el kell terelni, ezért Mia mogyorót szór a földre és odaküldi majmát, aki elkezd táncolni és ezzel a nevető, bámuló őrök már nem is végzik jól a munkájukat.

Mindegyik karakter nagyon fontos, így ha valamelyiküket lelövik, akkor a küldetést természetesen újra kell kezdeni. (A kézikönyv is nagyon nagy segítség és az összes karakterről olvashatunk, hogy mit csinált, mielőtt vállalkozott volna a küldetésre.) A játékban szereplő civileket sem szabad megölnünk, de mivel ha észrevesznek minket, akkor segítséget hívnak, ezért tanácsos mindig leütni, megkötözni és egy házban eldugni őket. A pályákon mindig találunk különböző felszerelési tárgyakat, célszerű azzal kezdeni a küldetéseket, hogy ezeket mindig a megfelelő karakterrel begyűjtjük. A legnagyobb segítség a játékban pedig a „Quick Action”. Ez a „gyors akció” mentés lehetőség arra jó, hogy egy megadott mozgássorozatot minden karakterhez rendelhetünk, természetesen akárhányszor és a meglévőket, ha akarjuk, ki is törölhetjük. Például ha egy időben egyszerre két karaktert kell mozgatnunk, akkor ugye bajban lennénk, hiszen nem tudunk elég gyorsan kattintgatni. Például ha Kate segítségével elterelünk egy őr figyelmét, akkor ugye Kate-re kell figyelni, hogy majd ha közel jön az őr, akkor megrúgjuk. De mi van akkor, ha mi ezalatt az idő alatt szeretnénk, mondjuk Coopert az egyik helyről a másikra vinni és ráadásul ott még le is kéne lőnie egy őrt? A megoldás az, hogy Coopernek beállítjuk, hogy fusson oda az őrhöz és lője le és amikor Kate-re figyelünk csak rákattintunk Cooperre, megnyomjuk a Space gombot (ezzel foganatosítjuk a parancsot), majd azonnal visszakattintunk Kate-re, akihez időközben odaért az őr és rúgunk. Mire rákattintunk Cooperre, ő már ott fog állni a másik helyen a lelőtt őr mellett. Hihetetlen nagy segítség ez a funkció, hiszen majdnem olyan, mintha két egérrel játszanánk. Viszont logikus, hogy Coopernek már nem tudjuk előre kiadni azt a parancsot, hogy miután lelőtte az őrt, emelje fel és vigye be egy házba, hiszen a parancs megszerkesztésének ideje alatt az őr még nem halott, így nem is értené Cooper, hogy miféle hullát akarunk mi vele cipeltetni. Egy másik hasznos segítség az is, hogy a házakba be lehet kukucskálni és így megtudjuk, hogy vannak-e a házban és ha igen civilek-e vagy banditák és azt is, hogy hányan vannak bent. Az emberek látósávjának színe is segítség, mert változik, ha észrevesznek minket. Ilyenkor zöldről narancssárga lesz, majd fokozatosan átmegy pirosba. Ha Kate comb trükkje beválik, akkor rózsaszín lesz ez a sáv, ha pedig Mia fúvócső támadása sikeres, akkor szürke lesz. A civilek sávja alapból kék és besárgul, ha megijednek tőlünk.

A játék teljesen olyan, mint az életben, mindennek megvan a maga szerepe. Például ha egy kanyonban lövöldözünk, akkor sokkal messzebbre hallatszik a lövés, viszont egy vízesés mellett sokkal kisebb a hallótávolság. A futás jobban hallatszik, főleg ha padlón futunk zörgő sarkantyúinkkal. Az állatok is szerepet kapnak, például a kutyák elkezdenek ugatni, ha a közelükbe megyünk és erre felfigyelnek az őrök. A napszakok és az időjárás is más egyes pályákon és természetesen ilyenkor a játékszabályok is megváltoznak. Éjszakai pályákon értelemszerűen a látótávolság lényegesen lecsökken, emiatt még jobban ki lehet használni a sötét sarkokat, viszont a hangokat sokkal jobban meghallják az őrök. Éjszaka és esőben értelemszerűen nem lehet használni Kate tükrét, míg Sam esőben nem tud terroristát játszani a dinamitjaival és Doc gázüvegcséi sem hatásosak. Esőben a pocsolyák is nagyon hangosak, egyszóval nagyon élethű minden. Az is nagyon reálissá teszi a játékot, hogy például, amikor észrevesz minket egy magasabb rangú bandita, akkor nem ő jön oda, hogy megnézze mi a helyzet, hanem kijelöli az egyik emberét és azt küldi oda szimatolni.

A játék grafikája 1024*768 felbontásban és 32 bites színmélységben gyönyörű, és a minden pálya után meglévő bejátszások is csodálatosak. Az intro meg kifejezetten fantasztikus, főleg a mátrixos elemek (lassított lejátszás) nagyon megdobják. A hangok és a karakterek benyögései és a párbeszédek is nagyon jók, a zene is kiváló, sőt ha akcióra kerül a sor, akkor még meg is változik. Az egész játék jó úgy, ahogy van, de...

De az éremnek két oldala van, essen tehát pár szó a hibákról: A legjobban az bosszant, hogy elég sokszor itt is működik a ’’beállok és lövök’’ technika. Volt olyan pálya, ahol egy sarkon 17 embert lőttem le egymás után, sérülés nélkül! A másik nagyon bosszantó, hogy ha például észreveszik Coopert, akkor az utána futó őrök már nem törődnek azzal sem, ha az orruk előtt ugrálok, mondjuk Sammel. A banditák nem mindig szabadítják ki megkötözött társaikat és az ájultakat sem keltik fel mindig. A civilek, ha észrevesznek rögtön bepánikolnak, ugyanakkor van olyan is, hogy ha mögöttük futok el hangosan, még csak meg sem fordulnak. Az állatok nem döglenek meg. Nem vagyok állatkínzó, de elég furcsán hat például, hogy dinamitokat dobok egy lóra, az meg tovább legelészik. Ráadásul a kézikönyv azt írja, hogy azért nem döglenek meg az állatok, mert ha megdöglenének, akkor agresszív lenne a játék és az állatvédők tiltakoznának. Érdekes, hogy az NEM zavarja őket, amikor több száz embert lelövök, megkéselek, és ártatlan civil nőket és gyerekeket lehet a programban hülyére verni!!! Van olyan, hogy ha például Sanchez eldobja a követ, vagy Kate a kártyát, akkor nem lehet felvenni őket, pedig nyílt terepen, láthatóan a lábunk előtt vannak. Előfordul, hogy fák és bokrok mellett eltűnnek a képernyőről a karaktereink és nem azért, mert elbújtak. Volt olyan, hogy húsz percig kerestem Samet, megnéztem az összes házat, a kistérképet és nem találtam sehol. Végül is teljesen véletlenül kereteződött be az egér segítségével. Erkélyeken és hidakon nem lehet kúszva átmenni, ami számomra teljesen rejtély, hogy miért nem. Néha az erkélyeken lévő hullákat is észreveszik, sőt volt olyan is, hogy én a ház tetején álltam és lentről ököllel leütött az egyik őr! Egy kocsma mellett, ahonnan kihallatszik a zaj és a zongora, meghallják a zenélőórát és kijönnek. Miután kijöttek és lelőttem őket, bevihetem a hullákat a kocsmába és nem zavar senkit. Igaz, hogy bekukucskálva azt látni, hogy nincs bent senki, de akkor miért jön ki zaj és zongorahang? A legrosszabb hibája a játéknak pedig az, hogy nincsen multiplayer rész, ami napjainkban már egy megbocsáthatatlannak számító bűn.

A Desperados egy nagyon jó játék kisebb hibákkal, de ettől függetlenül csak ajánlani tudom mindenkinek ezt a hosszú játékot, ráadásul az internetről minden hónapban ingyen letölthetünk újabb és újabb pályákat. Ha pedig valaki arra kíváncsi, hogy mennyi idejét vette el a játék az alvástól, annak segít a beépített percszámláló.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

90%
grafika
9
hangok
9
játszhatóság
9
hangulat
9
Pozitívumok
  • Szuper az egész játék
Negatívumok
  • Nincsen multiplayer rész
  • Kisebb programhibák

További képek

  • Desperados: Wanted Dead or Alive
  • Desperados: Wanted Dead or Alive
  • Desperados: Wanted Dead or Alive
  • Desperados: Wanted Dead or Alive
  • Desperados: Wanted Dead or Alive
  • Desperados: Wanted Dead or Alive
  • Desperados: Wanted Dead or Alive
  • Desperados: Wanted Dead or Alive
  • Desperados: Wanted Dead or Alive
  • Desperados: Wanted Dead or Alive
  • Desperados: Wanted Dead or Alive
  • Desperados: Wanted Dead or Alive
  • Desperados: Wanted Dead or Alive
  • Desperados: Wanted Dead or Alive
  • Desperados: Wanted Dead or Alive

Desperados: Wanted Dead or Alive

Platform:

Fejlesztő:

Kiadó: Infogrames

Forgalmazó: Dynamic Systems

Megjelenés: 2001. április

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Sanchez
Sanchez [1]
Minden lelkes Desperados játékos írja meg ha telik az idejéből kérem, hogy mitán végigjátszották, mennyit mutatott a beépített óra! Előre is kösz
Doc
Doc [5]
Csak annyi, hogy ez valóban nagyon shirály game!! Köszönjük meg az Infogrames sráconak!!:))
Wotan
Wotan [1219]
Köszönöm szépen, nagyon jól esik a pozitív kritikátok. El is pirultam :)
Lacko
Lacko [11538]
Wotan! Ugyan megelőztek dicséretben, de én is csatlakoznék. Annyira jól megírt, dinamikus, humoros, magával ragadó cikk, hogy még én is teljesen beizgultam a játékra, pedig nem szeretem a Commandost és a Desperados demója sem tetszett. Neked a marketing pályán a helyed. Szuperrr!
Wotan
Wotan [1219]
Köszönöm :)
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (7 db)