Van egy játék, amit bármelyik unalmas órámban elővehetek, és egy install után tuti jól szórakozom vele, akármennyire is tudom előre az eseményeket. A játék neve Half Life. Valahogy mindig megfog az a "ki akarok jutni innen" hangulat, a gondolkodtató, ügyességi és akció részek (szinte) tökéletes aránya. Mikor az Opposing Force-t végigjátszottam - bár az is tetszett - éreztem, hogy innen kimaradt valami, ámbár nagyon jól eltitkolták. Most pedig itt van a Blue Shift, a sorozat (remélhetőleg) utolsó része, mely bizonyos helyeken túlszárnyalta az elődöt, viszont egészét nézve igen erősen bele kellene húznia, hogy a nyomába érhessen. (Azt talán így elöljáróban nem árt még tudni róla, hogy a Blue Shift eredetileg a HL Dreamcast verziójának lett volna része, viszont a konzolos változat végül mégse készült el, így aztán a PC-s piacon jelentek meg az új történettel.)
Az első meglepetés akkor ért, mikor elindult a CD autorunja, és megtudtam, hogy nem szükséges installált Half Life-nak fent lenni a gépen, hogy fusson a program, sőt a CD-re még az Opposing Force is felfért (amihez viszont - ügyes üzleti fogásként - szükséges az eredeti progi!), ami bár határozottan jó pont, azt az érzést sugallta, hogy itt bizony nem fogok hosszú órákig izzadni. Előre megsúgom, helyesen.
Kezdjük talán a történettel. A kiegészítő a változatosság kedvéért most is a Black Mesa komplexumban játszódik, mi pedig a biztonsági személyzet egyik jeles tagját alakítjuk. Ez egyébként nem túl meglepő, hiszen ezek az úriemberek voltak az egyedüliek, akiket az eddigi részekben nem irányítottunk (habár én szívesen kipróbálnám egy szörnyként is a játékot). Feladatunk pedig - mily különös - újból csak a menekülés lesz. Tehát itt nem történt jelentős átalakítás, ami végül is nem olyan hatalmas probléma, hiszen a "Nagy Öreget" sem (csak) a sztorija miatt szerettük. Az már viszont nagyobb baj, hogy a játékot normál szinten bő 3 óra alatt végig lehet vinni! Azaz éppen akkor lesz vége, mikor az ember belerázódna! Ez mondjuk eléggé lehangoló volt, pláne, mert az egész játék során nem találkoztam egy olyan résszel sem, ahol pár percnél többet kellett volna gondolkodnom, vagy ahol meg kellett dolgoznom, hogy a többszörös túlerőt legyőzzem.
Apropó túlerő! Azt mondjuk elvártam volna a kiegészítőtől, hogy ellenség, vagy fegyver fronton hozzon valami újdonságot, de úgy néz ki, hogy ez a fejlesztőknek túl nagy munka lett volna, sőt! Az idegen fegyverek például tökéletesen kimaradtak, azaz lesz két pisztolyunk, két erősebb lőfegyverünk (shotgun és géppuska ugyebár), a szokásos rakétavető (amit egy tank elleni harcon kívül sehol másutt nem kellett bevetni), és a szokásos robbanóanyagok (gránát és távirányítós szeretetcsomag), melyeket szintén kb. egyszer kellett a játékban bevetni. Az ellenségek is maradtak a megszokottak (van ugyebár a "trutyi hadsereg", az arcraragadós, a teleportálós, a vonyítós, az repülős és a méhecskés trutyival - gamer nyelven "élienek", nomeg a kommandósok, akik még mindig okosak, de azért egy Q3, vagy egy UT botjaival nem vehetik fel a versenyt), ámbár az Opposing Force alienjei közül itt nem tűnik fel egy se (pedig, ha már a CD-n van, legalább ennyit elvártam volna). Mindez persze nem rontotta volna (ennyire) el a jókedvemet, ha legalább van valami combos kis főellenség, de úgy látszik, erre se tellett, mert a főgonosz, mint olyan teljes egészében kimaradt a játékból.
Nos ennyit a játékélményről, nézzük inkább a technikai dolgokat! Az magától értetődik, hogy nem kell valami sokat elvárni a látványtól, mivel a használt motor lehetőségeit már az előző részekben kimerítették - legalábbis eddig ezt hittem. Igen ám, de van a CD-n egy érdekes menüpont, melyben valami High Definition Pack nevű szörnyszüleményt akarnak felrakatni a kedves felhasználóval. Mivel először úgy sejtettem, hogy ez valami vadiúj online szerver progija lesz, vagy valami hasonló, próba-cseresznye alapon felraktam. Már ott meglepődtem, hogy megnézte, hogy a három rész közül melyik van fent, és felajánlotta mindegyikükhöz a telepítést. Nosza rajta, gondoltam, pláne, mert pár MB-nál többet nem foglalt az egész. Nos kérem szépen, ami ezután jött, az maga volt a Paradicsom! A látvány teljesen más lett, egy jelentős tupírozáson esett át! Az embereknek végre nem csak fel van festve az arcuk, hanem rendesen emberien néznek ki, talán még a mozgásuk is javult, a szörnyek szörnyebben néznek ki, és a fegyverek! Az összes átalakult kisebb-nagyobb mértékben! Ajánlom megnézni őket a képeken, a shotgun és a géppuska szerintem valami iszonyatosan jól meg lett csinálva! A helyszíneken nem vettem észre, hogy jelentős változást eszközölt volna a kiegészítő, bár szerintem élethűségben még mindig ez a program viszi el a pálmát (Ilyen vakító napsütéses külső részeket eddig legfeljebb a Serious Sam produkált).
Ami a fülcsemegét illeti, már erősen romlik a helyzet. A hangokkal nincs is baj, a szokásos minőséget hozzák, a zene viszont valami förtelmes. Mikor indul a játék (a szokásos vonatos bevezető van itt is), olyan hangok jönnek, mintha valami fémlemezt kongatnának előttem, és ez bizony később se nagyon javul! Viszont a készítőknek valamiért nagyon tetszhetett, mert az opcióknál csak ki, illetve bekapcsolni lehet, hangerőt a Windows hangerőszabályzójánál kell beállítani (ami viszont érdekes, hogy a hang résznél a HEV Suit hangereje ott maradt, viszont a játékban nekünk nincs ilyen cuccunk!)! Tehát ajánlom mindenkinek, hogy még a játék kezdete előtt húzza lejjebb a hangerőt, mert a minimum az lesz, hogy a mennyezet a fejére szakad!
Ami még nagyon elnyerte a tetszésemet, az a mozzanat volt, hogy most először lehet észrevenni, hogy tényleg egy élő komplexumban dolgozunk. A beszólások, a poén, amikor majdnem egy javító fejére robban egy panel, mind azt az érzetet erősítik, hogy ez is csak egy átlagos nap lesz, kivéve persze a kisebb-nagyobb üzemi baleseteket, áramingadozásokat. Ezenkívül nagyon sok jól eltalált utalás van mind az eredeti játékra, mind az Opposing Force-ra! Megtudhatjuk, hogy a tudósokat tényleg azzal kábították, hogy teleport technologiát kutatnak (mely ugyebár becsapás, a Half Life végén mondja el az ügynök nekünk az igazságot), használni fogjuk a régebbi prototípust (az újabb az volt, ami miatt az egész kalamajka kezdődött), aminek egyetlen hibája, hogy ahhoz, hogy a Föld két pontja között teleportálni lehessen, először egy jelerősítőt kell a Határvilágban bekapcsolni (azaz megint lehet járni Xen lila földjén és barna trutyijaiban), stb... Van egy rakás piciny mozzanat, megjegyzés, ami miatt tényleg meglesz a hangulata a játéknak.
Irányításilag a játék tökéletesen rendben van, aki már egyszer leült valaha FPS elé, annak nem lesz gondja vele. A multiplayer rész eléggé hanyagolható, de ezen nem csodálkozom. Nem multi játéknak készítették a Half Life-ot, hanem egyjátékosnak!
Most felvetődik a kérdés, hogy akkor végül is jó játék ez? Az kell mondanom, hogy igen, bár jobb lett volna, ha az Opposing Force előtt jelenik meg. Half Life fanoknak mindenképpen kötelező beszerezni, és aki az OF-t szeretné megszerezni, annak duplán jó vásár ez. Aki viszont csak hallott a Half-Life kultuszról, az ne ezzel a programmal kezdjen.