Hamarosan megjelenik az orosz Nival Interactive stratégiai játéka, mely a mai napon került arany korongra. Az elmúlt hetekben a béta verzióját volt alkalmunk tesztelni, ez alapján írtuk cikkünket, melyet a végleges változat tesztelése után még tovább bővítünk.
Az Etherlords egy remek körökre osztott stratégia játék lesz. A története szerint négy faj küzd egymással, mind a négy a saját varázslataival és eszköztárával. A játékos az egyik faj vezéreként küzd és a célja eljutni a Fehér Kastélyba és a Fehér Lord címet elnyerni. Az út hosszú addig és minden új területen új kihívás várja a játékost. Minden pályarész rendelkezik a saját céljával, mely az elsőn egy hős kiszabadítása, a másodikon az ellenfél legyőzése és így tovább.
A játék egy hasonló nézetből ábrázolt körökre osztott stratégia, mint a Heroes of Might & Magic. Itt is rendelkezünk egy kastéllyal, bányáink vannak, de az egységeket úgy kell csata közben megidézni, a nyersanyagok pedig csak a varázslatok kellékeként szerepelnek. Az első csatánál azonnal kiderül, hogy a játék igazán ezekre épül és a többi rész csak körítés a csaták köré.
A csata végül is egy kártyajáték. Aki ismeri a Magic The Gathering és a hasonló kártyajátékokat, annak ismerős és könnyen kezelhető lesz ez is. Alapban kezd minden megidézett hős egy paklival, mely bővíthető a kalandok során számos új lappal. Ezekből a lapokból tudja megidézni a lényeket és erősíteni őket, illetve az ellenfél lényeit gyengíteni, sebezni. A másik varázslót szinte csak a lényeken keresztül lehet sebezni, aki többféle védekezést is alkalmazhat.
A csata elején mindét fél kap öt lapot, persze az ellenfélé láthatatlan a számunkra. Ebből ha a megfelelő lap szerepel közöttük idézhetünk lényeket, vagy sebezhetjük az ellenfelet. A lapok felhasználását nem csak az korlátozza, hogy a kezünkben van-e, hanem az is, hogy rendelkezünk-e elég Ether-rel. Az Ether mennyiségünk minden körben egyre több lesz, az elsőben meg csak 1, a másodikban 2 és így nő felfelé. Vannak lapok, melyek a pillanatnyi Ether-ünket meg tudják növelni, 1 Ether-ért ad a lap erősségétől függően kettőt, hármat vagy négyet is akár. Ez nagy előnyt jelentene a csata elején, de szerencsére a játék jól ki van egyensúlyozva, így az egységei gyengébben.
A csatát az nyeri, aki élve marad. Az ellenfelet támadni varázslattal vagy a lényekkel lehet. Ha ez ember a lényeit támadni küldi az ellenfél vagy védekezhet ellenük vagy elfogadja sorsát és a sebződést. Egyszerre védekezni és támadni nem lehet egy körben ugyanazzal a lénnyel.
Minden megidézett lény rendelkezik egy támadó- és egy életerővel és esetlegesen valamilyen speciális képességgel is. Ha az életereje elfogy, természetesen elpusztul a lény. A speciális képességek között szerepel a First Strike, melynek segítségével mindig az övé az első csapás, vagy a Berzerk, ami miatt minden körben támad a lény, de regenerálódhat, termelhet Ether-t vagy esetlegesen növelheti a többi lény támadó- és életerejét.
Mivel mind a négy fajnál rengeteg lap áll a rendelkezésünkre, nagyon változatos paklikat lehet összerakni és így minden csata más és más lehet. Lehet támadás vagy védekezésorientált egy pakli, de lehet jó az Ether kihasználása is.
A négy faj. A Chaots: A káosz erői. Egységeik a patkányok, az orkok, a goblinok és más gonosz fajok. Hatékony támadó varázslataik vannak, kezdetben nagy előnyt jelenthet a Zap varázslat, mely egy sebzést okoz, de akár az ellenséges varázslóba is. Fő ásványuk a rubin.
A Synthets: Fő egységei a nővények, a rovarok és a kígyók. Jók az egységekre ható varázslataik, mint a Haste, mely First Strike-ot ad az egységnek. Ásványuk a gyémánt.
A Kinets: Egységeik a különféle gépezetek. Nagyon jók a felélesztéssel kapcsolatos mágiáik. Fő ásványuk a zafír.
A Vitals: Lényeik az Aviak-ok, a sárkányok, az elementálok és más hasonló lények. Varázslataik egyformán jók minden téren, de nincs köztük túl kirívóan erős. Ásványuk a smaragd.
Természetesen a stratégiai részt sem hanyagolták el a készítők, hiszen a bányák nélkül egy idő után nem lennének varázslataink és újakat sem tudnánk a területen fellelhető varázslók tudása nélkül. A térképen is sok ellenféllel találkozhatunk, így nem csak a fő ellenfelünk keseríti meg majd az életünk.
A fő nyersanyagok a Mandrake Root, Black Lotus (növények, elég gyakori nyersanyag), Bloody Ruby, Poison Emerald, Star Sapphire, Smoke Diamond (ásványok, ritkábbak jóval de még fellelhetőek), Frozen Flame (ásvány, de nagyon ritka). Minél ritkább egy nyersanyag, annál jobban védik a lelőhelyét, de annál erősebbek is a varázslatok, melyek felhasználják azt. Természetesen az ellenfél is megpróbálja majd ugyanazokat a bányákat megszerezni, hiszen neki is szüksége van rájuk, így hamar összetűzésbe keveredhetünk vele, bár ha jól csináljuk, akkor lehet, hogy ő kaparja ki nekünk a gesztenyét, illetve a bányát.
Mivel a jó és a rossz erőkhöz is két faj tartozik, így nem csak ellenséggel találkozhatunk a pályákon. Lehetőségünk van szövetséget kötni és így lecsökkenteni ellenfeleink számát a pályán, és bár nem szép dolog, de ketten mégis könnyebb legyőzni a maradék ellent.
A játék összességében egy jól eltalált stratégia lett. A csata rész maga a tökély, bar a lapjárástól nagyon függ az ember, de a paklik összeállítása, kikísérletezése kárpótol ezért a kis hibáért. A játék grafikája lehetne szebb is, bár a célnak tökéletesen megfelel, jól áttekinthető, könnyű felismerni a tereptárgyakat, nem vesznek el, mint némely más játék színkavalkádos táján. A hangokra ugyanaz vonatkozik, mint a grafikára. Összességében nem lehet rá rosszat mondani, de túl sok jót sem. A játék zenéje is monoton kissé egy idő után, bár a kezdeti időkben még kellemes. A kezelhetősége és a hangulata kiválóra sikerült. A béta változat alapján mindenkinek csak ajánlani tudom a játékot, aki szereti a körökre osztott stratégiákat vagy a kártyajátékokat, aki pedig mindkettőt, annak kötelező darab.